Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så i realiteten burde jeg vaske alt på 60 i stedet for 40? :-)

 

 

Spørs hva du vil bli kvitt. Vis klærne dine er rene i prinnsippet, vil du ikke få noe ved å vaske dem på 60 kontra 40 eller 30.

Lus, midd, innsektsegg, en del bakterier og mye rart er ganske garantert dødt ved 60.

 

Hva idealet er, vet ikke jeg.

Eneste jeg vet er at det varmtvannstanker kan være bakteriebomber vis de ikke er varme nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde noe liknende i en bestemt Kiwi-butikk på østlandet.

Hvis jeg forlot butikken gjennom utgangen i stedet for å gå gjennom kassen (hvis jeg ikke skulle kjøpe noe) så gikk alarmen idet jeg passerte "portalen".

Jeg hadde ingen varer på meg, så jeg gikk videre uten å bry meg. Ingen løp etter meg.

 

Jeg fant etter hvert problemet.

Lommeboka mi, kjøpt for flere år siden på Clas Ohlson, hadde en chip i seg, liknende denne:

 

supermarket-58KHz-security-alarm-anti-th

 

Jeg tømte lommeboka, tok ut alle mynter og kort, og fant chippen inni et av kortrommene. Den var så flat at jeg ikke hadde lagt merke til den før.

Etter at jeg hadde kastet chippen, utløste aldri alarmen på Kiwi igjen.

'

Jeg tipper chippen ble montert av Clas Ohlson (eller deres leverandør) for at folk som stjeler lommebøker på Clas Ohlson skal bli tatt.

Den har da ligget i lommeboka mi i årevis uten å gjøre noe. Men denne bestemte Kiwi-butikken har lest koden og trodd at det var en vare som ikke var betalt.

 

Dette er jo ganske creepy.

Har alle butikkene jeg har handlet i registrert at lommeboka mi har vært innom?

Det var jo bare tilfeldigheter at denne Kiwi-butikken reagerte på chippen. Alle andre butikker, inkludert Clas Ohlson og andre Kiwi-butikker har ignorert meg. Men de har kanskje registrert meg, og sendt loggen til NSA. Hva vet vel jeg?

 

Jeg vet ikke hva slags kode chippen inneholder, hvor mange varer som er merket med chip, eller hvordan systemet avgjør hvorvidt alarmen skal utløses. Jeg har vært på Clas Ohlson mange ganger med chippen i lommeboka, så hvordan vet systemet at jeg ikke stjal? Har de en diger database der lommeboka mi står registrert som betalt?

Jeg skulle gjerne lest dataloggen på Kiwi, og sett hvilken Kiwi-vare som har samme chip-kode som lommeboka mi.  Hva trodde systemet at jeg stjal? En DVD med Byggmester Bob? En skjøteledning? En biff? Det er tydeligvis et visst gjenbruk av disse registreringsnumrene. Tror ikke Kiwi har denne lommeboka i sitt sortement.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

De fleste butikkalarmer er veldig enkle innretninger. På gulvet ved alarmveggen kan du ofte se en "tråd" langs gulvet som viser banen hvor kablingen går under gulvet. Ved enden av denne "tråden" finner du som regel en stikk-kontakt. Yep, det er alt disse er koblet til. Den vanligste butikkalarmen er en enkel magnettråd i et rør. Når tråden treffer veggen, fullføres en krets og alarmen gir fra seg lyd. Det er også derfor ting som skikort, buksespenn og alt annet som kan magnetiseres kan avløse disse alarmene utifra hvordan og hva alarmen er stilt inn på og kalibrert mot.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Nokon som har ei forklaring på kvifor ei flaske med vodka utløste tyverialarmen på en cubus-butikk eg var på? Den ansatte sa at det skjedde stort sett daglig på samme butikk.

 

Og kva er det forøvrig desse anretningene reagerer på?

Ta av etiketten på vodkaflasken. Ofte vil du finne en slags chip festet til den. Vet ikke hvordan disse fungerer, men de skal altså bli ødelagt når du kjøper flasken men det skjer kanskje ikke alltid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanlig at apparatet som skanner inn varen skal deaktivere slike magnet-tagger, men det avhenger av at apparatet faktisk får tid til å gjøre det, at varen holdes lenge nok framfor, og nærmt nok. Veldig ofte er ikke dette tilfellet. Harddisk har et fantastisk bord som de skrubber varen mot for å få samme resultat.

Lenke til kommentar

 

«hva jobber faren din med da Ole?» «faren min stripper på homsebar om natten, og noen ganger, når han får penger blir han med hjem til dem som betaler ham!» Lærerinnen ble forskrekket og bestemte seg får å snakke med Lille Ole etter timen. så når timen var over stoppet hun Lille Ole og spurte: «Du Ole var det du sa om faren din i sted sant?» «nei!» svarte Ole «egentlig spiller han på Vålerenga, men det er så flaut å si»

 

Hvorfor nettopp Vålerenga?

Det er langt fra første gangen jeg hører vitser om hvor dårlige de er. Jeg hører ikke tilsvarende vitser om andre lag.

Er det en grunn til at folk elsker å hate nettopp dette laget?

Lenke til kommentar

Et stort rom hjemme har kaldt gulv og varmt tak. Typisk 5-6 grader forskjell om vinteren. Jeg tenker det er lurt å sirkulere luften med en strategisk plassert bordvifte istedenfor å varme gulvet. Har det i praksis noe å si om viften er oppunder taket og blåser ned, eller står på gulvet og blåser opp? Hva er best?

Lenke til kommentar

Hvordan kan butikker selge en medium størrelse boks med mais for bare 1 krone? Selger de dette med tap? Skulle jo tro at bare frakt håndtering og å flytte det ut i butikkhylla allerede utgjorde mer enn 1 krone i kostnader, også kommer i tillegg innhøsting, og foredling av maisen og kostnaden av emballasjen (en boksemat boks), osv.

 

Og hvis de selger dette med tap, hvorfor gjør de det? Burde de ikke da ta det ut av sortimentet?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg ville tippe at de selger det uten fortjeneste, ikke nødvendigvis med tap, men også det er en strategi: Mange varer selges til under innkjøpspris i det norske markedet. Dette er såkalte "trekk-varer", eksempelvis pleier kjøttdeigen å koste mindre enn innkjøpspris hos de fleste forhandlere i Norge. Selv om det går et tap per solgte kjøttdeigpakke, regner forretningen med å inntjene på mersalg, dvs. kjøttdeigssaus, ketchup, sopps, toro lasagne eller hva nå enn folk har til kjøttdeigen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tippe at de selger det uten fortjeneste, ikke nødvendigvis med tap, men også det er en strategi: Mange varer selges til under innkjøpspris i det norske markedet. Dette er såkalte "trekk-varer", eksempelvis pleier kjøttdeigen å koste mindre enn innkjøpspris hos de fleste forhandlere i Norge. Selv om det går et tap per solgte kjøttdeigpakke, regner forretningen med å inntjene på mersalg, dvs. kjøttdeigssaus, ketchup, sopps, toro lasagne eller hva nå enn folk har til kjøttdeigen.

 

Dette får meg til å lure på en annen snedig ting.

 

Rema har i det siste hatt "tilbud" på kjøttdeig til kr 49 per pakke, samtidig som minst en av konkurrentene har den på tilbud til opptil nesten halve prisen. Prøver de å tvinge frem en slutt på kjøttdeig som trekkvare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...