Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Dunkirk (2017)

 

Liker C.Nolan og hans filmer, men dette var tamt. Ingen interessante karakterer, plottet var ikke noe spennende. Produksjonsmessig bra laget. Er en grunn til at jeg har utsatt å se denne så lenge, ikke spesielt begestreit for krigsfilmer. Fury var en opptur innenfor sjangeren.

 

4/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jurassic World: Fallen Kingdom

 

Jurassic Park har alltid vært en av favorittfilmene mine, og alle de fire første har sine stunder. Den tredje var ikke et mesterverk akkurat, men svært underholdende. Jurassic World var også rimelig bra på de fleste områdene. Vet ikke helt hva jeg synes om hybriden, men filmen ble meget bra likevel. Og nå har vi enda en. I Jurassic World: Fallen Kingdom har det gått tre år siden forrige film, og øyen trues av en vulkan som kommer til å utslette dinosaurene en gang for alle. Spørsmålet er da om man bryr seg. Etter katastrofen i Jurassic World er det mange som mener dinosaurene  bør få dø ut en gang for alle, mens andre vil prøve å redde dem. Jeg liker dette konseptet, men dessverre ble historien bare et salig rot. Uten å spoile for mye var ikke vulkanen i nærheten av like viktig som jeg hadde håpet, og store deler av filmen har veldig få dinosaurer i det hele tatt. Dette var en helt annerledes film enn jeg hadde forventet, og ikke på en bra måte.

 

Helt ræva er den likevel ikke. Når vi får dinosauraction lever den varene, og spesielt første halvdel er meget bra. Andre halvdel var facepalm etter facepalm, med latterlige ting på rekke og rad. Det er så lite troverdig at jeg strevde med å ta filmen alvorlig. Når en dinosaur spaserer tvers gjennom lava for å drepe menneskene vet vi hvor dette bærer. :p Scenere er to dinosaurer i kamp. Eller rettere sagt, den ene gjør alt den kan for å drepe den andre. Den andre gjør alt den kan for å drepe menneskene, og bryr seg ikke stort om den andre dinosauren. WTF? Som en minispoiler er den lille jenta rimelig badass i starten, men etterhvert er hun så redd at hun løper til sengs og gjemmer seg under dyna, mens dinosauren klatret ned fra taket og dirket opp låsen på soverommet for å angripe henne. Seriøst. Dette skjedde.  :evil:

 

Men heldigvis klarer den å ta seg inn igjen på slutten. Uten å spoile noe særlig får vi som vanlig en liten teaser for en oppfølger, og det kan faktisk bli rimelig heftige saker. Oppfølgeren kommer for øvrig sommeren 2021, etter planen. Sånn jeg ser det er det to måter de kan ta serien videre. Gjør de det jeg håper, kan det bli veldig bra. Gjør de det jeg frykter, derimot... :p

 

Det jeg håper:

Dinosaurene er nå løse på fastlandet, og "life finds a way". Vi vet også at DNAet og alt det der blir solgt til nesten hvem som helst, så... "Welcome... to Juraissc World". Kanskje neste film blir en post-apokalypse der dinosaurene har tatt over? Rise of the planet of the dinos? Hadde vært tøft.

 

 

Det jeg frykter:

Vi vet hun jenta er en klone av datteren til han gamlingen, men hva brukte de for å klone henne? På slutten ser vi et nærbilde av ansiktet hennes, og mulig det bare er meg, men jeg synes et av øynene hadde en mistenkelig gulfarge. Er hun halvt dinosaur? Vi har jo hatt dinosaur-hybrider i begge JW-filmene, så kan hun være en dinosaur-menneske hybrid? Hva har det i så fall å si for historien? De har bekreftet at de er ferdige med dinosaur-hybrider, men de har strengt tatt ikke sagt noe om menneske-hybrider, og tidligere manus har lekt med tanken om soldater som er halvt menneske, halvt dinosaur...

 

 

Vurdering: 6/10 Starter bra, kjedelig andre halvdel, og så mange tabber og feil at jeg ikke klarte å le engang. Det ble bare ren idioti. Underholdende film, men ikke noe jeg ser to ganger.

Lenke til kommentar

Hadde en liten runde med Maze Runner filmer i helgen, nylig handlet den siste på blu ray - og ville ha et gjensyn med de 2 første for å "friske opp".

 

Liker den første veldig godt, en spennende og fantastisk historie hvor man hele tiden blir ganske forundret over det som skjer. Påkostet og godt laget med gode skuespillere.

 

Del 2 fortsetter akkurat der den første sluttet. Godt laget denne filmen også - med de samme skuespillerne. Men den mangler alt den første inneholdt når det gjelder den spennende historien. Det blir på en måte over 2 timer film med en handling som kan skrives på en halv bokside. Men det er allikevel spennende å følge kompisene på vei mot frihet.

 

Del 3 er en film av samme type som nummer 2. Altfor lang, og her synes jeg også noen karakterer begynner å gjøre litt vel dumme ting. Jeg begynte å ønske at "helten" strøyk med og de "onde" vant lenge før filmen var ferdig  :D

 

Så den første er veldig bra - de to oppfølgerne er allikevel severdige hvis man tar høyde for at de ikke er på samme nivå.

