Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Finnes det eksempler på at dyr foretrekker krydret mat?

Artig spørsmål.

 

Det eneste jeg kan bidra med her er at mennesker er det eneste dyret som liker sterk mat, det frigjøres endorfiner. Jeg har hørt at fugler ikke engang kan smake sterk mat.

Mennesker er vel ikke det eneste dyret hvor endorfiner (e.l.) frigjøres pga. sterk mat. At det frigjøres endorfiner er ikke en god forklaring på hvorfor vi «liker» det.
Lenke til kommentar

 

Mennesker er vel ikke det eneste dyret hvor endorfiner (e.l.) frigjøres pga. sterk mat. At det frigjøres endorfiner er ikke en god forklaring på hvorfor vi «liker» det.

 

 

Klart nå har vi ikke testet alle dyr i hele verden, men det er ganske gode grunner til å tro at responsen vi får fra sterk mat er en unik ting hos oss.

Du kan lese mer om det her:

http://www.wsj.com/articles/why-we-love-the-pain-of-spicy-food-1420053009

Lenke til kommentar

Med et illustrasjonsbilde av en hel brennende chili på en gaffel ser det ut som folk legger veldig mye forskjellig i ordet krydret. Fra mitt synspunkt er illustrasjonsbildet er en ekstrem tolkning. Med krydret mat tenker jeg på alt fra mint-blader på deserten og oregano på pizzaen til de litt sterkere variantene som pepper, cayennepepper og chili, i moderate mengder på maten. Jeg tenkte ikke et øyeblikk på å spise heit chili uten noe annet.

 

Med ekstremtolkningen er jeg nok enig i at mennesker trolig er de eneste, men med en normal moderat tolkning av ordet krydder så tror jeg det er mange andre dyr som liker krydder. Salt er forresten også et krydder og mange dyr liker å slikke på saltsteiner. Se under.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Mennesker er vel ikke det eneste dyret hvor endorfiner (e.l.) frigjøres pga. sterk mat. At det frigjøres endorfiner er ikke en god forklaring på hvorfor vi «liker» det.

 

Klart nå har vi ikke testet alle dyr i hele verden, men det er ganske gode grunner til å tro at responsen vi får fra sterk mat er en unik ting hos oss.

Du kan lese mer om det her:

http://www.wsj.com/articles/why-we-love-the-pain-of-spicy-food-1420053009

Det er i hvert fall en langt bedre forklaring enn endorfiner alene da, nemlig at vi mennesker har en følelse av mestring, en forståelse av at smerte kan være ufarlig og en bevissthet mot fremtiden, og at dette benyttes for å fremme fleksibilitet i møte med adaptive utfordringer.

 

Men betyr dette at vi «liker» chili, på motsatt måte som dyr «ikke liker» chili? Eller er det ikke nettopp fordi vi ikke liker chili at vi spiser det? Det er jo tydeligvis litt mer komplekst enn som så, som denne artikkelen har illustrert bra.

Lenke til kommentar

Simen: Som jeg skriver så vet jeg ingen ting om andre krydder og hvorvidt dyr liker de eller ikke. Jeg vet at sau spiser urter, men om de synes det er godt vet jeg ingen ting om.

 

Brattus: Hunder har ikke de nødvendige reseptoren for å kunne "smake" det sterke kjemikalet. Det du ser i filmen er bare en typisk hund som glefser i seg det den får servert.

Kakofoni: Og konklusjonen er vel den samme? Mennesker er det eneste dyret som liker sterk mat på den måten vi gjør. Det kan også et faktum at endofiner frigjøres når man spiser sterk mat.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at noen som jobber med dyr utforsker saken. Kanskje det til og med finnes forskningsmidler å søke på eller kjæledyrmatprodusenter som sponser forskningen for å gjøre sitt fôr det mest foretrukne og bruke det i reklamen.

 

Still to matskåler med passe avstand. Ha krydret mat i den ene, ukrydret i den andre. Gjør eksperimentet flere ganger så dyret blir vant til at det er to typer mat og er mulig å velge. Så begynner de ordentlige eksperimentene der man prøver ut ulike krydder og teller statistisk hvilken matskål dyrene foretrekker først.

 

"9 av 10 katter foretrekker vår kattemat"

 

Edit: Jeg kom på at jeg har hørt et radioprogram om forskning på grisers smak. En kort oppsummering av det jeg husker fra programmet er at grisene drakk vesentlig mer dersom de ble tilbudt juice, saft og milkshake. Økt væskeinntak gjorde at de også åt mer fast føde og la på seg fortere. Det ble også sagt at kostnaden ved drikkevarene ikke svarte seg i økt produksjon (svinekjøtt).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Flin: Beskrivelsen er riktig, men jeg synes i hvert fall at det er mer meningsfullt å forklare det slik at vi ser ut til å oppleve smaken likt (altså smertefullt), men at vi skiller oss fra andre dyr i måten vi velger å forholde oss til den på. Vi opplever altså det samme, men det er noe «ekstra» med i likningen hos oss som gjør at vi tolererer det. Det høres kanskje ut som flisespikkeri men jeg tror jeg bare er opptatt av å skille mellom sansning og høyere ordens kognisjon.

Lenke til kommentar

Edit: Jeg kom på at jeg har hørt et radioprogram om forskning på grisers smak. En kort oppsummering av det jeg husker fra programmet er at grisene drakk vesentlig mer dersom de ble tilbudt juice, saft og milkshake. Økt væskeinntak gjorde at de også åt mer fast føde og la på seg fortere. Det ble også sagt at kostnaden ved drikkevarene ikke svarte seg i økt produksjon (svinekjøtt).

Minner om de som mener mennesker som spiser sukker legger lettere på seg enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...