Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Tilbudet er nokså bra for de som bor i Oslo, men for folk utenfor sentrum som MÅ bruke bil fordi kollektivettilbudet suger har det verre. Ville aldri hatt Oslo slik som andre storbyer er, med masse biltrafikk og smog, men det må finnes bedre måter å betale den festen på. Det er usolidarisk mot de som har dårlig råd, og knapt rettferdig. Kan heller øke skatten for de som bor i byen og tjener godt. (Men la skatten til de som bor utenfor være)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaptorStrike skrev (10 timer siden):

Hvor i Oslo går det T-baner fra 80-tallet?!

Overdrev litt (gamle vogner) De var visst fra 2000-tallet, så "bare" 15-20 år gamle da. På skinner og med signaler som nok er langt eldre.

 

RaptorStrike skrev (10 timer siden):

Det spørs jo veldig hvor utenfor sentrum du mener, samt hvor jobben ligger.

Ja det gjør det nok. Er visst umulig å dekke hele Oslo omegn med et godt kollektivt tilbud. Men det er tydeligvis mulig å samtidig mene at alle skal reise kollektivt og derfor straffe folk som ikke har alternativer og må bruke bilen for egen regning. Jeg synes det er usosialt, men engasjerer meg virkelig ikke i den delen av debatten. Som sagt lider jeg nada av både bom- og parkeringspriser.

Jeg bodde før i Lørenskog og jobbet på Kjelsås. To busser brukte godt over en time på en strekning jeg kjørte på 25 minutter. 20 minutter hvis jeg brukte motorsykkelen. Begge deler var også billigere enn bussbillett t/r.

 

Men nok off topic (for min del ihvertfall)
Jeg så at VW id4 ble presentert i går. Hva skal man si om fronten? Uinspirerende? Trist? Skodaen ser jo mye bedre ut??

 

05F313D5-2FD0-491E-999D-C9E77D44E94D.jpeg

F224475D-704B-4214-B0C6-7846CCDEC290.jpeg

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Jeg så at VW id4 ble presentert i går. Hva skal man si om fronten? Uinspirerende? Trist? Skodaen ser jo mye bedre ut??

Selv synes jeg tvert om. Skodaen ser ut som en Ford Kuga - og hvorfor skal de ha liksom-grill til radiator? Bilen kommer vel ikke med vanlig forbrenningsmotor engang?! Føles som om designerne er litt stuck i gamle spor.

 

Id.4 ser i alle fall ut som den prøver på noe. Vakker er den ikke, men ikke direkte stygg heller.

Lenke til kommentar

Ser at Audi nå kjører abonnement på Matrix lys osv. Altså DLC til bilen som kjøpes av eier. Betyr det at Audi nullstiller bilen når den selges til nestemann slik at de må kjøpe det samme utstyret på nytt av Audi? Isåfall genialt. EA bør ta notater her..

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oARmK7/naa-vil-audi-la-deg-betale-for-aa-laase-opp-funksjoner-i-bilen-din

Lenke til kommentar
Retroman skrev (6 timer siden):

Ser at Audi nå kjører abonnement på Matrix lys osv. Altså DLC til bilen som kjøpes av eier. Betyr det at Audi nullstiller bilen når den selges til nestemann slik at de må kjøpe det samme utstyret på nytt av Audi? Isåfall genialt. EA bør ta notater her..

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oARmK7/naa-vil-audi-la-deg-betale-for-aa-laase-opp-funksjoner-i-bilen-din

Opsjonene kjøpes for X antall år/måneder (eller hele levetiden)  og følger bilen (ikke eieren). Syns dette er veldig fint og kommer til nytte spesielt for bruktbilkjøperne av «nesten nye» biler. Da de kan kjøpe tilvalg de føler de mangler som bilen ikke har.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en strategi som har ligget der en stund - det er bare først nå det tas i bruk. Elbiler har vesentlig lavere inntjeningsgrad på servicemarkedet enn biler med forbrenningsmotor, så dette er en måte å tjene andre penger på etter at bilen er solgt.

Servicemarkedet er jo det som får bilbransjen til å gå rundt.

Jeg har selv skrevet litt om dette her (egentlig en abonnementstjeneste, men jeg har "låst opp" disse to artiklene for anledningen):
https://bilbransje24.no/artikler/nar-app-blir-den-nye-olja/476188

https://bilbransje24.no/artikler/bmw-med-tradlose-oppdateringer-br-utfordrer-det-etablerte-forholdet-til-forhandler/494751
 

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er greia med at forhandlere/produsenter kaller biler for en årsmodell, når de er produsert året før? 

Fant ut av at en bil jeg kjøpte, som var annonsert som 2017-modell av en merkeforhandler, er registrert aug 2016. Jeg handlet delvis på grunn av gjenværende garantitid, som jeg trodde gikk til 2022. Skulle selvfølgelig ha undersøkt dette, men handelen gikk litt fort. 

Vet BMW operere med noe av det samme. Hvorfor ikke bare kalle det for den årsmodellen bilen er produsert i?

Lenke til kommentar

Ettersom produsentene kopierer mye annet fra Tesla så kansje de kopierer hvordan de gjør dette også etterhvert. Bilene blir kontinuerlig fobedret og årstall har lite å si. Skal man snakke om forskjeller må man frem med produksjonsmåned.

Når tillogmed Volvo (Polestar) og VW selger biler full av feil merker man det er endringer på gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hotel Papa skrev (2 timer siden):

Hva er greia med at forhandlere/produsenter kaller biler for en årsmodell, når de er produsert året før? 

Fant ut av at en bil jeg kjøpte, som var annonsert som 2017-modell av en merkeforhandler, er registrert aug 2016. Jeg handlet delvis på grunn av gjenværende garantitid, som jeg trodde gikk til 2022. Skulle selvfølgelig ha undersøkt dette, men handelen gikk litt fort. 

Vet BMW operere med noe av det samme. Hvorfor ikke bare kalle det for den årsmodellen bilen er produsert i?

Det har vært slik i hvert fall de siste 20 årene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bredt tema, men hvordan veit jeg at en bil har "ekte" 4-hjulstrekk og ikke 90% framme 10% bak f.eks? Når jeg googler så kommer det bare opp tullekjøring i snø og ikke om hvilket 4wd system. Har hørt at Torsen 4wd system er siste gode 4wd på Audi (B6?).

Har snust litt på B8 facelift, men da jeg sjekka 4wd egenskapene så kom den seg ikke av flekken med 3 hjul spinnende... Kan jo hende at testen ikke er brukbar i det hele tatt, da bilen stod på rullebukker

 

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...