Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Fordi altfor mange av de vingler og sjangler uten et jævla fnugg av kontroll. Spiller pingpong mellom bilene og presser seg gjennom de smaleste luker. Jeg er ikke interessert i å bli bulket av en idiot som måtte presse seg forbi og balansere med beina.

 

Jeg tror du skal la dem selv vurdere kontrollen sin. Det er fullt legitimt å sjangle med en motorsykkel.

 

På et tidspunkt lengre fremme må de legge seg inn i et kjørefelt og da skyver de bilene i dette feltet en plassering bakover.

 

Det er jo ikke det som skaper trafikk. Trafikk er overbelastning av veier, noe som blir redusert når en motorsykkel utvider til tre kjørefelt og fletter inn igjen der trafikken flyter. Det kan godt hende at en motorsykkel er nødt til å blokkere og flette inn i et kjørefelt, men jeg ser ikke på det som et reelt argument da trafikken gjerne flyter bedre når motorsykkelen fletter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg vil heller si at de sniker i køen. På et tidspunkt lengre fremme må de legge seg inn i et kjørefelt og da skyver de bilene i dette feltet en plassering bakover.

Jeg synes det er risikosport når motorsyklistene kjører mellom feltene, det øker risikoen for sammenstøt.

Tenker du at syklister som sykler forbi biler som står også sniker i køen?
Lenke til kommentar

Selvfølgelig sniker de. Siden syklister griner over at de skal ha like rettigheter i veien som bilistene, så får de jaggu meg gå under sniking når de smetter seg forbi.

 

Jeg hater vinglende syklister like mye forresten.

 

Snakker om slike syklister. Når du står og venter på grønt lys, er fremst i køen, så kommer det en syklist opp og står halvveis foran deg slik at du ikke kan kjøre før han har begynt å trø. Altså.

Endret av Lami
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig sniker de. Siden syklister griner over at de skal ha like rettigheter i veien som bilistene, så får de jaggu meg gå under sniking når de smetter seg forbi.

 

Ikke rart det er krig i verden når man blir misunnelig på syklister som slipper å stå i kø.

 

 

Njet, hvis Mc fletter inn i kjørefelt når køen løser seg opp vil køen være rett bak og dermed forsinkes oppløsningen av kø.

 

Kø er jo reaksjonstid. Når trafikken allerede er i flyt så spiller det ingen rolle hvordan bilene flyter mellom de foran og bak. 

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kø er jo reaksjonstid. Når trafikken allerede er i flyt så spiller det ingen rolle hvordan bilene flyter mellom de foran og bak.

 

Det vil alltid være treghet når en kø løses opp. Fletter en motorsykkel inn i et felt vil bilen bak måtte justere avstand muligens redusere hastighet, og dette kan forplante seg bakover. Samme fenomen som sikksakk kjørere som ødelegger trafikkflyten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig sniker de. Siden syklister griner over at de skal ha like rettigheter i veien som bilistene, så får de jaggu meg gå under sniking når de smetter seg forbi.

 

Jeg hater vinglende syklister like mye forresten.

 

Snakker om slike syklister. Når du står og venter på grønt lys, er fremst i køen, så kommer det en syklist opp og står halvveis foran deg slik at du ikke kan kjøre før han har begynt å trø. Altså.

Men det er jo du i bil som lager køen. Hadde alle syklet eller kjørt mc hadde det ikke vært kø overhodet. De gangene jeg er syklist venter jeg aldri på grønt lys, jeg sykler når det er klart. De som gjør det du sier kan jeg forsåvidt se at er irriterende.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følger ikke så mye med i trafikken når det er kø og tett trafikk i 40-60 km/t. Bilen setter jeg på autopilot, den fotfølger bilen foran og ligger midt mitt eget kjørefelt mens jeg kan lese mail og nyheter på mobilen eller nettbrettet. Om noen velger å presse seg frem foran meg og blir truffet så er det vedkommendes brudd på vikeplikt ved sitt feltskifte som er årsaken så jeg har null skyld. Ingen som kan bevise at jeg driver med mobilen da jeg holder den litt nedi fanget.

