Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sir skrev (32 minutter siden):

Er det samme ironi som at det er lov å kjøre bil på campus, og at folk som aksepterer at noen dødsfall i trafikken vil forekomme når man har muligheten til å kjøre bil, kan bli drept i bilulykker?

Det bør virkelig ikke være noen større trafikk på et universitetsområde, heller ikke våpen, biler har dog praktisk nytte, våpen har ikke det. Våpenpolitikken han sto for er åpenbart farlig, noe han anerkjente selv, og til og med var villig til og godta. 

• Liker 4
Skrevet

Lederen i rød ungdom viser dårlig impulskontrol og lite modenhet. Ser på hun som et blaff i norsk politikk. Rød ungdom er uten substans og bare tull. Hvor mange av disse tiktok-ungdomspolitikerne drar lengre linjer i samfunnsdabatten? Det er bra vi har ungdomspartier der en viss utvelgelse foregår og mange forsvinner ut. Det forundrer meg(eller kanskje ikke) at rødt politikeren, i likhet med andre tiktok-politikere ,opptrer like umodent som en en viss president hva globale utblåsninger av følelser angår. 

Donald Trump lirer av seg hva det måtte være på sosiale medier og vi drar oss villige ned på hans nivå. Om Trump og hans like bak tastaturet fikk mer voksen-snakk tilbake hadde det kanskje hjulpet noe. SOME har gjort hjernene til en hel generasjon lik heroinister. Begynner undre om SOME endrer utviklingen av deler av hjernen til det negative raskere enn vi klarer følge opp. Ingen tvil om at det lønner seg å holde folk dopa i limbisk modus så lenge som mulig.

Skrevet
Zork skrev (14 minutter siden):

Beleilig at du ikke husker hvordan høyresiden, deriblant trump og hans familie, oppførte seg og hva de sa da f.ek mannen til Nancy Pelosi ble angrepet med en hammer.

Tåpelig å innta denne "å de andre er så fæle mens vi er så snille" uansett hvilken side det kommer fra - det få deg bare til å fremstå som hjernevasket.

100% enig. 

• Liker 4
Skrevet

"I think it's worth it. I think it's worth to have a cost of, unfortunately, some gun deaths every single year so that we can have the Second Amendment to protect our other God-given rights." - Charlie Kirk.

Dette er en tragisk hendelse. Jeg håper dette kan endre diskursen i den politiske diskusjonen rundt våpenkontroll i USA.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (1 minutt siden):

..."fordi det er en akseptabel pris å betale for Grunnlovstillegg nr 2."

Enig. Biltransport og biltrafikk blir uansett regulert stadig vekk i motsetning til skytevåpen, og det forebygger dødsfall og ulykker. Så når pro-våpenrettighets folk drar den sammenlikningen der, så fremmer de teknisk sett for mer regulering av skytevåpen, selv om de kanskje ikke er klar over det selv.

Uansett, jeg ser en del manipulasjonsforsøk her inne på å få folk til å skamme seg over å ikke være nok lei seg over at en kristenfascist mistet livet. De prøver til og med den tynnslitte strategien med å pakke inn kristenfascisme som "et spørsmål om uenighet".

Charlie Kirk og hans likemenn har innført en livsfarlig og grusom ideologi i USA som har bragt landet der det er idag, som ødelegger utallige liv, og kommer til å ødelegge flere liv i fremtiden. Det er faktisk noe helt annet enn simpelthen "noe man er uenig i", det er faktisk reele konsekvenser for befolkning. Det er faktisk en enorm forskjell på uenighet og konsekvenser. Hvis noen fremmer politikk som har til hensikt å skade og undertrykke mennesker, og den politikken faktisk blir innført i så enorm grad som den blir i USA akkurat nå, så er det rett og slett smålig og patetisk å innpakke det som "noe man er uenig i". En milliard ganger mer enn å ikke være lei seg over at en fascist mistet livet.

paradoxtolerance.jpg.ef399ec399d65c753a89a1e084dcf9e4.jpg

Det som skjedde med ham er 100% et produkt av de omstendighetene som han og amerikanske konservative har vært med på å dyrke frem i flere tiår. Vi snakker tross alt om en mann som sa disse ordene;

""I can't stand the word empathy, actually. I think empathy is a made-up, new age term that — it does a lot of damage.""