Lenke til kommentar

Er på BIFF og får med meg litt

 

The House That Jack Built

Wow! Det er så lenge sidan eg har sett så sjokkerande scener bli fortalt som om dei er ingenting og godtatt kor brutalt ting er kun fordi hovudpersonen sjølv er ein apatisk galning. I tillegg er det noko av det aller festlegaste eg har sett. Denne trykte på mange knappar. Eg likar eigentleg ikkje Lars von Trier så godt, men dette er eit mesterverk i mi bok. Ein stad mellom Tarantino og Lynch. Unikt. Fantastisk! 6/6

 

Lords of Chaos

Denne kan eg snakke lenge om. Eg forventa ein langt mørkare film, og spesielt etter å ha lese Dødsarkiv og sett Once Upon a Time in Norway 1000 gonger, hadde eg jo lyst til å sjå historia om korleis tre tenåringar frå Follo skapte black metal. Det sagt, visste eg jo eigentleg at filmen handla om Euronymous og Varg Vikernes, og det var også fortellinga ein fikk. Det er mykje eg skulle ønske ein fikk meir av, som mystikken rundt Euronymous, meir ein korleis han alltid prøvde å vere frontfigur i metalmiljøet, og det er litt frustrerande at Necrobutcher og Metallion er degradert til perifære karakterar. Det sagt, er det ei relativt grotesk(dog mindre enn forventa) og underholdande historie om to personar som alltid vil vere den drøyaste i miljøet. Eg må nok peise gjennom Dødsarkiv og dokumentarane ein gong til, samt sjå filmen ommat, før eg gir ein endeleg dom. For den forteller det den skal fortelle. Problemet er at den forbigår mange gode historier og har ein del svake locations(Varg kjem ut frå ein filmbutikk i "Bergen", før han reiser til Oslo for å drepe Aarseth. Men både filmbutikken og drapet er filma på Tøyen. Vidare ser du ein trikk i bakgrunnen når Faust dreper han fyren. Og der er jo ikkje trikk i Lillehammer. Men det blir detaljar.) For all del verdt å sjå, men ikkje forvent den mørke filmen eg håpar å sjå. Underholdande/6

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på BIFF og får med meg litt

 

The House That Jack Built

Wow! Det er så lenge sidan eg har sett så sjokkerande scener bli fortalt som om dei er ingenting og godtatt kor brutalt ting er kun fordi hovudpersonen sjølv er ein apatisk galning. I tillegg er det noko av det aller festlegaste eg har sett. Denne trykte på mange knappar. Eg likar eigentleg ikkje Lars von Trier så godt, men dette er eit mesterverk i mi bok. Ein stad mellom Tarantino og Lynch. Unikt. Fantastisk! 6/6

 

 

 

Spennende, virker som om noe jeg kan like. Liker mye von Trier har laget - men bare hater hans måte å filme på (shaky-cam) og at han ødelegger bildekvaliteten ytterligere med grain osv.

Lenke til kommentar

Jumanji: Welcome to the Jungle

 

Synes trailer og slikt så litt teit ut, men dama ville se den så... Ble faktisk overrasket positivt, god popkornunderholdning og noen gode spøker i filmen. Kevin Hart blir fort litt for mye av det gode, ellers gjorde skuespillerne en god jobb.

 

6.5/10

Lenke til kommentar

Hold the Dark (2018), Netflix. 

 

Kul film, hadde ikke fått med meg annet enn at den handlet om "Alaska og Ulv". Ganske frakoplet og fjern. Brutale saker. Kaldt og dysfunksjonelt. Allikevel ganske fascinerende å følge med på. Jeg likte den godt.

 

1080p HDR (som ikke var så mye å skryte av) - men med et ganske brukbart Atmos lydspor som glimtet til positivt til tider.

Lenke til kommentar

Jepp, det er det jeg beskriver med frakoplet og fjern - kaldt og dysfunksjonelt.

 

Synes allikevel filmen var veldig interessant - fordi det skjedde så mye uventet, litt "Lynch" over det hele. Brukbar stemning/atmosfære.

 

Nå har jeg stor sans for litt fjerne greier også da  :D

 

Edit: Foretrekker slike filmer - laaangt foran, nye Star Wars- og superhelt-filmer!!!!

 

 

Synes også det var hyggelig å se James Badge Dale igjen - likte han godt i The Pacific og har sett lite av han siden det.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hvor? Jeg har forhåndsbestilt den på platekompaniet men ikke fått leveringsdato.

 

Den ble "lagt" ut på nettet (snuskesider :p) for ei uka sia på bluray, antok at den da allerede var å få tak i på bluray. Merkelig når release dato er imorgen men.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ghost Dog. Direktoratet: Jim Jarmusck.

Starting: forest Whitaker.

Jeg har sett denne filmen flere ganger. Men i dag følte jeg den. Sånn er det noen ganger. Noen dager ser jeg filmen i nytt lys.

Her er soundtracket old school beats fra 90s. Forest er leiemorder. En leiemorder som smir kunnskapene sine gjennom gamle kampkunster i fra samurai /Japan.

Å dra linker til Leon er bare naturlig, da Leon ble innspilt i 1994. Denne kom i 1999.

Hvis du liker duer å leiemordere, å filmer, dette er din film.

 

Jeg har sagt mye dumt her før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...