Jump to content

liehen

Medlemmer
  • Content Count

    765
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

138 :)

About liehen

  • Birthday 12/02/1974

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

2399 profile views
  1. Automatgir? I så tilfelle bråker det mye ved gasspådrag pga den trinnløse girkassen. Har kjørt Prius og Avensis med dette og det var mye lyd, lite futt og ellers fryktelig sørgelige saker kjøremessig.
  2. Nei, en forutsetning er jo normalt at serviceintervaller er overholdt og at det ikke er brukerfeil som er årsaken.
  3. Tror ikke nødvendigvis du skal være så redd for Ford's 1-liter. Kommer også litt an på km-stand, alder og ikke minst om servicer er fulgt. Mange som før eller siden har et eller annet problem med motor. Toyota sine VVT-motorer har jeg lest er spesielt følsomme ift. at serviceintervall følges. VW har hatt sine problemer med 1.2 TSI osv. Når det er sagt så ville jeg ikke kjøpt en trimmet utgave. https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=131 Kan legge til at vi kjøpte en 2017 Fiesta med 1.0/100 hk som nr. 2 bil. Motoren er svært stillegående og oppleves kvikk og fin. Ford er også kjent for å lage gode understell og Focus som du har sett på har fått god omtale ift. kjøreegenskaper og komfort. Kjører til vanlig en MB C43 AMG og ble positivt overrasket over at Fiestaen skulle gi meg såpass med kjøreglede. Ellers har jo KIA 7 års garanti dersom det viktigste er den sikkerheten det gir ift. eventuelle feil.
  4. Tror ikke den går såå fort 😆
  5. Jeg støtter KalleKanin sitt forslag om å kjøpe en eldre brukt frem til det kommer en passende elbil på markedet, enten ny eller brukt. Det er vanskelig å spå hva som vil skje om man kjøper en ny dieselbil nå. Om ikke mange år slutter mange bilprodusenter å selge biler på fossilt drivstoff, men jeg tror nok fortsatt det vil være etterspørsel etter disse. Men ny hadde nok ikke jeg kjøpt. Det skjer også mye på elbil-fronten, ikke mange år til faststoff-batteriene sannsynligvis vil dominere. Da vil jeg anta man må forvente et større verditap på en elbil med dagens batterityper, i alle fall om vi snakker om en nyere bil.
  6. liehen

    sommerdekk

    Min lokale dekkbutikk som normalt har greie priser tar kr 7.160,- kun for dekkene og totalt kr 9.280,- inkl. montering på felg med avbalansering og montering på bil. Så det høres normalt ut.
  7. Jeg har også god erfaring med If. Den ene gangen hadde også motpart If (entreprenør med gravemaskin som ødela deler av en husvogn vi hadde). Tok riktignok litt tid da det var vanskelig å sette en riktig pris for selve vognen, da det er lite som selges løst brukt. Men alt var klart til sesong og oppgjøret var det ingenting å si på.
  8. Det er ikke alltid tilfelle, kommer an på modell. Hadde en Audi A6 2006 som virket bra støyisolert, men også der støyet det når det kom på andre dekk. Forrige MB A- og CLA-klasse hadde mye dekkstøy, de nye er litt bedre. C-klasse W205 som jeg har er ikke slik jeg ville forventet av en Mercedes. Har hatt to stk. Forrige var en vanlig C-klasse med standard understell og 18" hjul, mens nåværende er en "sportsutgave" med stivere understell og større hjul som selvsagt også støyer mer. Forrige E-klasse (W212) fikk også kritikk i tester for dekkstøy. Edit: Sånn generelt er nok Mercedes, Audi og flere bedre støydempet enn andre, men det betyr altså ikke at det ikke er dekkstøy
  9. En kompis fikk gjort en del støydempende tiltak på en Skoda Octavia en gang men han syntes definitivt ikke det var verdt pengene, merket ikke særlig forskjell. Der var det mer enn bare innerskjermene som var med i bildet også. Dekk har jo også svært mye å si, hvilke dekk har du? (Merke og type).
  10. Du har ikke vurdert folie på denne i stedet for å lakke da?
  11. Svigers hadde den forrige Santa Fe (2007?) med diesel og manuell. Fikk etter hvert en del problemer med motoren med at den plutselig stoppet under kjøring. Fant aldri ut av det, men da var bilen noen år og gått litt. Rimelig traust og gammeldags, etterfølgeren fikk vel et greit løft og også nye motorer. Tester har du vel lest, det jeg husker er at Tucson støyer en del mer og ikke har like komfortabelt understell.
  12. Nå er jo dieselprisen flere steder høyere enn bensinprisen og før dette med Ukraina var det heller ikke store forskjellen. Med ca 0,2 l/mil forskjell i forbruk vet jeg hva jeg hadde valgt med de potensielle problemene som kan oppstå med diesel ift. tett EGR, dieselpartikkelfilter m.m.
  13. Dette er to totalt forskjellige biler. Det eneste jeg ser som fordel med Landcruiser må være fremkommelighet, driftssikkerhet og evt. verditap. Volvo CC har rimelig god bakkeklaring og vil tro firehjulsdriften duger fint til det du nevner. Det er ellers en langt mer moderne bil, med langt bedre komfort, kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse. Har derimot hørt fra en bilmekaniker på Bilia at det er litt tull med dieselmotorene, så jeg ville vurdert bensin på den.
  14. Søk etter "kart over bomstasjoner" så tenker jeg du finner det ganske raskt..
  15. Jeg har en lik bryter i min MB og det kan bekrefte at dette fungerer. Dette står for øvrig også beskrevet i brukermanualen.
×
×
  • Create New...