Han fikk dagen han stemte for. Min sympati går til de som ikke ønsket dette, som stemte imot dette og advarte mot dette, men som likevel blir dratt ned i søla av MAGA. Det er ingen måte noen kan få meg til å skamme meg over at jeg ikke er nok lei meg at en kristenfascist mistet livet. Jeg er lei meg over omstendighetene som førte til dette, og som kommer til å forverre USA i tiden som kommer. For MAGA-administrasjonen kommer garantert til å utnytte dette til å innføre enda mer autoritær maktovertakelse.

Men det er faktisk helt normalt å ikke være lei seg eller føle savn over at en person kjent for å fremme politikk som har til hensikt å skade og undertrykke, ikke lenger har mulighet til å fremme den skadelige ideologien.

Man kan f.eks synes at det er galt at en mishandler mistet livet, men det er helt normalt å føle lettelse over at mishandleren ikke lenger har muligheten til å mishandle flere.

Mine tanker går til de som har blitt rammet, blir rammet, og kommer til å bli rammet ytterligere av den ideologien og omstendighetene CK og hans likesinnede har oppfostret i USA.

Takk! Du skrev så flott det jeg tenkte og følte, men som jeg ikke fant ord for. Jeg skammer meg ikke for å ikke hylgrine. Men det er trist at slikt skjer. Når man kommer med ytringer slik han hadde for vane å gjøre, så er det dessverre slik at det vil klikke for noen. Derfor har vi alle ansvar for hvordan vi formulerer oss. Hans meninger om den elendigheten palestinerne står overfor er hårreisende. Kun en person klarte å debattere bra med han er Mehdi Hasan som møtte argumenter med fakta. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AtterEnBruker skrev (6 minutter siden):

..."fordi det er en akseptabel pris å betale for Grunnlovstillegg nr 2."

Jeg skrev ikke hvilken person jeg siktet til, men ja, jeg siktet til KKKirk. 

Jeg er forøvrig enig med hele innlegget ditt, og det er ikke så mye mer å si. 

Endret av RRhoads
  • Liker 5
Skrevet

På den andre siden, hvis du var en pedofil, og dine egne Maga-støttespillere presser deg til å offentliggjøre dokumenter som vil avsløre deg, hvordan ville du fått dem til å slutte å mase om Epstein-filene?

Ingenting overrasker meg lenger. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
AtterEnBruker skrev (26 minutter siden):

Uansett, jeg ser en del manipulasjonsforsøk her inne på å få folk til å skamme seg over å ikke være nok lei seg over at en kristenfascist mistet livet. De prøver til og med den tynnslitte strategien med å pakke inn kristenfascisme som "et spørsmål om uenighet".

Manipulasjonsforsøk og kristenfascist? Det er harde ord du bruker her, og jeg ser ikke helt at du har belegg for det. Det er en uting å bruke ord som fascist i settinger de ikke hører hjemme. Det vanner ut betydningen og effekten ordet har. Det har vi sett skje mange ganger.

Har Kirk gjort noe ulovlig? Føler du han fortjente dødsstraff? 

Jeg er helt med på at Kirk langt på vei er et offer for klimaet han selv var med på å kultivere, men det gjør det ikke mindre trist eller skremmende at vi her. 

Så er det de færreste som sitter og er i personlig sorg for at Kirk er død. Det er ikke det som menes når man etterspør respekt og folkeskikk når noen har blitt myrdet. 

Endret av Griever
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mjauritz skrev (3 minutter siden):

Se på retorikken til Maga. De har blitt helt sinnsyke nå.Screenshot_20250911-1009012.thumb.png.d0fb0c24bef38658289fa7489ae469b8.png

Skremmende ! Men all diskusjon går ut fra at dette var en skytter som uttrykte et ekstremt venstreorientert (demokratisk ?) amerikansk ståsted. Jeg kan ikke se at det er kommet ut noe info om at skytteren er tatt eller hvem/hva vedkommende er. Kan jo være "bare" en psykisk syk gærning, eller en islamist, en sint innvandrer, eller noen som syns GOP er på vei for langt til høyre ? Vi erlitt  raske med å trekke konklusjoner...

