Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å "selge lavt og kjøpe høyt" er en ganske dårlig investeringsstrategi. Det virker jo ikke som dere er komfortable med risikoen, så hvorfor ikke bare selge dere ut? Ta tapet og få skattefradraget. Å spå hvor krona går er håpløst.

Risikoen er grei, men ikke tapet :p

Men sparekonto er jo ubrukelig.

"sikre" fond går jo også ned, men mindre. Men også opp mindre. 2-3% i året opp er jo meningsløst.

 

Nei, jeg aner ikke hva jeg driver med...

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt forstå, hvorfor det ikke skulle være gunstig å kjøpe fondsandeler
når vi er i en nedgående trend.
Da må man jo nesten tro at man aldri kommer opp derfra igjen? For gjør men det( som det alltid pleier å gjøre)
så vil man jo tjene på det.
Time perfect går selvsagt ikke, men likevel.

Hvis vi ser på dette, så ser vi det nå går litt ned i det store bildet. Å kjøpe nå og mens den nedgangen pågår må jo være fordelaktig.
Selv om det fortsetter en stund til.

post-12139-0-18853200-1504164439_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette aksjesparekonto greiene... Er det noe å lure på mtp aksjer som har gevinst? 

 

Hører det er litt annerledes med fond og askjer som har tap, men det er såpass lite på fondene...

 

Men så har man Dnb teknologi... Kan den puttes i ASK? Regelen er jo aksjefond og aksjer i EØS, men det gjelder kanskje ikke "norske" fond som har aksjer utenfor eøs?

Lenke til kommentar

Man velger vel spesifikt hva man ønsker å flytte såvidt eg har forstått....

 

Eg er også inne i en situasjon der eg har ansattaksjer som utløser bonusaksjer etter noen år. Har bestemt meg for å selge de aksjene som har utløst bonus og kjøpe fond for de. Så er spørsmålet: Har de gått i tap eller gevinst de eg skal selge? Ingen kan fortelle meg dette..... 

 

Det som er spørsmålet er om eg skal selge aksjene før eller etter eg har flytta de inn i ASK.... 

Lenke til kommentar

Men så har man Dnb teknologi... Kan den puttes i ASK? Regelen er jo aksjefond og aksjer i EØS, men det gjelder kanskje ikke "norske" fond som har aksjer utenfor eøs?

 

Det går fint, fondet må bare være norskregistrert.

 

Hvis man har aksjer med god gevinst og fond med tap på samme konto nå (aksje- og fondskonto), kan man velge å flytte kun aksjene til aksjesparekonto eller må alt flyttes?

 

Ja, du kan velge hva som flyttes inn.

 

 

Per dags dato har jeg beholdning i DNB Global Index og alle de 4 superfondene på Nordnet + dnb tech

 

Burde jeg fortsette å ha dnb tech, eller burde jeg selge det, evt bytte til ett annet fond?

 

Det er komplett umulig å forutsi utviklingen på aktive fond. Det eneste som er sikkert er kostnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men så har man Dnb teknologi... Kan den puttes i ASK? Regelen er jo aksjefond og aksjer i EØS, men det gjelder kanskje ikke "norske" fond som har aksjer utenfor eøs?

 

Det går fint, fondet må bare være norskregistrert.

 

Hvis man har aksjer med god gevinst og fond med tap på samme konto nå (aksje- og fondskonto), kan man velge å flytte kun aksjene til aksjesparekonto eller må alt flyttes?

 

Ja, du kan velge hva som flyttes inn.

 

 

Per dags dato har jeg beholdning i DNB Global Index og alle de 4 superfondene på Nordnet + dnb tech

 

Burde jeg fortsette å ha dnb tech, eller burde jeg selge det, evt bytte til ett annet fond?

 

Det er komplett umulig å forutsi utviklingen på aktive fond. Det eneste som er sikkert er kostnaden.

 

Derfor jeg lurer på om noen har noen anbefalinger.

Lenke til kommentar

Jeg er komfortabel med risken, og tåler en nedgang. Spørsmålet var heller hva som er økonomisk smart med tanke på at jeg mest sannsynlig har behov for å selge om rundt 12 måneder.

Med mindre dette er en liten "filledel" av det du trenger som egenkapital ved boligkjøp til neste år ville jeg ikke ha satt pengene i fond. Hvis 10-20 % av verdiene dine i fondet forsvinner over natta, er det katastrofe mtp. boligkjøp, eller går det greit?

 

 

Risikoen er grei, men ikke tapet :p

Så, hva tror du risikoen knytter seg til?  ;)

Lenke til kommentar

 

Så, hva tror du risikoen knytter seg til?  ;)

Verdistigning :p

Neida, tror jeg skal beholde fondet, har ingenting fornuftig å bruke det på uansett, det har ingen konsekvens ut over evt. nattesøvnen men den er ødelagt fra før.

 

Du bør ideelt sett justere valgene dine for nattsøvnen. Risikojustert avkastning er et mye bedre mål enn absolutt avkastning. Personlig har jeg veldig lite til overs for DNB Teknologi, annet enn at det er et godt eksempel på hvor irrasjonelle vi er(performance chasing). Det finnes ingen god grunn for å ha den overvekten i en bransje for en vanlig amatørinvestor.

Lenke til kommentar

 

Hvis man har aksjer med god gevinst og fond med tap på samme konto nå (aksje- og fondskonto), kan man velge å flytte kun aksjene til aksjesparekonto eller må alt flyttes?

 

Ja, du kan velge hva som flyttes inn. 

 

 

 

Jeg bør med andre ord:

- For aksjene (med gevinst): Flytte i morgen

- For aksjefondene (med tap): Vente til 31/12 (som vel er siste dato for å kunne flytte kostnadfritt?) med å se om aksjefondene er i pluss eller minus for å se om jeg skal flytte de.

 

Eller misforstår jeg noe?

Lenke til kommentar

Jeg bør med andre ord:

- For aksjene (med gevinst): Flytte i morgen

- For aksjefondene (med tap): Vente til 31/12 (som vel er siste dato for å kunne flytte kostnadfritt?) med å se om aksjefondene er i pluss eller minus for å se om jeg skal flytte de.

 

Eller misforstår jeg noe?

Det tar så vidt jeg har skjønt noen dager i flytte, og dessuten er det meste stengt nyttårsaften. Ville i alle fall sørget for å flytte før juleaften for å slippe kluss.

 

Når det er sagt har jeg ingen formening om det er lurt å flytte nå eller senere.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jeg sitter å tenker på å selge meg ut ihvertfall, heller kjøpe inn når det begynner å stige igjen.

Men det er jo skummelt å "time" slik også, men liker ikke å se fondet gå ned tusenlapper for hver dag som går :cry:

Akkurat nå er fondet på "salg", så om noe er det jo nå du burde kjøpe inn mer om man skal følge din irrasjonelle-time-det-tankegang. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...