Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fleste biler sliter om du har 3 hjul uten grep, men det betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige på fremkommelighet.

3 hjul uten grep er jo worst case scenario, og er vel stor sannsynlighet at hjul nummer 4 også mangler grep da.

Men skal du ha en normal bil med god fordeling av kreftene til alle hjul burde du titte på noe elektrisk.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har nok ikke så mye å si for min bruk om ikke alle hjulene trekker, men vil jo selvfølgelig ikke sette meg fast i bakkene her i kram snø.

Lurer på om det er mulig å "stramme" opp differ osv ved tuning hvis det meste er elektronisk styrt? Er jo mulig å friske opp en girkasse når man tuner hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (2 minutter siden):

Det har nok ikke så mye å si for min bruk om ikke alle hjulene trekker, men vil jo selvfølgelig ikke sette meg fast i bakkene her i kram snø.

Lurer på om det er mulig å "stramme" opp differ osv ved tuning hvis det meste er elektronisk styrt? Er jo mulig å friske opp en girkasse når man tuner hvis jeg husker riktig.

Altså, så lenge du går for en nyere bil med 4WD så kommer du ikke til å slite med fremkommelighet. Hadde en Ford Ecosport AWD i vinter som lånebil mens bilen var til lakkering, og den kom seg fram overalt. ?

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (8 minutter siden):

Altså, så lenge du går for en nyere bil med 4WD så kommer du ikke til å slite med fremkommelighet. Hadde en Ford Ecosport AWD i vinter som lånebil mens bilen var til lakkering, og den kom seg fram overalt. ?

Setter meg ikke fast noe sted i en 2006 mazda 6 heller, bortsett fra siste bakken hjem noen ganger ? vil bare ikke kjøpe "4WD" bil også finne ut at den er 90% på framhjulan uansett. Denne bakken er veldig fæl da man må kjøre sakte pga null sikt rundt hårnålen opp en bratt bakke over en kilometer til neste hårnål osv...

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar
8 hours ago, VegardBS said:

Setter meg ikke fast noe sted i en 2006 mazda 6 heller, bortsett fra siste bakken hjem noen ganger 😄 vil bare ikke kjøpe "4WD" bil også finne ut at den er 90% på framhjulan uansett. Denne bakken er veldig fæl da man må kjøre sakte pga null sikt rundt hårnålen opp en bratt bakke over en kilometer til neste hårnål osv...

Kjøper du en Audi er du nok godt berget. Men på en del andre biler har det vært slik ja. Mazda er vel ett av merkene som knapt har hatt drift på bakhjulene. Subaru og faktisk på eldre biler med automatgir, mens de med manuell alltid har hatt permanent 50/50 fordeling.

Mulig du kan endre noe med software på nyere biler. På noen eldre biler kunne man endre med å feks ha tykkere/tynnere olje. Tykkere olje på en gammel Sierra 4x4 gav mere drift på fremhjulene. Men det ville man jo ikke ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Dubious said:

Det står som regel 4x4 på biler med ekte 4x4, så å skrive 4x4 i tittel er missvisende når den ikke har det
Stort sett bare biler som Hilux og Landcruiser som har ekte 4x4

AWD og 4WD er som regel permanent drift på alle hjul, kontrollert av elektronikk 

Dette var nytt for meg, er det ikke bare forskjellige benevnelser på det samme? Mange produsenter bruker jo også egne navn på firehjulstrekk. F.eks. bruker Audi quattro, men det er forskjellige systemer på de ulike modellene. Tidligere hadde gjerne A3 Haldex, mens de andre hadde permanent firehjulstrekk. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, VegardBS said:

Setter meg ikke fast noe sted i en 2006 mazda 6 heller, bortsett fra siste bakken hjem noen ganger 😄 vil bare ikke kjøpe "4WD" bil også finne ut at den er 90% på framhjulan uansett. Denne bakken er veldig fæl da man må kjøre sakte pga null sikt rundt hårnålen opp en bratt bakke over en kilometer til neste hårnål osv...

