Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Stopp! Stoooooopp! :D

 

For å helle mer salt i egne sår, jeg har en del i Teknologi også, som selvsagt lider av samme dollar-syndrom. Festlig.

 

Godt jeg har noen fremvoksende markeder også (KLP), men det går vel også til helvete om Korea-Bolla snart ikke roer ned.

Med lang nok tidshorisont er du garantert gevinst uansett, så bare å roe ned ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjipt å ikke ha gjort leksa godt nok da jeg lastet opp en del i dnb global indeks, leste de fine ord om gjenspeiling av verdensøkonomien, men glemte sjekke den konkrete fordelingen. Noe overrasket over nedturen siste to måneder og fant vel forklaringen i andelen amerikanske selskap, ca 60%, og resten rundt om i verden. Med synkende dollar ble jo dette dårlig butikk. 

Men nå er vel troen på høsten stor igjen....?

 

Kva lekse? Globale indeksfond er noko av det tryggaste du kan investere i. Det har gått ned dei siste månadane, men du må sjå på langtidshorisonten. 5, 10, 15, 30+ år. Fremvoksende marked høyrest kanskje lurt ut i teorien, men då snevrar du inn investeringen og er meir sårbar.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjipt å ikke ha gjort leksa godt nok da jeg lastet opp en del i dnb global indeks, leste de fine ord om gjenspeiling av verdensøkonomien, men glemte sjekke den konkrete fordelingen. Noe overrasket over nedturen siste to måneder og fant vel forklaringen i andelen amerikanske selskap, ca 60%, og resten rundt om i verden. Med synkende dollar ble jo dette dårlig butikk. 

Men nå er vel troen på høsten stor igjen....?

 

Kva lekse? Globale indeksfond er noko av det tryggaste du kan investere i. Det har gått ned dei siste månadane, men du må sjå på langtidshorisonten. 5, 10, 15, 30+ år. Fremvoksende marked høyrest jo lurt ut, men då snevrar du inn investeringen og er meir sårbar.

 

Joda, de er relativt trygge. Men ser ikke mange som er så usa-tunge som dnb. Uten at jeg har sjekket veldig mange. Og med trumpens uroligheter burde jeg vel skjønt at dollaren kunne få rimelig mye tyn. Det meste av nevnte penger ser jeg som sparepenger for 10-20 år men alltid moro å kunne se litt kortsiktige gevinster også. 

Har de siste par år vridd helt bort fra aktive fond og over på indeks. Står igjen med to, Tek og Forte Trønder. Planen er å flytte disse også. Men er usikker på om de skal over i de to eksisterende indeksfondene jeg har, eller finne ett eller flere nye. Trengs mer spredning enn de to egentlig?

Lenke til kommentar

Jo, globale indeksfond følger som regel samme type indeks, eller veldig liknende indekser. USA er like tungt i alle sammen, ihvertfall de fra norske leverandører. Jeg sjekket nettopp DNB, KLP, Nordea, Storebrand, og Danske Bank. De varierte fra 52-59% USA. Skal man undervekte USA så går det i mot poenget med indeksfond (det skal sies at lite utviklede markeder ikke er en del av indeksene, men de er representert via multinasjonale selskaper til en viss grad uansett, og de er en ekstremt liten del av det globale markedet).

 

Burde man skjønt at dollaren ville gjøre X? Nja. Kanskje. Men da er du allerede på vei bort fra indekstankegangen. Og valutasikrede fond er tilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Den store fordelen med IPS er skattefradraget, men bare hvis du klarer å reinvestere skattefradraget.

 

Hvis du nærmer deg pensjonsalderen er IPS ugunstig. 

 

Er det en forutsetning å  reinvestere skattefradraget, da? Den rettferdige sammenligningen er 40 000 inn på IPS der hele beløpet beskattes til slutt vs 30 400 med tradisjonell sparing i aksjefond der kun avkastningen beskattes.

 

Er det ugunstig med IPS hvis du nærmer deg pensjonsalder? Det er mindre gunstig, ja. Det blir ikke store gevinsten av å få utsatt skatt på inntekten i fem år, men det blir jo ikke et tapsprosjekt?

 

Jo, blir faktisk et tapsprosjekt. Tenk deg at du er 61 år og går av med pensjon når du er 62 år. Du investerer 40 000 kr og tar ut alt med en gang. 40 000 * 1.075 * 0.76 = 32 680 + 9 600, og plutselig er uttaket mindre enn hvis du bare hadde investert i fond: 40 000 * 1.075 * (1-0,2976) =  42 107. Har heller ikke tatt med admingebyrer, så forskjellen blir større. 

 

 

Den rettferdige sammenligningen blir 40 000 i IPS i dag vs 30 400 (40 000 x 0,76) i vanlig fondssparing i dag.

 

40 000 x 1,075 = 43 000

43 000 x (1-0,24) = 32 680

 

30 400 x 1,075 = 32 680

32 680 - 30 400 = 2280

32 680 - (2280 x (1-0,2976)) = 32 001

 

Eller hvis vi later som om at skattesatsen er den samme, altså 24%, så blir ferdig skattet sum 32 133. Differansen på IPS og vanlig fondssparing blir da den samme som 7,5% avkastning på skattefradraget (9600 kr) fratrukket skatt.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Jo, globale indeksfond følger som regel samme type indeks, eller veldig liknende indekser. USA er like tungt i alle sammen, ihvertfall de fra norske leverandører. Jeg sjekket nettopp DNB, KLP, Nordea, Storebrand, og Danske Bank. De varierte fra 52-59% USA. Skal man undervekte USA så går det i mot poenget med indeksfond (det skal sies at lite utviklede markeder ikke er en del av indeksene, men de er representert via multinasjonale selskaper til en viss grad uansett, og de er en ekstremt liten del av det globale markedet).

