Jump to content

liehen

Medlemmer
  • Content Count

    622
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

104 :)

About liehen

  • Birthday 12/02/1974

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

1957 profile views
  1. Med litt modifikasjoner ser det ut til ja.
  2. De er nok ikke helt like, men skal gå an å bruke med litt modifikasjoner. Her er noe jeg fant på et utenlandsk forum. Selv trodde jeg pre facelift hadde litt større lister, men kan se ut som om det ikke er store forskjellen og at de kan brukes: I had same problem on my A6 2006 and AUDI repaired it under WARRANTY. They replace all four door bottoms to version from facelift model and painted lower sides of all doors. If you fit bottoms from facelift version you must cut off old fitting pins from the doors and paint it.
  3. Vedr. registerreim så er dette forskjellig fra merke til merke og også på ulike modeller. Noen biler har jo også registerkjede som ikke skal skiftes. Den Golf'en der tenker jeg egentlig har gått litt for lite ift. alderen, den har stått mye og det er heller ikke bra. Det lille den er kjørt er kanskje i tillegg bare småturer til butikken. Toyota Yaris er en mindre bil og dårligere komfort, men er nok en mer feilfri/problemfri bil, mens Golf'en er større, mer komfortabel, bedre kvalitetsfølelse osv. Her spørs det hva som veier tyngst. Ofte får du med en bruktbilgaranti når du handler fra en forhandler, som kan være betryggende. Er det en seriøs forhandler skal de også ha gått over bilen. Du har reklamasjonsrett overfor privatpersoner også, men det kan gjerne være noe enklere å forholde seg til en forhandler. Bakdelen er jo at du må betale litt mer hos forhandler, men husk at det ofte er rom for litt pruting. Ville tatt en titt på Kia Cee'd og Toyota Auris dersom mest problemfritt bilhold veier tyngst, evt. Yaris dersom dere tenker at den er stor nok. Evt. om du legger på litt så kan du få den jeg ville valgt i denne klassen, Mazda 3. Pent design, ok kvalitetsfølelse, lite feil og morsom å kjøre. Her har du toppmodellen, Cosmo, som har veldig mye utstyr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210944959 Sikkert mulig å prute noe.
  4. Det varierer selvsagt fra merke til merke og modell. Et uavhengig verksted på Østlandet tar kr 2.150,- ekstra ved service for skifte av tennplugger og drivstoffilter.
  5. Jeg er ingen ekspert, men tipper det er flere faktorer som spiller inn, bl.a. hvordan hjul/hjuloppheng er satt opp. Min bil har permanent firehjulsdrift, men med 69% bak, likevel slites framdekkene langt mer på sommerdekkene. Dekkene roteres ikke pga ulik dimensjon foran og bak. På vinterdekkene er derimot slitasjen ganske jevn foran/bak. Har litt annen dimensjon på vinter vs sommer, men på den forrige jeg hadde av samme modell var det samme dimensjon sommer og vinter, med samme resultat. Den hadde for øvrig 60/40-fordeling av firehjulsdriften.
  6. Tja, hvor lenge varer en softis? Kjørestil, dekktype, bil m.m. spiller inn. Måtte bytte framdekk (sommer) på mine to siste biler ved rundt 40.000 km, mens vinterdekkene fortsatt har 5mm igjen etter 3 1/2 år/62.000 km. Jeg kjører mer i sommerhalvåret og en del på motorvei 100-/110-sone som sliter mer på dekkene. Ved kjøp av din bruktbil har du godtatt dekkene slik de var. Dekkene bør være et miniumum av hva man sjekker når man kjøper bruktbil.
  7. Ja, da er de originale og koster nok en del nye. Senterkoppen kan nok enkelt byttes ut med noe annet. Selv bruker jeg samme senterkopp på sommer- og vinterfelger.
  8. Hehe, han jobber på bruktbilavdelingen men hvor god han er til å kjøre bil skal jeg ikke uttale meg om 😄
  9. Joda, den hadde nok absolutt en liten fordel. Men med tanke på hvor lite "alvorlig" ute i snøen denne stod, ble vi overrasket alle sammen. Vi festet slepetau og tenkte at dette bør gå som en lek, men ingenting skjedde. Relativt ny demobil så dekkene var nok bra. Men, men, takk til BMW'n
  10. Til Passat? Siden alt er helt nytt, kurant dekkmerke og originale(?) Volkswagen felger bør du kunne få litt for dem, men er en fordel om de kan passe på flere VW-modeller med tanke på innpress/ET og dekkdimensjon. Selv fikk jeg 9.000,- for 4 løse nye dekk (19" Pirelli) for mange år siden, men antar jeg var heldig. Men 10.000,- bør være minimum, bare dekkene koster nok rundt 9-10.000,-. Et sted mellom 10 - 15.000,- er kanskje oppnåelig, men mulig de må ligge litt på finn.no for å treffe den rette kjøperen. Husk mange gode bilder og mest mulig informasjon.
  11. Som aomt nevner kan du jo sjekke ut V70. Den 5-sylindrete dieselmotoren skal være bra, man bør styre unna 1,6-literen, i alle fall de fra før 2012, iflg. svigerbror som er Volvo-mekaniker. Men pålitelig bil, du vil aldri kunne være sikker på at det ikke dukker opp noe på en bil i den prisklassen. Her har historikken og hvordan bilen er tatt vare på minst like mye å si som merke/modell. Da gjelder det heller å velge en litt enkel bil uten for mye elektronikk, så hjelper det selvsagt at det ikke er en motor med mange svakheter. Men vil du ha en bil som er morsom å kjøre så er nok ikke en V70 førstevalget, men det er ikke så ille service- og delepriser på de, samtidig som du får en ganske solid bil om du velger riktig.
  12. Vanlig "slepetau", gode dekk på begge bilene. Fører har selvsagt mye å si.
  13. Ok. En kompis som jobber i Møller hadde med en Amarok V6 258 hk da vi skulle på guttetur på fjellet for 2 år siden. Fremkommeligheten på den imponerte i alle fall ikke. En annen kompis kom så vidt utenfor kjørebanen inn til hytta med sin Golf Alltrack og kom ikke opp igjen (pakket med snø). Men det var ikke verre enn at vi tenkte kompisen foran med Amarok lett burde dra oss opp. Var bare to av hjulene som var uti snøen. Men det var ikke sjans. Endte med at en X3 som kom bak dro Golf'en motsatt vei med letthet. Sikkert ikke helt like forhold for de to bilene (litt nedoverbakke for X3'n), men ble overrasket over at Amarok'en ikke klarte det, selv etter at vi hadde spadd bort masse snø. Kom på at jeg har jo bilder av det. Et bilde eller to sier mer enn tusen ord...
  14. Med firehjulsdrift er det jo "bare" å gi litt mer gass og styre mot, så drar den seg inn igjen. Får også lett sladd med firehjulsdrift om du vil, både på en A6 jeg hadde med 40/60-fordeling og på nåværende med 31/69-fordeling er det null problem. Nåværende bil har en typisk bakhjulsdrevet karakter, men med bedre fremkommelighet og bedre kontroll i krevende situasjoner.
×
×
  • Create New...