• Liker 7
Skrevet

Mye mask off og motbydelige meldinger fra forventet side her inne. Dårlig tilslørt gossing av et drap på en politisk motstander - at på til en som lar sine meningsmotstandere slippe til for åpen mikrofon hvor tusenvis kan filme alt som blir sagt. De samme posterne som maser om fascisme og ytterliggående holdninger fra 'hjernevaskede'. Vet ikke om det er mest komisk eller tragisk hvor like de er det de hater. Alle er fascisterfascisterfascister, samtidig som hatet syder for de som har andre meninger. Nei, da kommer i stedet den gamle leksa om at "andre holdninger er eufemisme for" eller at det blåses i hundefløyter. Hersketeknikk som heldigvis de fleste har gjennomskua for år siden.

En del postere burde stille seg opp i speilet og stille seg noen grundige spørsmål.

Hvor var dette raseriet for Iryna Zarutska forresten? Hvor var avisoppslagene i mediene med rød slagside, før TV2s bunnslam av en vinkling flere uker etter drapet. Hvor er de "stort sett fredelige" opptøyene for henne? En krigsflyktning som er offer for rasistisk hatkriminalitet, mens medpassasjerer trykker på telefonen. Det hyles om des- og misinformasjon, men stillhet kan være akkurat det samme.

Ekkokammeret har blitt høylytt og paradoksalt nok pekes det kun mot ytre høyre, når man selv står knehøyt i bedritne holdninger. Skremmende lesning fra de selverklært 'tolerante', men sånn er det vel når man har falt i Koolaid-gryta i verste Obelix-stil. Glad min lefling med denne siden foregikk i ung alder, før alder og fornuft fikk meg ut et par tiår før det har blitt som det har blitt. 

Langt fra enig med CK i alt, men jeg kan se for meg de samme løkene lire av seg den samme ederen om "syns ikke synd på" og "det er trist, meeeeeeeeeeeen...." om det var Kaur som ble feigt drept for sine meninger - som er langt mer radikale enn CK for øvrig.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Revie skrev (7 minutter siden):

Ekkokammeret har blitt høylytt og paradoksalt nok pekes det kun mot ytre høyre, når man selv står knehøyt i bedritne holdninger.

Og dette gjør jo aldri den andre siden.. Vent nå litt.. 

• Liker 4
Skrevet
Griever skrev (3 minutter siden):

Har Kirk gjort noe ulovlig?

Trolig ikke i USA, men han ville åpenbart kunne blitt dømt for hatefulle ytringer for noen av uttalelsene her i Norge eller andre land.

• Liker 4
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Trolig ikke i USA, men han ville åpenbart kunne blitt dømt for hatefulle ytringer for noen av uttalelsene her i Norge eller andre land.

Vet ikke hvor åpenbart det er, men uansett irrelevant siden dette foregikk i USA. Usikker på hvor du ville med dette.

• Liker 4
Skrevet
Griever skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvor åpenbart det er, men uansett irrelevant siden dette foregikk i USA. Usikker på hvor du ville med dette.

Det var bare et svar på spørsmålet ditt om han hadde gjort noe ulovlig. Flere av uttalelsene hans er like grove, eller grovere enn hatytringer som har ført til domfellelser her i Norge og andre land. Så svaret er nei, men "nei" gir ikke et helt fullt bilde.

• Liker 3
Skrevet
SilverShaded skrev (17 minutter siden):

Skremmende ! Men all diskusjon går ut fra at dette var en skytter som uttrykte et ekstremt venstreorientert (demokratisk ?) amerikansk ståsted. Jeg kan ikke se at det er kommet ut noe info om at skytteren er tatt eller hvem/hva vedkommende er. Kan jo være "bare" en psykisk syk gærning, eller en islamist, en sint innvandrer, eller noen som syns GOP er på vei for langt til høyre ? Vi erlitt  raske med å trekke konklusjoner...

Ikke at jeg forsvarer det du linker til, men det er jo litt påfallene, at når drap begås av ytre-venstre så er det "psykisk syk gærning" med en gang, er det andre veien så er det "farlig ytterligående terrorisme".

Men, nå er jo ikke gjerningsmann tatt enda, så vi får se.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...