Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Virker ut som en løsning på et problem vi ikke har ja. 

Ja, vi har vel forsatt en ganske gammel bilpark her til lands, om de ville gjør noe med det, øk vrakpanten og senk avgiftene på fossile biler. 

Men da blir det mindre insentiver til å kjøpe forholdsvis dyre elbiler, og det kan vi jo ikke ha noe av😜

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi later som om NBF har altruistiske intensjoner her og bare ønsker tryggere trafikk så burde vi heller tilrettelegge for frivillig befaring av selvmekk på kritiske komponenter. Det tar ikke rare tiden å jekke opp en bil og f.eks. sjekke at du har torqet boltene på caliper skikkelig, noe som er en vanlig tabbe å gjøre på bremseservice.

Dette vil selvsagt ikke ta de som har for dårlig selvinnsikt til å innse at de ikke har kompetanse nok til å skru på kritiske komponenter, men det vil hjelpe de som er usikre og kjenner sin egen begrensning, en andel man ikke skal kimse av.

Den største effekten av slike kompetansekrav er å marginalisere de 95% som tar bilmekk svært seriøst og kreve at de også må betale blodpris til gretne mekanikere med norges høyeste timespris for fagarbeidere.

Selvmekk er uansett en kunnskap som er på vei til å dø ut. Bileiere i dag er ikke i stand til å fylle spylervæske på riktig plass en gang </oldmanvoice>

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Selvmekk er uansett en kunnskap som er på vei til å dø ut. Bileiere i dag er ikke i stand til å fylle spylervæske på riktig plass en gang </oldmanvoice>

Det tror jeg ikke kommer til å skje. Folk som ikke har vist hvor spylevæsken skal fylles har eksistert siden slikt ble utstyrt på biler. Eldre biler kommer til å eksistere lenge via entusiaster og kunnskapen der kommer til å bevares letter takket være teknologien vi har tilgjengelig i dag kontra tidligere med f.eks. dampmaskiner og slikt. 

Men jeg tror vi vil se et skifte mot en mer elektrisk hobbymekk-miljø. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Trenger me dra inn elbil-hets her også no eller? Spesielt så fantasifulle påstander om at elbiler er så dyre.

Det er absolutt null nød for å senke avgifter på fossilbiler.

Hets? Voldsomt sensitivt tema tydeligvis. 

Elbiler er dyre sammenlignet med en tilsvarende fossilbiler, det er kun avgiftsletten som gjør de tilsynelatende "billige" her til lands. Som igjen er grunnen til at det selges så mye elbiler her sammenlignet med stort sett hele verden, der er elbilene rett og slett for dyre. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, IT-Henrik said:

Hets? Voldsomt sensitivt tema tydeligvis. 

Sjølvsagt, sida det ikkje går ann å ha ein tråd om elbiler uten drittsekker som skal drite over heila gårdsplassen med ekstreme fantasier om kvifor elbiler ikkje er tilstrekkelige. Normalt noko i banen som at dei ikkje kan kjøre til Alaska til Brasil uten stopp.

Når ein ikkje ein gong klare holda seg unna slikt skitsnakk utenfor emnet om elbiler, men sporadisk berre trekker det inn i normal daglig tale, blir det berre for dumt i mi meining.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Sjølvsagt, sida det ikkje går ann å ha ein tråd om elbiler uten drittsekker som skal drite over heila gårdsplassen med ekstreme fantasier om kvifor elbiler ikkje er tilstrekkelige. Normalt noko i banen som at dei ikkje kan kjøre til Alaska til Brasil uten stopp.

Når ein ikkje ein gong klare holda seg unna slikt skitsnakk utenfor emnet om elbiler, men sporadisk berre trekker det inn i normal daglig tale, blir det berre for dumt i mi meining.

Du argumenterer først for at elbiler er tilstrekkelige vanlige biler, men så vil du ha spesialbehandling for elbiler når de nevnes i konteksten vanlige biler. Så hva blir det? 

