Gå til innhold

BILLIG laptop til Word og surfing?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes superlette Linux-distribusjoner som er så lett-drevne at de kan omentrent kjøre på en potet.

Prøv f.eks Puppy Linux

https://www.techradar.com/news/best-lightweight-linux-distro

Kjøper du en brukt laptop får du veldig mye mer for pengene.

Fant f.eks denne;

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/444082012

i dette søket https://www.finn.no/recommerce/forsale/search?price_from=999&price_to=1500&q=laptop+i5

• Liker 1
Skrevet
vidor skrev (30 minutter siden):

Det finnes superlette Linux-distribusjoner som er så lett-drevne at de kan omentrent kjøre på en potet.

Prøv f.eks Puppy Linux

https://www.techradar.com/news/best-lightweight-linux-distro

Kjøper du en brukt laptop får du veldig mye mer for pengene.

Fant f.eks denne;

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/444082012

i dette søket https://www.finn.no/recommerce/forsale/search?price_from=999&price_to=1500&q=laptop+i5

Lovende! Men Puppy-Linux? :)

Trenger nok Windows. Nevnte familiemedlem er ikke spesielt datakyndig.

Brukt er nok et smart alternativ. Ser for meg denne blir brukt mye en periode og så støver den ned igjen som den gamle.

Skrevet
9 minutes ago, DukeRichelieu said:

Brukt er nok et smart alternativ. Ser for meg denne blir brukt mye en periode og så støver den ned igjen som den gamle.

Den du linka til kjører jo ChromeOS da og ikke windows.

Forøvrig er ChromeOS mye enklere i bruk enn windows så vil egentlig annbefale det. Det er veldig lettkjørt på gamle maskiner og (ChromeOS Flex)

Er i hovedsak bare Chrome nettleseren og ikke noe mere. For de mindre datakyndige er det jo kun det som brukes uansett.

• Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, DukeRichelieu said:

Har brukt Puppy i årevis. Genialt til å administrere via bootbar USB. En har alt en trenger, og det kjører på alt.

Alt av apper er lett tilgjengelig og alt konfigureres lett. Bør testes og vurderes. Legg det på en USB via Rufus

• Liker 1
Skrevet (endret)

Chromebook virker på grunnleggende arbeid som å lage et dokument eller bruke en nettleser.

Om du vil ha Chromebook ville jeg heller gått opp til Chromebook Plus. Ser de koster fra 3000.

(Acer Chromebook Plus 514 i3-N355, kr 2995)

Den har da 8GB RAM som er en stor fordel over bare 4GB.

Rimeligste Windows maskin på Elkjøp er kr 3295. Også den med 8GB RAM. For Windows maskin kan en også vurdere litt dyrere maskiner f.eks: Samsung Galaxy Book4 Core3-100U til kr 3995. 

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet

Chromebook er jo i praksis Linux, eller en variant av. Det er uansett ikke vanskelig å bruke ulike typer linux distroer i dag. Windows blir jo bare mer og mer rotete og tregt også. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om en skal kjøpe en brukt maskin så bør en også passe på at der er minst 8GB RAM.

For Windows bør maskinen være ny nok til å kunne kjøre Windows 11.

For Linux (f.eks Linux Mint) så kan den kjøre på nesten alt som har minst 4GB RAM.

Linux er ganske lignende Windows 10 i bruk. Men en må installere det fra en USB-minnepinne.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet

"Det er dyrt å være fattig", som det heter. Jeg henger meg på de som anbefaler å kjøpe brukt. Billige PC-er innebærer ofte store kompromisser som gjør dem til et dårlig kjøp, enten fordi kvaliteten er for lav og/eller fordi de har treg maskinvare.

• Liker 4
Skrevet (endret)
kremt skrev (12 timer siden):

Chromebook er jo i praksis Linux, eller en variant av. Det er uansett ikke vanskelig å bruke ulike typer linux distroer i dag. Windows blir jo bare mer og mer rotete og tregt også. 

Jeg ser at Chromebooks i hvertfall etter 2019 har noe som heter "Linux utviklingsmiljø" som gjør at en kan kjøre Linux programmer. Det vil jeg si er en stor forbedring for disse maskinene. Om en kjøper en "Chromebook Plus" maskin så er den garantert brukbar CPU, 8GB RAM, 128GB lagring, FHD skjerm og 1080p Webkamera.

Så om bruken er web-surfing og dokumenter så kan det passe bra.

