Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Bohemian Rhapsody

 

Brukt farlig lang tid på å se denne med tanke på at jeg er blod fan av Queen.

Tok på meg uniformen (t-skjorte fra Queen +Adam Lambert fra konserten i juni)

 

Det var veldig mye frem og tilbake i div medier om filmen alle hadde en mening og alt mellom himmel og jord ble dratt frem, som at noen mente filmen demoniserte homifilen til Freddie mens andre mente det var en hyllest osv.

 

Filmen er jo laget av May og Taylor så dette er jo deres versjon av Queen og Freddie (samt mye er basert på Marry sine uttalelser)

 

Noen spoilers ahead

De gjorde to smarte valg.

1. mye musikk,

2. Bruke dubb av Freddie, tror man bare ville irritert seg over "feil stemme" om de gjorde noe annet.

 

Rami Malek gjør en drit bra jobb, men det gjør han alltid. Husker han fremdeles fra en liten støtterolle i en eller annen sitcom Der han spiller skap homse vennene til en av ungene i serien. Briljant komsik timing.

 

Også interessant at de velger at slutten av filmen er en 20 minutters reenactment av live aid konserten (med visse innskudd av andre ting.)

 

Gir ingen karakter da jeg er inhabil pga Queen er favoritt båndet mitt og kan bare si jeg ble revet med og slutten var følelseladet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bohemian Rhapsody

 

Brukt farlig lang tid på å se denne med tanke på at jeg er blod fan av Queen.

Tok på meg uniformen (t-skjorte fra Queen +Adam Lambert fra konserten i juni)

 

Det var veldig mye frem og tilbake i div medier om filmen alle hadde en mening og alt mellom himmel og jord ble dratt frem, som at noen mente filmen demoniserte homifilen til Freddie mens andre mente det var en hyllest osv.

 

Filmen er jo laget av May og Taylor så dette er jo deres versjon av Queen og Freddie (samt mye er basert på Marry sine uttalelser)

 

Noen spoilers ahead

De gjorde to smarte valg.

1. mye musikk,

2. Bruke dubb av Freddie, tror man bare ville irritert seg over "feil stemme" om de gjorde noe annet.

 

Rami Malek gjør en drit bra jobb, men det gjør han alltid. Husker han fremdeles fra en liten støtterolle i en eller annen sitcom Der han spiller skap homse vennene til en av ungene i serien. Briljant komsik timing.

 

Også interessant at de velger at slutten av filmen er en 20 minutters reenactment av live aid konserten (med visse innskudd av andre ting.)

 

Gir ingen karakter da jeg er inhabil pga Queen er favoritt båndet mitt og kan bare si jeg ble revet med og slutten var følelseladet.

 

Ja det var en bra film, jeg er også stor fan av Queen kan ikke si jeg er blodfan dog.

 

Det er en kombinasjon av Freddie (Master Tapes fra Queen) og en Kanadier ved navn Marc Martel som synger i filmen (Marc Martel har forøvrige noen veldig gode Covers på Youtube) Grunnen er at Rami ikke kunne etterligne en syngende Freddy Mercury.

 

Ellers så spiller Malek strålende

Lenke til kommentar

Half Nelson. (2006)

Ryan Gosling spiller lærer i et belastet miljø i brooklyn, New York. Har fått skikkelig sansen for Ryan siste årene, å han gjør en god innsats her. Han har spilt i en del roller som ikke har fått mye omtale, blant annet Blue Valentine, med Michelle Williams. Å. Nevnte Ryan.

For å holde fokuset på Ryan G. Han spilte i en film fra 2001, hvor han spiller en ung jøde, som skifter side. Å blir neo- nazi. Han setter seg dypt inn i jøde tekster, å ut i fra det, utvikler det seg et hat for egen kultur/tro.

Ikke en av de mest kjente filmene, men en bra en.

Lenke til kommentar

Half Nelson. (2006)

Ryan Gosling spiller lærer i et belastet miljø i brooklyn, New York. Har fått skikkelig sansen for Ryan siste årene, å han gjør en god innsats her. Han har spilt i en del roller som ikke har fått mye omtale, blant annet Blue Valentine, med Michelle Williams. Å. Nevnte Ryan.

For å holde fokuset på Ryan G. Han spilte i en film fra 2001, hvor han spiller en ung jøde, som skifter side. Å blir neo- nazi. Han setter seg dypt inn i jøde tekster, å ut i fra det, utvikler det seg et hat for egen kultur/tro.

Ikke en av de mest kjente filmene, men en bra en.

glemte å fortelle at ryan sliter med narkotika i denne filmen, noe som er essensielt for filmen. Sorry.
Lenke til kommentar

Dead in a Week(Or Your Money Back)

Ein kar er skikkeleg dårleg til å begå sjølvmord, og leiger ein nokså sympatisk eldre leigemordar til å gjere jobben innan ei veke. Men så lærer han jo å like livet då, men så er jo leigemordaren avhengig av å fullføre kontrakta si og så videre og så videre. Likte premisset og ein del av karakterane, så er litt nedtur at gjennomføringa ikkje lever heilt opp til ideen og universet. Det sagt, var eg jo godt underholdt medan eg såg den, så det må jo vere verdt noko.

