Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Kvar kjem tretalet frå? Kvifor skal du absolutt ha tre fond? Sit du på informasjon som tilseier at du vil eksponere deg meir mot enkelte sektorar eller har du berre tru på dei?

 

Aksjeverden er allereie fordelt:

 

Materialer 5,49%
Syklisk konsum 11,39%
Finansiell tjenesteyting 19,88%
Eiendom 3,04%
Defensivt konsum 9,35%
Helsetjenester 11,31%
Forsyning 2,49%
Kommunikasjon 4,48%
Energi 6,05%
Industri 10,18%
Teknologi 16,35%

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKD8&tab=3

 

DNB Teknologi har slått indeksen over lengre tid, så det er sjølvsagt noko mange investerer i, og teknologi vil det alltid vere bruk for, men du er meir sårbar med eit sånt fond.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over til dette med valutasikrede fond eller ikke, samt global vs norsk indeks. Har det en verdi å diversifisere mellom et globalt indeksfond som er valutasikret og et som ikke er det? 

Her er det nok delte meninger på forumet. Noen mener at å betale for valutasikrede fond i det hele tatt, er bortkastede penger. Dette skyldes at det er rimelig å tro at i snitt kommer kronen ikke til å endre seg mye, men i praksis kan den svinge mye både i din favør og i din disfavør.

 

Selv har jeg for det meste valutasikrede fond i min portefølje, fordi jeg synes det er rimelig å betale omkring 0.2% for å bli kvitt valutarisken. Dersom du ønsker å "minimere potensiell anger" i tilfelle kronen styrker eller svekker seg mye, kan du jo kjøre 50/50 valutasikret og usikret. 

 

Har det verdi å diversifisere mellom globalt og norsk indeksfond?

 

Jeg ser ikke noen verdi i dette. Dette vil redusere diversifiseringen din, heller enn å øke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør jeg slenge meg på indeksfondene først som sist, eller avvente litt? (har ikke fulgt nøye med på markedet siste halvåret)

Det er et litt selvmotsigende spørsmål det der. Du har bestemt deg for indeksfond på bakgrunn av at vi sier det er umulig å slå markedet over tid(eller eventuelt at det er umulig for deg/oss å forutse hvem som skal slå markedet). Så deretter spør du om råd til å slå markedet ved bruk av timing, som for øvrig regnes å være den vanskeligste måten å slå markedet på. Bare sett inn pengene du.

 

Over til dette med valutasikrede fond eller ikke, samt global vs norsk indeks. Har det en verdi å diversifisere mellom et globalt indeksfond som er valutasikret og et som ikke er det?

Selv har jeg for det meste valutasikrede fond i min portefølje, fordi jeg synes det er rimelig å betale omkring 0.2% for å bli kvitt valutarisken. Dersom du ønsker å "minimere potensiell anger" i tilfelle kronen styrker eller svekker seg mye, kan du jo kjøre 50/50 valutasikret og usikret.

Det kan diskuteres hvorvidt valutasikring er lurt eller ikke. Om du kvitter deg med valutarisikoen kan jo også diskuteres. Hvis du ikke valutasikrer vil verdien av aksjene dine stige når det går dårlig med Norge. Lønnen din vil da sammenlignet med resten av verden gå ned og mye mulig kostnader gå opp som følge av dette da du mest sannsynlig ikke bare handler norske varer. Klassisk eksempel på det etter oljefallet. Da steg globale aksjefond mye målt i norske kroner, mens iPhone og lignende ble dyrere.

 

 

Har det verdi å diversifisere mellom globalt og norsk indeksfond?

Det er ikke å diversifisere, det er å ta et aktivt valg om å spisse porteføljen din mer mot Norge. Altså det motsatte. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Har det noe å si hva slags globalt index fond man investerer i sålenge forvaktningshonorarene er det samme? 

 

Forskjellene er små og handler mer om hvordan de tracker indeks, hvilken indeks de velger og slikt. Ikke noe å tenke på for en "lekmann" hvertfall, så bare kjør på.

Det eneste jeg sjekket i mitt valg var om de tracket MSCI World eller MSCI ACWI (All Country World Index). MSCI World har et misvisende navn da den ikke inneholder emerging markets.

Lenke til kommentar

Så da er det ingen grunn vil velge et globalt indexfond med forvaltningshonorar på mer 0,3%?

Ser at f.eks Storebrand MUltifaktor har forvaltningshonorar 0,75%.

Storebrand Multifaktor er ikke et indeksfond, men et faktorfond. 

 

Les litt mer om fondet her, kopiert fra Morningstar:

 

Storebrand Global Multifaktor har som mål å oppnå langsiktig meravkastning ved å investere i globale, velutviklede aksjemarkeder. Fondet er et modellbasert faktorfond, som søker å utnytte veldokumenterte risikopremier knyttet til faktorene; verdi, størrelse, momentum og lav volatilitet. Porteføljen er sektor- og regionsnøytral, likevektet på faktornivå, og vil normalt bestå av 250-350 store og mellomstore aksjeselskaper. Fondet forvaltes i tråd med Storebrands prinsipper for bærekraftige investeringer. Fondet har UCITS-status, og referanseindeksen er MSCI World NTR.
Endret av Zash
Lenke til kommentar

 

Har det verdi å diversifisere mellom globalt og norsk indeksfond?

Det er ikke å diversifisere, det er å ta et aktivt valg om å spisse porteføljen din mer mot Norge. Altså det motsatte.

 

Det er sant, jeg tror jeg var litt upresis i ordbruken.

 

Har det noen verdi å kjøpe seg inn i norsk indeksfond for å bedre følge hva som skjer her hjemme? Dersom for eksempel Norge går veldig bra sammenlignet med resten av verden så vil ofte konsumprisindeksen øke mye i Norge, og antakelig vil da også norske aksjer gjøre det bra. Hvis jeg da sitter på globale indeksfond løper jeg en risiko at sparepengene mine blir mindre verd i Norge relativt sett.

 

Samtidig kan man argumentere for at dersom Norge går bra beholder jeg antakelig jobben, og dermed kan det være lurt å ha penger i andre markeder enn der man selv sitter.

Lenke til kommentar

 

 

Har det verdi å diversifisere mellom globalt og norsk indeksfond?

Det er ikke å diversifisere, det er å ta et aktivt valg om å spisse porteføljen din mer mot Norge. Altså det motsatte.

 

Det er sant, jeg tror jeg var litt upresis i ordbruken.

 

Har det noen verdi å kjøpe seg inn i norsk indeksfond for å bedre følge hva som skjer her hjemme? Dersom for eksempel Norge går veldig bra sammenlignet med resten av verden så vil ofte konsumprisindeksen øke mye i Norge, og antakelig vil da også norske aksjer gjøre det bra. Hvis jeg da sitter på globale indeksfond løper jeg en risiko at sparepengene mine blir mindre verd i Norge relativt sett.

 

Samtidig kan man argumentere for at dersom Norge går bra beholder jeg antakelig jobben, og dermed kan det være lurt å ha penger i andre markeder enn der man selv sitter.

 

Hvis du tror at Norge kommer til å gjøre det bra i framtiden er det ikke altfor ille å legge en liten andel i et norsk indeksfond. Det er ikke uvanlig at norske investorer allokerer ca. 15-20% av sin portefølje til norske aksjer. Selv norske institusjonelle investorer (pensjonsfond, forsikringselskap, store organisasjoner osv.) gjør dette, selv om det ikke er teoretisk sett anbefalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...