Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sveibuen skrev (15 timer siden):

Anbefaler deg å sjekke ut Eurodel.no viss du vil skru selv ;) Supergode priser!

Takk for tipset! Bestilte Brembobremser og skiver nå. Når det lokale verkstedet skal ha 6.000,- med standarddeler kan jeg ikke fatte at folk setter bort slike småjobber. Da har jeg nesten 4k å bruke på andre ting :)

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hotel Papa skrev (16 timer siden):

Kjøpt 4år gammel bruktbil av forhandler, for knappe 3 uker siden. Oppdager ved bytte av sommer- til vinterdekk at samtlige sommerdekk er markant slitt på innsiden. De må skrotes før neste sesong. 

Tenker dere dette er noe som er innafor å reklamere på? Burde kanskje sjekka samtlige dekk ved prøvekjøring?

Du kontakter selvsagt forhandler. Det er en relativt ny (og dyr?) bil som nylig er kjøpt. De er sikkert behjelpelige. 

Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/broom/11722517/

 

Rimelig sikker på at SVV er på tynt is her. Dette går vel alldeles under unntaket for godkjenning... 

 

men tror de er på tynt is.

Sitat

 

Forskrift om kjøretøyverksteder

§ 5.Unntak fra krav til godkjenning
Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning:
f)    enkle reparasjoner og utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet.

 

 

Lenke til kommentar

Er vel litt rart at de er så strenge på dette? Effektavgiften er vel fjernet?

Jeg kan betale en månedslønn til produsenten for å trimme min bil. Får da en oppdatering over internett og bilen er trimmet iløpet av en halvtime..

Har ikke hørt noe om at det krever ny godkjenning, men det kansje noe annet på elektriske biler.

Lenke til kommentar

Om det er produsenten som leverer det så har de allerede typegodkjent bilen med den effekten. Problemet kommer når disse bondetampene sletter rensesystemer og installerer chip som skrur opp dieseltilførselen slik at effekten overskrider det bremser og girkasse tåler, og eksospotta spyr ut svar røyk under pådrag.

Jeg er på en måte glad for at myndighetene slår til på dette også. Jeg blir provosert når jeg lukter bensinbiler som har blitt decattet, og ser dieselbiler som spyr ut sot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Om det er produsenten som leverer det så har de allerede typegodkjent bilen med den effekten. Problemet kommer når disse bondetampene sletter rensesystemer og installerer chip som skrur opp dieseltilførselen slik at effekten overskrider det bremser og girkasse tåler, og eksospotta spyr ut svar røyk under pådrag.

Jeg er på en måte glad for at myndighetene slår til på dette også. Jeg blir provosert når jeg lukter bensinbiler som har blitt decattet, og ser dieselbiler som spyr ut sot.

Santsant, men en del biler er vel typegodkjent med høyere effekt. Min forrige bil kom med både 115 og 130 hestekrefter og det var ingen forsjell på dem annet enn software. Nå fikk man jo dog 160+ hestekrefter med å chippetune da som jo sikkert ikke er greit.

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (2 timer siden):

https://www.tv2.no/broom/11722517/

 

Rimelig sikker på at SVV er på tynt is her. Dette går vel alldeles under unntaket for godkjenning... 

 

men tror de er på tynt is.

 

Problemet her er at de driver annen virksomhet enn bare chip tuning og selv om det ikke er noen avgift på effekt lengre så må kjøretøyet til kontroll og blir det påvist høyere utslipp så må det betales for, eller chip fjernes

Lenke til kommentar
2 hours ago, Darkbill said:

Rimelig sikker på at SVV er på tynt is her. Dette går vel alldeles under unntaket for godkjenning...

Tror du de store bilfabrikkene bruker hundrevis av millioner i året for å imøtekomme gjeldende EU utslippsregler og typegodkjenninger bare for moro skyld? DPF delete og EGR delete begynner dessverre å bli svært vanlig på eldre biler, og da gjerne kjørt av ungdommer (som regel Audi, BMW, MB). Det er også i denne gruppen man finner flest avvik ellers, både på dekk og felg men også kjørehøyde/klaring til underlaget og hjulgeometri. I tillegg feil eller ulovlig lys, ulovlig soting av ruter og lykter. En viss gruppe ser det nærmest som sin plikt å gjøre ting mest mulig ulovlig. Hvorfor man skal godta dette i det stille lurer jeg sterkt på, loven er meget enkel og gjelder for absolutt alle.

Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Tror du de store bilfabrikkene bruker hundrevis av millioner i året for å imøtekomme gjeldende EU utslippsregler og typegodkjenninger bare for moro skyld? DPF delete og EGR delete begynner dessverre å bli svært vanlig på eldre biler, og da gjerne kjørt av ungdommer (som regel Audi, BMW, MB). Det er også i denne gruppen man finner flest avvik ellers, både på dekk og felg men også kjørehøyde/klaring til underlaget og hjulgeometri. I tillegg feil eller ulovlig lys, ulovlig soting av ruter og lykter. En viss gruppe ser det nærmest som sin plikt å gjøre ting mest mulig ulovlig. Hvorfor man skal godta dette i det stille lurer jeg sterkt på, loven er meget enkel og gjelder for absolutt alle.

