Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg for et par-tre timer siden, like før jeg sovna kom jeg på at jeg har glemt å tømme vaskemaskina. Sikkert 30 min med tenking om jeg skal gjøre det nå eller når jeg står opp, før jeg bestemmer meg for å gjøre det nå for å stopp tankene, så var det å prøve å sove igjen da... ( aner ikke hvorfor mobilen plutselig er i hånda når jeg la den på gulvet før jeg la meg ). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (11 timer siden):

Pakkeboks er jo en genial løsning, for de som har en sånn i nærheten.

Kommer an på hvordan de håndterer det når pakken ikke passer i boksen av en eller annen grunn. PostNord kjørte pakken tilbake til terminalen 40 km unna, før de et par dager senere leverte den til hentested. Posten virker og heller ha for vane å bare levere overskytende rett til hentested

Lenke til kommentar
7 hours ago, BadCat said:

Det og at man ikke kan selge øl på 7% i butikk, noe man kunne til for ca 30 år siden.

Fordi det heller ikke er lov å selge andre alkoholholdige varer med denne styrken i butikk.

Ifm EØS forhandlingen var det en del saker hvor det ble lagt begrensninger på svakvin (fra utland) men ikke på øl (i all hovedsak produsert i Norge). Ettersom Norge krevde særbehandling på alkohol med helse-argumentet, var det ikke innlysende at øl er mindre helseskadelig enn vin med samme prosent.

Det hører med til saken at Norge prøvde å legge en luksusskatt på utenlandsk brennevin, men ikke på norske akevitt. Det ble det sef ikke noe av.

Jeg for min del er grenseløst irritert over at jeg kan ta med øl istedenfor vin ved innreise, men ikke omvendt.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Hørte på radioen i dag: "I dag langserer vi...ett eller annet" Langserer??? Dette irriterte meg grønn i bilen på vei til jobb.
Det uttales da lansere? Det har ihvertfall jeg sagt i alle år.

Måtte slå det opp:

 

Det norske akademis ordbok sier dette:

lansere  

verb
BØYNINGlanserte, lansert, lansering 

UTTALE[laŋse:´rə]

ETYMOLOGI 
fra fransk lancer, grunnbetydning 'slynge', til lance 'lanse'

 

SNL sier dette:

Lansere betyr å gjøre kjent eller introdusere. For eksempel kan man lansere en strategi for kollegaene sine, eller lansere en ferieplan for familien sin.

Faktaboks

UTTALE 
langsˈeːre

ETYMOLOGI 
fra fransk lancer, grunnbetydning ‘slynge’, avledet av lance ‘lanse’, se lanse

 

 

Så fint da. Det heter visst "Langsere". Faen.

 

Det heter visst "Grang hotel" også. Det irriterer om mulig enda mer.

 

Internettkaninhullet førte meg til denne artikkelen som var litt fin:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/zLPqyK/uttales-grand-hotel-grang-eller-grann

Endret av Retroman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette temaet, faar meg til aa tenke paa den foerste landingen og konsprasjonsteoriene rundt denne

Saa en dokumentar, der de mente at, i de forsjellige opptaksvinklene i filmingen, saa brukte de den samme bakgunnen, de samme fjellene. Rart hvis det stemmer, men sannsynligvis, er det bare renspikka loegn, i fra produsentenes side.

Jorda er flat gjengen, maa vel hive seg paa en konspirasjonsteori naa, naar de ser bilder, der i fra.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vinsaus fra Toro bør kunne erstatte ekte vin?

Her er det faktisk en ekspert (Inga Strümke) som anbefaler: ikke tro på noe som helst av bilder, filmer og slikt. 

https://www.vg.no/rampelys/i/wAmVe5/linnea-loetvedt-sier-falske-ai-genererte-nakenbilder-av-henne-er-spredt-paa-nett-skremmende

"All tekst, lyd og bilde kan være AI-generert". 

