Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg elsker å kjøre i fartsgrensen i venstre fil å blokkere de som tror vi har noe som heter "fast lane" her til lands. susende bmw'er eller audier som kommer opp i bakspeilet og blinker med lysene som om det skulle bety noe.. god følelse.

Jeg blokkerer ikke farlige sjåfører i venstrefilen, men når jeg allerede ligger 10-15 km/t over når jeg kjører forbi og en tysk bil fra tidlig 2000 seint 1900 blinker på meg og kommer i 160 tar jeg meg litt lenger tid på å bli ferdig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsipielt relativt enig med deg her, men nei - ikke nå. Ikke så lenge det fortsatt ruller biler fra 60- og 70- og 80-tallet på veiene, kan vi satse på dette. 3-sekunders regelen for eksempel, bør og må og skal fortsatt gjelde i lang tid framover. 

Da får de forholde seg til veitrafikklovens regler om å kjøre etter forholdene. Har du en ræva bil med dårlige bremser og null (pro)aktivt sikkerhetsutstyr så får du kjøre defensivt og kanskje tro at din 72 Datsun reagerer like bra på en nødmanøver som en 2018 av ett eller annet merke.

 

Men jeg tar poenget ditt også. Tenkte overhodet ikke på de gamle bilene her i Norge, og dem er det jo en del av...dessverre..

Lenke til kommentar

Mythbusters har testa mye rart men å teste at de fysiske lover gjelder virker ikke særlig nyttig. Sikkert artig dog.

Det er derfor de også testa det. Folk skjønner ikke at den ene bilen ikke blir hard som en vegg for den andre. Ikke en myte, simpel fysikk, men det er det også alt for få som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja beklager, du kan nok mer om dette enn de som jobber med det.

 

Altså, det er mange fartsgrenser her til lands som ikke henger på grep og man trenger ikke å jobbe med det for å forstå det. 80 på en svingete og bratt grusvei hvor det er livsfarlig å kjøre fortere enn 50 er jo helt høl i hue, og ja, jeg vet at 80 ikke betyr at man MÅ kjøre i 80. Fartsgrensen bør likevel reduseres der det ikke er forsvarlig å holde den. Lange åpne strekninger med brei og fin vei og lite trafikk som kun har 60 eller 70 er også temmelig meningsløst. Slike har gjerne 90 eller 100 i Sverige og mange andre land uten at veien nødvendigvis er bedre.

Lenke til kommentar

Altså, det er mange fartsgrenser her til lands som ikke henger på grep og man trenger ikke å jobbe med det for å forstå det. 80 på en svingete og bratt grusvei hvor det er livsfarlig å kjøre fortere enn 50 er jo helt høl i hue, og ja, jeg vet at 80 ikke betyr at man MÅ kjøre i 80. Fartsgrensen bør likevel reduseres der det ikke er forsvarlig å holde den. Lange åpne strekninger med brei og fin vei og lite trafikk som kun har 60 eller 70 er også temmelig meningsløst. Slike har gjerne 90 eller 100 i Sverige og mange andre land uten at veien nødvendigvis er bedre.

Det heter at man skal kjøre etter forholdene, men Politiet har blitt mer aktiv i å gi bøter til sinker. Spesielt der jeg bor (Lofoten), da vi har enorme mengder bobiler om sommeren, på veier som er like breie som ett felt på motorveiene rundt Oslo. Bra, og samtidig dårlig, for det betyr at du kan si at forholdene er der, og likevel få bot, rent teoretisk.

 

Sklei i/mot autovernet for 10 år siden, var snøskavler mellom, lå i 40 i 70-sona. Jeg kjørte ikke etter forholdene, tydeligvis. Hvem som bestemmer hva som er etter forholdene vet jeg ikke, men kl 13 på en vinterdag var det 10cm ubrøyta slush på en europavei

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Akkurat som vi like gjerne bare kan skrote og dumpe vikingskipene på Bygdøy da?

 

De fleste med en viss evne til refleksjon ser en viss verdi i å ta vare på historie.

De fleste med en viss evne til refleksjon ser forskjellene på kjøretøy pusset opp og stilt ut på et museum av historiske årsaker og kjøretøy som holdes sammen av strips og nåde, gjerne uten historisk verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...