Du tenker kanskje på biler med Haldex, der bakhjulene kobler inn ved behov. For fremkommelighet fungerer nok dette mer enn godt nok til ditt bruk. Ved behov sendes normalt opptil 50% til bakhjulene. Jeg har hatt begge deler og nyere Haldex-systemer har blitt veldig bra. Men ved litt sporty kjøring på glatt føre er permanent firehjulsdrift å foretrekke og gjerne med 60/40-fordeling bak/foran. Den jeg har nå har 69/31 bak/foran og den er merkbart morsommere enn en forrige, men fremkommeligheten litt dårligere (men aldri noe problem selv ved stopp i glatte bakker).

Det jeg tenker heller kan ødelegge i den bakken du snakker om er det jæv** antispinn/traction control-systemet som struper motoren så snart et hjul mister bittelitt feste. Ikke alle nyere biler der dette er mulig å slå av, bl.a. siste VW jeg hadde for noen år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Kjøper du en Audi er du nok godt berget. Men på en del andre biler har det vært slik ja. Mazda er vel ett av merkene som knapt har hatt drift på bakhjulene. Subaru og faktisk på eldre biler med automatgir, mens de med manuell alltid har hatt permanent 50/50 fordeling.

Mulig du kan endre noe med software på nyere biler. På noen eldre biler kunne man endre med å feks ha tykkere/tynnere olje. Tykkere olje på en gammel Sierra 4x4 gav mere drift på fremhjulene. Men det ville man jo ikke ha.

Audi som er i kikkerten ja :D Ser også etter en litt eldre Subaru Legacy 2.0R, den med 165hk da jeg hørte at den har et bra 4wd system. Sikler jo mest etter B8 facelift da...

 

liehen skrev (9 timer siden):

Du tenker kanskje på biler med Haldex, der bakhjulene kobler inn ved behov. For fremkommelighet fungerer nok dette mer enn godt nok til ditt bruk. Ved behov sendes normalt opptil 50% til bakhjulene. Jeg har hatt begge deler og nyere Haldex-systemer har blitt veldig bra. Men ved litt sporty kjøring på glatt føre er permanent firehjulsdrift å foretrekke og gjerne med 60/40-fordeling bak/foran. Den jeg har nå har 69/31 bak/foran og den er merkbart morsommere enn en forrige, men fremkommeligheten litt dårligere (men aldri noe problem selv ved stopp i glatte bakker).

Det jeg tenker heller kan ødelegge i den bakken du snakker om er det jæv** antispinn/traction control-systemet som struper motoren så snart et hjul mister bittelitt feste. Ikke alle nyere biler der dette er mulig å slå av, bl.a. siste VW jeg hadde for noen år siden.

Det kan godt hende, mener at B6 A4 Quattro kom med Torsen, men de bilene har gått veldig langt av de som er til salgs. B7 har jeg null peiling på. Vil ha noe som jeg kan ha det litt morro med på isbane f.eks, men ikke noe stort krav akkurat det da.

Jepp, antispinn/TCC osv stopper biler opp bakken, slår jeg av er det alt avhengig av grep som da gjør at jeg spinner eller mister fast ved å ikke spinne med FWD biler og jeg hater følelsen av å bruke alt av ferdigheter jeg har, men likevel mister momentet. Far min har en 2009 A6 Allroad med 2.7TDI Quattro, har ikke klart å miste grepet med den der selv på vår-is.

Lenke til kommentar
On 10/2/2020 at 8:15 PM, VegardBS said:

Far min har en 2009 A6 Allroad med 2.7TDI Quattro, har ikke klart å miste grepet med den der selv på vår-is.

