Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Ahh, skjønner. Det er lite jeg kan hjelpe deg med der gitt.

Eneste erfaring jeg har med Mazda 6 (var vel forøvrig en 2006 modell det og) er når en kompis lurte på om jeg kunne se om jeg mente bilen hans ble å gå gjennom EU kontrollen. Jeg plukka bare ett par rustbiter av kanalen og viste han..
Den ble spiker istede.

Dette var en bil som har levd i nordnorge, hvor det knapt saltes.. Sammenlignet med Mondeoen jeg hadde da som var ca like gammel og den hadde knapt en rustflekk..

Ja, allerede fikset rust i kanalen på den 1 gang tidligere, 20cm lange hull etter 9 år på vegen og nå tenkte jeg at jeg skulle ta en siste puss før jeg lar den forfalle. Starter å bli veldig brun igjen der jeg ikke sveiste inn nytt materiale. Jeg syns den er så god å kjøre så blir litt trist at den blir skrota ved neste EU kontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, VegardBS said:

Ja, allerede fikset rust i kanalen på den 1 gang tidligere, 20cm lange hull etter 9 år på vegen og nå tenkte jeg at jeg skulle ta en siste puss før jeg lar den forfalle. Starter å bli veldig brun igjen der jeg ikke sveiste inn nytt materiale. Jeg syns den er så god å kjøre så blir litt trist at den blir skrota ved neste EU kontroll.

Ja ser den. Har man tid og lyst er det ikke noe i veien for å redde en bil man er glad i.

Kan ikke bare klippe ledningene da? Og bruke noe slikt for å skøyte dem etterpå?

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelinstallasjon/koblingslister-klemmer/skjoteklemmer-008066/

Vil fint vare noen år det om det er alt som er planen.

Lenke til kommentar
11 hours ago, syar2003 said:

Opel relanserer Monza som e-Monza Sportscupe planlagt til 2024.
Sprekt design.

Spørs hvor nærme konseptutgaven en eventuell produksjonsutgave blir. Generelt synes jeg Opel har blitt ganske bra på design. Men dette blir vel en Opel på Peugeot-plattform? De lager vel ikke egne plattformer nå lenger?

Dessverre synes jeg elbiler mangler litt egen identitet i dag. Joda, de har forskjellig design, kjøreegenskaper etc., men hvordan kraften leveres er rimelig lik, eneste er at en med mer krefter går fortere. 

 

Lenke til kommentar
liehen skrev (31 minutter siden):

Spørs hvor nærme konseptutgaven en eventuell produksjonsutgave blir. Generelt synes jeg Opel har blitt ganske bra på design. Men dette blir vel en Opel på Peugeot-plattform? De lager vel ikke egne plattformer nå lenger?

Opel laget vel ikke egne platformer før heller? Var jo stort sett varianter av diverse Chevrolet og andre GM-merker.

Lenke til kommentar
13 hours ago, syar2003 said:

Opel relanserer Monza som e-Monza Sportscupe planlagt til 2024.
Sprekt design.

Etter det jeg har forstått blir dette en "sporty SUV/crossover" - med andre ord enda et historisk kult navn som dras ned i SUV-søla, på linje med Eclipse, Mustang og sikkert flere jeg ikke kommer på i farta ...

54 minutes ago, Kajac said:

Opel laget vel ikke egne platformer før heller? Var jo stort sett varianter av diverse Chevrolet og andre GM-merker.

Opel var faktisk ganske involvert i sine egne plattformer ettersom de var GMs europeiske arm. Europeiske kunder har helt andre krav og forventninger til biler enn amerikanere, så mye av Opels plattformutvikling ble gjort selv (som GM konverterte til Buick i flere tilfeller, for salg både i USA og Kina). Insignia, Astra, Corsa, Adam ... Men Opel måtte ta til takke med en del konsernplattformer også, utviklet både i USA og i Korea (gamle Daewoo), blant annet på SUV-modellene.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (12 minutter siden):

Opel var faktisk ganske involvert i sine egne plattformer ettersom de var GMs europeiske arm. Europeiske kunder har helt andre krav og forventninger til biler enn amerikanere, så mye av Opels plattformutvikling ble gjort selv (som GM konverterte til Buick i flere tilfeller, for salg både i USA og Kina). Insignia, Astra, Corsa, Adam ... Men Opel måtte ta til takke med en del konsernplattformer også, utviklet både i USA og i Korea (gamle Daewoo), blant annet på SUV-modellene.

Stilig :)  Men da kan det jo tenkes at de fremdeles vil utvikle platformer, men som da også blir brukt i PSA-biler i stedet for GM-biler.

Lenke til kommentar
liehen skrev (2 timer siden):

Dessverre synes jeg elbiler mangler litt egen identitet i dag. Joda, de har forskjellig design, kjøreegenskaper etc., men hvordan kraften leveres er rimelig lik, eneste er at en med mer krefter går fortere. 

Tenker du på momentkurven? Det er vel bare en vei å gå fra en ideell momentkurve, og det er en dårligere momentkurve. Mange elbiler har en kunstig begrensning helt i starten slik at de ikke river utvekslings-girboksen sønder og sammen.

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (6 timer siden):

Det eneste nye designet til BMW som for meg er overkommelig er M850i Coupe (2 dør). Ser bedre ut i virkeligheten for bildene klarer ikke å få frem hvor brei over baken den er.

Zem0B20.png

Jeg syntes BMW har ødelagt coupe designet sitt fullstendig. Om det så er nye 4 serien eller 8 serien. 
Den er ikke elegant lengre. Bakpartiet minner litt om mercedes sine coupeer, faktisk. 
Baken er for høy, og ingen sexy stramme linjer. Er ikke veldig glad i hvordan de har kurvet vinduet opp mot hofmeister-kinken

Endret av Swoosh
Lenke til kommentar
Swoosh skrev (2 timer siden):

Jeg syntes BMW har ødelagt coupe designet sitt fullstendig. Om det så er nye 4 serien eller 8 serien. 
Den er ikke elegant lengre. Bakpartiet minner litt om mercedes sine coupeer, faktisk. 
Baken er for høy, og ingen sexy stramme linjer. Er ikke veldig glad i hvordan de har kurvet vinduet opp mot hofmeister-kinken

De er ikke så langt unna tidligere versjoner da, men ja syns selv de har blitt så runde og lignende C63 AMG. Foretrekker selvfølgelig eldre BMW design, men hadde ikke sagt nei takk til en ny gen M850i heller.

 

nkf85F1.png

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...