Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Ghost Dog. Direktoratet: Jim Jarmusck.

Starting: forest Whitaker.

Jeg har sett denne filmen flere ganger. Men i dag følte jeg den. Sånn er det noen ganger. Noen dager ser jeg filmen i nytt lys.

Her er soundtracket old school beats fra 90s. Forest er leiemorder. En leiemorder som smir kunnskapene sine gjennom gamle kampkunster i fra samurai /Japan.

Å dra linker til Leon er bare naturlig, da Leon ble innspilt i 1994. Denne kom i 1999.

Hvis du liker duer å leiemordere, å filmer, dette er din film.

 

Jeg har sagt mye dumt her før.

 

Synes kanskje ikke Ghost Dog: The Way of the Samurai er så veldig lik Léon: The Professional. Le Samourai derimot er et must hvis man liker Ghost Dog: The Way of the Samurai. Det finnes ingen tvil om hvilken film som var den store inspirasjonen til Jim Jarmusch & co når de laget den filmen, og store deler av GD er jo en ren kopi av Le Samourai.

 

Ghost Dog er en perle av en film! Der samme er Le Samourai. Krem!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Split; Denne sto av en eller annen grunn på en liste over filmer jeg synes jeg burde se, så da ble det sånn.

 

Det var en underholdene nok film som tar for seg en hovedperson med flere personligheter i en og samme kropp, og ettersom Fightclub er en av mine absolutt favoritt filmer og Mr.Robot som en av mine (til nå) favoritt serier fant jeg denne filmen ganske supplerende med info denne typen "sykdom" om ikke annet. 

James McAvoy briljerte i hovedrollen, og spilte virkelig ut alle de forskjellige karakterene.

 

Den fikk dermed en grei 7/10 på imdb fra meg.

Lenke til kommentar

Venom

 

Påvirket av regelrett slakt av anmeldere og fans av tegnefilmene/bladene så gikk jeg inn med små forventninger idag for å se denne.

 

Ikke overraskende så er min opplevelse ikke i takt med anmeldere eller fanboys. Dette var en kul ny karakter (for meg) med masse action og humor jeg liker. Er veldig klar for Venom 2 og vil se mer av denne karakteren. Gjerne med enda mer humor og galskap.

 

En sterk 7 av 10 

 

EDIT: En film hvor Venom og Deadpool møtes hadde vært konge. Humoren passer perfekt.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Ghost Dog er en perle av en film! Der samme er Le Samourai. Krem!

Jim Jarmusch er i det hele tatt fornøyelig.

Min topp tre, ingen rekkefølge:

Coffee and cigarettes

Down By Law

Only lovers left alive

 

Igår så jeg Jarmusch's 'Paterson', en svært heldig allianse mellom Adam Driver, Golshifteh Farahani og Jarmusch.

En lavmælt mumblecore om en poet som også kjører buss, og hans kjæreste som driver med ett spekter av kunstformer.

Vi får bli med på en uke i deres liv, de repeterende rutinene blir tidvis avbrutt av små dikt, eller anekdoter, det er en veldig søt, men samtidig sår stemning i hele filmen, den skjøre balansen som forhindrer kaos, ligger usagt bak narrativet, gir filmen en poetisk dybde, og unngår at det tomme blir banalt, eller kjedelig, som lett hadde skjedd i hendene på en mindre kapabel regissør.

Driver og Farahani er også strålende. 

Er det bare meg, eller er Driver den nye DeNiro?

 

edit: skrivefeil.

Endret av Atib Azzad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

The Brood, 1979. David Cronenberg.

 

Denne filmen har gått litt under radaren for meg. En familie, hvor ekskona er på et behandlingshjem hos en ukonvensjonell terapeut. På samme tidspunkt skjer noen brutale/mystiske mord. Denne filmen faller inn under horror kategorien. Den ble laget noen få år før andre Cronenberg filmer, som Videodrome og Fluen. Å den deler også den noe bisarre stilen til disse filmene. 7/10.

post-296524-0-21067300-1538948575_thumb.jpeg

Endret av ClarkGable
Lenke til kommentar

Venom

 

Påvirket av regelrett slakt av anmeldere og fans av tegnefilmene/bladene så gikk jeg inn med små forventninger idag for å se denne.

 

Ikke overraskende så er min opplevelse ikke i takt med anmeldere eller fanboys. Dette var en kul ny karakter (for meg) med masse action og humor jeg liker. Er veldig klar for Venom 2 og vil se mer av denne karakteren. Gjerne med enda mer humor og galskap.

 

En sterk 7 av 10 

 

EDIT: En film hvor Venom og Deadpool møtes hadde vært konge. Humoren passer perfekt.

 

Jeg gadd faktisk ikke tro på slakten, da jeg som regel ikke er enig i den og forventet og bli underholdt :p

 

Men ellers gjelder det samme, jeg er ingen ihuga fanboy og vet ikke hvordan venom "egentlig" skal oppføre seg.

Men rå action, ganske uforutsigbar film og mye "dårlig"=bra humor gjorde at de to timene den varte forsvant i kinosalen.

