Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har inntrykk av at Zero og ASK er ganske likestilt så jeg har hvertfall ikke noe umiddelbar interesse av å realisere på Zero for å bytte til ASK. Afaik går det mest på fremtidig politikk mtp skattesatsen til Zero, og har ikke hørt så mye fra den kanten i det siste.

Lenke til kommentar

Nokon som vurderer å spare i IPS framover som alternativ til BSU (over 34 år) og indeksfond? Meiner eg såg ein som meinte det kunne svare seg på lang sikt. Den store ulempa er sjølvsagt at dei blir låst til du er pensjonist.

Den største ulempen er at ordningen er skattemessig ugunstig for de aller fleste. Det skal vel komme en endring ganske snart, men per i dag får du 24% skattefradrag i dag for å spare, men du må til gjengjeld skatte med marginalskattesatsen du får som pensjonist for hele beløpet når det tas ut.

Lenke til kommentar

Den store fordelen med IPS er skattefradraget, men bare hvis du klarer å reinvestere skattefradraget. Hver obs på hvilke tilbyder du bruker,hos noen tar de administrasjonsgebyrer i tillegg til forvaltningshonorarer. Hvis du nærmer deg pensjonsalderen er IPS ugunstig. Du kan regne på det selv for å se om IPS er lønnsomt. 

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Den store fordelen med IPS er skattefradraget, men bare hvis du klarer å reinvestere skattefradraget. Hver obs på hvilke tilbyder du bruker,hos noen tar de administrasjonsgebyrer i tillegg til forvaltningshonorarer. Hvis du nærmer deg pensjonsalderen er IPS ugunstig. Du kan regne på det selv for å se om IPS er lønnsomt. 

 

Skattesatsen ved uttak er som alminnelig inntekt, og ikke som kapitalinntekt. Det er også en stor fordel. 

Lenke til kommentar

 

Den store fordelen med IPS er skattefradraget, men bare hvis du klarer å reinvestere skattefradraget. Hver obs på hvilke tilbyder du bruker,hos noen tar de administrasjonsgebyrer i tillegg til forvaltningshonorarer. Hvis du nærmer deg pensjonsalderen er IPS ugunstig. Du kan regne på det selv for å se om IPS er lønnsomt. 

 

Skattesatsen ved uttak er som alminnelig inntekt, og ikke som kapitalinntekt. Det er også en stor fordel. 

 

Hvorfor blir det en fordel? Hele uttaket blir jo skattet, og ikke bare avkastningen. 

Lenke til kommentar

 

 

Den store fordelen med IPS er skattefradraget, men bare hvis du klarer å reinvestere skattefradraget. Hver obs på hvilke tilbyder du bruker,hos noen tar de administrasjonsgebyrer i tillegg til forvaltningshonorarer. Hvis du nærmer deg pensjonsalderen er IPS ugunstig. Du kan regne på det selv for å se om IPS er lønnsomt. 

 

Skattesatsen ved uttak er som alminnelig inntekt, og ikke som kapitalinntekt. Det er også en stor fordel. 

 

Hvorfor blir det en fordel? Hele uttaket blir jo skattet, og ikke bare avkastningen. 

 

 

Ok, da har jeg misforstått. Trodde det bare var avkastningen.  Kommer til å sette skattefradraget inn i ordningen igjen. 

Lenke til kommentar

Den store fordelen med IPS er skattefradraget, men bare hvis du klarer å reinvestere skattefradraget.

 

Hvis du nærmer deg pensjonsalderen er IPS ugunstig. 

 

Er det en forutsetning å  reinvestere skattefradraget, da? Den rettferdige sammenligningen er 40 000 inn på IPS der hele beløpet beskattes til slutt vs 30 400 med tradisjonell sparing i aksjefond der kun avkastningen beskattes.

 

Er det ugunstig med IPS hvis du nærmer deg pensjonsalder? Det er mindre gunstig, ja. Det blir ikke store gevinsten av å få utsatt skatt på inntekten i fem år, men det blir jo ikke et tapsprosjekt?

Endret av selters
Lenke til kommentar

Jeg tenker at man får investert 40k for prisen av 30,4k ihvertfall. Men enkelte vil kanskje hevde at det er dyrere siden man ikke får pengene tilbake før neste år. Eller at man uansett hadde investert de også. Men det er ikke noe tvil om at det er gunstig. Sammenliknet med et vanlig aksje-/fond kjøp, så får man 24% av innskuddet i lomma iløpet av 1 år, og man betaler 24% skatt ved uttak istedenfor 29,76 % (joda, klart satsene vil være noe annet om 20-30-40 år, men likevel..).

 

Praktisk sett så mener jeg den eneste betydelige ulempen er at man fjerner egenkapital som kunne vært brukt til bolig før pensjonsalder. Og boligmarkedet er veldig vanskelig å komme inn på for mange nordmenn nå. 

Lenke til kommentar

 

Den store fordelen med IPS er skattefradraget, men bare hvis du klarer å reinvestere skattefradraget.

 

Hvis du nærmer deg pensjonsalderen er IPS ugunstig. 

 

Er det en forutsetning å  reinvestere skattefradraget, da? Den rettferdige sammenligningen er 40 000 inn på IPS der hele beløpet beskattes til slutt vs 30 400 med tradisjonell sparing i aksjefond der kun avkastningen beskattes.

 

Er det ugunstig med IPS hvis du nærmer deg pensjonsalder? Det er mindre gunstig, ja. Det blir ikke store gevinsten av å få utsatt skatt på inntekten i fem år, men det blir jo ikke et tapsprosjekt?

 

Jo, blir faktisk et tapsprosjekt. Tenk deg at du er 61 år og går av med pensjon når du er 62 år. Du investerer 40 000 kr og tar ut alt med en gang. 40 000 * 1.075 * 0.76 = 32 680 + 9 600, og plutselig er uttaket mindre enn hvis du bare hadde investert i fond: 40 000 * 1.075 * (1-0,2976) =  42 107. Har heller ikke tatt med admingebyrer, så forskjellen blir større. 

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Kjipt å ikke ha gjort leksa godt nok da jeg lastet opp en del i dnb global indeks, leste de fine ord om gjenspeiling av verdensøkonomien, men glemte sjekke den konkrete fordelingen. Noe overrasket over nedturen siste to måneder og fant vel forklaringen i andelen amerikanske selskap, ca 60%, og resten rundt om i verden. Med synkende dollar ble jo dette dårlig butikk. 

Men nå er vel troen på høsten stor igjen....?

Lenke til kommentar

Kjipt å ikke ha gjort leksa godt nok da jeg lastet opp en del i dnb global indeks, leste de fine ord om gjenspeiling av verdensøkonomien, men glemte sjekke den konkrete fordelingen. Noe overrasket over nedturen siste to måneder og fant vel forklaringen i andelen amerikanske selskap, ca 60%, og resten rundt om i verden. Med synkende dollar ble jo dette dårlig butikk. 

Men nå er vel troen på høsten stor igjen....?

Med trump bak roret, enda styrkende krone, og generell politisk ustabilitet vil jeg ikke være så håpefull :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...