Det er ikke forbrukere slik du sikter til jeg snakker om. 

 

Jeg snakker om at vegvesenet plutselig mener de utfører en tjeneste omfsttet av å måtte være godkjent verksted, noe jeg mener de tar veldig feil på mtp unntaket. 

 

Jeg legger feks solfilm, helt lovlig, og er ikke omfattet av bilruteverksted. Jeg legger også solfilm foran, lovlig foran meg, men selvfølgelig ulovlig for forbruker. De er fult klar over det. 

 

Det er ikke det du svarer på som jeg egentlig kommenterer. Men i samme sleng, så får du meg til å høres ut som en ungdom og kjeltring som har optimalisert Q7en fra 240hk til 280hk.

 

Alle biler med fjernet dpf, egr osv må uansett forsatt gjennom eu, og møte avgasskrav der. 

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Må inrømme at jeg blomberte EGR ventilen på min forrige bil da den var stappet til randen med gørr.. Og det samme var innsuget mitt takket være EGR ventilen..

Vet ikke helt hva som er værst for miljøet, at jeg må rengjøre alt dette med kraftige kjemikalier eller at bilen min ikke brenner eksosen min på nytt når motoren bakker..

Var uansett aldri noe problem på eu kontroll eller noe at den var blombert og jeg slapp mere problemer.

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (24 minutter siden):

Alle biler med fjernet dpf, egr osv må uansett forsatt gjennom eu, og møte avgasskrav der. 

Og det møter du ikke om de kan visuelt se at du har fjernet DPF og EGR. Bare fordi PKK kontrolløren ikke har lov til å begynne å grave etter feil på renseanleggene betyr ikke at bilen din er lovlig, så de som gjør slike modifikasjoner har ingen grunn til å ha god samvittighet.

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (51 minutter siden):

Det er ikke det du svarer på som jeg egentlig kommenterer. Men i samme sleng, så får du meg til å høres ut som en ungdom og kjeltring som har optimalisert Q7en fra 240hk til 280hk.

Regner med at du har fått ført det inn i vognkortet?
Ikke sikkert forsikringen din er gyldig lengre

Lenke til kommentar

Elske svartrøyken å lukta når dpf, egr og cat er fjernet fra bilen! Å man har skrudd opp maks hk og nm på motor :D

Er noe med den diesel lukta!

Gamle E320dat 2000 modell jeg hadde, så la eg meg opp på siden av alle el-biler, så forran og tråkka ned pedalen i gulvet! Fy f... det svart røyk det kom. Dette var spesielt opp tuneller! 

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (8 minutter siden):

Elske svartrøyken å lukta når dpf, egr og cat er fjernet fra bilen! Å man har skrudd opp maks hk og nm på motor :D

Er noe med den diesel lukta!

Gamle E320dat 2000 modell jeg hadde, så la eg meg opp på siden av alle el-biler, så forran og tråkka ned pedalen i gulvet! Fy f... det svart røyk det kom. Dette var spesielt opp tuneller! 

Wow, kommentaren og kallenavnet står virkelig i stil her:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):
sveibuen skrev (3 timer siden):

Elske svartrøyken å lukta når dpf, egr og cat er fjernet fra bilen! Å man har skrudd opp maks hk og nm på motor :D

Er noe med den diesel lukta!

Gamle E320dat 2000 modell jeg hadde, så la eg meg opp på siden av alle el-biler, så forran og tråkka ned pedalen i gulvet! Fy f... det svart røyk det kom. Dette var spesielt opp tuneller! 

Wow, kommentaren og kallenavnet står virkelig i stil her:) 

Er jo greit at noen tydeliggjør så til de grader viktigheten av elbilene og elbil-incentivene, for å få en skikkelig motvekt til sånne prepubertale haulause miljøsvin. Har sett sorten og kan ikke annet enn å tenke *takkogpris for vi er mange (og stadig flere) som kjører elbil*. Heldigvis så er diesel-dinosaurene en utdøende art. ;)

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
17 hours ago, Gavekort said:

Og det møter du ikke om de kan visuelt se at du har fjernet DPF og EGR

De fleste gjør vel skjult eller via software og er således vanskelig å oppdage.

17 hours ago, Darkbill said:

Alle biler med fjernet dpf, egr osv må uansett forsatt gjennom eu, og møte avgasskrav der.

Eneste krav til diesel er røykgass må være under en viss grense. Dette er særdeles lite strengt og selv gamle w123 300 diesel går glatt gjennom uten noen som helst rensing.

Når det er sagt så har du noen poenger i det du sier. Er jo ikke så mange år siden SVV sin benk ble kjent ugyldig i en sak om ulovlig trimming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...