Gå til innhold

Dere møter på jobb på mandag og sjefen sier dere må jobbe 67% mer effektivt denne dagen uten å få noen goder. Hva hadde dere gjort?


Anbefalte innlegg

Det er godt kjent at sengeplasser legges ned i helsevesenet. Da jeg jobbet der var jeg med på at en sengepost med plass til 15 pasienter plutselig hadde 25 inneliggende pasienter. Da jeg spurte kollegaene mine i ny bransje svarte de at de aldri hadde godtatt å jobbe mer en dag. Det er ikke legene eller pleierne sin feil at politikere og velgere bygger mindre sykehus så hvorfor skal de godta det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (57 minutter siden):

 Da jeg jobbet der var jeg med på at en sengepost med plass til 15 pasienter plutselig hadde 25 inneliggende pasienter.

Hvorfor hadde dere plutselig, og kun en enkelt dag, 10 pasienter mer enn kapasiteten?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, ps5 said:

Det er all grunn til å tro at borgerlønn rykker stadig nærmere og nok vil være et godt alternativ for store deler av befolkningen.

Borgerlønn? Hvor skal de pengene komme fra? 

Til TS: Hvor kommer 67% fra? Virka veeeeldig spesifikt.

Endret av Yakamaru
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Legge ned pengesluket som heter NAV

Jepp.

Betyr dette at arbeidsplassen generelt yter dårlig siden sjefen mener det er et potensiale å øke produktiviteten med 67%? Slike økninger fordrer som regel endringer i prosesser og slikt. De færreste jobber dobbelt så fort for dobbel lønn. Høres ut som sjefen der må vokse ut av 30-tallet (usikker på hvilket århundre).

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (12 minutter siden):

De færreste jobber dobbelt så fort for dobbel lønn.

Dette minner meg om hva en tidligere sjef sa om overtidsarbeid.

Det er uansett på siden av poenget. De fleste ville ikke godtatt høyere arbeidsbelastning for den samme godtgjørelsen.  Men mange ser heller ikke at i de fleste yrker så pågår det en kontinuerlig prosess med å effektivisere arbeidsoppgaver. Enten i form av automatisering, outsourcing eller simpelthen fjerning av oppgaven. Dette kan føre til  motstand mot nye oppgaver, uten at den totale belastningen har blitt noe større enn den opprinnelig var for stillingen.

Akkurat det ser jeg på min nåværende arbeidsplass. Hvis en oppgave har blitt automatisert bort, så er det stor motstand mot å få en ny oppgave (fordi "da gjør vi mer for den samme lønna"). Jeg vil tro denne endringsmotstanden er like tilstedeværende i helsevesenet, som den er i alle andre yrker.

Faktum er at arbeidsgiver betaler for tiden og kompetansen din. Så stengt tatt skal du gjøre den samme innsatsen du alltid har gjort, uavhengig av om du har 1, 15 eller 25 pasienter. Men det sier seg selv at kvaliteten lider når man sprenger kapasiteten. Det er isåfall et arbeidsgiverproblem. 

ps5 skrev (57 minutter siden):

Det er all grunn til å tro at borgerlønn rykker stadig nærmere og nok vil være et godt alternativ for store deler av befolkningen.

Hvordan løser borgerlønn det konkrete problemet?

Lenke til kommentar

Et generelt innspill.

Ofte så vil ledelse komme med motsigelser i argumenter. Eks. et generisk IT miljø med ulikt ansvar, roller, oppgaver og personligheter.

"Leder:
Vi må effektivisere så vi går over til åpent landskap som vil motivere mer samarbeid og hvor vi lettere kan utveksle informasjon og skape et bedre arbeidsmiljø. 

Ansatt-A har en jobb som innebærer korte runder med fokus på alt fra 5-20min hvor oppgavene er små og avsluttes for hver sak man får inn i et system. Samt hen i stor grad bruker arbeidsplassen som en arena for tilfredsstille egne sosiale behov.

Ansatt-A:
Åh så flott, jeg elsker å gå rundt å prate med andre for å bidra med glede og utenomjobbsprat. Det er viktig å bringe inn litt uformell avveksling.  Vi kan ha en fin sofagruppe her hvor vi sitter å prater litt og tar oftere pauser, gå ut å spise sammen og skape mer samhold. Så kan vi gå ut på puben på fredager og ha fast lønningspils hver måned.
Jeg liker ikke at andre på avdeling x bare sitter å glaner inn i skjermen sin hele dagen og er vanskelig å få tak i alle de gangene jeg trenger å spørre om noe. Det må vi bryte opp i. Men hvis vi alle står sammen om den nye retningen så blir dette kjempebra! (for hvem?)

Leder:
Så bra, vi ønsker flere slike som deg her!

