Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det regner ikke her heller lenger, men det hindrer ikke plenen min i å bølge som vi er på sjøen, eller det faktum at vi er omringet av kvikkleire på alle kanter. Det trenger ikke å regne for å sende ut farevarsel, kanskje saken her er at drittunger ikke bør ha mobiltelefon, men varsel om mulig fare bør vi så absolutt ha.

Hørt om gutten som ropte ulv? Hvis myndighetene sender ut farevarsel når det ikke er reell fare, vil vi ignorere det når det virkelig er fare. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (4 minutter siden):

Hørt om gutten som ropte ulv? Hvis myndighetene sender ut farevarsel når det ikke er reell fare, vil vi ignorere det når det virkelig er fare. 

Men det er jo reell fare. Bare fordi det ikke skjer noe trenger ikke bety at det ikke er fare, varslinga er der av en grunn, så en er forberedt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (13 minutter siden):

Hørt om gutten som ropte ulv? Hvis myndighetene sender ut farevarsel når det ikke er reell fare, vil vi ignorere det når det virkelig er fare. 

image.thumb.png.29f25d88ce5bb59a2a544eb47df406c3.png

Gargantua skrev (12 timer siden):

Hysteriet rundt uværet er helt ute av proporsjoner. De sender nødmeldinger til geografiske områder hvor det ikke regner engang.

Faren til to små jenter forteller at jentene ble livredde da de fikk ulende meldinger om ekstremværet på mobilen.

– Jeg har hørt om folk som ble så redde at de nesten tisset på seg. Et rødt farenivå gjelder et veldig stort geografisk område, og akkurat nå regner det ikke engang her, sa Mikaelsen i ettermiddag.

Denne familien bor i Nannestad. Det var opphold i kort tid mellom formiddagen og ettermiddagen, slik som spådd.

Samme Nannestad hvor veier i dag er vasket bort, barnehager er blitt stengt og en del beboere evakuert fra hjemmene sine.

Folk bør heller finne ekte ting å klage i media på enn at de fikk et nødvarsel om det som endte opp med å bli en nødsituasjon for mange.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Snikpellik said:

Folk bør heller finne ekte ting å klage i media på enn at de fikk et nødvarsel om det som endte opp med å bli en nødsituasjon for mange.

Flere har opplevd gjentagende nødvarsel gjennom natten

Jeg syns det er overkill å sende NØDVARSEL - altså av typen som trenger gjennom telefonen selv på lydløs, og uler og piper - fordi det er uvær. Det fører til irritasjon for voksne og frykt hos barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Flere har opplevd gjentagende nødvarsel gjennom natten

Jeg syns det er overkill å sende NØDVARSEL - altså av typen som trenger gjennom telefonen selv på lydløs, og uler og piper - fordi det er uvær. Det fører til irritasjon for voksne og frykt hos barn.

Tillater meg å lime inn @Comma Chameleon sin kommentar til dette i en annen tråd, som jeg mener treffer blink:

Sitat

Fin mulighet for foreldrene å lære barna om å takle nye situasjoner. Hvis de holder på å pisse på seg av et varsel på telefonen så trenger de litt opprustning for å takle voksenlivet etterhvert. Vet ikke hvorfor de springer til nyhetene for å si noe slikt. Barn blir jo skremt av alt mulig rart. Dette er en ikke-sak. Nyhetene forteller jo om verre ting hver dag.

Ellers tenker jeg at ekstremvær med potensielt fare for liv er ypperlig bruksområde for det nye varslingssystemet, og faktisk akkurat hva det er tiltenkt for. Husk at det ikke er uværet, men konsekvensene av det som kan være farlig eller føre til situasjoner. Og når man ser konsekvensene, som for eksempel i hjembygda til den familien som klagde, så var det jo utvilsomt riktig å sende varsel der. Det ville garantert blitt like mye styr, ståk og klaging om Statsforvalterne ikke hadde sendt ut varsel.

Ja, så blir det noen tekniske feil nå i startgropa - men det tar ikke folk akkurat veldig mye skade av og feilene kan utbedres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Barnehageforeldre som sender barn proppfulle av virus i barnehagen. Nå er vi på sykdom tre på to uker. Umulig å ha en jobb, og umulig å holde seg i form. Jeg har vært sengeliggende fire-fem ganger det siste året, og pleier egentlig aldri å være så syk at jeg ikke fint kan jobbe. Vi har aldri tatt nye sykdommer med i barnehagen selv i løpet av snart fire år, så det er ikke akkurat vanskelig å unngå hvis man vil.

Endret av Dellers
Leif
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dellers skrev (1 time siden):

Barnehageforeldre som sendes barn proppfulle av virus i barnehagen. Nå er vi på sykdom tre på to uker. Umulig å ha en jobb, og umulig å holde seg i form. Jeg har vært sengeliggende fire-fem ganger det siste året, og pleier egentlig aldri å være så syk at jeg ikke fint kan jobbe. Vi har aldri tatt nye sykdommer med i barnehagen selv i løpet av snart fire år, så det er ikke akkurat vanskelig å unngå hvis man vil.

