Jump to content

Dotten

Medlemmer
  • Content Count

    20511
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dotten last won the day on July 15 2010

Dotten had the most liked content!

Community Reputation

2086 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

42114 profile views
  1. Resident Alien er et åpenbart friskt pust i en traust pandemitid. Lattermusklene får seg en fin trim. "I'm feeling attacked. I am snowflaking."
  2. Snowpiercer anså jeg som rimelig latterlig (og jeg liker jo det meste), men serien er et tilfelle av noe som ble ekstra interessant pga tiden vi nå lever i. Nå kribler det mens jeg venter på ny episode. Og Sean Bean er jo med nå, så rollegalleriet er rimelig bunnsolid. Mye sære og artige skuespillere. Syntes Homeland og 24 bar preg av dette - inntil en gjeng galninger inntok kongressen, samt fire år med Trump og all galskapen med fake news og konspirasjoner. 😶 Så miniseriestarten i romjulen. Ville lett blitt ansett som blant tidenes beste også om de to episodene hadde kommet i dag. Spent på om selve serien også holder seg like godt. Begynner å bli gøy å bli gammal.
  3. Jeg tror ikke Netflix endrer noe med mindre det skulle gå kraftig utover inntjening. Jeg representerer gamle seervaner så tviler på at det står seg. Konkurrentene, til og med HBO, satser på merkevarer og gjenbruk- som jo kan bli en utfordring. Men der Disney kommer med 10 Star Wars-serier kommer Netflix med ti potensielt nye merkevarer, så i lengden kan det funke. Bridgerton, Lupin og Queens Gambit er eksempler. Star Trek og Snowpiercer er i utgangspunktet innkjøpt/lisensiert fra (eller i samarbeid med) TV-kanaler. Så de følger sendeskjema til kanalene. Netflix merker de gjerne "originals" om de har distribusjonsrettigheter utenfor opprinnelseslandet, men det blir nesten som om NRK skulle kalt Downton Abbey en NRK original da den kom. Er en ofte forvirrende praksis. Star Trek-rettighetene ligger eksempelvis hos stor ny konkurrent Paramount+ (eid av ViacomCBS), men blir nok liggende en stund hos Netflix (vet ikke når lisensavtale går ut).
  4. Jeg kan forstå tankesettet, men dataen er rimelig klar på at Netflix fosser videre. Det smale fokuset på en demografisk (i det store og hele) liten gruppe er ikke der lenger. Samtidig vil de globale tjenestene nok også medføre publikum med utvidede smaksløker (i teorien). Netflix sin utfordring er bingeformatet. Det blir ikke blest og oppmerksomhet på linje med HBO og Disney når hele sesonger slippes på en gang. Selv om 70 millioner ser franske Lupin og amerikansk/britiske Bridgerton, så dør samtalen for hen. Men med live-action Avatar, Narina og The Sandman-serier på vei kombinert med de 200-300 aktive seriene de har så vil de nok dominere fint også fremover. For ikke å snakke om 1-2 nye storfilmer i uken med alt fra Leonardo DiCaprio og Ryan Reynolds i hovedrollene. Ti år med brukerdata å bygge det på gjør algoritmene deres sterkere enn konkurrentenes og innsikten er gull verdt. Abonnentene vil nok fortsette å strømme til og aksjekursen stige videre. 2020 viste også at strømmetjenesten var best forberedt på pandemi og stod imot både Apple og Disney+. Så får vi se hvordan Disney+ Star, Paramount+ og HBO Max påvirker markedet i 2021.
  5. Merk at Disney+ utvider med innhold fra bl.a FX, ABC og Fox fra 23. februar. Kommer rundt 60 nye serier der da og mye mer legges til utover året. Er også 200-300 filmer som ramler inn da. Alt dette på den nye "voksenavdelingen" Star.
  6. Det er spennende å se på hvilke inntrykk vi har. La meg nerde litt her: Setter vi det i en større kontekst er det likevel slik at Netflix for hvert år i økende grad dominerer mer på lister over prisvinnende/nominerte serier og de som baserer seg på data fra seere (IMDb og lignende). Jeg heller mot at det egentlig er en illusjon at kvaliteten har gått ned. Selvfølgelig har kvantiteten gått opp når man går fra 4 serier i året til 200-300 i året på under et tiår, men det tror jeg også kvaliteten har. Andel crap har økt, andel kvalitet har økt. Mangfold har eksplodert. For å illustrere: I 2016 kom Netflix med 5 nye serier med over 8 i snitt på IMDB, blant annet nevnte Stranger Things. i 