Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis vi slutter å bruke et antibiotikum som bakterier har utviklet resistens mot, kan vi da forvente at resistensgenene vil forsvinne etterhvert? Hvor lang tid vil det eventuelt ta. Jeg forstår at det ikke er noe spesielt seleksjonspress for å fjerne genene, men vil mangelen på seleksjonspress for å beholde de være tilstrekkelig til at de forsvinner på en tidsskala som vil være nyttig for oss?

Dette spørsmålet dukket plutselig opp i NRK P2 sitt Abels tårn. Deres hyppige gjest Steinar Madsen kunne fortelle at antibiotikaresistens avtar ganske raskt når seleksjonspresset for resistens reduseres eller fjernes. Det empiriske grunnlaget for påstanden kommer fra land der man har redusert antibiotikabruken kraftig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Finnes det troverdig statistikk på hvilket merke tannlegene anbefaler?

 

Der er nok svært få tannleger som nevner spesifikke merker når dei blir spurt om ei anbefaling.

Det dei vanligvis blir spurt om er: -anbefaler du å bruke tannkrem? Alternativt -anbefaler du å bruke fluortannkrem?

 

Tannlegane blir ikkje spurt direkte om det er best å bruke Collgate eller Solidox.

 

Men ein kan sjølvsagt stille store spørsmålstegn ved truverdigheita til slike påstander uansett. Kven er f.eks. disse 10% av tannlegane som ikkje anbefaler å bruke tannkrem?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket hos den lokale tannlegen sist jeg var der. De solgte et utvalg av produkter av et bestemt merke. Husker ikke helt, men tror det kan ha vært Sensodyne.

Tannlegen sa ikke til meg at jeg burde bruke et bestemt merke, men det gikk tydeligvis an å kjøpe det merket der.

Merket Sensodyne er blitt omtalt av andre også her på forumet, som et merke tannleger anbefaler.

 

Lenke til kommentar

 

Sensodyne anbefales mot ising, Zendium mot munnsår.

 

Tannkrem mot munnsår? Javel.

 

Og når jeg sier munnsår, så mener jeg altså sår i munnen, ikke sår på leppene, som enkelte kaller munnsår av en eller annen grunn.

 

i1885.jpg

 

Og for øvrig er det faktisk mer riktig å si at de andre tannkremene forårsaker munnsår enn at Zendium motvirker munnsår.

Lenke til kommentar

 

Sensodyne anbefales mot ising, Zendium mot munnsår.

 

Tannkrem mot munnsår? Javel.

 

Forekomst av små hvite munnsår (after) kan reduseres ved å bruke en tannkrem uten natriumlauryl sulfat (SLS). SLS er et såpestoff som blant annet gjør at tannkremen skummer. Zendium er en at tannkremene som ikke inneholder SLS.

http://www.tannlegetidende.no/i/2013/1/dntt-505737

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Det kan finnes gode grunner til å anbefale spesifikke merker, ikke bare med tanke på tannhelsen.

 

www.svanemerket.no/aktuelt/nyheter/tannkrem-uten-mikroplast

 

Får ikke til å lage klikkelink på mobilen av en eller annen grunn.

Det står at Zendium ikke inneholder hormonforstyrrende stoffer og mikroplast. Det et er det merket jeg bruker. Andre merker inneholder parabener og annet fanteri.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Denne skummingen er vel også ganske ubrukelig såvidt meg bekjent, og har ingen praktisk funksjon utover at det "ser effektivt ut".

 

AtW

Såper er gode til å løse opp fettstoffer og lysere bakterier, men jeg vet ikke om tannkremer med SLS er mer effektive enn de uten. Jeg kan tro på at den samme effekten som irriterer slimhinnene dine er i stand til å ødelegge cellemembraner. Bruker Zendium og Sensodyne (også uten SLS) selv og har friske, sterke tenner med mye kalsium.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

SLS løser opp fett, men det finnes andre stoffer som løser opp fett. Problemet med SLS er visst at molekylene er så små at de trenger igjennom huden. Såpestoffer med større molekyler (som et vanlig såpestykke) virker mindre irriterende. Det finnes faktisk "tannsåpe" som inneholder vanlig såpe - og smaker pyton, selvsagt.

Lenke til kommentar
Jeg har blitt gjort oppmerksom på av noen som har hørt at man kan gjenopprette slettet informasjon fra mailer som er sendt.

 

Dvs, hvis man sletter tidligere kommunikasjon i en mail før man videresender denne, så kan mottaker gjenopprette den slettede informasjonen.

 

Er det noe sannhet i dette? 

Lenke til kommentar

 

Jeg har blitt gjort oppmerksom på av noen som har hørt at man kan gjenopprette slettet informasjon fra mailer som er sendt.
 
Dvs, hvis man sletter tidligere kommunikasjon i en mail før man videresender denne, så kan mottaker gjenopprette den slettede informasjonen.
 
Er det noe sannhet i dette? 

 

 

Det høres litt rart.

 

Jeg testa det ved å vidresende en mail fra jobb-mailen til min private og teksten jeg hadde sletta var borte. Den delen jeg sletta er ingen steder å finne i klarteksten.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt gjort oppmerksom på av noen som har hørt at man kan gjenopprette slettet informasjon fra mailer som er sendt.

 

Dvs, hvis man sletter tidligere kommunikasjon i en mail før man videresender denne, så kan mottaker gjenopprette den slettede informasjonen.

 

Er det noe sannhet i dette?

I utgangspunktet hørtes det helt koko ut, men når jeg fikk tenkt meg om så finnes det en teoretisk mulighet. Det skal selvsagt ikke være sånn, det vil i så fall være en feil i klienten til den som videresender.

 

Epost finnes i to formater, ren tekst ("plain text") og HTML. En epost i ren tekst er nettopp det, ren tekst, og det du beskriver er klin umulig.

 

Så har vi epost i HTML. Dette er HTML som vises av klienten, og gir mulighet for formatering av teksten. Der er det potensielt mulig å skjulte tekst istedenfor å slette den, men det høres helt usannsynlig ut at noen klient skulle gjøre det.

 

Det tredje alternativet kalles Multi-Part MIME. Det gjør at man kan sende flere formater i samme epost. Da kan man sende både en HTML-epost og en ren tekst-epost med samme tekst (de dog ikke ha samme teksten...). Fordelen er at man kan bruke formatering av teksten, samtidig som klienter som bare mottar ren tekst også får lese eposten.

 

Så kan det hende at en eller annen epostklient har en feil i forhold til multi-part MIME. Der man endrer KUN på HTML-teksten og så videresender den endrede HTML-teksten og den uendrede rene teksten. En katastrofal bug, men verre ting har skjedd før i historien.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Måten å sjekke dette på er vell å sjå nærmare på kor stor eposten er. Dersom filstørrelsen er uendra eller større etter at du har "sletta" gamal tekst så må vell det bety at teksta berre er skjult og ikkje fjerna frå eposten?

 

Synes uansett at det høyres rart ut med ein slik muligheit i eit seriøst epostsystem, ei slik muligheit åpner jo opp for at det ein då vell også burde kunne klare å finne alle spostadressene som er oppsatt som blindkopi i f.eks, masseutsendelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...