 

Jeg vil også gi den en sterk 7/10 (kanskje tillogmed en svak 8/10)

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Solo Wars a Star Story eller hva nu det var den het.

 

Ble ikke den øyebløderen jeg har hørt den skal være. Her fikk jeg mer adventure-følelse enn hovedfilmene, noe som er en bra ting.

Helvetes mye bedre enn The Last Jedi syns jeg. (Heldigvis) stort sett ingen midi chlorian/light speed missile mekanismer fordi en eller annen regissør må trøkke inn en AHA-opplevelse fordi reason.

 

7 av 10 Rian Johnson-tenner slått ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

22 July ( 2018)

 

Engelskspråkelig versjon med Norske skuespillere.

Virket som en grei versjon som tar for seg hele historien, fra når ABB gjør klar bomben og til dommen faller.
Minus at han som spilte ABB lignet lite. De burde funnet en bedre kandidat.

Det kom bra fram hvor pent  alle forhold seg  til ABB. Det var noe jeg reagerte på ved rettsaken, og ser det var samme hele veien helt fra pågripelsen av.

Hvorfor f.. var man så forbasket høflig og vennlig med han hele veien? :mad:
Snakket forsiktig med respekt til han :mad: Var høflige og forståelsefulle  :mad: 
Hvorfor brukte de ikke mer munn på han, kjeftet og var mer nedrige når de snakket med han :mad:

Andre blir ofte møtt med respektløse nedrige holdninger hos feks Nav og andre instanser :mad:
Som om de mener vi fortjener det
Frustrerende hvordan han hele tiden behandlet med seriøs verdighet på en måte.

Men som sagt et pluss at det kom bra fram i filmen. Gir den et ekstra point bare pga det.

7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen høydepunkter i det siste:

 

The Rules of Attraction (2002) av Roger Avary

Tror jeg så denne da den kom ut, men husker ingenting fra den. Filmen er basert på en novelle av Bret Easton Ellis (American Psyco) og handler faktisk om broren til Patrick Bateman, Sean. Veldig fiffig fortalt med mange kule visuelle grep. Casten er fantastisk og ble positiv overrasket over James Van Der Beek (Dawson's Creek). 

 

Eighth Grade (2018) av Bo Burnham

Vært fan av standup-showene hans, så var veldig spent på denne spillefilmdebuten. Den leverte som bare det, bringer kanskje ikke noe nytt til coming of age sjangeren, men treffer virkelig spikeren på hode med dagens Youtube-generasjon. Elsie Fisher er fantastisk i hovedrollen og er helt hjerteskjærende å se på til tider. 

 

Spellbound (1945) av Alfred Hitchcock

En av de første filmene som tar for seg psykoanalyse? Drømmesekvensen er av Salvador Dali og, hvis en har sett de kjente bildene hans så er den lett gjenkjennelig, men også det som gjør filmen mest spesiell. En distinktiv film og vel verdt tiden for Hitchcock fans.

 

The Lady Eve (1941) av Preston Sturges

Veldig sjarmerende komedie med en type dialog som vi ikke finner i dagens filmer, mange gullkorn. Barbara Stanwyck stjeler showet.

Lenke til kommentar

Ble et par filmer i kveld, først ute var:

 

Pacific Rim: Uprising (2018) Likte veldig godt den første - som jeg har sett flere ganger. Men har skjønt at dette var en litt "enklere" variant, så hadde før filmen startet skrudd ned forventingene, og skrudd av hjernen og satt fram brukbart med fludium og snaks. Så at Atmos var skrevet bak på coveret, vrei på en nabofientlig voluminstilling og var klar for labert skuespill, massive plot holes og stort sett cgi.

 

Filmen innfridde stort, utrolig fett Atmos lydspor, mine 4 buttkickers i sofaen jobbet nesten konstant -  og cgi i høy klasse. Men synes skuespillerne gjorde det skuffende bra. Har blant annet sans for John Boyega. En skikkelig deilig popcorn film! Men krever stort lerret og fett surroundanlegg (og kanskje fludium og snacks i tillegg  :yes: )

 

Death Wish (2018), samme her, hadde forberedt meg på en ganske laber remake av klassikeren med Charles Bronson. Men filmen overrasket positivt. Imponert over hvor godt Bruce Willis taklet rollen, han er jo seg selv, men det er en stund siden jeg så han så god. På ingen måte noen imponerende film, men vi får en grei og godt laget revenge film med en tilfredsstillende slutt. Interessant og spennende hele veien. Ble imponert over Blu Ray utgaven, lyden er ok - men synes bildekvaliteten ekstra god.

Lenke til kommentar

Hardcore Henry

 

Husker dere i gamle dager når man så en actionfilm. Og man sa fy faen for noen stunts.

Vel det er lange siden, nå er wow for noen effekter. Film magien er for det meste borte.

Hardcore Henry fikk meg til å glise av stunts for første gang på mange år. Den barnslige gledene av action er tilbake. "Hvordan fikk de til det? "Shit det så kult ut" sa jeg høyt til meg selv mens jeg så på. Spesielt imponerende var senen når han klatrer rundt på biler i fart og nesten blir påkjørt flere ganger.

