Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nordnet eller skandibanken best på fond? Hvilket globalt indeksfond ville dere investert i?

 

Nordnet tilbyr noen flere fond, men på indeksfond har de det samme. Jeg ville brukt (og bruker) KLP AksjeGlobal indeks IV, KLP AksjeGlobal indeks V og KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II. DNB Global Indeks og Storebrand Indeks Alle Markeder er også helt kurante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er nordnet eller skandibanken best på fond? Hvilket globalt indeksfond ville dere investert i?

 

Nordnet tilbyr noen flere fond, men på indeksfond har de det samme. Jeg ville brukt (og bruker) KLP AksjeGlobal indeks IV, KLP AksjeGlobal indeks V og KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II. DNB Global Indeks og Storebrand Indeks Alle Markeder er også helt kurante.

 

Takk for svar. Hva er fordelingen din på fondene? Evt hvilken fordeling vil du anbefale? Bruker du scandibanken og er fornøyd med det?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

 

Er nordnet eller skandibanken best på fond? Hvilket globalt indeksfond ville dere investert i?

 

Nordnet tilbyr noen flere fond, men på indeksfond har de det samme. Jeg ville brukt (og bruker) KLP AksjeGlobal indeks IV, KLP AksjeGlobal indeks V og KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II. DNB Global Indeks og Storebrand Indeks Alle Markeder er også helt kurante.

 

 

Hvorfor AGI IV og V? For å sikre deg mot valutarelatert tap?

Lenke til kommentar

 

 

Er nordnet eller skandibanken best på fond? Hvilket globalt indeksfond ville dere investert i?

 

Nordnet tilbyr noen flere fond, men på indeksfond har de det samme. Jeg ville brukt (og bruker) KLP AksjeGlobal indeks IV, KLP AksjeGlobal indeks V og KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II. DNB Global Indeks og Storebrand Indeks Alle Markeder er også helt kurante.

 

 

Hvorfor AGI IV og V? For å sikre deg mot valutarelatert tap?

 

 

Ja, i all hovedsak det. Jeg begrunner det med en shameless appeal to authority: KLP bruker valutasikring i sine pensjonsporteføljer for bedrifter og de bruker det i all-i-ett-fondene sine, f.eks. KLP Framtid. Er du spesielt interessert, kan du lese hva Vanguard skriver om valutahedging, riktignok fra et amerikansk ståsted: https://personal.vanguard.com/pdf/ISGCMC.pdf Jeg har ikke lest hele dokumentet selv, men de skriver i innledningen at hvis du har tilgang til valutasikring til en grei pris (KLP har det) og du har mye eksponering mot utenlandsk valuta (det har vi i Norge), kan det være greit å hedge noe av porteføljen. Jeg mener 30-50% er greit. Det gjør jeg selv. 

 

I år har det vært bra å være valutasikret. Valutasikret er opp 10,8%, mens usikret er opp 5,1%.

 

Jeg bruker Nordnet. Jeg ser ikke noe galt med Skandiabanken. Du kan egentlig kjøpe fondene direkte gjennom KLP også.

 

Skulle jeg brukt bare disse tre nevnte fondene, ville jeg satt pengene slik:

 

KLP AksjeGlobal indeks V 50%

KLP AksjeGlobal indeks IV 30%

KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II 20%

 

Dette gir en liten overvekt mot fremvoksende markeder. Jeg tror det vil bli bedre avkastning der fremover enn i utviklede markeder. Hvis du vil holde deg til markedsvekter, så kan du gjøre det slik:

 

KLP AksjeGlobal indeks V 50%

KLP AksjeGlobal indeks IV 38%

KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II 12%

Endret av selters
Lenke til kommentar

Skulle jeg brukt bare disse tre nevnte fondene, ville jeg satt pengene slik:

 

KLP AksjeGlobal indeks V 50%

KLP AksjeGlobal indeks IV 30%

KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II 20%

 

Dette gir en liten overvekt mot fremvoksende markeder. Jeg tror det vil bli bedre avkastning der fremover enn i utviklede markeder. Hvis du vil holde deg til markedsvekter, så kan du gjøre det slik:

 

