Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, et av hovedstoffene i fotosyntesen.

 

fotosyntese.gif

 

Andelen CO2 har økt med 30% de siste 60 årene, noe som er veldig sannsynlig grunnen til at alt liv basert på fotosyntesen trives mye bedre nå enn for 60 år siden. Algevekst, gjengroing av skoger etc.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt av vann i Norge gror igjen i toppfart, og blir nærmest til myr. Hvorfor skjer dette akkurat nå, selv med vann som ikke ligger ved jordbruk?

Dette gjelder ikke «alt vann» det gjelder grunne, næringsrike, sjøer i lavlandet. Det er en prosess som har pågått siden isen trakk seg tilbake for ~10.000 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er UV dose?

Jeg har en UV måler som måler uv index og dose. 1 dose, hva er det?

 

Det er en lett lesbar skala for hva slags beskyttelse du trenger mot sola. 1 og 2 er ingenting å bry seg om, ved 3-7 anbefales solkrem og solbriller, over det begynner det å bli anbefalt å holde seg innendørs.

 

http://www.who.int/uv/intersunprogramme/activities/uv_index/en/index1.html

 

Hvis du er interessert i definisjonen kan du finne den i brosjyren under. Fysisk er det et integral av den spektrale irradiansen mellom nm 250 og 400 nm, vektet for hvor farlig de forskjellige bølgelengdene er.

 

http://www.who.int/uv/publications/globalindex/en/

Lenke til kommentar

Satt og så litt på stjernehimmelen i Stellarium, og zoomet inn på Megrez, en av stjernene i Karlsvogna. Når jeg zoomer et stykke inn ser det ut som en haug av stjerner lager en sirkel rundt Megrez. Altså, en perfekt sirkel.

Noen som vet hva dette kommer av? Jeg prøvde å google, men jeg finner kun info om selve Megrez. Er det gravitasjon som bøyer av lyset? Svart hull?

Lenke til kommentar

Takk. Jeg sjekket versjonsnr og oppgraderte fra 0.15.1 til 0.18.0, men det gjorde ikke noe utslag. Jeg klarer fortsatt ikke å reprodusere ringen. Stjernenabolaget ser også helt ulikt ut ved samme FOV.

 

post-3851-0-49337900-1526847580_thumb.png

 

Edit: Jeg lastet ned stjernekatalog 6, 7 og 8 (stjerner ned til magnitude 16) og nå ser stjernenabolaget ganske likt ut, med unntak av ringen. Stjernekatalog 9 av 9 med helt ned til magnitude 18 er på vei, men det tar sin tid. - Ok, det er på plass nå, men jeg finner fortsatt ingen ring. Har lekt meg litt med innstillinger og script men finner fortsatt ingen ring. Har du sjekket om det er noen rare innstillinger eller script kjørende?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vann fra kaktuser bør som hovedregel ikke drikkes, pga høyt innhold av alkaloider og oksalsyre. Men hvis man kutter opp kaktusen og destillerer vannet, er resultatet drikkbart, eller følger giftstoffene med i dampen?

 

Nå tenkte jeg først og fremst på soldestillatorer, dvs. ikke koking.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

For mange år siden, da jeg var en liten pjokk, var jeg ute på båttur med barneskoleklassen min. Båten er en gammel traver som heter Rigmor (eller var det kanskje Rigfar?) og holdt til ved Kadettangen i Sandvika. Da båten putret ut fra kaia så husker jeg at noen helte en god dose med Zalo uti vannet et sted rundt båten.

 

Jeg vet at Zalo er en kløpper i å vaske bort fett og olje, men hva var egentlig formålet ved å helle Zalo ut i Sandvikselva? Løse opp olje? Det høres jo slett ikke bra ut å helle Zalo rett i natur, eller tar jeg feil der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...