Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (27 minutter siden):

Verre enn i 95 kanskje?

Mediebransjen har nok utviklet seg de siste 28 årene, så jeg vet ikke helt.  Det er i hvert fall mye mer show og krigsfonter nå enn den gangen. "Alle" mediehusene ser dette som en lettmelket agurk i agurktida. De har flere team som spytter ut saker kontinuerlig uavhengig av om det skjer mye eller lite.

Irriterer meg at Støre utroper Hans som en nasjonal krise og lover statlige midler for å rydde opp, omtrent før skadene har startet - i motsetning til tidligere stormer langs kysten, der sånne lovnader har blitt holdt tilbake til flere dager etter hendelsene. Vil også minne om at den "nasjonale" krisen, i hovedsak gjelder én landsdel, ikke hele landet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Mediebransjen har nok utviklet seg de siste 28 årene, så jeg vet ikke helt.  Det er i hvert fall mye mer show og krigsfonter nå enn den gangen. "Alle" mediehusene ser dette som en lettmelket agurk i agurktida. De har flere team som spytter ut saker kontinuerlig uavhengig av om det skjer mye eller lite.

Mener du, at hvis denne katastrofen, blir verre enn i 95, saa har media tatt av?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Mediebransjen har nok utviklet seg de siste 28 årene, så jeg vet ikke helt.  Det er i hvert fall mye mer show og krigsfonter nå enn den gangen. "Alle" mediehusene ser dette som en lettmelket agurk i agurktida. De har flere team som spytter ut saker kontinuerlig uavhengig av om det skjer mye eller lite.

Irriterer meg at Støre utroper Hans som en nasjonal krise og lover statlige midler for å rydde opp, omtrent før skadene har startet - i motsetning til tidligere stormer langs kysten, der sånne lovnader har blitt holdt tilbake til flere dager etter hendelsene. Vil også minne om at den "nasjonale" krisen, i hovedsak gjelder én landsdel, ikke hele landet.

Jeg foretrekker slik det var før. Da folk avventet og lagde nyheter etterpå om hvordan det gikk. I dag sitter man i studio og presenterer ulike scenario for mulige forløp og resultat enten det er pandemi, krig, økonomi eller været.

Folk opplever en stor mengde unødvendig stress. Det er ikke bra med vedvarende stress og folk sitter og ser på en nyhetsstrøm som går fra morgen til kveld og nærmest lever seg inn i situasjonen.

Det kommer en stressreaksjon, ofte over noe som ikke angår vedkommende direkte.

Livet handler om å få oppgaver gjort og komme videre, ikke om å ta inn en endeløs mengde inntrykk preget av elendighet.

Quote

Følelsen av at kroppen er i alarmberedskap kan være ubehagelig, men alarmreaksjonen er helt normal. Dersom vi løser utfordringen som stresser oss, eller dersom vi forventer å kunne løse den, går kroppens alarmberedskap raskt ned igjen. Det er nødvendig for oss å kunne reagere hurtig i enkelte pressete situasjoner, og stressreaksjonen er derfor i utgangspunktet sunn.

Det helseskadelige stresset oppstår når situasjoner som stresser oss ikke forsvinner eller blir håndtert, men vedvarer over lang tid. Hvis kroppen over lengre tid produserer store mengder adrenalin og kortisol, vil den fortsette å være i konstant beredskap. Når kroppen på denne måten ikke får lov til å slappe av, blir det skadelig for oss.

Hvis man ikke finner av-knappen for hysteriske media, kan det rett og slett gå ut over helsa og utførelsen av daglige gjøremål.
 

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hysteriet rundt uværet er helt ute av proporsjoner. De sender nødmeldinger til geografiske områder hvor det ikke regner engang.

Faren til to små jenter forteller at jentene ble livredde da de fikk ulende meldinger om ekstremværet på mobilen.

– Jeg har hørt om folk som ble så redde at de nesten tisset på seg. Et rødt farenivå gjelder et veldig stort geografisk område, og akkurat nå regner det ikke engang her, sa Mikaelsen i ettermiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Jeg foretrekker slik det var før at man så det an og så lagde nyheter etterpå. I dag sitter man i studio og presenterer ulike scenario for mulig forløp.

Ja, mulige scenario, som meterologene, har kommet frem til, kan skje.

Er ikke det en fordel da? 

Bedre foere var, enn etter snar.

Endret av Karltorbj
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan godt komme med en advarsel eller pinne et varsel på nyhetssider, bare ikke lag sensasjon ut av det.

