Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

VegardBS skrev (På 13.9.2020 den 23.16):

Når jeg googler etter hva som forårsaker rev hang dukker det bare søppel opp om hva det er så jeg spør her.

Jeg har nå "fått" tilbake en 2006 mod Mazda 6 1.8l bensin jeg hadde før og nå henger turtallet igjen mye lenger enn før. Hva burde jeg sjekke?

Knock knock, det er rådebank på døra. Jaja trenger ikke å fikse den nå i hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håkai… Så, jeg har kjøpt meg en bil som er såpass grom at jeg tenkte å faktisk prøve å ta vare på lakken. ? Jeg har ikke garasje, og heller ikke interesse, til å kjøpe inn på skumsprøyter og masse detailing stæsj, så jeg lurte på hva som er det beste latmannsalternativet? Få en proff detailer til å ta høst- og vårbehandling, og så vedlikeholdsvaske selv enten i børsteløs automat eller sånn selvvaskehall? 

Lenke til kommentar
7 hours ago, henrikwl said:

Håkai… Så, jeg har kjøpt meg en bil som er såpass grom at jeg tenkte å faktisk prøve å ta vare på lakken. ? Jeg har ikke garasje, og heller ikke interesse, til å kjøpe inn på skumsprøyter og masse detailing stæsj, så jeg lurte på hva som er det beste latmannsalternativet? Få en proff detailer til å ta høst- og vårbehandling, og så vedlikeholdsvaske selv enten i børsteløs automat eller sånn selvvaskehall? 

En proff detailer, da må du fort regne med noen tusen. Ville muligens gått for keramisk lakkforsegling i ditt tilfelle, men det koster ca 10.000,- (er nok variasjoner) med oppgitt holdbarhet 3 år/60' km. Da får du vask, maskinpolering og keramisk lakkforsegling.

Men børsteløs vaskeautomat har jeg ikke så god erfaring med. Er bilen skikkelig møkkete blir den ikke helt ren. Selvvask, da tenker du kanskje latmannsvarianten med kun påføring av skum og avspyling med høyttrykk? Fungerer dersom det er et bra selvvaskeanlegg og bilen ikke er for møkkete, men du bør helt klart vaske for hånd innimellom. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor godt møkka sitter på bil med keramisk lakkforsegling etter f.eks. et års tid, riktignok.

Her er eksempel: http://askerautospa.no/keramisk-lakkforsegling/lakkforsegling-profesjonell-bilpleie/

Lenke til kommentar

Selvvask er veldig kjekt det altså, og ganske så skansomt mot lakk. Men som liehen sier, så blir bilen aldri ordentlig ren av det. Heller ikke prøvd børsteløs, men kan ikke se for meg at du får noe annet resultat versus selvvask. Er vel kanskje litt hyggeligere pris på selvvask også sånn i lengden? Mange selvvask-anlegg tillater heller ikke bruk av eget utstyr, men om du ikke skaper kø er det gjerne fritt frem uansett.

Har du muligheten for vannuttak og hageslange noe sted? Det er "redningen" vil jeg si om du vil ha en ren og pen bil. Personlig har jeg ikke det i leilighet, men mor og far bor heldigvis ikke langt unna ?

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Vertical^ said:

Selvvask er veldig kjekt det altså, og ganske så skansomt mot lakk

Absolutt, men det må nevnes at det er ekstremt store forskjeller mellom anleggene, både når det gjelder trykk og kvalitet på skum. Det gjelder å finne noe som er effektivt men samtidig skånsomt og som ikke tar evt. voks på bilen. I Bærum har jeg bare funnet ett-to innendørs anlegg som fungerer bra, heldigvis også det nærmeste.

Lenke til kommentar

Hmm… Keramisk lakkforsegling må jeg sjekke nærmere. Jeg er all for ting som reduserer vedlikeholdsinnsats.

Ellers må jeg vel belage meg på å trå til med håndmakt innimellom ja. Børsteløs automat ser jeg for meg kanskje kun virker mest som en kjapp løsning før bilen blir for møkkete.

Jeg har brukt selvvaskehaller på andre biler tidligere, og de ser ut til å ha elementene inne: avfetting, skum, spyling, børstevask og skylling. Eneste jeg er skeptisk til er de svampebørstene, de kan umulig være rene så å gni dem over bilen ser jeg ikke nødvendigvis på med blide øyne.

Mulig jeg bare må hoppe i det og få rigget meg skikkelig. ?

Lenke til kommentar

Dropp for all del alle typer "børster" du finner på selvvask. Rett og slett aldri ta de i bruk. Kan til nøds brukes på felger.

