Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Begynte dagen litt tidlig i dag, og måtte kjøre en litt lengre strekning hvor det ikke var belysning på veien og helt mørkt. Dette fører jo da selvfølgelig til at folk bruker fjernlys, men hvorfor klarer ikke folk å vente til de faktisk har kjørt HELT forbi biler de møter i motsatt kjøreretning, før de skrur på fjernlys igjen?

 

Tror annenhver bil jeg møtte bestemte seg for å skru på fjernlysene når fronten av deres bil var rett foran min, som fører til at jeg blir totalt blendet et lite sekund siden jeg får fjernlyset rett i fleisen og sitter igjen med en grei hodepine etter kjøreturen.. Bruker ikke folk topplokket i det hele tatt?

Kanskje du skal prøve å fokusere et annet sted enn på fronten av møtende bil?

Rett blikket fremover og slå på fjernlys ca 5 meter før møtet.

Det er viktig å sikre seg best mulig sikt, ved å slå på fjernlyset rett før man møtes får man bedre oversikt over veien foran seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan det godt være jeg er noe overfølsom for lys eller noe slikt, men det er jo ikke slik at jeg ser inn i fronten på møtende bil heller, men blir uansett veldig ofte delvis blendet av folk som skrur på fjernlys (etter min mening) for tidlig selv om det bare er i sidesynet fjernlyset blir sett.

Jeg mener ihvertfall at gevinsten av å skru på fjernlys et halvt sekund tidligere, men samtidig risikere å blende en person, er vesentlig dårligere enn andre veien. Det er jo ikke slik at du kjører uten lys heller selv om fjernlysene er av.

Jeg skjønner godt hva du mener av å sikre seg best mulig sikt, men synes ikke dette skal gå på bekostning av andres sikt på veien heller. 

Nå er jo dette bare slik jeg erfarer det, så sier ikke jeg har rett heller, men ble bare lettere irritert etter kjøreturen i dag :p

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

Årsaken er enkel. Man skal slå på fjernlysene når man passerer ellers ser man ikke elgen som løper over veien bak den passerende bilen. Dette har neppe endret seg mye de siste 30 år.

Et helt annet problem er feiljusterte lys, trege auto av/på løsninger. De ekstremt blendende LED lampene osv.

 

Mange ganger lurer jeg på om de bak meg har på fjernlys når man står stille i kø eller i kryss. Blir totalt blended i kupeen. Men neida, det er bare LED lamper.

Bakspeielet tilter jeg alltid om morgen og kveld når det er mørkt ute.

 

Har folk dårligere syn i dag siden man må ha så sterke lys?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hender faktisk at folk bak deg kjører med fjernlys. Jeg stoppet et sted i 40-sona med midtdeler, satte på nødblinken, gikk ut av bilen og til han bak og spurte han bak om han hadde på fjernlys. "Oi, uff, ja, shit, sorry, det har jeg faktisk, merket ikke det, hehe..." Gikk i bilen min igjen og kjørte videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter i Oslo og venter på å bli henta midt i sentrum, og må si jeg ikke blir særlig overasket over hvorfor folk blir påkjørt av lastebiler... De rygger så sakte og kjører så sakte de kan, men likevel sykler folk rett ved siden av, og går noen centimeter bak dem for å krysse veien mens de rygger...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sitter i Oslo og venter på å bli henta midt i sentrum, og må si jeg ikke blir særlig overasket over hvorfor folk blir påkjørt av lastebiler... De rygger så sakte og kjører så sakte de kan, men likevel sykler folk rett ved siden av, og går noen centimeter bak dem for å krysse veien mens de rygger...

Ikke glem blindsonene. De som krysser bak har man i det minste stor sjanse til å oppdage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Walker`s som tar det for gitt at man skal stoppe er en uting synes jeg.

 

Man må gjerne forvente at man skal stoppe, men ikke ta det for gitt og bare "gå på".

Ofte passer det mindre godt med helhetsbildet i trafikken å stoppe opp for fotgjenger.

Skal man krysse gaten til fots bør man stoppe opp - se/kommunisere med sjåfør for å forsike seg om at bilen skal stoppe - så gå.

Hvis jeg ikke husker helt feil har ikke bilene et krav om å vike slik at en walker kan krysse gaten slik det var før. På den andre siden behandler man "de svakeste" i trafikkbildet med respekt, hvilket jeg tror en gjennomsnittlig sjåfør gjør.

 

Dette er et "apropos" - ikke et hint til deg @Chocolate-Monster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle vært en lov om at fotgjengere må stoppe ett sekund før de kan krysse veien

Antall ulykker i fotgjengerfelt ville gått ned med 90%

De har for mye rettigheter og de gående vet dette og tviholder på den

Når jeg går og skal krysse veien, kommer det bare en bil, lar jeg den passere før jeg gir tegn til at jeg skal krysse veien

Jeg vokste opp i den tiden da man lærte å se begge veier før man krysser en vei

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle vært en lov om at fotgjengere må stoppe ett sekund før de kan krysse veien

Antall ulykker i fotgjengerfelt ville gått ned med 90%

De har for mye rettigheter og de gående vet dette og tviholder på den

Når jeg går og skal krysse veien, kommer det bare en bil, lar jeg den passere før jeg gir tegn til at jeg skal krysse veien

Jeg vokste opp i den tiden da man lærte å se begge veier før man krysser en vei

Det har mye å gjøre med at vi vokser opp med tanken at fotgjengere er hellige, når vi heller bør lære hva som vinner av 75 kg kjøtt og 2000kg stål.

