Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det kom mange påstander , men ingenting ble avgjort .

Likevel er vel de aller fleste som har litt bakgrunn innen fysikk enige    :dremel:  

Det finnes også andre kilder på nettet om dette temaet enn den omtalte tråden. 

 

jeg forstår det slik at de som driver med  i fysikk , egentlig  er interessert i forskjellige termer innfor fysikk .

og da vet man jo ikke om hvor enige de forskjellige  interessene er med hverandre 

Dette endrer seg hele tiden  

Lenke til kommentar

Det mest standardiserte forskningsområdet i hele verden er jo fysikk.

Alt handler om matematikk - og matematikk er helt likt over hele verden. 

Jeg er ikke enig i at alt handler om matematikk. Matematikk er et viktig verktøy, og det kan nok stemme at fysikk er den vitenskapsdisiplinen som har kommet lengst i å ta i bruk dette verktøyet. Men det fysikk virkelig dreier seg om er å studere naturen gjennom eksperimenter og observasjoner, og prøve å finne underliggende årsaker til det vi ser.

Endret av -trygve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det mest standardiserte forskningsområdet i hele verden er jo fysikk.

Alt handler om matematikk - og matematikk er helt likt over hele verden. 

Jeg er ikke enig i at alt handler om matematikk. Matematikk er et viktig verktøy, og det kan nok stemme at fysikk er den vitenskapsdisiplinen som har kommet lengst i å ta i bruk dette verktøyet. Men det fysikk virkelig dreier seg om er å studere naturen gjennom eksperimenter og observasjoner, og prøve å finne underliggende årsaker til det vi ser.

 

 

Men uten matematikken kan man ikke forklare noe som helst på en meningsfull måte.

Man kan observere og deretter gjette slik de gjorde i oldtiden da de fant ut at lyn og torden var sinte guder.

Lenke til kommentar

Joda, du kan gjøre mye fornuftig med enkle observasjoner uten å formalisere det med matematikk, men matematikken er helt klart et nødvendig verktøy når det er litt kompliserte ting man undersøker. Poenget mitt var heller ikke å forsøke å si at matematikk er unødvendig, men å understreke at fysikk er så mye mer enn matematikk. Et glimrende eksempel er strengteori: Dette er et fantastisk matematisk byggverk, men på grunn av mangelen på eksperimentelt testbare fenomener er det uvisst om det egentlig har noe med fysikk å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er sikkert ikkje den einaste som synes det er litt tullete å styre med vinter og sommartid her i Norge då forskjellane mellom nord og sør er såpass store.

 

Men kva er den enklaste og raskaste måten å få bestemt at vi skal beholde sommartida heile året?

Er dette noke som stortinget berre kan ta opp til avstemming og bestemme seg for?

Lenke til kommentar

Sommertidsforskriften er en norsk forskrift, fastsatt i medhold av mål- og normaltidsloven § 6. Den er fastsatt i medhold av et EU-direktiv (2000/84/EF) som forplikter alle EØS-stater (med unntak av Island) til å ha lik dato for overgang mellom sommer- og vintertider.

 

Vi avskaffet sommertid i 1965, og gjeninnførte fra 1980, med lik sommertid som EU fra 2002. Sverige hadde ikke sommertid men innførte dette fra 1980.

Lenke til kommentar

Joda, du kan gjøre mye fornuftig med enkle observasjoner uten å formalisere det med matematikk, men matematikken er helt klart et nødvendig verktøy når det er litt kompliserte ting man undersøker. Poenget mitt var heller ikke å forsøke å si at matematikk er unødvendig, men å understreke at fysikk er så mye mer enn matematikk. Et glimrende eksempel er strengteori: Dette er et fantastisk matematisk byggverk, men på grunn av mangelen på eksperimentelt testbare fenomener er det uvisst om det egentlig har noe med fysikk å gjøre.

 

Ps. Eksempelet ditt bekrefter at matematikk kan forekomme uten fysikk, ikke at fysikk er mye mer en matematikk ;p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, du kan gjøre mye fornuftig med enkle observasjoner uten å formalisere det med matematikk, men matematikken er helt klart et nødvendig verktøy når det er litt kompliserte ting man undersøker. Poenget mitt var heller ikke å forsøke å si at matematikk er unødvendig, men å understreke at fysikk er så mye mer enn matematikk. Et glimrende eksempel er strengteori: Dette er et fantastisk matematisk byggverk, men på grunn av mangelen på eksperimentelt testbare fenomener er det uvisst om det egentlig har noe med fysikk å gjøre.

 

Ps. Eksempelet ditt bekrefter at matematikk kan forekomme uten fysikk, ikke at fysikk er mye mer en matematikk ;p

Det var dårlig formulert av meg. Jeg burde skrevet at fysikk krever mer enn matematikk - nemlig eksperimenter/observasjoner.

Lenke til kommentar

Er det noe innenfor fysikken som du vet om som ikke kan formaliseres med matematikk? Observasjonene kan vel kalles for et første ledds verktøy for å ha en start for å finne en forklaring på observasjonen, eller forklaring på hva årsaken ikke er. Og her kommer matematikken inn i bildet.

Eller hva tenker du?

 

Har vært på ville veier på denne delen av forumet før, rett meg gjerne om dette ble helt borti natta :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...