Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Ant-man and the Wasp

 

Se her, ja! Har sett mye rart fra Marvel, men er dessverre blitt skuffet av mange av filmene deres. Dr. Strange, Thor: Ragnarok, Black Panther, forrige Ant-man... alle har fått bra mottakelse, men jeg likte ikke noen av dem. Har derfor vært svært skeptisk til Ant-man & The Wasp, men der må jeg innrømme at jeg tok grundig feil. Denne var, for å si det på godt norsk, dritbra! Dette er en av de få filmene jeg har sett på lenge som gjør nesten alt bra. Nesten.

 

For det første har vi historien. Vi snakker fortsatt superhelter, men historien denne gangen er svært personlig, og ganske ulik det meste annet jeg har sett i sjangeren. Kort sagt bruker Ant-Man en teknologi som gjør at han kan krympe til størrelsen til en maur (derav navnet). Men kona til den originale Ant-Man brukte teknologien for å krympe enda lengre, og forsvant til slutt fordi hun ble alt for liten. Problemet er at nå, 30 år senere, får de hint om at hun kan ha overlevd. Dermed må de bruke hele filmen på å redde henne. Det i seg selv er jo ikke så uvanlig, men for en gangs skyld prøver de ikke å redde henne fra en skurk. Det dreier seg mye mer om å finne en måte å få henne tilbake på.

 

Vi har selvsagt også en slemming som prøver å stjele teknologien deres, men også dette er gjort med stil. Her snakker vi ikke bare om å rappe teknologien på pur faen. H*n har faktisk en god grunn til det, og det er lett å sympatisere med denne skurken. Faktisk kan jeg gå så langt som å si jeg ikke aner om jeg ville ha hjulpet eller stoppet skurken fra å ta teknologien, hvis jeg hadde hatt sjansen. Tenk på Zod i Man of Steel. Greit nok prøvde han å ødelegge jorden, men han gjorde det for å få Krypton tilbake. Er han da snill eller slem? Han er kryptoner, og villa bare ha planeten sin og folket sitt tilbake. Hvem ville ikke gjort det samme? Hvis du var det eneste mennesket igjen i universet, og du kunne redde hele menneskeheten ved å utslette en annen planet, hva ville du gjort? Jeg liker når ting ikke er så enkle.

 

Tempoet i filmen er rimelig høyt, men er samtidig smart nok til å roe seg ned en gang i blandt, for å la oss puste litt. En vanlig tabbe i komedier er å bruke samme vits flere ganger, men også dette klarer de å unngå her, stort sett. De har en tendens til å dra vitsene litt for langt av og til, men jeg synes ikke det gjorde noe særlig. De drar den litt langt, men så er de "ferdig" med vitsen. Jeg tar heller det enn å gjenbruke vitsen om og om igjen gjennom hele filmen.

 

Selv dette med å dra inn Avengers har de klart helt utmerket. Ant-Man er selvsagt i samme univers som Avengers, så det kan være litt tvilsomme forklaringer hvorfor de ikke er med. I Iron Man var for eksempel presidenten i USA truet, så hvor var Cap America? Hele huset til Tony Stark ble sprengt, men Avengers var ikke å se noe sted. I Thor: Dark World invaderte de mørke alvene jorden, men igjen, Avengers var merkelig fraværende. Akkurat dette slet de litt med i første Ant-Man, men denne gangen vil jeg påstå de klarte det helt fint. Avengers er helt klart en viktig del av universet her, men det gir likevel mening at de ikke dukker opp.

 

Alt i alt storkoste jeg meg svært med denne filmen, og gleder meg til neste.

 

Vurdering: 9/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Rules of Attraction (2002) av Roger Avary

Tror jeg så denne da den kom ut, men husker ingenting fra den. Filmen er basert på en novelle av Bret Easton Ellis (American Psyco) og handler faktisk om broren til Patrick Bateman, Sean. Veldig fiffig fortalt med mange kule visuelle grep. Casten er fantastisk og ble positiv overrasket over James Van Der Beek (Dawson's Creek). 

 

Ja, det er en liten perle! shannyn sossamon er også helt nydelig. Den skriver seg fint inn i rekken av litt oversette dop/skole/ung-voksen-filmer som Spun, Human Traffic, og The Wackness.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

National Treasure filmene har jeg sans for, snart ta en runde med de tror jeg.  :)

 

Ble så imponert over Tha Haunting of Hill House - så at nesten samme gjengen har laget Gerald's Game (2017) - basert på boken av Stephen King som jeg har lest.

