Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Måten å sjekke dette på er vell å sjå nærmare på kor stor eposten er.

Man sjekker det ved å velge å vise originalteksten. Det er en mulighet praktisk talt alle epostprogrammer har. I gmail, klikka pila ned ved siden av reply-knappen og "show original".

 

Synes uansett at det høyres rart ut med ein slik muligheit i eit seriøst epostsystem, ei slik muligheit åpner jo opp for at det ein då vell også burde kunne klare å finne alle spostadressene som er oppsatt som blindkopi i f.eks, masseutsendelser.

1. Dette skal ikke skje, spesielt ikke i et seriøst epostsystem.

2. Nei, man kan ikke finne blindkopiene. Blindkopiene er nettopp blinde, de kommer aldri med i eposten til mottaker, det er hele poenget. Og en epost har bare én header (med mottaker og kopier) selv om den inneholder både ren tekst og HTML.

Lenke til kommentar

Det er en del bløtdyr som har skjell/skall laget av kalk. Mange (de fleste?) store kalkforekomster kommer fra skallene til døde dyr som ble akkumulert på havbunnen over lang tid. Sånn sett er det likheter mellom dannelse av kalkforekomster og oljeforekomster, men stort lenger tror jeg ikke likheten strekker seg.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig en ISP gjør når de "restarter porten"?

Er nok bare en kundebehandler som har et dårlig orforhold. Det vi gjorde var iallfall ruterreset, reprovisjonering, om vi får tilkobling til modem, og eventuelt sørge for at abonnement er registrert riktig (med startdato, modemnummer, adresse hastighet og aktivt abonnement) samt sjekk av kundebilde og verdier vi leser av kabel/skap samtidig som kunde utfører hastighetssjekk. 

Lenke til kommentar

 

Hva er det egentlig en ISP gjør når de "restarter porten"?

Av og på igjen med ruteren?

 

Hvem sin ruter? Ikke min ihvertfall, for det hadde jeg allerede gjort.

 

 

Hva er det egentlig en ISP gjør når de "restarter porten"?

Er nok bare en kundebehandler som har et dårlig orforhold. Det vi gjorde var iallfall ruterreset, reprovisjonering, om vi får tilkobling til modem, og eventuelt sørge for at abonnement er registrert riktig (med startdato, modemnummer, adresse hastighet og aktivt abonnement) samt sjekk av kundebilde og verdier vi leser av kabel/skap samtidig som kunde utfører hastighetssjekk. 

 

Kan ikke bare være én kundebehandler, for når jeg sa det til en annen skjønte hun umiddelbart hva jeg mente, og det er noe som går raskt å utføre, ikke en haug sjekker. Og det fører til at linja detter ned, så noe er det de gjør. Det der reprovisjonering, hva er det for noe?

Lenke til kommentar

En reprovisjonering er det samme som å resette bare at man resetter modem og nullstiller alt av verdier relatert til modem (også dekoder om man f.eks har tilgangsproblemer i T-We) i ISPs egne systemer. 

 

Om kunde ber om en "reset" når det er snakk om internett trøbbel så dropper man naturligvis sjekkene og går ut ifra at kunde tenker på modemreset/reprovisjonering og utfører dette. Er lite vits i å si "nei det heter" til kundene. Kundebehandlere jobber ofte etter "AHT (average handling time)" og "ACW (after call work)" med krav til hvor lite tid man bruker i gjennomsnitt per kunde. På CDK var vel dette typ 390 sek AHT som er standard og da bruker man minst mulig tid. 

Lenke til kommentar

En reprovisjonering er det samme som å resette bare at man resetter modem og nullstiller alt av verdier relatert til modem (også dekoder om man f.eks har tilgangsproblemer i T-We) i ISPs egne systemer.

 

Om kunde ber om en "reset" når det er snakk om internett trøbbel så dropper man naturligvis sjekkene og går ut ifra at kunde tenker på modemreset/reprovisjonering og utfører dette. Er lite vits i å si "nei det heter" til kundene. Kundebehandlere jobber ofte etter "AHT (average handling time)" og "ACW (after call work)" med krav til hvor lite tid man bruker i gjennomsnitt per kunde. På CDK var vel dette typ 390 sek AHT som er standard og da bruker man minst mulig tid.

Hvorfor skal de da alltid dra meg gjennom standardregla om alle tingene jeg kan prøve? Selv om jeg sier at jeg har prøvd det.

Lenke til kommentar

Fordi kundesenterene egentlig har rutiner som skal følges for kundebehandlere som ikke er like teknisk annlagt. Jeg satt på salesteam samt at jeg var teknisk annlagt og godt iforstått med rutiner (ga blaffen i å fullføre sjekker når jeg så det ikke var nødvendig). Man vet heller aldri hvem som sitter i andre enden, fikk en "teknisk anlagt " kvinne (mange andre som kommer med det tullet der og) som sa hun hadde utført alt - Viste seg at hun hadde tuklet med telefonboksen i stedet for modem. Man hører veldig mye rart når kunder ringer, nordmenn er spesielle. Alle sjekker må utføres og verifiseres før man også sender SWOP på utstyr da det OFTE feilkreditteres og sendes nytt modem/ruter når feilen er et helt annet sted (store tap for Telenor). 

 

Ringte sist Telenor da jeg ga dem navnet på programmet de skulle åpne for å gi meg verdiene hvor jeg forklarte at jeg hadde gjort alle nødvendige sjekker men de skulle ha meg til å gjøre det igjen, ba pent om å bli satt over til neste ledige kundebehandler. Dette går også på loggføring i FHS som er programmet Telenor bruker til feilhåndtering der kundebehandler må fylle inn en sjekkliste på hva som er forsøkt mellom kundebehandler og kunde.

 

Hastighetssjekker med direktekobling er nødvendig for at kundebehandlere kan lese real-time verdier på linjen samt støy (vi i CDK kunne se mer da vi ikke satt på teknologi fra 70-tallet). 

 

Grunnen til at det er slikt i de fleste større selskaper er at selskapene ansetter vikarer for så å nedbemanne når prognosene går ned (som oftest på vinteren) slik at ansatte bare blir byttet ut etter behov.

Lenke til kommentar

Kan man si at noe er en rekord uten at det er det "meste" noen sinne? Værnyheter er ekstremt glade i dette, ig du hører ofte nyheter som "Nedbørsrekord! Har kun regnet så mye to ganger tidligere!" eller "Rekord; ikke regnet så mye siden 2011!"

 

Er det da en rekord? Du hører aldri noem si at N'Dure har satt verdensrekord på 100m bare fordi ingen har løpt så raskt på 2 måneder.

Lenke til kommentar

Rekord; ikke regnet så mye siden 2011!

Innenfor tidsrommet 2011 (evt 2012) - til det blir sagt, så stemmer det. Men jeg vil også stille spørsmål ved om rekord er rett ordbruk, når en rekord er satt så står/gjelder den frem til den blir slått. "Høyeste nedbørsmendge i perioden" eller noe slik vil nok være bedre, og det er nok det som menes, men er neppe like sensasjonelt.
Lenke til kommentar

At nyheter helst skal være sensasjonelle er greit nok, men alle ordbøker jeg sjekket nå sier at rekord "det meste noensinne". Da blir det jo ikke "sensasjonelt", men direkte løgn. For meg blir der tilnærmet det samme som å si at noen har satt verdensrekord uten at de har det.

 

Jeg syns det er rart at værnyheter har lagt seg til dette.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...