Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tolletaten går ut og advarer mot piratvarer kjøpt i utlandet. Et av eksemplene de viser er en USB kabel til Apple, "Falske ladekabler til smarttelefoner kan være en brannrisiko". Og så viser de fram selve kabelen, ingen lader å se.

Det er kjent at lader og batteri kan være brannfarlige, men en slik kabel? Er dette troverdig, eller har tolletaten bommet?

Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg tror at noen slike kabler bare har en slags lakk på lederne istedenfor plastisolasjon. Om denne slites av eller skades ved f.eks. bøy, risikerer man kortslutning.
Lenke til kommentar

Tynne ledere er betydelig dårligere for lading enn tykke, det har de av oss som har kjøpt kabel på AliExpress eller små butikker i Kina erfart. Ofte har billige kabler ledere på 28 awg, som er godkjent for bruk opp til 0.23 A. Til sammenligning kan en god hurtiglader levere 18 W, dvs 3.6 A ved 5V til telefoner som støtter det. Siden effekt er proporsjonalt med kvadratet av strømmen sikter vi oss altså inn på å varme kabelen 240 ganger så mye som spesifikasjonen tillater. Lading kan ta vesentlig lengre tid med slike kabler enn kvalitetskabler med 21 awg, og det er all denne energien som går med til å varme kobber heller enn å lade telefon. Jeg har aldri hørt om at kabler tar fyr, men det kan bli varmt.

Lenke til kommentar

Det finnes mange land hvor det er helt lovlig med produksjon og salg av cannabis, så det burde ikke være noe problem å finne eksportører.

 

Det dyrkes allerede masse cannabis i Norge, og dersom det blir lovlig kommer det garantert mange kapitalister inn for å utnytte et ferskt marked.

 

Jeg kan tenke meg at lokaldyrket cannabis blir den billige varienten, mens importerte varer blir mer eksklusivt. Cannabis fra Canada, for eksempel, er helt i verdensklassen, og det vil ta flere år før vi klarer å masseprodusere noe like bra.

Lenke til kommentar

Leste ( tilfeldigvis) forleden, at Uruguay er første land i verden med full legalisering. Tror ikke det er mange andre land, for det er ikke lenge siden det ble legalisert.
Det sto også at Uruguay er nr 1 i verden med best folkehelse og velferd. Hvilket jeg syns høres veldig rart ut. Trodde det landet var mer av et rottehøl å regne.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig snedig, men teknisk sett sitter laderen på telefonen inni telefonen. Det folk kaller lader er bare en adapter som forandrer på spenningen.

Tja.. det blir nå et definisjonsspørsmål. Inni "laderen" er det både en transformator som reduserer spenningen, men også likeretter og spenningsglatter. Det du tenker på som lader må altså være laderegulatoren. Den saken som justerer ladestrømmen ut fra temperatur, cellespenning osv. Det er mange komponenter som skal til for å lade et batteri og når det er såpass oppdelt som for telefoner så må vi flisespikke ganske mye på definisjonene for å definere hvor laderen er.

Lenke til kommentar

Det finnes mange land hvor det er helt lovlig med produksjon og salg av cannabis, så det burde ikke være noe problem å finne eksportører.

 

Det dyrkes allerede masse cannabis i Norge, og dersom det blir lovlig kommer det garantert mange kapitalister inn for å utnytte et ferskt marked.

 

Jeg kan tenke meg at lokaldyrket cannabis blir den billige varienten, mens importerte varer blir mer eksklusivt. Cannabis fra Canada, for eksempel, er helt i verdensklassen, og det vil ta flere år før vi klarer å masseprodusere noe like bra.

Har de lovlig cannabis-produksjon i Canada altså, og den kan eksporteres/importeres lovlig?

Lenke til kommentar

Det kan sikkert høres spennende ut med legalisering, men jeg tror det bare er nok et ledd i det som fører til sivilisasjones forfall. Særlig på det mentale plan. Alt mulig skal liberaliseres, feminiseres, forsløves og utarte. Det er ikke å anbefale. Verden trenger disiplin og opprenskning mer enn annet.

Lenke til kommentar

Tja.. det blir nå et definisjonsspørsmål. Inni "laderen" er det både en transformator som reduserer spenningen, men også likeretter og spenningsglatter. Det du tenker på som lader må altså være laderegulatoren. Den saken som justerer ladestrømmen ut fra temperatur, cellespenning osv. Det er mange komponenter som skal til for å lade et batteri og når det er såpass oppdelt som for telefoner så må vi flisespikke ganske mye på definisjonene for å definere hvor laderen er.

Det var derfor jeg skrev "teknisk sett". Jeg kaller USB-adapteren for "lader", jeg også.
Lenke til kommentar

Vi gjør det, bare i mindre grad siden vi har større kropper kombinert med mindre tunge. Prøv å legg merke det. Ved hard fysisk aktivitet blir tunga ganske kald fordi man puster og peser så mye. Svetting fra huden er nok et ganske nødvendig tillegg for å kunne holde så høyt aktivitetsnivå som vi klarer. Jeg regner med det er darwinistiske mekanismer som har gitt oss eller bevart egenskapen til å svette via huden. Tilsvarende har nok darwinistiske mekanismer gitt hunder store tunger. Hunder har i motsetning til oss mulighet til å oppbevare massevis av vann "kjølemedie" i pelsen om de tar seg et bad. Vi tørker jo opp rimelig kjapt med vår nakne hud. Ved lite aktivitet fungerer pels også avkjølende ved at det hindrer sollys å nå helt inn til huden. Varmen ute i pelsen lar seg blåse bort uten at kroppen varmes opp like mye som når vi ligger i solsteika med bar hud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...