Så lenge du ikke skaper køer, så får man ikke reaksjoner fra ansatte om du har med eget utstyr. Men det er en fordel å vaske på litt ugunstige tidspunkter hvor det er lite trafikk. Hvis man har med deg en vaskehanske, en bøtte med varmt vann, og litt såpe så får man gjort berøringsvasken som det kalles, og da får man et resultat som er en hel del bedre.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (44 minutter siden):

Skjønner.

Jeg får høre med Møller nøyaktig hva de gjorde med den før de leverte den ut og så se om jeg skal gå på med en "vinterbehandling" eller om det holder med vedlikeholdsvask frem mot våren.

Er det ny- eller bruktbil? For om det er nybil så er det mye billigere å legge på keramisk voks med en gang enn til våren!

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Parkering er bedre enn bom om du spør meg. Jeg er i grunn for å tilrettelegge mindre for privatbiler i sentrumskjerner, og når kommunen fjerner egen parkering så treffer det mer de som kjører inn i sentrum og ikke så mye de som bor i sentrum.

Enig. Det er alle de som ikke bor i Oslo er problemet når det gjelder bilene...

Lenke til kommentar

Glad jeg har parkering i garasje her jeg bor midt i Oslo. Da slipper jeg bekymre meg stort om gateparkering og priser. Kjører forsvinnende lite bil innad i sentrumsområdet uansett.

Det jeg alltid har ment er et pussig paradoks er at de legger opp til at de skal øke bompengeinntekten samtidig som de mener trafikken skal reduseres. Det gir ingen mening, med mindre de ønsker å utelukkende flå de som kjører gjennom byen, fordi vi dessverre ikke har noe praktisk alternativ til å kjøre gjennom Oslo i de fleste tilfeller - selv om Oslo ikke er destinasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er politikere som vil ha både pose og sekk. Jeg er sikker på at de mener begge deler like mye, men at de nekter å erkjenne motsigelsen.

Bomringer er forøvrig Lucifer sitt avkom. Jeg er mye mer for å øke parkeringsavgifter, og rasere parkeringsplasser om det så må til. Næringslivet i sentrum er taperen i begge tilfeller, så først og fremst så bør det blir like lett å dra til sentrum med offentlig transport som med privatbilen, og først etterpå kan de prøve å fjerne privatbilpesten i sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne kjørt kollektivt til jobben og hatt en firmabil stående der slik at jeg slipper å skatte av den, men det nytter ikke da et enkelt tog og en t-bane faen ikke klarer å samkjøre eller komme/gå i rett tid. Kommer for seint 5 av 10 ganger ca, og jeg drar ikke en time tidligere bare for å gardere meg mot forsinkelser. Gamle vogner, feil på signalanlegg osv osv. Mye av kollektiv-Oslo har Sovjet-standard. Unntatt de tingene turistene ser. Nye trikker (igjen) skal de ha, men det går fortsatt t-baner fra 80-tallet hist og her.
Men nå pga corona tar jeg ikke mye kollektivt uansett. Æsj nei. Sakelig at Sporveiene vasker ned alle kontaktflater i alle vognene sine hyppig..

Men jeg griner ikke. Jobben dekker bompenger, parkering, bensin og alt annet. Billigere for meg å ta bilen. Må gjerne koste tusen kroner passering for alt jeg bryr meg, men jeg går ikke over til kollektivt før det faktisk er et tilbud der som til en viss grad passer mitt behov.
Nå begynner det å bli så komplisert at jeg kvier meg litt for å besøke venner i Oslo og møter dem heller litt utenfor byen hvis vi skal spise middag eller dra på bar. I disse tider sikkert like greit da det er høy smitterisiko på byen i Oslo (en bartendervenn er hjemme i karantene nå og har sagt at det er et under at ikke flere har smitta sånn som det har vært på byen i helgene)

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med kollektivtransport i Oslo da jeg bodde der, og valgte lett det fremfor min privatbil. Jeg er spesielt fornøyd med t-banen.

Det er ikke det at alle skal ha det like fælt og alle som har bil er priviligierte avskum. Men vi må også anerkjenne at Oslo ikke hadde vært et trivelig sted om alle skulle kjørt privatbil og parkert i sentrum fordi bussen ikke har rompevarmer. En bærekraftig bykjerne skal være for lette trafikkanter og med en kompromissløs dekning av offentlige transporttilbud. Å ikke tilrettelegge med offentlig parkering er en mye bedre løsning enn å straffe alle som bor i Oslo sentrum med bompenger.

Jeg har også bodd perioder i USA og har fått smake på hva en storby for privatbiler innebærer. Det har preget mitt syn på bilfrie byer. Det er ikke gøy å være en fotgjenger og vente i 5 minutter på grønt lys over en 8-felts vei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...