Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (42 minutter siden):

Jeg lar meg inspirere av @Retroman

7v0w2e.jpg

Dette er en diskusjon som har gått sin gang siden første generasjon Leaf , Model S , BMW i3 og kia Soul EV "kriget" så ikke rettet mot noen spesifikt, bare et tema som komisk mange ganger blir tatt opp i disse elbil diskusjonene. 

Ha ha - du fikk meg til å le høyt her jeg satt. Tenkte faktisk på å lage en fuglestripe til da jeg var på forrige siden 😁

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (18 minutter siden):

For meg er kick-åpning av bakluka grisedigg, den bruker jeg hver dag - ofte flere ganger. Derfor ble det vurdert høyt imot f.eks frunk som for det første er et idiotisk sted å ha bagasje - dernest er unødvendig (for meg)

Frunk er langt fra noen idiotisk sted å ha bagasje. Et ekstra rom er veldig praktisk når man har store deler av bakrommet tatt opp av store ting som hund. Fordelen er at det er et ekstra rom som er separat. Nå kan vi også handle til hyttetur hjemme og matvarer holder seg kalde til hytta. Tidligere måtte vi ha dette i en kjøleboks.

Savner kicksensor. Ser at det kan ettermonteres, men er litt skeptisk. Trang garasje hvor vi ferdes bak bilen på daglig basis. Vet ikke hvor sensitive de er.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

 

Savner kicksensor. Ser at det kan ettermonteres, men er litt skeptisk. Trang garasje hvor vi ferdes bak bilen på daglig basis. Vet ikke hvor sensitive de er.

Gode grunner det, for meg er det idiotsk for jeg bruker det ikke fordi jeg ikke behøver det.

Uten nøkkel skjer det ikke noe, men jeg slet lenge med å skjønne akkurat det. Den første bilen jeg hadde var jeg sikker på det var noe feil med der jeg sto å så ut som er fjols med barnevogna. «Ja nå virker du igjen ja, huff for en bil»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har forskjellige behov og må kjøpe bil deretter. Om enkelte vil henge seg opp i om det er en dedikert plattform eller ikke så skal en få lov til det for meg, men jeg tror nok betydningen av dette aspektet blir grovt overvurdert av svært mange. Jeg har jo gått mange runder med meg selv og mine behov før jeg bestemte meg for en BMW i4 M50, da IONIQ 5 bestillinga plutselig ble aktuell å avbestille på grunn av leveringsforsinkelser. Da hunden dessverre plutselig ikke ble en faktor lenger og behovet for å ha hundebur bak i bagasjerommet ikke er en nødvendighet så nyttet jeg sjansen å oppfylte guttedrømmen med en "M" bil. Selv om denne ikke står på en dedikert elbil platform og har aksellstunell som splitter baksete passasjerene er det trolig den beste bilen jeg har kjørt og helhetsinntrykket er av størst betydning for min del når bilen ellers oppfyller de kravene jeg ellers  måtte ha. i4 M50 føler jeg treffer en god mellomvei mellom brutal og rå ytelse, høy kvalitets følelse, gode tekniske løsninger uten å bli for dyr som eksempelvis Audi E-Tron GT og Porsche Taycan blir for mange. Eneste jeg kanskje skulle ønske var at den kunne ha muligheten til å bli litt mykere i "comfort" settingen men med 19" felger kontra 20" som sto på første bilen jeg prøvde så var komforten ikke så mye å klage på.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Folk har forskjellige behov og må kjøpe bil deretter. Om enkelte vil henge seg opp i om det er en dedikert plattform eller ikke så skal en få lov til det for meg, men jeg tror nok betydningen av dette aspektet blir grovt overvurdert av svært mange. Jeg har jo gått mange runder med meg selv og mine behov før jeg bestemte meg for en BMW i4 M50, da IONIQ 5 bestillinga plutselig ble aktuell å avbestille på grunn av leveringsforsinkelser. Da hunden dessverre plutselig ikke ble en faktor lenger og behovet for å ha hundebur bak i bagasjerommet ikke lenger er en nødvendighet så nyttet jeg sjansen å oppfylte guttedrømmen med en "M" bil, selv om den ikke står på en dedikert elbil platform og har aksellstunell som splitter baksete passasjerene er det trolig den beste bilen jeg har kjørt og helhetsinntrykket er av størst betydning for min del når bilen ellers oppfyller de kravene jeg ellers har måtte ha. i4 M50 føler jeg treffer en god mellomvei mellom brutal og rå ytelse, høy kvalitets følelse, gode tekniske løsninger uten å bli for dyr som eksempelvis Audi E-Tron GT og Porsche Taycan blir for mange. Eneste jeg kanskje skulle ønske var at den kunne ha muligheten til å bli litt mykere i "comfort" settingen men med 19" felger kontra 20" som sto på første bilen jeg prøvde så var komforten ikke så mye å klage på.

