Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Fortsetter å se Mike Flanagan filmer - i kveld ble det Before I Wake (2016) på Netflix. Kanskje ikke så mye skrekk som fantasy/drama - men har sine creepy stunder. Glimrende filmet (som vanlig) og bra skuespillere - særlig gutten imponerer stort. Jeg likte filmen veldig godt, ganske unik historie - på ingen måte hva jeg forventet.

 

Har et par filmer til av Mike Flanagan på vei i posten. I tillegg filmer han for tiden Doctor Sleep - Stephen King's oppfølger til The Shining.  Med blant annet Ewan McGregor spillende den nå voksne Danny Torrence. Noe å se frem til  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2001: A space oddysey (1968)

 

Jeg regner med denne var helt revolusjonerende når den kom med sine effekter. Følte 90 % av filmen gikk ut på å vise dette, ekstremt mye stillbilder og dialogfrie perioder.

 

Hadde ikke trodd denne filmen sku være så filosofisk, det var dypt filosofisk angående starten på menneskeheten og evolusjonen, med disse «firstborn» som dyttet oss i riktig retning fra apestadie til nå. Fortalte på en måte at uten konflikt går ikke evolusjonen rett vei på mange måter.

 

Likte den bedre i dag enn når jeg så den i går etter å ha grublet og lest om hva det var jeg egentlig var vitne til her.

 

 

9/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bohemian Rhapsody

 

Tja, hva skal jeg si. Den starter litt sakte. Rami Malek ligner fint lite på Freddie i starten. Jeg fikk ihvertfall ikke det inntrykket.

Men etterhvert så tar det seg kraftig opp. Jeg tilbragte siste halvdel med å vekselvis sitte å digge, klappe, synge, gråte og le. Jeg er fan av Queen og har vært på Queen konsert back in the day. Jeg var skeptisk til filmen, men herrejemeni for en film. For en prestasjon av Rami Malek. På slutten var han utrolig lik Freddie, og spesielt på Live Aid biten. Jeg lot meg imponere av kvaliteten på sangene også. Aner ikke om Rami sang selv, men jeg mener å ha hørte det en plass. Var på en forhåndsvisning, og skal definitivt gå og se den minst en gang til. 

 

For Queen fans: 9/10

non fans : Gå og se den

Endret av spjlonmk
Lenke til kommentar

Alien Covenant

 

Var veldig lite imponert over det jeg så på kino, men ble positivt overrasket når jeg nå den hjemme på BluRay. Rart med hvordan man vurderer ting etter forventninger og hvordan man ser på en film. Fassbender som styrer filmen på egenhånd, tynn suppe blant resten av gjengen.

 

En ting skal Ridley Scott ha uansett hvor dårlige filmer han lager, så er cinematographien er alltid bra.

 

6.5/10

Lenke til kommentar

Solo. A star Wars Story.

Ganske kort fortalt, så likte jeg den. Den beste av det nye som har kommet fra Disney. Star wars episode VIII, er den dårligste.

Hvis de klarer å produsere filmer som omhandler diverse karakterer fra SW universet, så de både tåler å stå som enkeltstående SCI/fi/action filmer, å ha en troverdig link til det originale, så ser jeg gjerne flere.

Endret av ClarkGable
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg likte Solo da jeg så den på kino, men da jeg hadde et gjensyn med den forrige helg ble jeg mye mer skuffet. Alt for oppstykket historie, en del personer som introduseres og brukes for dårlig, og jeg irriterte meg mer over Ehrenreich denne gangen enn forrige gang. Synes også historien ikke var spesielt engasjerende, men nå var det jo runde to så jeg visste jo hva som kom til å skje. Det er ikke skikkelig dårlig, men heller ikke spesielt bra. 

 

Liker generelt ideen på filmer som ikke følger serien og håper de fortsetter med det. Det er mye å ta av i SW-universetet!

Endret av Tomeito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg likte Solo da jeg så den på kino, men da jeg hadde et gjensyn med den forrige helg ble jeg mye mer skuffet. Alt for oppstykket historie, en del personer som introduseres og brukes for dårlig, og jeg irriterte meg mer over Ehrenreich denne gangen enn forrige gang. Synes også historien ikke var spesielt engasjerende, men nå var det jo runde to så jeg visste jo hva som kom til å skje. Det er ikke skikkelig dårlig, men heller ikke spesielt bra. 

 

Liker generelt ideen på filmer som ikke følger serien og håper de fortsetter med det. Det er mye å ta av i SW-universetet!