 

PS. Jeg bare troller litt :)

 

Jeg har null problemer med motorsyklister i trafikken egentlig siden dette er et tema nå. Jeg legger meg gjerne litt til siden slik at de kommer frem, og jeg har mer enn en gang vurdert sykkel, men tror min mangel på selvkontroll og behov for kick og spenning hadde drept meg før eller siden..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Jeg følger ikke så mye med i trafikken når det er kø og tett trafikk i 40-60 km/t. Bilen setter jeg på autopilot, den fotfølger bilen foran og ligger midt mitt eget kjørefelt mens jeg kan lese mail og nyheter på mobilen eller nettbrettet. Om noen velger å presse seg frem foran meg og blir truffet så er det vedkommendes brudd på vikeplikt ved sitt feltskifte som er årsaken så jeg har null skyld. Ingen som kan bevise at jeg driver med mobilen da jeg holder den litt nedi fanget.

 

PS. Jeg bare troller litt :)

 

Jeg har null problemer med motorsyklister i trafikken egentlig siden dette er et tema nå. Jeg legger meg gjerne litt til siden slik at de kommer frem, og jeg har mer enn en gang vurdert sykkel, men tror min mangel på selvkontroll og behov for kick og spenning hadde drept meg før eller siden..

Det fine er at når du kjører sykkel får du så mye adrenalin pga. akslerasjonen og lyden at du gir blaffen i om du skulle dø uansett. Er virkelig målet å leve lengst mulig? Vi vet jo at de siste 20 årene blir jævlige uansett.
Lenke til kommentar

ehm...

 

1: Å filtrere er tryggere (i kø blir du oftere påkjørt bakfra av en som ser på mobilen enn du skaper ulykker av å filtrere)

2: Filtrering frigjør plass på veien og gjør at du som billist også kommer fortere frem. 

3: MC-er kommer seg ofte forbi hele køen og bidrar altså ikke til at den skapes eller at den blir lengre. (Kø skapes primært av at biler kjører for tett og bytter felt og må bremse). 

4: En MC kan tilsynelatende se vinglete ut for en ikke-motorsyklist. Det betyr ikke at ikke sjåføren har kontroll. 

 

Billister som skal ligge i den "raskeste filen" hele tiden er kø-synderne. Hvem bryr seg om noen motorsyklister som smetter forbi all køen og forsvinner, når køen blir lagd av billister som ser på mobilen, kjører for tett, bytter felt hele tiden og bremser i tide og utide?! 

 

Å blokkere MC-er fordi man mener de "sniker" vil være toppen av unyttig oppførsel. Jeg kjører MC hele året, og de fleste er utrolig oppmerksomme og lager rom for å kjøre med god plass mellom bilene. Noen ytterst, ytterst få blokkerer aktivt slik at jeg ikke skal komme forbi, andre ser meg bare ikke. 

 

Det finnes selfølgelig idioter som ødelegger ryktet for andre på to hjul, som det gjør på alle andre fremkomsmidler også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg passer alltid på og ligge litt godt til høyre så motorsyklister kan passere, og har fått mange vink og tomler opp. Det som irriterer er de som ikke klarer å passere på venstre side. Jeg vil ha deg der jeg kan se deg, ikke på høyre side og i blindsone. Minner veldig om Italia hvor du plutselig har to scootere på hver side, to foran, og en bak. Det blir kaos og fører bare til uhell.

Lenke til kommentar

Det finnes to typer motorsykler i dette tilfellet.

De rasshølene som presser seg frem og herjer på som noen idioter. Disse burde bli straffet med heftig analkløe og korte armer.

 

Også har du oss andre som ikke ønsker å leke med vårt og andres liv og eiendeler som i all hovedsak utnytter luker i mellom biler og venter til bilen(e) foran som ligger tett gir oss plass.

Og de sistnevne har jeg ingenting i mot, men det er altfor mange cowboyer som tenker at trafikklover ikke gjelder dem lenger når de først er "fri på en MC".