Ansatt-B:
Jeg har jobbet i åpne landskap flere ganger før og for mitt arbeid som er mer dyptgående, omfattende og komplekst er det viktig at jeg får ha et jevnt fokus og ikke rives ut av flyten med pirk på skulderen 2-4 ganger i timen. Jeg har gjennom år også bevist at jeg er minst 50% mer effektiv når jeg 2-3 dager i uken får lov til å fokusere på store oppgaver på hjemmekontor. Jeg rapporterer alltid progresjon og hva jeg driver med så man vet at det aldri er "gjemmekontor". Når jeg blir avbrutt fra noe jeg har brukt 15-20 min å komme meg godt inn i og må fokusere på noe helt annet, så tar det meg nye 15-20 minutter å komme meg inn i det igjen. I løpet av en dag men 10-20 slike avbrytelser blir man helt utmattet. Jeg har også nesten alltid vært nødt til å kjøpe meg dyre støydempende øretelefoner de gangene jeg har jobbet i åpne landskap da regler for støy så og si alltid sklir ut. Samtidig forstår jeg at Ansatt-A og de hen jobber sammen med ofte er avhengig av oss for hjelp og oppklaringer men det er essensielt at man forsøker å holde slikt noe mer strukturert så vi også får gjort vår jobb.

Leder:
Hvorfor er du så negativ? Nå forsøker vi å gjøre noe bra for arbeidsmiljøet. Ved at vi omorganiserer oss slik (pakker oss tettere sammen) så vil vi få det mer sosialt på jobb.

Ansatt-B:
Tenker at hen har lyst til å spørre om de i hele tatt forstår hva hens jobb, rolle og ansvar egentlig går ut på men har prøvd å forklare dette i så mange år at hen har gitt opp. Hen argumenterer likevel saklig og faktabasert om hvordan måten hen trenger å jobbe på både bedrer effektivitet og gir mer rom for strukturerte pauser hvor man kan være sosial  og skape samhold. Ikke minst påpeker hen at det å jobbe i grupper og sammen i caser/prosjekter/problemløsing også skaper samhold. Fordi man løser noe sammen.  Men samhold blir ofte forsøkt skapt av aktiviteter om kan være disruptive for effektivitet og utmattende for mange som forsøker å få oppgavene sine gjort.

Konklusjon:
Det er for mange ledere som ikke forstår hva bedriften egentlig driver med og vil at alle skal passe inn i den samme A4 boksen. De tenker at samme strategi må fungere for alle.  Noe jeg har observert mange steder i snart 30 år.

"Helårsdekk kan vi spare mye penger på så det er en strategi vi går for i hele landet".

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Dei tilsette jobbar kjem ikkje til å jobbe 67%, det er pasientane som berre får 67% av tenestene dei fekk før. 

Det er akkurat som om du jobbar på kontor og skal skrive 15 epostar om dagen, så neste dag får du beskjed om at du må sende 25. Du blir nok ikkje 67% meir effektiv, men i staden for å sende 15 gode epostar så sender du 25 dårlige (eller du fortsetter å sender 15 gode epostar og gir totalt faen i dei resterande 10).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Nedward said:

Dette minner meg om hva en tidligere sjef sa om overtidsarbeid.

Det er uansett på siden av poenget. De fleste ville ikke godtatt høyere arbeidsbelastning for den samme godtgjørelsen.  Men mange ser heller ikke at i de fleste yrker så pågår det en kontinuerlig prosess med å effektivisere arbeidsoppgaver. Enten i form av automatisering, outsourcing eller simpelthen fjerning av oppgaven. Dette kan føre til  motstand mot nye oppgaver, uten at den totale belastningen har blitt noe større enn den opprinnelig var for stillingen.

Akkurat det ser jeg på min nåværende arbeidsplass. Hvis en oppgave har blitt automatisert bort, så er det stor motstand mot å få en ny oppgave (fordi "da gjør vi mer for den samme lønna"). Jeg vil tro denne endringsmotstanden er like tilstedeværende i helsevesenet, som den er i alle andre yrker.

Jeg skulle ønske jeg så mer av dette. Men jeg har i 30 år opplevd det motsatte. At å effektivisere går ut på å senke lønsskostnader ved å nedbemanne for så å gi de gjenværende flere oppgaver for samme lønn. Det er uten unntak at jeg har sett akkurat dette. Men det er mulig det varierer mellom ulike bransjer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Yakamaru said:

Borgerlønn? Hvor skal de pengene komme fra? 

Vel vi snublet eksempelvis nylig over en av de største naturressursene noen sinne funnet.

De som ikke tror borgerlønn blir implementert denne eller neste generasjon, hva skal alle jobbe med når mer og mer kan automatiseres hver eneste måned? Vi kan ikke alle klippe håret til hverandre.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, ps5 said:

Vel vi snublet eksempelvis nylig over en av de største naturressursene noen sinne funnet.

De som ikke tror borgerlønn blir implementert denne eller neste generasjon, hva skal alle jobbe med når mer og mer kan automatiseres hver eneste måned? Vi kan ikke alle klippe håret til hverandre.

Det vil alltids finnes noe man kan gjøre. Spurte deg tidligere hvor pengene skal komme fra, noe som ikke ble besvart.

"Borgerlønn" høres bare ut som et feel good ord for NAVer. Jeg er ikke interessert i at mine skattepenger skal kastes bort på parasitter som utnytter systemet uten å gi noe selv.

Endret av Yakamaru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...