Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mener å huske (så ta ting med nødvendig mengde salt) at en fra Canal Digital sa når HD kanalene begynte å dukke opp (her hjemme) at de kunne legge til flere HD kanaler, men at det ville være på bekostning av andre kanaler. Det hadde med tilgjengelig båndbredde/kapasitet å gjøre. Da vil jeg tro at i Usa så har de bygd ut større kapasitet for å ha plass til de kanalene de ønsker. Kanskje det forklarer litt om hvorfor mange (har jeg inntrykk av) klager over dårlig internett tilgang/hastigheter, at antall tv kanaler er prioritert fremfor raskere nett linjer(?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det egentlig melk i sjokomelk?

Når du kjøper en vanlig melk så pleier denne ha en utgått dato ca.5-8 dager fra kjøp.

Mens en sjokomelk som regel har 1-2-3 mnd før den går ut. Er det i det hele tatt framstilt fra melk, eller bare en masse som ligner på melk med sjokolade i?

Lenke til kommentar

Er det egentlig melk i sjokomelk?

Når du kjøper en vanlig melk så pleier denne ha en utgått dato ca.5-8 dager fra kjøp.

Mens en sjokomelk som regel har 1-2-3 mnd før den går ut. Er det i det hele tatt framstilt fra melk, eller bare en masse som ligner på melk med sjokolade i?

Det er sukkeret i sjokolademelken som bidrar til økt holdbarhet.

Høyt sukkerinnhold i matvarer kan gi økt holdbarhet, men jeg tviler på at det er nok sukker i sjokolademelk til at denne effekten virker her. Svaret er nok heller ultrapasteurisering. Mesteparten av melken som selges i Norge er lavpasteurisert - dvs varmet opp til 72 grader i ca 15 sekunder. Dette dreper de fleste bakteriene i melken. Pasteurisering ved høyere temperatur vil drepe flere bakterier, men påvirker i større grad smaken på melken. Ultrapasteurisert melk varmes opp til 140 grader og er for alle praktiske formål steril. I mange land er det vanlig å selge ultrapasteurisert melk i stedet for eller i tillegg til lavpasteurisert melk og denne kan oppbevares i romtemperatur relativt lenge så lenge pakningen er uåpnet. Men ultrapasteurisering påvirker som sagt smaken, og det er nok grunnen til at det først og fremst brukes på smakssatt melk her i landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjeld uttrykket om at ein enten ser glaset som halvfullt eller halvtomt.

Er det gjort noke forskning på kven som seier kva?

I klassisk forstand seier ein ofte at dei som ser halvtomme glas er pessimistiske medan optimistane ser halvfulle glas.

 

Men har ikkje dette meir med sosiale forhold og dialektforskjellar? Med andre ord at personar som alltid seier halvfullt har ein anna kulturbakgrunn, og ikkje at dei nødvendigvis ser det positive i alt?

Lenke til kommentar

Går jo langs bakken og ikke fra verdensrommet. Syns det er en grei ordlyd jeg.

Så når det går fra en fjelltopp til en annen så går signalene i bakkenettet det langs bakken? Signalene i bakkenettet går ikke langs bakken, i bakken, under bakken eller ved bakken. Det går i luft, uavhengig av om det er bakke eller et juv, en dal eller en sjø i mellom sender og mottaker. Jeg klarer ikke å vri hodet til at bakkenett er et rettledende ord for hva det er.
Lenke til kommentar

Når det gjeld uttrykket om at ein enten ser glaset som halvfullt eller halvtomt.

Er det gjort noke forskning på kven som seier kva?

I klassisk forstand seier ein ofte at dei som ser halvtomme glas er pessimistiske medan optimistane ser halvfulle glas.

 

Men har ikkje dette meir med sosiale forhold og dialektforskjellar? Med andre ord at personar som alltid seier halvfullt har ein anna kulturbakgrunn, og ikkje at dei nødvendigvis ser det positive i alt?

Det skyldes egentlig at nesten alle har misforstått - det er egentlig glasset som er dobbelt så stort som nødvendig!

Lenke til kommentar

 

Når det gjeld uttrykket om at ein enten ser glaset som halvfullt eller halvtomt.

Er det gjort noke forskning på kven som seier kva?

I klassisk forstand seier ein ofte at dei som ser halvtomme glas er pessimistiske medan optimistane ser halvfulle glas.

 

Men har ikkje dette meir med sosiale forhold og dialektforskjellar? Med andre ord at personar som alltid seier halvfullt har ein anna kulturbakgrunn, og ikkje at dei nødvendigvis ser det positive i alt?

Det skyldes egentlig at nesten alle har misforstått - det er egentlig glasset som er dobbelt så stort som nødvendig!

 

 

Serverer noen meg et glass som er dobbelt så stort som nødvendig så putter jeg glasset i fryseren, da etter noen minutter har jeg 9-10% mer innhold og glasset er ikke så mye for stort lenger. 

Det er magi, og nei jeg avslører ikke hemmeligheten.

Lenke til kommentar

jeg bruker betegnelsen halvfull , det er mest naturlig for meg

 

 

Nå heter det vel bakkenett fordi det er et nett som er på eller over bakken.

Så heter det kablet nett når signalene går i kabler selv om kabelen kan ligge over bakken

 

Når man så bruker betegnelsen trådløst nettverk , typisk wi-fi  eller bluetooth så menes  det bare at signalet går i luften

da må jo også bakkenette komme inn under det trådløse nettet

Lenke til kommentar

Med radiosignaler. Enten punktvis ved å sette opp en sender og en mottaker ved kontinentalriftene der man timer signalets tur-retur med en presisjon på mindre enn nanosekunder. En annen måte er å kartlegge med satelitt større områder på samme måte. Dvs. måle faseforskjeller i refleksjonen av signalpulser som reflekteres fra bakken. Dataene kan både kartlegge kontinentaldrift og oppbygging av spenninger i bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...