Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det ser ut som plantasjer, ikke soltårn. Plantasjer har som regel en radiell strek som er et vanningssystem med vanntilførsel i midten og hjul og motor ytterst. Dvs. vanningsrøret kjøres rundt som viseren på ei klokke. For å få maksimal lengde på vanningsrøret har de hjul for eksempel hver 30 meter. Det er de indre sirklene du ser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem hva som vokser opp der det tidligere var åpent:

Granskog.

 

Granskogen burde vært klassifisert som ugress. Der gran vokser tett blir det ikke plass til andre planter. Lyset slipper ikke ned til skogbunnen. Alt liv forsvinner, unntatt granskogen.

En grønn ørken.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/ka24X/Vil-utrydde-granskog-p

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/roper-varsko-for-a-hindre-at-norge-gror-igjen-1.14067780

 

Er det utelukkende negativt at det gror igjen? Jeg skjønner at mennesker kan ønske at kulturlandskapet blir bevart, men hva sier naturen selv?

Nei, selvsagt ikke utelukkende negativt. Det har noen negative sider men også mange positive sider som ofte blir undergravd av skogeiernes økonomiske interesser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor på Sørlandet, og noen dager får jeg plutselig inn 2-6 danske FM radiokanaler i bilen. Lyden kan godt være klar og fin. Jeg har inntrykk av at det skjer mest på godværsdager, men langt fra alle slike dager, skjer kanskje et par ganger i året. Hvilke fenomener er det som gjør at radiobølgene plutselig klarer å krysse Skagerak?

Lenke til kommentar

Jeg bor på Sørlandet, og noen dager får jeg plutselig inn 2-6 danske FM radiokanaler i bilen. Lyden kan godt være klar og fin. Jeg har inntrykk av at det skjer mest på godværsdager, men langt fra alle slike dager, skjer kanskje et par ganger i året. Hvilke fenomener er det som gjør at radiobølgene plutselig klarer å krysse Skagerak?

Troposfæren gir gode forhold ved høytrykk. Har selv sett dansk TV via vanlig antenne på Lista. Tropospheric propagation

Lenke til kommentar

Er norske togskinner sammensveiset over langt avstander? Hvordan unngår de solslynge, evt. Minimerer problemet? Tok toget fra Oslo til Moss for 2 uker siden, og de hadde forsinkelser pga. Solslynge. Jeg kunne også merke at skinnene var ujevne, men ikke mer enn at det gikk fint å bruke dem.

Lenke til kommentar

Det er mange jernbanesystemer som har semmenhengende skinne. Disse lyntogene i Europa har ikke skjøter. Shinkanse banen i Japan er sveist.

 

Hva gjøres her for å unngå samme problem?

 

 

En metode er visstnok å varme opp skinnene før de festes, så de allerede har strukket seg når de skrus på plass. Så vil de selvsagt krympe i kaldt vær istedet, men det hindres av festene. Wikipedia, Wikipedia2

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvorfor løses ikke den siste resten av Nyco opp? Det blir alltid liggende litt pulver igjen i bunnen av glasset. Er det mangel på en av ingrediensene, i så fall, hvorfor tilsatte de ikke mer av den?

Jeg gjetter på at det er en ingrediens som er nødvendig for å holde tabletten sammen i tørr form som ikke lar seg løse i vann. Når resten løses opp så blir denne liggende igjen.

 

redigert: ser nå at dette er pulver og ikke tablett, så da utgår jo det. Kanskje er det noen hint her? http://kjemienstemmer.cappelendamm.no/elevreal/aktivitet.html?tid=1987835&sec_tid=1991052

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Hva blir Norskprodusert olje til? Andel som blir til bensin/diesel, lettere gasser, asfalt, plast osv.

https://www.norskpetroleum.no/produksjon-og-eksport/eksport-av-olje-og-gass/

 

55% av olje brukes som drivstoff, 19% i industri og petrokjemi (hovedsaklig plast og maling), resten går til kraftverk, asfalt osv.

 

I EU brukes 38% av gass til oppvarming og matlaging, 31% til kraftverk, 26% til industri (plast og kjemikalier).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...