Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ha Q7 2011 på EU idag. Vet brekket må strammes, for det gjorde jeg aldri når jeg skiftet bremser bak noen mnd siden av latskap. 

 

Hjullager bør byttes også. 

 

Så tok bare EU, for regnet med det garantert blir foringer og diverse på en så stor og tung bil. 

 

Neida, kun én anmerkning på EU. Ingen effekt fotbrekk. Ganske overasket, alltid fått dritt på opphengskuler og foringer på tyske store biler. Denne hadde siste EU på 165k km og har nå 2 år senere 211k km. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er ganske tilfeldig hva man får på EU, alt ettersom hvor nøye verkstedet er. Jeg husker jeg las en artikkel for noen år tilbake, der man tok en bil med diverse feil og mangler til forskjellige verksted, med helt forskjellige resultat. Statens Vegvesen må kanskje øke rutinekontrollene sine om det skal være like nøyaktige EU-kontroller alle steder.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Noen her som har erfaring med å kjøpe custom aftermarketfelger? Jeg funderer på OZ Racing eller BBS, og er litt skeptisk til å bruke store franchiser slik som Vianor til dette.

Hør med Hans Peter Havdal hos Havdal Racing Garage på Facebook, han er forhandler for BBS Motorsport i hvert fall. Har handlet reservedeler til BBS E88 hos han.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er ganske tilfeldig hva man får på EU, alt ettersom hvor nøye verkstedet er. Jeg husker jeg las en artikkel for noen år tilbake, der man tok en bil med diverse feil og mangler til forskjellige verksted, med helt forskjellige resultat. Statens Vegvesen må kanskje øke rutinekontrollene sine om det skal være like nøyaktige EU-kontroller alle steder.

Det er ikke lenger mulig å gjøre dette. Etter at en hovedkontroll har blitt tatt, må den etterfulges av en etterkontroll. Det var mange med skrøpelige biler som bare tok bilen inn på nye kontroller forskjellige steder helt frem til de fikk bilen godkjent eller andelen feil ned til en anvendelig mengde.

Ellers er det selvsagt vanskelig for et ikke-merkerverksted å vurdere  utifra en eu-kontroll. Noe som er feil på én bil, er ikke nødvendigvis feil på en annen. F.eks. er det mange biler som skal ha litt slakk i hjullagerne, mens andre ikke skal ha det. 

Jeg har pleid å bruke NAF da de er uavhengige og slipper å ha bilen hos seg en hel dag. Du kan liksom ta kontrollen i lunsjen. Ellers ville jeg trolig benyttet merkeverksted; de kjenner biltypen godt, og hvis de gjør feil går det utover et helt bilmerke. Så jeg regner med de er litt mer opptatt i å gjøre det etter boken.

Lenke til kommentar

Hva bør man passe på med Volkswagen sin gamle 1.9TDI? Kom over en Passat fra 2003 med fin kilometerstand .Så dette er jo den klassiske stasjonsvognen som omtrent enhver barnefamilie har eid. 1-eiersbil som leveres nysørvet.

Regreim og vannpumpe er selvfølge å spørre om. Men noe annet? Var disse plaget med rust?

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Noen her som har erfaring med å kjøpe custom aftermarketfelger? Jeg funderer på OZ Racing eller BBS, og er litt skeptisk til å bruke store franchiser slik som Vianor til dette.

Jeg hører ofte at Tempe dekk i Trondheim er å anbefale om man ønsker felger litt utenom det vanlige. 

 

Får jeg spørre hvorfor du er skeptisk til å bruke en større franchise til dette? 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (Akkurat nå):

Jeg hører ofte at Tempe dekk i Trondheim er å anbefale om man ønsker felger litt utenom det vanlige. 

 

Får jeg spørre hvorfor du er skeptisk til å bruke en større franchise til dette? 

Takker. Skeptisk er kanskje feil å si. Jeg vil se hvilke muligheter det finnes før jeg før jeg stikker til første selger.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (16 timer siden):

Rust, sludging og turboslark

Må jo bare spørre om tilstand rustmessig. Men sudging og turborusk, er det noe man bør være varsom på? Om service er tatt punktlig og evt om turbo har vært byttet? Hvordan kan man se om bilen har tjærete olje, uten å skru av bunnpannen.

liehen skrev (2 timer siden):

Motoren i seg selv er svært holdbar.

Er dette jeg og mener. Men er gjerne ikke billig hvis det rundt motoren ofte skal bli ødelagt

Lenke til kommentar

Kan si mye rart om Volkswagen, men 1,9 og 2,0 tdi motorene deres kan gå langt og har vært plassert i en rekke biler. Kjenner til flere eksempler der de har passert 300k km uten større utfordringer, og gamlebilen til kjerringa passerte 200k uten særlig mye mer styr enn vannpumpe, regreim og styreenhet. Jeg hører selvfølgelig stygge historier også der ting ikke har gått som planlagt, for eksempel turbo dritt. Avhenger nok av bruk og vedlikehold, som mye annet.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 timer siden):

https://amcar.no/aktuelt/full+seier+til+amcar+-+retten+til+a+skru+pa+egen+bil+opprettholdes.html

Her ser dere hvordan bilmekk er under samme press som husmekk. Takk og lov for mektige interesseorganisasjoner som AMCAR og NAF som står på folket sin side, og ikke de grådige mekanikerne.

Jeg tror nok det er andre parter i denne saken som er de grådige enn selve mekanikerne.. 

Er vel verre med bedriftseiere og det, selv om jeg har like så troa på at kunnskapsløshet om hobbymekk er årsaken til at folk ser på dette som en negativ ting og de kom med et slikt forslag i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar

Realiteten er mindre frihet for økt trygghet, to ting som har vært motsetninger siden tidenes morgen. Om det kommer krav om fagbrev og 1000kr/timen satser for å røre bremsene på en bil, så kan vi like godt bare skrote 30% av bilparken i Norge.

Dette er en løsning til et ikke-problem. Vi har et av verdens laveste antall drepte i trafikken, og en sterk majoritet er forårsaket av uaktsomhet fra fører, ikke teknisk svikt. Jeg tenker NBF tenker mest på sine NBF-kunder jeg, som er verkstedene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...