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 29.10.2020 den 17.07):

Hva bør man passe på med Volkswagen sin gamle 1.9TDI? Kom over en Passat fra 2003 med fin kilometerstand .Så dette er jo den klassiske stasjonsvognen som omtrent enhver barnefamilie har eid. 1-eiersbil som leveres nysørvet.

Regreim og vannpumpe er selvfølge å spørre om. Men noe annet? Var disse plaget med rust?

Måtte bytte alle 4 pumpedyser på min 2004 Audi A3 med samme motor når en etter en begynt å ryke etter rundt 100 000 km, det ble en veldig dyr affære, verkstedet mente det var en ganske vanlig ting som røk på de motorene. Så er jo kanskje greit å høre om noe slikt og er byttet før

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

Det tror jeg ikke kommer til å skje. Folk som ikke har vist hvor spylevæsken skal fylles har eksistert siden slikt ble utstyrt på biler. Eldre biler kommer til å eksistere lenge via entusiaster og kunnskapen der kommer til å bevares letter takket være teknologien vi har tilgjengelig i dag kontra tidligere med f.eks. dampmaskiner og slikt. 

Men jeg tror vi vil se et skifte mot en mer elektrisk hobbymekk-miljø. 

Synes det er kult når folk hacker elbiler også jeg, så jeg ser ikke dystert på denne trenden. Men jeg tror nok at dette er en del mer krevende enn tradisjonell mekking og at denne kompetansen derfor blir sjeldnere.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (40 minutter siden):

Synes det er kult når folk hacker elbiler også jeg, så jeg ser ikke dystert på denne trenden. Men jeg tror nok at dette er en del mer krevende enn tradisjonell mekking og at denne kompetansen derfor blir sjeldnere.

Det er jeg enig i. Det eksisterer jo mange som allerede driver å hacker andre ting og de går nok over til elbiler etterhvert om de ikke alt har gjort dette. Også tror jeg dette kan skape en blest rundt hacking i det eksisterende bilmiljøet som vil dra med seg folk i fra dette inn i det nye. At vi ser en endring i det som kalles hobbymekkere er det ingen tvil om, men jeg tror ikke den vil bli så mye mindre enn det er i dag. 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Gavekort said:

Synes det er kult når folk hacker elbiler også jeg, så jeg ser ikke dystert på denne trenden. Men jeg tror nok at dette er en del mer krevende enn tradisjonell mekking og at denne kompetansen derfor blir sjeldnere.

Er nok ikke så krevende. Det som er kommet hittil av slikt er jo meget enkelt. Bare å koble seg inn på noen ledninger og så styrer man alt fra nettleseren i bilen. 

Så lenge noen er smart og utvikler slikt blir det jo lett for brukerne.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Detter ikke disse av da? Ruster vel noe sinnsykt de bilene..

Står vel noe her:

http://www.mazda6info.net/front_door_removal_installation-1083.html

Usikker på om det er riktig årsmodell da.

Joda, derfor jeg må løsne ledningsnettet :tease:

Er klar over hvordan, men takk for svar. Problemet blir bare å få den ut av karosseriet uten å ødelegge mer, for det er noe grustomt trangt der og ville vite om noen hadde tips eller en metode.

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar
16 minutes ago, VegardBS said:

Joda, derfor jeg må løsne ledningsnettet :tease:

Er klar over hvordan, men takk for svar. Problemet blir bare å få den ut av karosseriet uten å ødelegge mer, for det er noe grustomt trangt der og ville vite om noen hadde tips eller en metode.

Ahh, skjønner. Det er lite jeg kan hjelpe deg med der gitt.

Eneste erfaring jeg har med Mazda 6 (var vel forøvrig en 2006 modell det og) er når en kompis lurte på om jeg kunne se om jeg mente bilen hans ble å gå gjennom EU kontrollen. Jeg plukka bare ett par rustbiter av kanalen og viste han..
Den ble spiker istede.

Dette var en bil som har levd i nordnorge, hvor det knapt saltes.. Sammenlignet med Mondeoen jeg hadde da som var ca like gammel og den hadde knapt en rustflekk..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...