Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten Trump hadde nok veksten vært større. Han har stort sett ikke skapt annet enn usikkerhet, med unntak av en kort periode like etter valget hvor man trodde at hans økonomiske fokus skulle få positive følger videre gjennom finansmarkedet.

Det der er nok en påstand du må lenger ut på landet med. Det kan godt være at veksten hadde vært større med Hillary, ja, men det kan også godt være at det hadde vært motsatt.

Noe av oppgangen til S&P 500 kan nok sannsynligvis skyldes Trumps foreslåtte business-vennlige politikk, men 2014-2016 har jo vært et ganske flatt marked vi har sett generelle forbedringer nå nylig i den amerikanske økonomien som helt naturlig vil gjenspeiles i aksjemarked. Det kan ikke Trump ta ære for. Han påstår jo han har overtatt et rot, men han har egentlig i mine øyne kommet inn som president på et veldig godt tidspunkt i en oppgangskonjunktur i den amerikanske økonomien.

 

Poenget mitt: Selv om Trump (i mine øyne) er totalt uskikket til å være president betyr ikke det at alt han har gjort er ødeleggende. Og selv om han har et helt forskrudd og overdrevet bilde av at media/journalister kun sprer falsk informasjon(i mine øyne), så har han også et poeng i det han sier. Jeg blir ofte forbløffet av sensasjonsoverskriftene jeg ser etter å ha sett originalopptak av pressekonferansene f.eks.

 

For de interesserte er dette en interessant bloggartikkel: https://seekingalpha.com/instablog/2557601-minutemen/4976159-trumps-claims-stock-market-gains-hold-water

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har et skikkelig noobspørsmål på tampen av dagen. Hva blir forskjellen mellom å kjøpe DNB aksjer gjennom DNB, fremfor f.eks Nordnet? Bør jeg heller opprette en Nordnet konto dersom jeg også vil investere i Storebrand - så jeg slipper ha to kontoer pr tilbyder?

 

Putta 25k på dnb tech, så ser vi hvordan det går.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Sliter med å ha is i magen når fondene går ned, fondet jeg putta litt penger i på starten av året ser ut til å bare gå nedover for tiden, har ett urealisert tap på noen tusen, men blir lettere "skremt".

 

Hva gjør/tenker dere når fondene går ned? Vurderer egentlig å ta ut alt og putte på høyrentekonto, men det renter seg jo i praksis ikke i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Sliter med å ha is i magen når fondene går ned, fondet jeg putta litt penger i på starten av året ser ut til å bare gå nedover for tiden, har ett urealisert tap på noen tusen, men blir lettere "skremt".

 

Hva gjør/tenker dere når fondene går ned? Vurderer egentlig å ta ut alt og putte på høyrentekonto, men det renter seg jo i praksis ikke i det hele tatt..

 

Hvilket fond er dette?

Lenke til kommentar

Sliter med å ha is i magen når fondene går ned, fondet jeg putta litt penger i på starten av året ser ut til å bare gå nedover for tiden, har ett urealisert tap på noen tusen, men blir lettere "skremt".

 

Hva gjør/tenker dere når fondene går ned? Vurderer egentlig å ta ut alt og putte på høyrentekonto, men det renter seg jo i praksis ikke i det hele tatt..

 

Legg inn en reminder i kalenderen om å sjekke fondet om en 5-6 år og glem det frem til da ;)

Lenke til kommentar

DNB Tech, hovedsakelig.

Har ett annet fond også, men det har en helt annen sparehorisont så den er ikke så nøye.

 

Det er jo penger jeg ikke trenger, men liker ikke at det er under det jeg har satt inn..

 

Legg inn en reminder i kalenderen om å sjekke fondet om en 5-6 år og glem det frem til da ;)

Hadde jeg bare fungert sånn så :( Endret av aklla
Lenke til kommentar

Sliter med å ha is i magen når fondene går ned, fondet jeg putta litt penger i på starten av året ser ut til å bare gå nedover for tiden, har ett urealisert tap på noen tusen, men blir lettere "skremt".

 

Hva gjør/tenker dere når fondene går ned? Vurderer egentlig å ta ut alt og putte på høyrentekonto, men det renter seg jo i praksis ikke i det hele tatt..

Jeg tenker på denne artikkelen:

http://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-timer/

Uansett hvor dårlig market timer du er, så taper du ikke så lenge du har is i magen, og lar være å selge når fondene faller i verdi.

Men med det sagt: Sektorfond er mye mer risikable enn mer diversifisere fond, og dersom du ikke er komfortabel med risikoen, kan det være verdt å vurdere om søvnkvaliteten din blir bedre av å omplassere pengene dine.