Nesten rart McDonald's ikke har kjøpt reklameplass på Månen, vi kunne vært plaget av en gul M på rød bunn der oppe. Til batteriene sluttet å virke. Eller hva med et blinkende juletre til jul?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Det er også forbanna irriterende å måtte kjøpe en dyr jævla vinflaske hver gang en skal lage seg en bedre middag og trenger litt vin til saus eller lignende, hadde vært fint med litt billigskvip på juicekartong i dagligvaren.

Kan ikke alle det trikset med å helle vinrester (fra flaska) oppi en isterningpose, så man kan knekke av til sauser og sånt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Kan ikke alle det trikset med å helle vinrester (fra flaska) oppi en isterningpose, så man kan knekke av til sauser og sånt?

Forstaar ikke dette med vin i sausen jeg.

Det baade, stinker og smaker, hjemmebrent.

Hadde en bror som var utdannet kokk og hadde et godt rykte paa seg, som kokk.

Ikke ta det oppi, sa han enkelt og greit, mens han rynket paa nesen.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Kan ikke alle det trikset med å helle vinrester (fra flaska) oppi en isterningpose,

Fremdeles ei dyr vinflaske, jeg snakker om billigskvip som en lager mat med, det er et av problemene med vinmonopolet de tar navnet altfor seriøst, de importerer god vin i store kvanta og selger relativt billig i forhold til kvalitet, men noe skikkelig billigskvip, det har de ikke. 

 

Karltorbj skrev (8 timer siden):

Men forstaar det naa saann, av de som har greie paa det, at du maa bruke  vin av hoey kvalitet, til matlaging, ikke billig skvip.

Vin av høy kvalitet er på mange måter en myte, jordsmonn har noe å si, men lagring på flaske er bare bullshit, siden så mange fremdeles bruker kork så er det ofte til skade. Matvin i butikk er en greie overalt utenom i Norge å Sverige får jeg noen ganger inntrykk av. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

 Matvin i butikk er en greie overalt utenom i Norge å Sverige får jeg noen ganger inntrykk av. 

Det er den store friheten vaares.

Det er jo helt fantastisk, saa fritt det lander vi har er.

Satte en del vin, naar jeg var ung, men er ingen vinkjenner.

Saa et kokeprogram paa tv, der en kokk, brukte ei hel flaske hvitvin i bolognesen, noe jeg proevde etterpaa, gjorde slik som han gjorde.

Skulle tro du brente av en dunk med sats i kaaken, smakte slik det luktet ogsaa.

Synes det er rart det der.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Saa et kokeprogram paa tv, der en kokk, brukte ei hel flaske hvitvin i bolognesen, noe jeg proevde etterpaa, gjorde slik som han gjorde.

Skulle tro du brente av en dunk med sats i kaaken, smakte slik det luktet ogsaa.

Synes det er rart det der.

Du har vel kjøkkenvifte ? Men det er klart du må koke/brenne vekk alkoholen da. Gjerne koke den ned til en demi-glace også. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (33 minutter siden):

Fremdeles ei dyr vinflaske, jeg snakker om billigskvip som en lager mat med, det er et av problemene med vinmonopolet de tar navnet altfor seriøst, de importerer god vin i store kvanta og selger relativt billig i forhold til kvalitet, men noe skikkelig billigskvip, det har de ikke. 

 

Vin av høy kvalitet er på mange måter en myte, jordsmonn har noe å si, men lagring på flaske er bare bullshit, siden så mange fremdeles bruker kork så er det ofte til skade. Matvin i butikk er en greie overalt utenom i Norge å Sverige får jeg noen ganger inntrykk av. 

Meny selger faktisk noe de kaller matvin, men til rundt 90 kroner for 187ml (vet ikke hva de tilsvarer i "vanlig" vin), så føler jeg man like så godt kan dra på polet å kjøpe en billig (halv)flaske i stedet for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...