2019 var tallet 22, med en dupp ned til 12 i koronaåret 2020. Antall nominasjoner osv (Emmy) har også vokst kraftig siden 2016. Eksempel, serier med over 8 IMDB fra Netflix: 2016: The Crown, The Get Down, Stranger Things, Trollhunters og Voltron vs 2019: The Witcher, When They See Us, After Life, Sex Education, Undercover, Unbelievable, The Umbrella Academy, Dead To Me, Kingdom, The Dark Crystal: Age of Resistance, Delhi Crime, Love Death and Robots, The Naked Director, Carmen Sandiego, Monarca, Rookie Historian Goo Hae-Ryung, Green Eggs and Ham. Nå er smaken som baken og 2019-listen er kanskje ikke din kopp te. Men 2019 er nå antallet langt større, mer variert sjangermessig og fra flere land. 2016 var mer rettet mot min målgruppe (mannfolk fra vesten, hvit og med noatalgisk og barnslig indre). Dette ble ivaretatt i 2019, men så også langt mer som er verdsatt for andre. Hvorfor er det slik? Vel, vi legger bevisst mer merke til det negative (dette er biologisk). Igjen, om IMDB (jada, ikke perfekt datasett det) skal anvendes til noe så kan det også nevnes at antall serier med under 6. i snitt i 2016 var null. For 2019 var tallet 22. Så definitivt langt mer som oppfattes som dårlig på Netflix. Det kan gi inntrykk av at mengden kvalitet går ned. Men svaret er nok begge deler
  7. Seriekatalogen til Netflix er ikke slanket. Den har økt jevnt fra år til år, selv med det innleide som har forsvunnet (nå snakker jeg Norge, tilfellet kan være annet for USA). Årsaken til det er hundrevis av nye egenproduserte serier de siste årene som i antall er mer enn det som har forsvunnet. De står for også godt over halvparten av de nye seriene. Altså, de kommer med flere serier enn samtlige andre tjenester kombinert (tviler på dette holder seg for i år). At det er begrenset med IP de eier gjør også at de må teste nye farvann fremfor å bringe tilbake eller komme med nyversjon nok en serie fra tidligere tiår. De utvider også målgruppene og sikter seg inn på mer enn den tradisjonelle målgruppen. Jevnt over er de fresh og gjør det bra. De er innovative og tilpasningsdyktige, de øvrige strømmetjenestene løper fortsatt etter de fordi det er alt for mange TV-folk fortsatt i ledelsen. Så får vi se om det holder nå som gamlegutta har sine egne tjenester fremfor å lease det ut til Netflix og co.
  8. The Boys angriper diskriminering, kvinneforakt, maktmisbruk, kjendisdyrking, autoritær ledelse og kynisk kapitalisme gjennom satire. Det er en fenomenal samfunnskommentar. Ta kjendisene eller politikerne du digget opp gjennom årene. Så viser det seg at bak fasaden ble det begått overgrep av en eller flere av de. Ikke utenkelig - men vi ønsker jo at våre helter er de vi får presentert gjennom media. Ved å bruke superhelter presenteres tematikken både med miksen av virkelighetsflukt og realisme. Gi den en ny sjans sier nå jeg. Det er bare bra om du blir kvalm. Jeg ble både kvalm, forstyrret, lo høyt og tankefull. Som er hvorfor serien er så god som den er. Serien handler jo ikke om superhelter. Det er jo bare et påskudd "Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men..."
  9. S3 er mest om de eldre. Veldig mye faktisk. Aldeles strålende. Var litt sprøtt at noe som egentlig er så forutsigbart som S3 blir så fordømt bra. Den er også en usedvanlig god samfunnskommentar. Den og The Boys er suverene der - med helt ulik stil. Må si jeg setter pris på serier som gjør opplevelsen av å vokse opp på 80-tallet til en bonus. Cobra Kai er absolutt en topp ti serie for meg og veldig kjekt at den også falt i så god smak for 18-åringen i huset. Vi koser oss med å seden sammen som far og sønn og min mye bedre halvdel har den som absolutt favoritt. Så den når også ut til nye generasjoner. Kjekt
  10. Var på webmøte med Anthony Daniels (C-3PO) i forbindelse med Star Wars-julespesial. Han ville svært gjerne dukke opp i The Mandalorian. Det var også spennende samtaler igang sa han, men uten å være konkret om det handlet om The Mandalorian eller noe annet. Luke er jo endel yngre her enn det skuespilleren er, men hadde ikke vært meg foruten at de fikk til noe der ^^