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
10 hours ago, Svein M said:

Jeg ser at Chromebooks i hvertfall etter 2019 har noe som heter "Linux utviklingsmiljø" som gjør at en kan kjøre Linux programmer. Det vil jeg si er en stor forbedring for disse maskinene. Om en kjøper en "Chromebook Plus" maskin så er den garantert brukbar CPU, 8GB RAM, 128GB lagring, FHD skjerm og 1080p Webkamera.

Så om bruken er web-surfing og dokumenter så kan det passe bra.

Bruker en chromebook daglig. Fungerer veldig fint.
Den er lynkjapp i bruk, har knall batteritid og slår seg på iløpet av noen sekunder.

Den har Terminal som linux ellers, og kjører Android apper for resten av ting man trenger (spotify\netflix osv) 
Steam har den og, så man kan spille på den. Min har dog kun integrert GPU så kun småspill den kjører om man ikke streamer.

Blitt veldig glad i den i årenes løp. Kjøpte den egentlig bare for å teste siden den var på tilbud men nå begynner den å bli ganske utslitt 😅

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ikke kjøp de billigste maskinene, da får du grå hår, om du da ikke river det ut i frustrasjon.

www.finn.no kjøp gjerne brukt.

Husk at Windows 10 er på slutten av sin levetid. Skal du ha Windows, blir det Windows 11 som mange misliker.

Vurdert Mac? M1 MacBook Air er ganske god.

Skrevet
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Ikke kjøp de billigste maskinene, da får du grå hår, om du da ikke river det ut i frustrasjon.

De har en tendens til å sette seg fast under tastene. Særlig utsatt for dette er mellomromstasten.

1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Husk at Windows 10 er på slutten av sin levetid. Skal du ha Windows, blir det Windows 11 som mange misliker.

Windows 10 er vel strengt tatt allerede utgått 14. oktober 2025 <kilde>.

Skal man ha Windows 11, må man lære seg å like det. Litt som å være i et dårlig forhold, bortsett fra følelsen av at havet er tømt for fisk.

Skrevet

Windows 10 støttes visst et år ekstra i Europa takket være EU. Men det er et synkende skip. Det er Windows 11 som gjelder nå, om man absolutt skal ha Windows. 

Kjøp gjerne en maskin med Windows 10 og installer Windows 11 med Rufus, denne teknikken omgår det faktum at maskinen ikke støtter Windows 11, men det er en hack som kan slutte å fungere.

En bedre løsning er å venne deg til Windows 11, bruke Linux eller kjøpe en brukt MacBook Air. 

Jeg er storfornøyd med min M1 MacBook Air. Særlig strømstyring. Jeg kan gå fra den, og det er fremdeles masse strøm i batteriet når jeg kommer tilbake. Dvalemodus fungerer mye bedre enn i Windows. Trykker du på en tast, våkner den på et sekund.

Du kan sjekke priser på Finn, kanskje du finner en M1 MacBook Air som er billig og bra.

Skrevet

Jeg har aldri hatt så mye PC-problemer som etter at jeg nedgraderte fra Win10 til Win11. PCen tryner jevnlig pga Win11 forsøker å skrive til read-only minne, og lar jeg den stå på over natten kan du ta deg faen på at den har rebootet i løpet av natten, enten pga oppdateringer eller pga den rett og slett har gått på trynet. Igjen.

I tillegg fikk Win11 i en oppdatering et nytt system for å identifisere ekstrautstyr, noe som fører til at f.eks. Discord konstant velger feil mikrofon men påstår at den er "windows default" - noe den ikke er.

Mulig jeg burde reinstallert, men da mister jeg Office. Jeg har gyldig lisens på Office 2013 som duger for mitt bruk, men reinstallerer jeg det må det aktiveres via telefon - noe Microsoft nå har stengt og erstattet med en AI-basert løsning som krever MS-konto. Og MS-konto vil jeg ikke ha, til tross for at MS maser og presser etter beste evne for at det skal bliu effektiv obligatorisk.

MS kan ta seg en bolle. Min neste PC blir Linux-basert.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
42 minutes ago, ilpostino said:

Mennesker hater å vende seg til nye ting. Windows 11 er ikke dårlig bare fordi det kan trenge litt tilvenning. 

Obligatorisk med debloat script så man får avinstallert all windows bloatwaren som bare tar resurser. Mye av min frustrasjon på windows 11 ligger der.

Og at man ikke kan flytte startmenyen til siden lenger uten å bruke ustabile 3eparts løsninger.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...