 

Burde man skjønt at dollaren ville gjøre X? Nja. Kanskje. Men da er du allerede på vei bort fra indekstankegangen. Og valutasikrede fond er tilgjengelige.

I mitt hode høres 52-59% USA høyt ut all den tid det er store økonomier i Europa og Asia som også vektes inn. Er den amerikanske økonomien virkelig så mye større enn Kina, Japan, India, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og andre som jeg helt sikkert glemte? Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

I mitt hode høres 52-59% USA høyt ut all den tid det er store økonomier i Europa og Asia som også vektes inn. Er den amerikanske økonomien virkelig så mye større enn Kina, Japan, India, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og andre som jeg helt sikkert glemte?

At selskapet er børsnotert i USA betyr ikke at de er avhengig av den amerikanske økonomien.

https://www.msci.com/www/blog-posts/why-economic-exposure-matters/0409214988

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

I mitt hode høres 52-59% USA høyt ut all den tid det er store økonomier i Europa og Asia som også vektes inn. Er den amerikanske økonomien virkelig så mye større enn Kina, Japan, India, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og andre som jeg helt sikkert glemte?

At selskapet er børsnotert i USA betyr ikke at de er avhengig av den amerikanske økonomien.

https://www.msci.com/www/blog-posts/why-economic-exposure-matters/0409214988

 

Godt poeng!
Lenke til kommentar

Jeg er forholdsvis nybegynner i forhold til fondssparing. Men jeg har nå en portefølje bestående av 6 fond innen forskjellige bransjer, startet med sparing i 2016. Et fond mine 6 fond står nå i ca 1% avkastning, de 5 andre ligger på -2% til -8% avkastning.

 

Jeg vurderer å anskaffe meg aksjesparekonto, og kun flytte over det ene fondet som er positiv avkastning på. Men hva gjør jeg med de 5 andre fondene i forhold til aksjesparekontoen? Avventer til nærmere Nyttår, og håper de er på pluss-siden da, slik at jeg kan flytte de over? Å i verste fall selge fondene dersom de ligger med negativ avkastning? 

 

Er dette riktig tankegang? 

 

Er det forbundet noe gebyrer i forhold til flytting over på aksjesparekonto?

Lenke til kommentar

Det er en ypperlig anledning til å cashe ut alle og sette de inn i et bredt globalt indeksfond egentlig. Da får du skattefradrag for de tapene du har i år og du har en god grunn for å realisere også som ikke er utelukkende skattemessig motivert(du bør som amatør/nybegynner holde deg unna bransjefond).

 

Gebyrer må du høre med tilbyderen om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er en ypperlig anledning til å cashe ut alle og sette de inn i et bredt globalt indeksfond egentlig. Da får du skattefradrag for de tapene du har i år og du har en god grunn for å realisere også som ikke er utelukkende skattemessig motivert(du bør som amatør/nybegynner holde deg unna bransjefond).

 

Gebyrer må du høre med tilbyderen om.

 

Tips til tre forholdsvis trygge indeksfond hvis jeg vil sette inn 25k i hver av dem for langtidssparing, 5-10 år, som kan handles via Nordnet?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Det er en ypperlig anledning til å cashe ut alle og sette de inn i et bredt globalt indeksfond egentlig. Da får du skattefradrag for de tapene du har i år og du har en god grunn for å realisere også som ikke er utelukkende skattemessig motivert(du bør som amatør/nybegynner holde deg unna bransjefond).

 

Gebyrer må du høre med tilbyderen om.

 

Tips til tre forholdsvis trygge indeksfond hvis jeg vil sette inn 25k i hver av dem for langtidssparing, 5-10 år, som kan handles via Nordnet?

 

Ingen fond er trygge, og sett bort fra kostnader og noen mindre irrelevante småting så er alle globale indeksfond like. Du trenger derfor bare ett. Jeg har valgt KLP AksjeVerden V eller hva det heter da det var det billigste.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men for å spre risiko kan det være lurt å putte penger i tre indeksfond som investerer i ulike bransjer? Nå har jeg ikke sjekket hva de mest populære fondene investerer i, men det er vel en salig blanding av tech, råvarer osv. Litt av "alt" i alle de største fondene - så sånt sett er det kanskje heller ingen vits? Har 25k i DNB tech, så hvis jeg putter 25k i KLP aksjeverden mangler jeg ett. But what?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Men for å spre risiko kan det være lurt å putte penger i tre indeksfond som investerer i ulike bransjer? Nå har jeg ikke sjekket hva de mest populære fondene investerer i, men det er vel en salig blanding av tech, råvarer osv. Litt av "alt" i alle de største fondene - så sånt sett er det kanskje heller ingen vits? Har 25k i DNB tech, så hvis jeg putter 25k i KLP aksjeverden mangler jeg ett. But what?

 

lite å si, er du i tvil så putt 25 ekstra i klp eller dnb tech. ikke nødvendigvis bedre med mange fond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...