KLP AksjeGlobal indeks V 50%

KLP AksjeGlobal indeks IV 38%

KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II 12%

Jeg er også overvektet i fremvoksende markeder, men av nysgjerrighet: Hvor langt frem ser du når du snakker om at du tror de vil gi bedre avkastning? Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Skulle jeg brukt bare disse tre nevnte fondene, ville jeg satt pengene slik:

 

KLP AksjeGlobal indeks V 50%

KLP AksjeGlobal indeks IV 30%

KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II 20%

 

Dette gir en liten overvekt mot fremvoksende markeder. Jeg tror det vil bli bedre avkastning der fremover enn i utviklede markeder. Hvis du vil holde deg til markedsvekter, så kan du gjøre det slik:

 

KLP AksjeGlobal indeks V 50%

KLP AksjeGlobal indeks IV 38%

KLP AksjeFremvoksendeMarkeder II 12%

Jeg er også overvektet i fremvoksende markeder, men av nysgjerrighet: Hvor langt frem ser du når du snakker om at du tror de vil gi bedre avkastning?

 

 

Negativt momentum kan gjøre billige markeder billigere enn du kunne forestille deg. Positivt momentum kan gjøre dyre markeder dyrere enn du kunne forestille deg. Så USA kan nok fortsette å outperforme i enda noen år til, men om ti år bør annualisert tiårs avkastning i fremvoksende markeder være vesentlig høyere enn USA (i hvert fall 2-3% mer i året). Om så fortsatt ikke er tilfellet, så er porteføljen designet for det også.

Endret av selters
Lenke til kommentar

DNB Tek er dyrt. Nordnet Superfond er billig. I lengden tjener man null og nix på dyre fond.

Superfond er også veldig risikabelt med så få aksjer.

 

 

Som jeg har sagt tidligere.

 

Alt annet enn indeksfond er gambling. 

 

Ingen har kunnet motbevise dette.

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg er nybegynner har fulgt litt selters forslag over:

 

25k Dnb tek

25k Nordnet superfond

15k KLP Aksje Global IV

10k KLP Aksje Fremvoksende markeder II

 

We good?

Nei, det synes jeg var en veldig dårlig sammensetning.

1 Nordnet superfond presterer ganske dårlig sammenlignet med andre indeksrelaterte norske fond.

2 Å vekte størsteparten av porteføljen i et norsk fond (33% av din portefølje), når det norske markedet kun står for 0,3% av verdens kapitalmarked er en dårlig ide.

 

Ville heller investert på følgende måte

25k DNB Teknologi

50k Storebrand Global Multifaktor / KLP AksjeGlobal Lavbeta I

Lenke til kommentar

 

DNB Tek er dyrt. Nordnet Superfond er billig. I lengden tjener man null og nix på dyre fond.

Superfond er også veldig risikabelt med så få aksjer.

 

 

Som jeg har sagt tidligere.

 

Alt annet enn indeksfond er gambling. 

 

Ingen har kunnet motbevise dette.

 

Du får ikke mye mer diversifiseringseffekt av å velge et norsk indeksfond med +100 norske aksjer enn Superfondet. 

 

Du kommer med veldig ekstreme påstander. Selv om aktivt forvaltede fond gjør i snitt dårlige enn referanseindeksen betyr det ikke at de absolutt ikke klarer å gjøre det bedre. Kan nevne et par norske fond som har klart å slå indeksen over tid: Delphi Nordic, DNB Teknologi, Alfred Berg Gambak, Forte Trønder osv osv. 

Lenke til kommentar

Jeg har på grunn av flytting og salg av bolig fått 2 millioner på bok, null lån. Nå må jeg gjøre noe smart med de pengene, men hva er jeg usikker på.

 

Har satt inn 200k i DNB Global Indeks, 100k hver måned siden leilighetssalget. Usikker på hvor lang sparehorisont jeg har, for en dag skal jeg flytte igjen og kjøpe hus, men om det blir om ett eller ti år vet jeg rett og slett ikke. 

 

For å ikke farge dere for mye med hva jeg har tenkt spør jeg et litt åpent spørsmål. 

 

Om du hadde hatt 2 mill i banken i dag, hva ville du gjort?



Anonymous poster hash: 57fc2...fec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...