Hadde en 2006 A6 3.0TDI quattro, sitter bra de ja. Så lenge det er permanent firehjulsdrift tror jeg ikke det spiller så stor rolle om det er Audi, BMW eller MB, så lenge du ikke skal drive med terrengkjøring. Viktigere at ESP og antispinn kan slås av om du skal leke deg litt :)

Lenke til kommentar
liehen skrev (På 2.10.2020 den 10.23):

Du tenker kanskje på biler med Haldex, der bakhjulene kobler inn ved behov. For fremkommelighet fungerer nok dette mer enn godt nok til ditt bruk. Ved behov sendes normalt opptil 50% til bakhjulene. Jeg har hatt begge deler og nyere Haldex-systemer har blitt veldig bra. Men ved litt sporty kjøring på glatt føre er permanent firehjulsdrift å foretrekke og gjerne med 60/40-fordeling bak/foran.

Jeg kjøpte nylig en 18-modell A3 og den har 5. gen Haldex etter hva jeg skjønner. Jeg har ikke testet, men det hadde vært morsomt å finne ut av om det å ha ESP i "sportmodus" eller helt av gjør noe med denne kraftfordelingen. Jeg vet det går an å kjøpe en Haldex-kontroller som kan vise deg hvordan bilen fordeler kraften (eller til og med overstyre den) men det går gjerne an å lese av disse dataene med en vanlig OBD-leser også?

Siden i hvert fall 5. gen Haldex er preemptiv med langt flere inputs burde det ikke være helt utenkelig at bilen under gitte forhold kjører med kraft på bakhjulene selv uten noe hjulspinn noe sted.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Ja, siden det som sagt er mulig å kjøpe en Haldex-controller der du kan styre fordelingen manuelt er det jo teknisk mulig for Audi å gjøre det samme i sin software. Men om de faktisk gjør det vet jeg ikke – jeg har kikket rundt på YouTube og ser noen driver med sånne AWD-tester av forskjellige biler på ruller, hadde vært festlig å se en sånn en med en Haldex og sammenligning ESP on, ESP sport og ESP off.

Kanskje Drive Select (for Audis del) også har noe å si på det der, hva vet jeg? Alt er mulig med software. 😅

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Hmm...

Nokon som har formening om kva det koster å fikse greier på ein VW Touran frå 2006? Bror min sin bil som har kommet tilbake med feil etter EU kontroll.

  1. Porøse eller sprukne bremseslanger foran.
  2. Bremse høgre bak er skutt og drept.
  3. Rust på bremseskive, venstre foran.
  4. Fjærbrudd, venstre foran.
  5. Defekt foring i bakre nedre forstilling.
  6. Røyktetthet overstiger generelle grenseverdier. (Opasitet er over 1,5 m-1.)

 

Lenke til kommentar

Sjekk ut Eurodel.no
Skriv inn regnr. Finn delene og bytt selv så lenge du ikke har 10 tommeltotter.
Pass på ang bytte av fjær.

5. Foringer, kan som oftest lett byttes selv, men noen trenger litt mer verktøy, feks av og til må det presses ut.
6. Lenge si den har vert på service? Ta et oljebytte sammen med dieselfilter, hjelper ikke det, kjør den hardt over lengre tid, er det diesel? Hiv innpå dieselrens.

 

Kan du ikke gjøre noe som helst selv, så blir dette dyrt! Såpass dyrt at det i mine øyne ikke er verdt det med tanke på alderen på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Retroman said:

Så Tesla sliter fortsatt med kvalitet og sluttkontrollen. Leser at glasstaket på en Modell Y bare løsna på vei hjem fra forhandler.

https://jalopnik.com/brand-new-tesla-model-ys-roof-flies-off-on-first-drive-1845275335
 

As usual, we reached out to Tesla for comment, and, as usual, we’ll hear nothing back. Because we never do.
 

🙄

Ikke så rart de ikke svarer når de ikke har noen som svarer for dem.

https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2020/10/06/tesla-dissolves-pr-department/amp/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...