  11. Da blir du nok happy. Her er det internasjonale gjenger, dukker opp alt fra danske spesialsoldater i ville skytekamper til bar-slagsmål som tvinger frem grimaser. Går inn i action-eliten sammen med Into the Badlands, Warrior, Spartacus, Daredevil, Banshee m.m. - men med en svært distinkt og intens actionstil.
  12. Atlantic Crossing episode 1 og 2 var interessante nok de. Tredje episode ble litt tafatt. Gangs of London er brutal. Se for dere de mest spekakulære Daredevil-scenene tatt til neste nivå, og med en slik ti-minutter i nesten hver episode. Nok av overraskelser er det også - med en velkommen kontrast i rollegalleriet (gansterdrama har en lei tendens av at mange kule karakterer som likevel blir litt for lik i moral/gråtone). Var litt ubehagelig enkelte scener, det kan ha med at jeg så episoden samtidig som det brutale drapet i Frankrike. Da slet jeg litt med virkelighetsflukten - men det var mer timingen. To tomler opp.
  13. Varslere taper stort på dette, karriere, helse og privatliv rammes nesten uten unntak hardt. Også i tilfeller hvor varsel behandles "by the book". Forestillingen om at jenter og gutter gjør slikt som del av et spill, eller ikke er klar over at det er stor sannsynlighet for at det vil ødelegge livene deres, er uheldig. Dette vet også ledere, med mindre de mangler refleksjon og erfaring (ikke unormalt i en ukultur). De vet at de setter personene i denne posisjonen. Det er også derfor mange vegrer seg for å varsle. Fordi det betyr slutt på karriere, vennskap og helse. Erfaring og undersøkelser underbygger dette. Har du en venn, kollega eller bekjent som varsler er det en ting å si til de: "Dette er tøft gjort. Det vil ødelegge livet du har fullstendig. Det vil knuse det og du vil oppleve et umenneskelig mentalt press. Vedkommende du varsler vil derimot høyst sannsynlig få sympati, forsvar og omtanke. Du er derfor utrolig tøff som gjør dette og vit at jeg står ved din side nå og fremover."
  14. Er du sjef og ber en ansatt om å bli med i dusjen, er pågående på fest eller på annet vis uttøver en forventning om sex så er du ikke skikket til jobben. Da er det ut. Man kan bli tilgitt for slik - som det meste annet. Men det betyr ikke at du er skikket til å igjen få en slik stilling. For det får du ikke under noe unntak. Av den enkle grunn at det i organisasjonen skal være tillit og trygt nok for varsling. Da kan ikke ansvarlige for å motta varsler ha en forhistorie. Noen dører lukkes bare. Slik er det på enhver ansvarlig og fungerende arbeidsplass i næringslivet og det offentlige. Folk som ikke forstår dette er ikke leder-materiale, beklager - men dere er ikke gode nok. Da venter benken og andre velges fremfor deg. Og tro meg - det er nok av ansvarlige og dyktige folk å velge mellom som klarer å sette korken på flasken og oppføre seg på julebord. Alle andre er et risikoprosjekt. Det er som studenter som ikke bryr seg om smittevern. Ingen bedrift vil ha slike folk i sine rekker - med den risiko det medfører. De er og forblir level 1, så finner vi heller level 2 og oppover blant andre kandidater. Folk som kverulerer og krangler på slikt får kose seg på første brett i arbeidslivet. For unge folk i 20-årene med ambisjoner er dette verdt å bite seg merke i. Det er ingen oppegående leder som ønsker å satse på dere om dere ikke holder kjeft, lytter og tar til dere sakens kjerne. For Giske feilet der og da blir hans høyeste nivå begrenset. Politiske partier har det mer utfordrende, da dette er et demokrati og folk velges til stillinger. Da blir ikke nødvendigvis kvaliteten den samme og det gir økte muligheter for mennesker som nok kan gjøre en ypperlig jobb - bare ikke som leder. Det er likevel der de har muligheter, som Søviknes og co., for de kommer ikke til å bli hyret inn til maktposisjoner av firma eller toppjobber i staten - med mindre det er noe gutteklubben-grei amatørfirma. Hva Giske tenkte på som søkte maktposisjon igjen fremfor å gjøre en jobb "på dørken" aner jeg ikke, han satt sine egne amibsjoner foran sunn fornuft og hensyn til partiet - som har et alvorlig kulturproblem å rydde opp i.
  15. Condor sesong 2 er på TV 2 Sumo/C More. De som har rettigheter til første vindu. Kommer etter all sannsynlighet på Viaplay i løpet av 2021.
×
×
  • Create New...