Slike filmer tar seg bedre ut på kino. Enig med deg at filmen ikke er spesielt bra. Dårlig manus og irriterende skuespiller i rollen som Solo. Jeg klarer egentlig ikke helt å se hva dette har med Star Wars å gjøre.

Lenke til kommentar

Hostiles (2017) i går - synes vel at filmen balanserte mye på grensen til det banale/parodiske - men den kom unna med det. Man må kanskje utfordre for å lage noe spesielt. 

 

Her er det mye av følelser som skal vises kun av ansiktsutrykk og ikke ord - Christian Bale gjør dette til en kunst. Mye lekker filming av landskap - stor skjerm gir utbytte.

 

Synes filmen var bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mother! (2017) - en Darren Arononofsky film med bl.a. Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer osv.

 

Har litt sans for Aronofsky - liker blant annet Pi, Noah og Requiem for a Dream.

 

Men Mother! sleit jeg veldig med, handler vel egentlig om gud, jorden, Adam, Eva, Jesus osv..... men det er ikke slik symbolisme jeg er ute etter når jeg ser film, i hvertfall ikke i kveld  :D

 

Synes det meste var på trynet her, blu ray utgaven har elendig bildekvalitet, ustø filming oppi trynet på skuespillere nesten hele tiden. Følte vel egentlig at dette var et stort kaos som ikke ga noe særlig mening. 

 

Ellers gode skuespillerprestasjoner, godt å se Michelle Pfeiffer.

 

Blu rayen hadde Atmos lyd - men det hjalp lite.

 

Skikkelig "hva faen var dette for noe?"

Lenke til kommentar

The Man Who Saved The World.

Dokumentar, men jeg har den på DVD så da er det en film. Så det så.

 

Dette er da en dokumentar om en tidligere russisk offiser, som i verstebeste fall mer eller mindre reddet verden fra fullstendig ødeleggelse.

Jeg ble litt satt ut i starten, det virket mer som jeg så en slags dramatisering av livet hans, enn en dokumentar. Det gikk seg til etterhvert, og dette må jeg si var en satans sterk historie.

Fantastisk dokumentar.

Lenke til kommentar

Mother! (2017) - en Darren Arononofsky film med bl.a. Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer osv.

 

Har litt sans for Aronofsky - liker blant annet Pi, Noah og Requiem for a Dream.

 

Men Mother! sleit jeg veldig med, handler vel egentlig om gud, jorden, Adam, Eva, Jesus osv..... men det er ikke slik symbolisme jeg er ute etter når jeg ser film, i hvertfall ikke i kveld  :D

 

Synes det meste var på trynet her, blu ray utgaven har elendig bildekvalitet, ustø filming oppi trynet på skuespillere nesten hele tiden. Følte vel egentlig at dette var et stort kaos som ikke ga noe særlig mening. 

 

Ellers gode skuespillerprestasjoner, godt å se Michelle Pfeiffer.

 

Blu rayen hadde Atmos lyd - men det hjalp lite.

 

Skikkelig "hva faen var dette for noe?"

Jeg likte den godt, men antar jeg er heldig med å være så dim, for jeg skjønte ikke greia før mot slutten.

Når jeg forstod det, ga det hele mening, men jeg antar jeg ikke hadde vært like investert om jeg forstod opplegget tidligere.

 

Når alt falt på plass, synes jeg ikke symbolismen fremstod som uvanlig for en Aronofsky-film.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Verónica

 

i utgangspunktet var jeg svært skeptisk til denne. Tre trenåringsjenter leker med et oujiabrett, og selvsagt dukker "noe" opp og lager bråk. Ikke akkurat originalt. Men dette er en spansk film, så vi slipper det meste av Hollywood tullet, og den klarer å lage en vri på den typiske historien som gjør at den føles unik. Verónica selv er bare femten år, og bor i hovedsak sammen med tre søsken som er mye yngre en henne selv. Faren er død, og moren er på jobb nesten døgnet rundt. Det gjør at Verónica ofte er alene hjemme med søskenene, så hva skjer når ting begynner å skje hjemme? Søskenene er for små til å skjønne noe, og moren tror henne ikke. De to andre tenåringsjentene bryr seg heller ikke. Dermed er Verónia helt alene med dette problemet, og må slite for å beskytte tre søsken som ikke aner at det er noe som foregår i første omgang. Synes det var en rimelig interessant vri på konseptet, og for en gangs skyld er det en film jeg faktisk likte. Vil ikke si dette er en tideløs klassiker som The Thing eller Alien akkurat, men den er absolutt en av de beste skrekkfilmene jeg har sett de siste ti, femten årene. Men det er også en av de få jeg har sett som ikke er fra USA. Er neppe tilfeldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...