Ja, alle er jo enig i at man må kjøpe den bilen som passer for seg selv. Personlig vil jeg ha en bil som utnytter plassen best mulig.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Artig historie! Kjenner meg veldig godt igjen i unnskyldningene rundt Drammen havn, har knapt hørt om annet siden starten av Juli når jeg egentlig skulle få min IONIQ 5. På sett og vis litt gla for at det gikk som det gikk og at jeg var påpasselig med å få en "siste frist" på kontrakten, da jeg nå fikk muligheten å gjøre meg et kupp på lager biler uten å måtte betale straffegebyr for å trekke meg. 

Ellers er det alltid lett å være etterpåklok med bilkjøp og det meste annet, MG 4 er uansett kule biler som gir mye for pengene uavhengig om en betalte fullpris eller ikke :)

Lenke til kommentar

Ganske enig i erfaringene rundt MG4. Har 3000 km på bilen nå og er kjempefornøyd. Er bare noen småting med software som kunne vært bedre, men når jeg ser Bjørn Nyland sin video ser det ut til at det har kommet noen forbedringer allerede. Synd disse oppdateringene må gjøres på verksted, og at de tar lang tid å gjennomføre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes cruise controlen på MG4 er litt kjip, etter å ha hatt den en mnd. Dårlig til å holde riktig fart (ofte 15 km/t under selv uten annen trafikk, bare det blir noen svinger), og veldig nappete når den skal bremse/akselerere.

Og lane-keep gjør aldri noe når den skal, men prøver å kaste en av veien når den ikke skal.

Men ellers mye bil for pengene.

Endret av Matsemann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Matsemann said:

Synes cruise controlen på MG4 er litt kjip, etter å ha hatt den en mnd. Dårlig til å holde riktig fart (ofte 15 km/t under selv uten annen trafikk, bare det blir noen svinger), og veldig nappete når den skal bremse/akselerere.

Og lane-keep gjør aldri noe når den skal, men prøver å kaste en av veien når den ikke skal.

Men ellers mye bil for pengene.

Har du prøvd adaptiv regen? Jeg har lest at det gjør overgangene mykere med adaptiv CC. Ellers er jeg enig i at hastighetsreduksjon i svinger er en uting. Lange svinger reduserer farten for mye, og den reduserer i for slakke svinger og. Jeg hjelper den opp i hastighet igjen mot slutten av svingene.

Lane keep som drar bilen inn i busslommmer har jeg også opplevd.

Men dette kan jeg leve med, jeg som stort sett bare kjører til/fra jobb.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (5 minutter siden):

Ganske enig i erfaringene rundt MG4. Har 3000 km på bilen nå og er kjempefornøyd. Er bare noen småting med software som kunne vært bedre, men når jeg ser Bjørn Nyland sin video ser det ut til at det har kommet noen forbedringer allerede. Synd disse oppdateringene må gjøres på verksted, og at de tar lang tid å gjennomføre.

Ja. R40 som Bjørn hadde er ikke tilgjengelig for forhandlere heller enda så vidt jeg vet, kun MG sine egne demobiler som har fått den. Det er en enda nyere versjon - R46 som er installert på versjon 2 av MG 4 som har kommet i storbritannia, er ett håp at denne kan komme til versjon 1 også. Gir blant annet 1 pedal kjøring om man ønsker.