Desverre tror jeg dette gjelder foreldre som ikke forstår at de har rett til å være hjemme med sykt barn. Vikaryrker osv, svekkelse av arbeideres rettigheter skaper mye problemer både for norske og innvandrere som ikke kan rettigheter, eller ikke får rettigheter..

Flere steder enn før risikerer folk sparken om de er hjemme med sykt barn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Desverre tror jeg dette gjelder foreldre som ikke forstår at de har rett til å være hjemme med sykt barn. Vikaryrker osv, svekkelse av arbeideres rettigheter skaper mye problemer både for norske og innvandrere som ikke kan rettigheter, eller ikke får rettigheter..

Flere steder enn før risikerer folk sparken om de er hjemme med sykt barn.

Problemet er vel litt hvor grensen går for hva man skal holde barnet hjemme for. Om man skal holde barnet hjemme hver gang det er rennende nese og litt hoste så er man tom for "syk-barn-dager" til påske.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
koots skrev (7 minutter siden):

Problemet er vel litt hvor grensen går for hva man skal holde barnet hjemme for. Om man skal holde barnet hjemme hver gang det er rennende nese og litt hoste så er man tom for "syk-barn-dager" til påske.

Det ville vært behov for færre "sykt barn dager", totalt sett, hvis alle holdt barna hjemme når de var synlig smittsomme. ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Gargantua said:

Hysteriet rundt uværet er helt ute av proporsjoner. De sender nødmeldinger til geografiske områder hvor det ikke regner engang.

Faren til to små jenter forteller at jentene ble livredde da de fikk ulende meldinger om ekstremværet på mobilen.

– Jeg har hørt om folk som ble så redde at de nesten tisset på seg. Et rødt farenivå gjelder et veldig stort geografisk område, og akkurat nå regner det ikke engang her, sa Mikaelsen i ettermiddag.

Vel de bodde i Nannestad og hva har skjedd i løpet av de siste 24 timene der? Veier er vasket bort og det er beboere som har blitt evakuert.

Synes du fortsatt at det var hysteri å sende folk som bor i Nannestad nødmelding?

EDIT: ser at det har blitt påpekt over allerede, men lar denne posten stå.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
koots skrev (50 minutter siden):

Problemet er vel litt hvor grensen går for hva man skal holde barnet hjemme for. Om man skal holde barnet hjemme hver gang det er rennende nese og litt hoste så er man tom for "syk-barn-dager" til påske.

Her i Sverige så skal barn være feberfrie i to dager, men mange som ikke følger dette også her. Såklart barn kan få feber på dagen etter å bli levert, men det er nok sjeldent iforhold til folk som ikke tør være hjemme med sykt barn, i frykt for å få sparken, eller ikke nye kort tids kontrakter.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, shockorshot said:

Vel de bodde i Nannestad og hva har skjedd i løpet av de siste 24 timene der? Veier er vasket bort og det er beboere som har blitt evakuert.

Synes du fortsatt at det var hysteri å sende folk som bor i Nannestad nødmelding?

EDIT: ser at det har blitt påpekt over allerede, men lar denne posten stå.

– Ble det vurdert ordentlig før de sendte ut en sånn melding? Den lyden, den skremmer jo både familier, barn og dyr. For meg betyr det «nå må du handle umiddelbart». Det setter jo folk i beredskapsmodus, og det var ikke så dramatisk rundt oss, sier Mikaelsen.

Hva jeg mener om akkurat den situasjonen, er ikke så viktig. Mikaelsen selv syns jo det var overdrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

nå sitter jeg fortsatt på gjerdet

Enig, det å sitte på gjerdet er dumt når det gjelder lydopplevelser da!
Har lagt denne i 'handlekurva' jeg da, og sitter på gjerdet selv...
https://www.hifiklubben.no/denon-avc-x3800h-hjemmekinoreceiver/denavca1hbk/
Kanskje du kjøper min gode gamle (1år) Denon AVC-X8500HA?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (11 timer siden):

Flere har opplevd gjentagende nødvarsel gjennom natten

Jeg syns det er overkill å sende NØDVARSEL - altså av typen som trenger gjennom telefonen selv på lydløs, og uler og piper - fordi det er uvær. Det fører til irritasjon for voksne og frykt hos barn.

Når folk vekkes kl05 med krisevarsel, og man kan sykle til og fra jobb uten regntøy, da er det åpenbart noen som har bommet. 

Det har de heldigvis forstått, selv om noen her synes det er bra bruk av et nødvarselsystem. 

Sitat

Ikke godt nok, sier Direktoratet for sikkerhet og beredskap. Politiet sier at bruken av nødvarselet skal gjennomgås.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...