Så klart er det digitale lurerier han flyr ikke gjennom lufta 50 meter og lander på en motorsykkel i fart. Men faen om jeg kan se hvor de praktiske stuntene slutter og hvor det digitale begynner.

 

Som ren action film 11/10 men som en film er den mer en kuriositet. Men en film jo regner med å se en del ganger til.

 

8/10 der 3 poeng er lagt til fordi jeg gliste store deler av filmen.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Venom

 

Første 2/3 av filmen fungerer bra hvor man blir kjent med figuren og  "world building", dessverre blir det klisjeen hvor "good guy and bad guy with similar powers do a CGI battle". Hadde håpet de kunne funnet på noe mer orginalt på slutten der.

 

Tom Hardy eier rollen og gjør en god figur, tror oppfølgeren kan bli bra hvis dem velger den riktige historien!

 

6/10

Lenke til kommentar

Only the Brave (2017)

 

Faktisk lenge siden jeg har sett en film hvor jeg har vært så engasjert som jeg var i denne! Alt klaffet virket det som. Anbefales på det sterkeste!

 

9/10

 

 

Wind River (2017)

 

Enhver thriller/krim-elskers våte drøm! Sist film jeg så av samme kaliber som denne må være 2013 filmen Prisoners med Hugh Jackman.

 

Jeremy Renner spiller rollen sin godt, og Elizabeth Olsen som politikvinne er heller ikke feil.

 

8/10

Endret av Jokerjævel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ready Player One

 

Har hatt denne liggende lenge på blue-ray, og fikk meg endelig til å se den i kveld. Kort sagt kunne den fint ha ligget noen måneder til. Plottet er syltynt og forutsigbart, karakterene utvikler seg ikke, og det er veldig mye her som ikke gir noen form for mening. Hele plottet dreier seg om at verden er en blitt et ræva sted å bo i fremtiden, så noen lagde en virtuel virkelighet kalt Oasis. Her kan man være hva som helst og gjøre hva som helst, fra å reise i verdensrommet til å klatre Mount Everest sammen med Batman. Problemet med dette er at man kan tjene penger på mye rart her, og det aller meste dreier seg om å drepe ting. Dør man i spillet kan man restarte, men da mister man alle pengene man har tjent opp. Med andre ord lønner det seg å leve i fred og ro for å unngå å dø, men det tjener man jo ingen penger på. Man må være flink i spillet for å tjene penger. Dette er kun virtuelle penger vi snakker om, så hvordan noen tjener noe som helst i virkeligheten aner jeg ikke. Hvordan har de råd til mat og husly? Er det i det hele tatt noen som er i jobb, utenom de som driver Oasis? Hvordan får folk råd til utstyret de trenger til å besøke Oasis i første omgang? På mange måter er dette sterkt inspirert av The Matrix, bare veldig lite gjennomtenkt.

 

Videre har vi jo dette med plot twists. Filmen prøver så godt den kan, men feiler igjen og igjen. Ta noe så enkelt som Artemis. Allerede i starten får vi høre at man kan bli hvem som helst, selv andre raser og et annet kjønn. Artemis prøver flere ganger å forklare til hovedpersonen Wade at hun ikke er den han tror hun er i virkeligheten. Kompisen hans sier rett ut at hun kan være en mann i virkeligheten. Uten å spoile noe viser det seg jo selvsagt at hun... er en dame i virkeligheten. Og på samme alder som Wade. Pen er hun også, og selvsagt blir de kjærester. Det sier jo litt om hvor avanserte plot twists vi har. Dvs fint lite.

 

På toppen av det hele kommer vi selvsagt ikke utenom easter eggs. Dette er så nært Easter Egg: The Movie som vi kommer. Kort sagt har folk funnet godt over hundre easter eggs her, fra spill til musikk til anime, og fuglene vet hva annet. I starten var det jo tøft å se T-Rex'en fra Jurassic Park og King Kong i et billøp, med Wade i en DeLorean. Men det tok dessverre ikke lang tid før jeg begynte å gi blaffen. Jeg liker vanligvis easter eggs, men det ble for mange her. Ta Star Wars som et bra eksempel. Jeg liker Episode 4 veldig mye, og synes det var rimelig rått da Darth Vader dukket opp. Senere i filmen er Luke omringet av sandfolket, helt til en gamling dukker opp. Han er helt alene og tilsynelatende ubevæpnet, men bare synet av ham får alle sandfolkene til å flykte. Det viser litt hvor badass jediene og sithene egentlig er. I episode 1 - 3 er det derimot svært mange av dem, og da er de ikke spesielle lengre. De er bare a dime a dozen, som de sier. Arnold er rimelig rå som Terminator. 30 Arnolder-Terminatorer på rekke og rad... not so much.

 

Alt i alt en svært skuffende film. Men for fansen har Ernest Cline bekreftet at han jobber med en oppfølger til boken, så man skal ikke se bort ifra at den blir filmatisert. De fleste skuespillerne fra filmen har kontrakt på neste film også.

 

Vurdering: Game over, Player 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...