 

Det du sa fikk meg til å tenke på noe som skjedde en stund siden i sentrum. Trafikk i gangfart, ved siden av meg går en person, som plutselig bare bråsnur over gangfeltet foran bilen min, han gikk samme fart som bilen og krysset mens han var noen cm foran bilen kanskje. Bråbremse og hadde henda i lufta oppgitt og sa ble han bare sur og sa 'du må stoppe for fotgjengere' som om jeg burde forventet han skulle løpe rett foran bilen...

Lenke til kommentar

Nisser med refleksvest som skal "dirigere" fotgjengerovergang for skoleunger i 40-sonen. Greier ikke å samle opp 5 unger i en klynge før de skal over, blir bare en endeløs strøm av unger og masse kø bakover. Et trafikklys med knapp for fotgjengere hadde gitt bedre flyt. Glad at jeg vanligvis kan dra på jobb etter at det dysfunksjonelle opplegget der er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nisser med refleksvest som skal "dirigere" fotgjengerovergang for skoleunger i 40-sonen. Greier ikke å samle opp 5 unger i en klynge før de skal over, blir bare en endeløs strøm av unger og masse kø bakover. Et trafikklys med knapp for fotgjengere hadde gitt bedre flyt. Glad at jeg vanligvis kan dra på jobb etter at det dysfunksjonelle opplegget der er over.

Nisse med refleksvest er billigere enn trafikklys. Tar jeg ikke helt feil er ofte disse også skoleungdom, så man får gi dem litt slækk mener nå jeg.

Alternativet er gjerne «ingenting» og noe som øker farenfor påkjørsel av vimsete skolebarn i fotgjengerfelt. Helt ærlig; jeg er glad man i det minste organiserer nisse med refleksvest.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sant, trafikken er et samspill, og ingen har alle rettigheter. Nå tror jeg dem fleste kjører denne veien daglig. 
Det er slik at det er et fortau på den ene siden, helt til fotovergangsfeltet og så fortsetter fortauet på motsatt side. Bare logisk at alle folk som går på den ene siden i 99% av tilfellene kommer til å krysse veien. 

Jeg stopper alltid og kikker begge veier før jeg krysser, ofrer ikke helsa mi selv om jeg kanskje har retten på min side. 

 

Lenke til kommentar

Nisser med refleksvest som skal "dirigere" fotgjengerovergang for skoleunger i 40-sonen. Greier ikke å samle opp 5 unger i en klynge før de skal over, blir bare en endeløs strøm av unger og masse kø bakover. Et trafikklys med knapp for fotgjengere hadde gitt bedre flyt. Glad at jeg vanligvis kan dra på jobb etter at det dysfunksjonelle opplegget der er over.

 

På slike plasser (ved skoler og lignende) burde det faktisk vært omvendt, knapp for bilistene for at de skal få grønt.

 

post-51414-0-25516000-1541023648_thumb.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nisser med refleksvest som skal "dirigere" fotgjengerovergang for skoleunger i 40-sonen. Greier ikke å samle opp 5 unger i en klynge før de skal over, blir bare en endeløs strøm av unger og masse kø bakover. Et trafikklys med knapp for fotgjengere hadde gitt bedre flyt. Glad at jeg vanligvis kan dra på jobb etter at det dysfunksjonelle opplegget der er over.

 

Problemet er nok ofte at billister ikke er så lette å lese for barn: Mange kjører for fort, de bremser sent og er vanskelig å få øye på og øyekontakt med. Hvis man da organiserer det med noen eldre barn/voksne, blir det tryggere for barna.

 

Barna får lov til å gå når bilene har stoppet, og får krysse hele veien når det faktisk er trygt. Du har selvfølgelig tid til å vente, hvis ikke kjørte du for sent hjemmefra og har egentlig deg selv å takke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bor ved siden av en barneskole.

 

Det jeg har opplevd noen ganger er at personen som dirigerer de over, står uti veien og blokkerer trafikken og venter på unger som er 50 meter vekke fra fotgjengeren. Altså. La i det minste barna komme til fotgjengeren før du går ut i veien og blokkerer trafikken. Var spesielt ille hin dagen. Unger som såvidt har kommet seg ut av bilen til faren sin så stiller dirigenten seg opp for å vente på de. Og slik sto personen i flere minutter.

 

Ellers er ikke dette noe problem. Jeg stopper og når jeg ser en unge skal krysse veien der fotgjengerfelt ikke er i nærheten på flere km. Så får trafikken bak gjøre det de vil.

 

Heldigvis er unger smarte og løper bort for å komme seg over. :) Viktig å passe på når vi kjører store doninger.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...