Lenke til kommentar

Eg sparar i indeksfond på langtid. Har ikkje planar om å realisere før om 30-40 år, så nokre titals tusen opp og ned betyr ingenting.

Sånn tenker stort sett jeg og. Realiserer ikke før det er behov. Men en fin ting med ASK, at man kan ta ut gevinst til det overstiger 

innskuddet(som jeg antar er samme som "anskaffelsesverdi"?) . Da går det jo an å ta ut litt småbeløp av gevinst hvis det blir behov uten at det beskattes.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på denne artikkelen:

http://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-timer/

Uansett hvor dårlig market timer du er, så taper du ikke så lenge du har is i magen, og lar være å selge når fondene faller i verdi.

Is i magen er vel problemet, strengt tatt burde jeg kanskje putte mer penger inn i fondet?

 

 

Men med det sagt: Sektorfond er mye mer risikable enn mer diversifisere fond, og dersom du ikke er komfortabel med risikoen, kan det være verdt å vurdere om søvnkvaliteten din blir bedre av å omplassere pengene dine.

Hva har man sovetabletter til? :p

 

Hva er forskjellen på sektorfond og diversifisere.

Jeg er to-delt mtp risiko, dette er jo penger som jeg har til overs, jeg ville ikke lidd noe nød om jeg tapte 100%, så jeg kan fint ta risiko.

Men jeg vil jo ikke tape penger heller, virker som om jeg taper penger på alt jeg gjør.

Lenke til kommentar

 

 

strengt tatt burde jeg kanskje putte mer penger inn i fondet?

 

Kjøper mer enn vanlig nå for tiden jeg. Tenker at det er en gunstig periode å kjøpe.

 

Historikken viser at det går opp i det lange løp, men en garanti har man jo aldri. Det kan bli krig og litt av hvert.

 

Jeg er selv i minus på samtlige fond bortsett fra ett. Jeg har også minus på DNB tech, men vurdere å sette inn mer penger, så snart den faller enda, og når jeg tror den er nådd bunnen, da jeg setter jeg inn pengene.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker på denne artikkelen:

http://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-timer/

Uansett hvor dårlig market timer du er, så taper du ikke så lenge du har is i magen, og lar være å selge når fondene faller i verdi.

Is i magen er vel problemet, strengt tatt burde jeg kanskje putte mer penger inn i fondet?

 

 

 

Ikke vurder om du skal sette inn mer penger på fondet ut fra om fondet har falt eller steget i verdi nylig. Vurder det ut fra hvor mye og hvilken risiko du ønsker å ta med pengene dine. Og om fondet ser bra ut basert på avgifter opp mot konkurrenten.

 

Men med det sagt: Sektorfond er mye mer risikable enn mer diversifisere fond, og dersom du ikke er komfortabel med risikoen, kan det være verdt å vurdere om søvnkvaliteten din blir bedre av å omplassere pengene dine.

Hva har man sovetabletter til? :p

 

Hva er forskjellen på sektorfond og diversifisere.

Jeg er to-delt mtp risiko, dette er jo penger som jeg har til overs, jeg ville ikke lidd noe nød om jeg tapte 100%, så jeg kan fint ta risiko.

Men jeg vil jo ikke tape penger heller, virker som om jeg taper penger på alt jeg gjør.

Skulle skrive diversifiserte fond. Ved sektorfond er du jo sterkt eksponert mot en enkelt sektor, og kanskje viser det seg at denne var overpriset i forhold til resten av markedet i utgangspunktet. Denne risikoen kan du jo bli kvitt ved å fordele pengene på flere sektorfond, eller å investe gjennom hele markedet via for eksempel et globalt aksjefond. Endret av Papegøye
Lenke til kommentar

Ikke vurder om du skal sette inn mer penger på fondet ut fra om fondet har falt eller steget i verdi nylig. Vurder det ut fra hvor mye og hvilken risiko du ønsker å ta med pengene dine. Og om fondet ser bra ut basert på avgifter opp mot konkurrenten.

Her er vel litt av problemet, for jeg aner ikke verken hvor mye eller hvilken. Sparingen er helt uten mål og mening også.

Jeg aner ikke hvilke avgifter fondet har, har ikke funnet det noen sted ut fra det jeg kan se.

Lenke til kommentar

Hvor er det lurt å ha aksjesparekonto? Hvem har det mest komplette utvalget av aksjer/fond og minst omkostninger på handel? Har man bare én konto, eller har man konto hos flere? Fikk nettopp epost fra skandiabanken som fortalte om deres fortreffelighet. Deres pitch er "tilgang til et av markedets største utvalg av fond, selvfølgelig helt uten kjøps- og salgsgebyrer". Noen bedre?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...