Lokalt her skriver de for eksempel. "Det er ventet sterk vind. Det anbefales å få løst materiell festet eller i hus." Slikt er helt grei. Å lage overdrevne artikler og innslag om at "Nå kommer syndefloden.", er ikke greit etter min mening.
 
Denne kom inn i stories. Det er flere enn meg som reagerer.
image.png.f1c22bf763d0ff5124a5b42f602db0b5.png

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typiske overskrifter fra Dagbladet: 

Nordlendinger kaster klærne: - Stolt
Vida Lill kaster klærne: - Gigantiske pupper
Seks kvinner: Vår beste sex
Skjulte tegn: Kollegaen fantaserer om deg
Nakne trøndere: - Ikke blotting

Ofte med "thumbnail" av mer eller mindre lettkledde kvinner. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (21 minutter siden):

Typiske overskrifter fra Dagbladet: 

Nordlendinger kaster klærne: - Stolt
Vida Lill kaster klærne: - Gigantiske pupper
Seks kvinner: Vår beste sex
Skjulte tegn: Kollegaen fantaserer om deg
Nakne trøndere: - Ikke blotting

Ofte med "thumbnail" av mer eller mindre lettkledde kvinner. 

Dagblader er en søppel-avis.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det finnes både adblokere og automatisk oversetting av nettsider. Kan ikke noen finne opp automatisk "rensing" av sensasjons-nettavisene? Alle store fonter justeres ned til 14 eller noe sånt, alle sensasjonsjagende tulleartikler fjernes på samme måte som reklame, og overskriftene oversettes til nøkterne, saklige og ærlige. Spørs om det hadde blitt noe igjen av VG og Dagbladet da, men det er nok ikke store tapet.

Lenke til kommentar

Det finnes addons til nettleseren, men den virker kun på noen titalls av de verdenskjente portaler.
Generelle filter virker ikke så godt som man kunne ønske, spesielt ikke på Norsk :p
 

image.png.1e2aedc2ba12799d7ece7b3d861cb41c.png

Du får håpe at noen lager en tjeneste hvor man kun får den type artikler man abonnerer på. Hold ikke pusten for META er å få mest mulig klikk, ikke skreddersøm og tilpassing til den enkelte bruker.

Media eies av noen få hender og de har egne planer for hva du skal lese.
https://steigan.no/2018/09/hvem-eier-norske-medier/

Legg merke til at artikkelen er noen år og at eierskap kan ha endret seg. Den gir likevel en viss oversikt over hvem som eier hva.

Quote

Papiravisen Dagbladet gikk over til tabloidformat i 1983.

Skaden skjedde for 40 år siden. Når folk ikke greier å si nei takk til svineriet, vedvarer det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Det finnes både adblokere og automatisk oversetting av nettsider. Kan ikke noen finne opp automatisk "rensing" av sensasjons-nettavisene? Alle store fonter justeres ned til 14 eller noe sånt, alle sensasjonsjagende tulleartikler fjernes på samme måte som reklame, og overskriftene oversettes til nøkterne, saklige og ærlige. Spørs om det hadde blitt noe igjen av VG og Dagbladet da, men det er nok ikke store tapet.

Det er noen som har tatt for seg Dagbladet i hvert fall:

https://www.digi.no/artikler/utviklet-nettlesertillegg-pa-fritida-kunstig-intelligens-endrer-dagbladet-titlene/530059

Sitat

Et nytt nettlesertillegg i Chrome bruker kunstig intelligens fra OpenAI til å lage nye titler som skal gi mer informasjon om innholdet i sakene enn Dagbladets egne korte og tabloide titler på nett

 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (11 timer siden):

Folk opplever en stor mengde unødvendig stress.

Personlig tror jeg folk greier å tenke selv såpass mye at de ser forskjellen på mulige scenarioer som kan utspille seg, og noe som er sikkert at vil skje, de som får et varsel og kan gjøre forberedelser på forhånd, eller til og med en livreddende evakuering er nok enige i det. 

Gargantua skrev (11 timer siden):

Et rødt farenivå gjelder et veldig stort geografisk område, og akkurat nå regner det ikke engang her, sa Mikaelsen i ettermiddag.

Det regner ikke her heller lenger, men det hindrer ikke plenen min i å bølge som vi er på sjøen, eller det faktum at vi er omringet av kvikkleire på alle kanter. Det trenger ikke å regne for å sende ut farevarsel, kanskje saken her er at drittunger ikke bør ha mobiltelefon, men varsel om mulig fare bør vi så absolutt ha.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...