 

Har hatt filmen i listen min på Netflix en god stund, på tide å se altså. Historien er mildt sagt forstyrrende - glimrende filmatisert, den leverer brukbart på det meste. Har fått litt sansen for Carla Gugino, hun er like bra her som hun var i Hill House.

 

Tror jeg skal se et par filmer til av den godeste Mike Flanagan, liker veldig godt hvordan han setter sammen filmer, casting og skriverier.

 

Oculus har jeg på BD fra før og den var veldig bra, artig er at speilet fra Oculus er med på både Hill House og Gerald's Game - kule detaljer.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

National Treasure 2: Book of Secrets

 

Fant denne på Viaplay, og har alltid hatt lyst til å se den. Men gidder ikke ta imot flere personangrep fra filmeliten fordi jeg liker eller misliker "feil" film eller tv-serie, så driter i å skrive anmeldelse.

 

Vurdering: 7/10

Så bra.

Lenke til kommentar

22 July ( 2018)

 

Engelskspråkelig versjon med Norske skuespillere.

 

Virket som en grei versjon som tar for seg hele historien, fra når ABB gjør klar bomben og til dommen faller.

Minus at han som spilte ABB lignet lite. De burde funnet en bedre kandidat.

 

Det kom bra fram hvor pent  alle forhold seg  til ABB. Det var noe jeg reagerte på ved rettsaken, og ser det var samme hele veien helt fra pågripelsen av.

 

Hvorfor f.. var man så forbasket høflig og vennlig med han hele veien? :mad:

Snakket forsiktig med respekt til han :mad: Var høflige og forståelsefulle  :mad: 

Hvorfor brukte de ikke mer munn på han, kjeftet og var mer nedrige når de snakket med han :mad:

 

Andre blir ofte møtt med respektløse nedrige holdninger hos feks Nav og andre instanser :mad:

Som om de mener vi fortjener det

Frustrerende hvordan han hele tiden behandlet med seriøs verdighet på en måte.

 

Men som sagt et pluss at det kom bra fram i filmen. Gir den et ekstra point bare pga det.

 

7/10

 

 

Mulig jeg kommer med en aldri så liten brannfakkel/unpopular opinion her nå.

 

Men hva i allverden har vi å tjene på å ikke fremstå med verdighet i slike situasjoner? Det å oppføre seg uhøffelig i straffesaker er av minimal betydning sett opp imot gjerningene som er utført og vil normalt sett være en dråpe i havet sammenlignet med dommen i sin helhet. Samtidig så setter det oss selv i et fryktelig dårlig lys og vi lever i en rettsstat hvor det er retten som skal gavgi tellende dom, det er ikke opp til enkelt individer underveis så de vil jo undergrave hele systemet og fundamentet som samfunnet vårt er bygget på om de ikke behandler tiltalte med høfflighet og respekt.

 

Synes det står veldig stor respekt av måten vi tilsynelatende har klart å holde verdighet og ryggrad intakt selv i slike forkastelige situasjoner. Er det tilfeller hvor verdigheten din virkelig settes på en prøve så er det i situasjoner som dette hvor dine underliggende instinkter forsøker å få deg til å oppføre deg irrasjonelt og da står det ekstremt stor respekt av det faktum at du klarer å holde deg og forholde deg som normalt i slike situasjoner som jo per definisjon er det eneste rette å gjøre.

 

Det er helt naturlig at vi hater personer og ønsker han dit pepper'n gror osv.. Men det fremdeles ikke verken deg, jeg eller personene involvert i prosessen her som skal utføre noen form for straff. En tiltalt skal igjennom retten og bli dømt, også er det dommen som stadfester dommen og den skal utføres deretter.

 

Dette er jo en av grunnpilarene i vårt mer siviliserte samfunn. Vi tjener absolutt ingenting ved å kaste den over bord i situasjoner som det her selv om det selvsagt føles aldri så naturlig og fristende.

 

Det faktum at folk møter respektløse mennesker hos NAV osv blir jo en helt annen problemstilling som naturligvis må bli tatt tak i, men det har absolutt ingenting med denne saken å gjøre. Det er vel også helt naturlig at det sitter mer oppegående og profesjonelle mennesker i stillinger rundt rettsbehandling sammenlignet med hva som sitter på NAV-kontorene. I en ideell verden så skulle vi hatt 100% profesjonelle og dedikerte mennesker overalt og i alle stillinger. Verden og samfunnet hadde jo blitt rene paradiset og vi hadde hatt verdensfred og alle hadde vært lykkelige men sånn er det jo dessverre ikke.

