Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nope - 2022

Foruten lydbildet, så er ikke denne filmen mye å skryte av. Det er litt spenning i starten, men etterhvert som du skjønner hva som skjer så dabber interessen av for min del. Helt grei skuespillerprestasjon av Daniel Kaluuya ( OJ Haywood ) men jeg skulle gjerne vært foruten Keke Palmer ( Emerald Haywood) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Das boot original(1981), og uklippet.. DVD.

-Herregud for en lang film, men likevel spennende til siste sekund.

PS; ikke noe sjekkemateriale. De menn som den gang dro med seg en dame/first night på kino med denne filmen må ha dratt hjem igjen alene med uforrettet sak.😲

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

The Whale: En bisarr film. Det er meningen at man skal ha sympati med protagonisten, og det har man, men så innser man at han er utrolig egoistisk og selvopptatt. Jeg ble først forvirret, også fikk jeg vond smak i munnen av hele greia. 

Dr Sleep: Forventet mer av Kubricks The Shining, og det tror jeg ødela ganske mye. Verken spennende eller smart.   

Greyhound: Midt på treet. Tom Hanks leverer som alltid, men overgangen fra bok til film funker ikke helt. Alt for mye CGI som forhindrer innlevelse. 

 

Endret av Krig og fred
Leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Killer her om dagen. I utgangspunktet så lå alt til rette for en god film med regissør David Fincher(Seven, Fight Club mm) og Fassbender i hovedrollen. Men det ble en gedigen skuffelse.

Selve historien var ganske så standard og kjedelig. Leiemorderoppdrag går galt, konsekvenser for leiemorderens famile og så HEVN. Men det kunne vært mulig å fått gjort noe ut av denne forslitte tropen for en regissør som Fincher. I stedet får man utrolig dårlig dialog på grensen til det pompøse. For eksempel en langdryg restaurant-scene hvor det fortelles en vits som alle kan og som ikke er spesielt morsom.  Det mest slitsomme var imidlertid fortellerstemmen som bombarderte seeren med kvasifiosofiske plattheter.  Dette er en film med høye ambisjoner og som faller pladask uti parodien.

$175 millioner har jeg lest at Netflix brukte på denne filmproduksjonen. Synd de ikke brukte noen promiller av det beløpet på å skrive et ordentlig manus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Tantura her om dagen. En hyperaktuell dokumentar om deler av bakgrunnen for den uløselige konflikten mellom Israel og Palestina. I 1948 ble hundrevis av palestinske landsbyer ødelagt, og befolkningen ble jagd vekk. Her får du historien om en av dem fortalt fra de Israelske soldatene som var med på handlingene. En veldig sterk historie som Israel har forsøkt å dekke over i alle år siden.

Dette foregikk kun 3 år etter andre verdenskrig, mens Israel fortsatt var opptatt av å jage og få dømt Nazister for de grusomhetene de hadde gjort. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siste filmen jeg så var Barbie. Egentlig burde det bare stoppe der, for som underholdning må det være en av de verste filmene jeg har sett på lenge. Greit noen tydeligvis synes det er en heftig film som tar opp kvinners kamp osv, men som film og underholdning hadde den null verdi både for meg og samboeren. Tok mange pauser for å komme igjennom den filmen. Null mening i noe som helst, ingen egentlig bakgrunn i noe som helst, ikke morsom utenom Ryan Goslings klær/mangel på klær. Et virrvarr uten like. Karakter 0, totalt søppel.

Lenke til kommentar

Frozen.

Den er jo nå 10 år gammal.

Men skjønner hvorfor denne er sammenlignet med Disney sin 90talls renessanse. Dette er den beste Disney filmen på mange år, og selv om Disney har hatt flere fine filmer siden. Er den fremdeles Disney's beste film siden 90 tallet. Den fanger den gode magien og musikken fra den storhetstiden.

8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La sociedad de la nieve (Snøsamfunnet) 2023. 

Netflix-film fra regissøren av El orfanato (The orphanage) som handler om flystyrten til ett Uruguayansk rugbylag i Andesfjellene. Utrolig bra film, uendelig mye bedre enn Alive fra 1993 med amerikanske skuespillere. 

10/10.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fått sett litt film i det siste så prøver å gjenopplive denne tråden.

 

Et gjensyn med hatet (1995).

Dette er en av filmene som har gjorde størst inntrykk på meg da jeg så den første gangen for mange år siden. Det er en fransk sort-hvitt film som på mange måter kan sees på som en roadmovie selv om de aldri kjører noe sted. Vi følger tre unge gutter, en jødisk, en arabisk og en afrikansk som vandrer gjennom paris forsteder gjennom et døgn. I bakteppet ulmer et opprør da en ung innvandrergutt ligger for døden på et sykehus etter å ha blitt banket opp av noen politimenn. Det er litt vanskelig å klassifisere filmen da den har elementer av kriminalfilmer, drama, roadmovies og ikke minst er den ganske så morsom til tider. Fantastisk manus, gode skuespillere og flott filmet og den passer svært godt i sort-hvitt. Kanskje den beste rollen til Vincent Cassel. Filmens tema er fortsatt minst like aktuelt som for 30 år siden.       10/10.

 

Bob Marley: One love (2024).

Hel greit biopic om Bob Marleys fire siste år. Filmen mangler fokus og jeg skjønte aldri helt hva de ville med filmen. Filmen tar bare for seg noen få år av livet hans, men går ikke i dybden på politikken, musikken, tidsperioden, eller livet hans. Greit tidsfordriv, men fort glemt og gir deg ikke noe innblikk personen Bob Marley.    5/10.

 

Damaged (2024)

Helt gjennomsnittlig politifilm om en brutal seriemorder i skottland. Vincent Cassel og Samuel Jackson står øverst på plakaten, men hovedpersonen er Gianni Capaldi i rollen som den skotske politimannen. Manuset kunne klart vært bedre, men det er helt grei underholdning når man ser selv om den nok blir fort glemt. Noen vil sikkert mislike slutten.   6/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...