6,5ish/10 

Lenke til kommentar

Memento

 

Spennende film som ikke gjør noe annet en å levere tvist på tvist. Liker spesielt at de velger å vise historien baklengs, for å simulere hukommelsestapet til hovedpersonen. Men dette syntes jeg er det eneste filmen er god for. Selve handlingen utover klippingen er ikke noe jeg ville kalt spesiell.

 

7/10

Lenke til kommentar

Blair Witch (2016)

 

Tredje filmen i Blair Witch serien, forvirrende nok bare kalt Blair Witch, uten noe tall eller undertittel. I den første undersøkte tre folk en lokal legende om en heks ute i skogen, men ingen kom tilbake. Dermed var "found footage" sjangeren født. Den andre filmen hadde lite med den første å gjøre, men i denne tredje filmen har det dukket opp nye spor i forsvinningen i den første filmen, så broren til hun dama drar med seg noen venner og prøver å finne ut hva som skjedde. Hva kan gå galt? :p

 

På mange måter er dette en vanskelig film å anmelde. Blair Witch Project var ikke et mesterverk akkurat, men på den tiden var det noe unikt. Historien var grei nok, og skuespillerne gjorde en grei jobb. Filmen tok seg god tid til å bygge opp spenningen, skjønt det kan jo ha noe med budsjettet å gjøre. Siden da har found footage vokst til en egen sjanger, så det skal ganske mye til for å klare å skille seg ut. Blair Witch 3 prøver så godt den kan, men lykkes ikke helt for meg. Problemet er at hvis denne hadde kommet ett år eller to etter den første filmen, ville den ha vært rimelig bra. Historien er interessant, og det er et betydelig høyere tempo her enn i den første, på godt og vondt. Dette er ikke en slow-burner som den første, men ikke direkte full av jump scares heller. Ikke misforstå, det er veldig mange jump scares her, som forventet i moderne skrekkfilmer. Men jeg klarer fint å overse de fleste, fordi filmen klarer å holde ting interessante nok og varierte nok til at det aldri blir direkte kjedelig.

 

Problemet er som sagt at found footage nå er en sjanger, og det skal mye til for å klare å skille seg ut. Akkurat der feiler Blair Witch 3 for meg. Hadde den kommet kort tid etter den første hadde den vært bra, men nå er veldig mye bare ting jeg har sett utallige ganger før. Det er aldri noen tvil om hvor ting går, hvem som forsvinner først, eller hvordan filmen faktisk slutter. (spoiler alert: den første startet found footage sjangeren. Hvordan tror du denne slutter?) :p

 

Alt i alt mye bedre enn forventet. Men det sier strengt tatt lite, med tanke på at den kom for to år siden, og jeg knapt har hørt om den. Den er mye av det samme som den første, men har et høyere tempo, og en litt annen vri på historien. Kan sikkert anbefale denne hvis du likte den første, men det er mange bedre found footage filmer der ute. Denne er for øvrig på Netflix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Outlaw King 2018. På Netflix.

 

Alltid spennende med filmer som tar utgangspunkt i middelalderen, mye fordi de sjeldent får det veldig godt til. Denne får det til på flere områder, som en har omtalt tidligere her: Klær er ganske korrekte og flere av hendelsene og personene er også korrekte (dog blandet, men sånn er det nå en gang). Historien filmen skal fortelle er også spennende og de som likte den historiske rammen til Braveheart, vil nok like dette også: Kampen om skotsk uavhengighet mot England på starten av 1300-tallet.

 

Dessverre fungerer ikke alt like godt: Det er særdeles liten personlighetsutvikling og det er få av personene som i seg selv er så interessante. Selv ikke hovedpersonen Robert Bruce er særlig interessant her. Ei heller den engelske kongen Edvard 1 og hans sønn, også Edvard (sendere Edvard 2.). Engelskmennene blir fremstilt som ondskapsfulle, fæle folk og særlig prins Edvard er jo en ekstremt karikert versjon av en bortskjemt drittunge. Edvard 1 er heller ikke helt gjennomført, men de får fram hans syn på Skottland (han har jo tilnavnet "Hammer of the Scots"). Mye av dette gjør at vi ikke bryr oss så mye om folk, særlig ikke alle de som dør. Et lyspunkt er Elisabeth de Burgh, som fungerer fint.

 

Videre sliter filmen med at flyten og overgangene. Det hoppes mye framover, slik at de sjeldent dveler så mye med noen ting. Derfor blir heller ikke skottenes ønsker og krav om selvstendighet så godt formidlet, noe som igjen gjør at man kanskje ikke får medfølelse for deres kamp i så stor grad som kanskje er målet. 

 

Bakgrunnen for historien og mye av det rent tekniske fungerer veldig godt. Det siste slaget er jo blodig og nydelig middelaldersk. Synd derfor at de ikke får til alt det andre som må til for å få til en god film

 

6,5/10...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...