 

 

 

Men tilbake til selve filmen så synes jeg den egentlig var temmelig solid. Tar for seg alle handlinger fra start til "slutt" og behandler egentlig temaet veldig saklig og rettferdig. Det er lite "hollywoodifisering" her som jeg setter pris på. Og uten at jeg har detaljkunnskap til alt som skjedde så virker det som de holder seg temmelig trofast til handlingsforløpet og filmatiserer mennesker og personer som faktisk var involvert og har forsøkt å gjenskape disse så troverdig som mulig?

 

Det at de velger å kjøre det på engelsk er jo naturlig, men det var vel kanskje det mest forstyrrende med hele filmen for engelskuttalen og kvaliteten var såpass ymse at det fikk det til å føles veldig unaturlig og påtatt egentlig hele veien.

 

 

 

22 July (2018)

 

Herregud for en kjedelig film. Kleint med den engelsken også...

 

2/10

 

 

Jeg synes det er bra at de ikke gikk helt bananas og forsøkte å hollywoodifisere filmen. Den virker temmelig jordnær og veldig trofast til handlingsforløpet og forsøkte å gjenskape en veldig troverdig gjenfortelling noe hvertfall jeg setter pris på. Virker ikke som det er noe som helst forsøk til å gjør dette til noen "blockbuster" film ved å forsøke å gjør ting langt mer flashy og actionpreget enn nødvendig noe jeg synes er det eneste rette å gjøre når temaet er såpass alvorlig som det er.

 

Selve filmatiseringen synes jeg var ganske så solid. Men er helt enig at kvaliteten på engelskuttalen gjorde at den føles temmelig malplassert igjennom hele filmen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk endelig sett 22 July i går, og er enig i mye av det du sier RamGuy. Jeg trodde engelsken skulle være kjipere enn det ble, etterhvert glemte jeg det og dialogen er såpass bra at den glir godt gjennom. Jeg tror det var en god avgjørelse å gjøre denne filmen på engelsk, og ut fra brukeranmeldelser jeg har lest på IMDB så er også dialogen noe som hylles i resten av verden. 

 

Det meste er vel sagt om denne filmen nå, så jeg kan vel heller bare si at jeg likte den veldig godt. Det meste ble gjort riktig, og det ble både en verdig og god film. Den forteller historien, samtidig som den gjør de riktige delene av hendelsene interessante for filmmediet.

 

Jeg vet at de hadde en god del problemer med produksjonen, men synes ikke filmen bærer preg av lite materiale, her er det nok innhold hele veien. Veldig fint fotografert, mørkt og rolig, lite bevegelse i kamera, mye tett og kald temperatur. Vakkert. 9/10 fra meg.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Only the Brave (2017), skikkelig patriotisk og amerikansk Fire Fighter film. Godt laget av samme fyr som laget Tron (2010) og Oblivion (2013). Fikk ikke helt med meg at den var bygget på faktiske hendelser. Likte filmen godt, kjente skuespillere som gjør en skikkelig god jobb.

 

Fikke endelig sett The Shape of Water (2017) - Guillermo del Toro, en haug med Oscar nominasjoner og priser - blant annet beste film. Fantastisk film. Set design er passe kult, fikk store Fallout vibber stadig vekk - spørs om ikke Guillermo har spilt Fallout en gang.  

 

Fikk også kurert min angst for Creature From The Black Lagoon (1954) som var den første skrekkfilmen jeg så som liten, på svensk tv en lørdagskveld for en evighetet siden - og som skremte dritten av meg den gangen.

 

Michael Shannon er så herlig ond at man blir glad av å se han i filmen  :D

 

En film som er god nok til å kalle et mesterverk - synes jeg. 

 

Edit: Begge filmene sett på blu ray.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Halloween (2018)

 