Lenke til kommentar

Leverte bilen i går (leide 1 mnd i sommer via Fleks). Så får ikke testet annet oppsett nå.

Men ja, for meg er bil 100% for å kjøre langt, i ukedagene står den. Da sykler jeg bare. Så vi har nok litt ulike behov. For meg er adaptiv cruisecontrol den absolutt viktigste egenskapen.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (15 minutter siden):

Synes cruise controlen på MG4 er litt kjip, etter å ha hatt den en mnd. Dårlig til å holde riktig fart (ofte 15 km/t under selv uten annen trafikk, bare det blir noen svinger), og veldig nappete når den skal bremse/akselerere.

Og lane-keep gjør aldri noe når den skal, men prøver å kaste en av veien når den ikke skal.

Men ellers mye bil for pengene.

Enig.

Sport modus på og adaptiv regen hjelper en del på den nappete kjøringen dog.

For meg er det mye til/fra jobb, så da blir ikke cruise control brukt

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Henrik har løysinga på pling plong når du går over fartsgrensa:

https://www.elbil24.no/nyheter/fisker-slik-skal-vi-omga-regelverket/80022285

Sitat

Det var under introduksjonen av bilen at dansken Henrik Fisker nærmest beklaget at bilen hadde mange varslingslyder, for både det ene og det andre.

Mest irriterende var varslingen om at du akkurat hadde brutt fartsgrensen, om vi tolket Henrik Fisker riktig. […]

Den enkle løsningen ligger nemlig i at man i bilen, og den medfølgende app’en, kan opprette personlige profiler. Som et personlig valg kan du velge at varslingssystemet for den nevnte hastighetsfunksjonen skal skrus av hver gang du starter bilen.

Eg har prøvekjørt eit par bilar i det siste som har plinga og blinka når du går over fartsgrensa. Heilt greit det om du kan slå det av permanent, men dette med å bekrefte GDPR og måtte slå av funksjonar kvar tur er ei plage. Eg er på ingen måte negativ til GDPR, men la oss ta eigne val og aktivere det permanent.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Henrik har løysinga på pling plong når du går over fartsgrensa:

https://www.elbil24.no/nyheter/fisker-slik-skal-vi-omga-regelverket/80022285

Eg har prøvekjørt eit par bilar i det siste som har plinga og blinka når du går over fartsgrensa. Heilt greit det om du kan slå det av permanent, men dette med å bekrefte GDPR og måtte slå av funksjonar kvar tur er ei plage. Eg er på ingen måte negativ til GDPR, men la oss ta eigne val og aktivere det permanent.

Den bør plinge om den registrerer deg på vanlig vei og du kjører 2x fartsgrensa. Ellers bør den være stille, på motorvei går det ofte over fartsgrensen selv i høyrefeltet. 

 

OC-Freak skrev (2 timer siden):

 

Lang historie som ingen gidder lese, men sitter nå inne og ser på regnet ute, så kjeder meg litt! 🙈

Dette er content OC-Freak, var et supert innlegg.

Lenke til kommentar

Ikke verst det @Thor.

Sjekket selv nå, og totalforbruket mitt i min Ford Mach E RWD Long Range (og pust), har vært 18 kWh / 100km. Dette er da regnet fra februar 2022, over en distanse på ca. 64 000 km. Daglig kjøring er i hovedsaklig (2x) 25 min. motorvei med 100 kmh sone og 20 minutter 90/80 soner. Det er også medregnet en tur i Europa samt noe tilhengerkjøring. Må vel være ansett som "ok" for et beist på over 2400 kg? 

Ellers, for de som har denne bilen; Opplever dere at den styrehjelpen (kalt filholder) er veldig ustabil? Virker ikke å kunne klare å gjøre jevne svinger, da den leser for kort avstand fremover og da kjører sikk-sakk i feltet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...