Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med å kombinere garasje og verksted i forhold til oppvarming? Leser andre plasser at mange mener å ha en oppvarmet garasje ikke er det beste for bruksbilen med tanke på fukt/kondens og derav mer rust på den. 

 

Kan det være mest hensiktsmessig å kun varme opp lokalet til øktene jeg planlegger å sysle på med noe ute i garasjen, ha en grunnvarme (f.eks 10-12 grader) og øke dette når jeg vil drive på ute der eller bare ha varmen på en komfortabel temperatur vinteren igjennom? 

 

Sikkert ting som kan være relevant:

Portene er isolerte, tykk mur (planlegger å kle inn dette for en flottere garasje med tid og stunder og da eventuelt isolere litt mer om det er nødvendig), vasking og slikt foregår utendørs. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

https://www.dinside.no/bolig/fordeler-og-ulemper-med-kald-og-varm-garasje/61707209

En ting er temperatur, men å ha en for tett garasje med lite gjennomlufting er heller ikke særlig bra.
Så kan du jo spørre deg selv hvor lett / billig det blir å lage en garasje som både holder på varmen, og samtidig har god gjennomlufting.

Har vært litt på tanken selv i det siste, bare på mindre skala (motorsykkel i utvendig bod), og jeg er nesten redd at boden er for godt isolert slik det er pdd.

Lenke til kommentar

Hvis rust fra kondens er et problem så er det ikke en bruksbil. Worst case så kan det kombineres med en luftavfukter.

Det mest hensiktsmessige vil være å forvarme garasjen når du skal være der, gjerne med noe brannsikkert slik som ei varmepumpe. Så kan du ha ventilasjon resten av tiden som senker luftfuktigheten.

Lenke til kommentar

Ventilasjon vil det selvfølgelig være der. Muligens det kan være en idé å montere en fuktstyrt avtrekksvifte? Tanken er å enn så lenge bruke elektrisk byggvifte til jeg begynner å pusse opp garasjen i sin helhet. Når det skal gjøres så blir det å montere varmepumpe, bedre lysarmatur og så videre. Men til da får jeg gjøre det beste ut av hva jeg har. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 timer siden):

Rått! Men manko på alskens miljødeler hjelper nok på lyden.

Det er sant. Men jeg synes ikke man bør ha dårlig samvittighet for å kjøre en veteranbil 10 ganger i året. Problemet med utslipp blir først når alle gjør det, og når de gjør det for å stå i trafikk på en kjøling mandags morgen.

Lenke til kommentar

Skulle bytte en dør på en Mazda 6 i dag, men koblingen for ledningsnettet mellom dør og karosseri er et helvete å få løs. Man må av med framskjermen for å få god nok plass, for å få av framskjermen er det selvfølgelig en stjerne skrue på toppen som er umulig å løsne pga rar vinkel. Hvorfor har de ikke en skrue man kan flekke av med en 8mm eller 10mm fastnøkkel som alle andre steder???

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (10 timer siden):

Skulle bytte en dør på en Mazda 6 i dag, men koblingen for ledningsnettet mellom dør og karosseri er et helvete å få løs. Man må av med framskjermen for å få god nok plass, for å få av framskjermen er det selvfølgelig en stjerne skrue på toppen som er umulig å løsne pga rar vinkel. Hvorfor har de ikke en skrue man kan flekke av med en 8mm eller 10mm fastnøkkel som alle andre steder???

Er det ikke åpenbart? For at du skal levere bilen på verksted, og for at verkstedet skal bruke lang tid på jobben slik at regningen blir høyere :-) 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Er det ikke åpenbart? For at du skal levere bilen på verksted, og for at verkstedet skal bruke lang tid på jobben slik at regningen blir høyere 🙂

Ser sånn ut ja...

Complexity skrev (16 minutter siden):

Er døren rusta sund? I såfall ville jeg sjekka kanalene å vurdert om det er verdt å fikse døra :p

kan ikke bare klippe kabelen og skøyte den etterpå? Er vel ikke så mange ledere. Høytalere + strøm til vindusheis bare?

På døra er det rust på innsiden fra nederste fremste hjørne til litt over låsekassen bak med hull nederst over hele. Kanalene er OK.

Litt mer enn 4 kabler å lodde da dette er førerdøra med kontroll for speil, passasjer vinduer, låse vinduer osv 😛

Lenke til kommentar

Kva i pokker er "Barke nedre bærearmsforing foran" og kvifor koster den 904 kroner hos Mekonomen? (Kode for produktet er 08-80982 om det hjelper nokon finne det.) Prøver finne ein pris til bror min sin Touran utifrå prisforslaget til Mekonomen. Denne delen skjønte eg ikkje kva er. 😂

For dei som er nysgjerrig er det ein 2006 VW Touran som er til EU godkjenning. For moro skyld er pristilbudet her.image.thumb.png.ac631999d610eaa4efc554d636273e68.png

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Du fant denne? https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/forstilling/barearm/foring-barearm-bakre-ho-nedre-ps516a08-80982no
Klarer ikke helt å kjenne igjen denne delen på delediagrammet, det er kanskje så langt du også har kommet?

Slik jeg tolker det: Det er snakk om nedre bærearmer foran på bilen. Dette er den bakerste foringen på en av disse bærearmene. Leser jeg i delediagrammet bør det da være del nr. 7L0 407 182E.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjører du i en hump eller noe kan man slå en hjul ut av stilling. Det kan og hende det var feiljustert helt siden bilen var ny, det skjer desverre innimellom.

Måtte selv på 4hjuls kontroll med min bil når den var 1 år gammel. Ett bakhjul som var ute av laget. Slapp å slite dekka før jeg merket det da, rattet var skeivt.

Men når du akkurat har kjøpt bilen så er det jo litt kjip situasjon. Vært enklere om du oppdaga det før du kjøpte den og kunne forlangt nye dekk eller noe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...