Greit, skal vi se. Michael Myers levde utelukkende for å drepe søsteren sin (og alle som sto i veien.) Etter to filmer droppet de Michael. Det gikk dårlig. Men å jakte på søsteren enda en gang gikk heller ikke, så de skrotet alt det der (hun døde i en bilulykke mellom Halloween 2 og 4) og gav ham en niese å jakte på. Det ble labre saker, så etter to filmer med Michael løpende etter småjenter ble hun voksen, kidnappet av en kult som tilba Michael Myers og gravid med ham. Seriøst.  :lol: Dermed måtte de finne på noe nytt, så de fikk Jamie Lee Curtis tilbake, til et aller siste oppgjør mot broder'n. Det gav nok liv til en oppfølger der hun døde i starten (andre gang hun døde), men etter det ble hele franchisen startet på nytt. Det gikk heller dårlig, så nå er Jamie Lee Curtis tilbake enda en gang, for å ta et aller siste oppgjør med broder'n for andre gang. Drit i at hun har dødd to ganger allerede. Dette er oppfølgeren til den første filmen, og overser de andre. Strengt tatt burde den vel hete Halloween 2, men med så mye rot er det vel få som bryr seg. Dette gjelder nok også de som lagde filmen og spiller i den. Ingen bryr seg, og det er kanskje like greit. Idioter vil nok strømme til og kjøpe billetter (selv rebooten klarte å få en oppfølger), så de vil nok tjene godt på denne også. Men lager de to, tre filmer til uten noen suksess er det jo bare å hente inn Jamie Lee Curtis igjen.  :lol:

 

Vurdering: spør filmeliten

Lenke til kommentar

Pulp Fiction (1994) 

 

 

"Med filmer som ”Kill Bill”, ”Reservoir Dogs” og Jackie Brown er Quentin Tarantion en av de beste regissørene gjennom tidene. Her skal jeg ta for meg min personlige favoritt. Pulp Fiction. John Travolta,Samuel l Jackson,Bruce Willis,Uma Thurman,Ving Rhames,Christopher Walken,Harvey Keitel har alle en rolle i denne filmen og samtlige bidrar til å gjøre dette til den klassikeren filmen ble. 

 

 

 

Filmen er delt opp i 6 akter. Først med de småkriminelle Pumpkin og Honey Bunny som vil rane dineren de spiser frokost på. Filmen skifter så fokus til Jules og Vincent (Jackson og Travolta) som skal hente en koffert stjålet fra sjefen deres Marsellus Wallace (Rhames) en hensynsløs gangsterboss. Jules og Vincent dreper tyvene og stikker derfra men ikke før Jules har sitert bibelen (fantastisk øyeblikk).

 

Filmen skifter igjen fokus og nå dukker Marsellus (Rhames) sin kone Mia Wallace (Thurman) opp og blir tatt med ut på byen av Vincent (Travolta). Etter at hun tar feil av Heroin og Kokain er hun døden nær og de oppsøker langeren Lance (Eric Stoltz) og de får liv i henne igjen og blir enige om å ikke fortelle noe til Marsellus. 

 

Nå er det bokseren Butch (Willis) som står i fokus og han får i oppdrag fra Marsellus (Rhames) å tape en fikset boksekamp noe han ikke gjør da bokseren ender opp død. Nå må han og kjæresten Fabienne (Maria de Meideros) rømme LA for ikke å bli funnet av Marsellus. Men når Butch oppdager at klokken han har arvet fra sin far er gjenglemt i leiligheten velger han å reise tilbake for å hente den med livet som innsats. Der treffer han på Vincent (Travolta) som har fått i oppdrag og drepe Butch. Butch skyter og dreper Vincent og han og Fabienne kan forlate LA for godt etter å ha reddet Marsellus fra en voldtekt. 

 

 

Nå er igjen Jules (Jackson) og Vincent (Travolta) i fokus. De er på vei tilbake til hovedkvarteret etter å ha utført massakren i begynnelsen av filmen. Marvin som eneste overlevende er med. Bilen treffet et hull i asfalten og dreper Marvin. De ser ingen annen løsning enn å dra til Jules` venn Jimmie (Tarantino) som ikke er happy med å få et blodig lik levert på døren da konen er hjemme fra nattevakt om noen timer. De får 2 timer på seg til å rydde opp. Cleaneren Winston Wolf (Keitel) dukker opp og bistår i å få vekk liket.

 

Siste del er med ranet av dineren utført av Honey Bunny og Pumpkin. Jules og Vincent er til stede og får raskt kontroll på situasjonen. 

Filmen ender med at de 2 samt Jules og Vincent stikker av fra dineren. 

 

 

 

Pulp Fiction er en fantastisk film som fortjener den kultstatusen filmen har fått. 

 

Vurdering: 10 av 10 

 

 

 

Endret av Uderzo
la til spoilertag
Lenke til kommentar

Siden det er Halloween tider så passer det med skrekkfilm - i kveld ble det Hush (2016) på Netflix. Enda en av Mike Flanagans prosjekter - som vanlig har han med kona, Kate Siegel, som gjør en veldig bra rolle i denne filmen.

 

Veldig kort - 82 min, veldig effektiv, spennende og kanonbra!!! Her handler det ikke om gamle hus og onde spøkelser, men en jævla psyco som tar av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...