 

Reaksjon som bilist har ingenting med "misunnelse på å slippe kø" å gjøre som andre nevner men hvordan den første gruppen kjører med høy risiko og gjør trafikkbildet farligere. Jeg kan fint slippe kø ved å la bilen stå, reise på et annet tidspunkt eller ta hjemmekontor. Kø har aldri vært et problem, jeg bruker tiden til lydbøker etc.

 

Ang. filtering

Den tidligere UP-sjefen og sjef for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund er i dag jurist hos Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

Han mener denne regelen bare kan benyttes dersom bilene står i ro. Dersom det er bevegelse i køen er situasjonen en helt annen.

— Motorsykkelen må benytte seg av kjørefeltene ved køkjøring. Så lenge det er bevegelse i køen må de innrette seg etter køen, og en forbikjøring må skje på en skikkelig måte, sier Olsen.

 

En forbikjøring mellom kjørefeltene vil være stor risiko og i strid med reglene, sier Olsen.

 

Trygg trafikk:

Forbikjøring ved kø: Motorsyklister bør være forsiktige med å kjøre mellom bilrekkene. Prøv å få øyekontakt med bilføreren i bilens utvendige speil. Kjør bare mellom bilrekkene når det er tillatt i forhold til veioppmerkingen og når køen er stillestående eller går veldig sakte.

 

 

Filtering og cowboy-sikksakk skjer i stor grad selv når trafikken går sakte (eks. 50 på 80 vei). Man ser også daglig motorsykler på rekke og rad i veiskuldre over sperrelinje etc.

 

Når motorsyklister omkommer på veiene, skyldes to av tre dødsfall feil fra MC-føreren. Du kan selv gjøre mye for å redusere risikoen for ulykker.

 

Selv er jeg veldig var på syklister og motorsyklister når jeg kjører bil. Jeg ønsker ikke å være innblandet i at en av disse havner på sykehus eller det som verre er. Selv om det bare blir små skrubbsår kan dagen bli en helt annen enn man håpet.

 

Men nå er jeg nærmest religiøs på speilbruk og blindsonesjekk og det har gått bra så langt.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjørte forbi en eldre Chevrolet Blazer idag, eller hva det var for noe slags skrothaug han kjørte. Lå i 60 i 80 sona, kjører forbi og vedkommende begynner å gi på, hadde vel 100 før jeg fikk lagt med inn igjen. Hva faen feiler det folk.

Hadde ikke vært et stort problem om politiet hadde godtatt dashcam video, noe de gjør i USA

Lenke til kommentar

Fotoboks-strekningsmåling, tunnel og biler foran = 60-70 km/t i 80 sonen

Målinger på åpen vei går i det minste i 70-75 i 80 sonen

Ja! Hva er greia?? Kjørte nordover fra Trondheim igår, der er noe slike tunneller på ei strekning.. 90-sone mellom tunnellene og 80 inni, med strekningsmåling. De samme bilene som holder 110 i 90-sona og blir umulig å kjøre forbi, ramler ned i 70 i tunnellene....

Jeg legger cruisekontrollen på 85 i disse, null problem.

Lenke til kommentar

Ja! Hva er greia?? Kjørte nordover fra Trondheim igår, der er noe slike tunneller på ei strekning.. 90-sone mellom tunnellene og 80 inni, med strekningsmåling. De samme bilene som holder 110 i 90-sona og blir umulig å kjøre forbi, ramler ned i 70 i tunnellene....

Jeg legger cruisekontrollen på 85 i disse, null problem.

Så lenge du ikke blir med på råkjøringen så burde det vel ikke være noe problem? De kjører vel fra deg på strekningene mellom tunnelene og så tar du noe innpå i tunnellene.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke blir med på råkjøringen så burde det vel ikke være noe problem? De kjører vel fra deg på strekningene mellom tunnelene og så tar du noe innpå i tunnellene.

Skulle tro du ikke har kjørt bil før :p

 

Samme greia mellom Kristiansand og Oslo. Folk dvs køen ligger alltid 5/10 under, er vel pga en sving eller en regndråpe eller sol. Med en gang det er dobbelt felt med forbikjøringsmuligheter legger første, andre og tredje bil seg i køen rett opp i minimun 110. Skal man forbi her og blir tatt i måling er man garantert og miste lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...