Gå til innhold

Endringer i bistand til flyktninger fra Ukraina


Anbefalte innlegg

Boing_80 skrev (1 time siden):

For noe hykleri! Syrere er ikke mennesker de? Så mye empati som en del nordmenn viser for ukrainere er bare ekkelt. 

Hykleriet her er det nok alle de rike oljestatene som ikke tar imot en eneste syrisk flyktning. Det er ikke naturlig at Europa  skal være flyktningmottak for hele kloden. Det er heller ikke bærekraftig.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vi ansvar ovenfor ukrainske kjæledyr også, typisk kjerringland som kjører norsk økonomi i grøfta.

På tide å begynne å tenke konsekvenser, og hva som er best for den norske befolkningen.

Samt slutte å gi bort statsborgerskap som om det var godteri, bokstavelig talt! 45 000 i året, 4 000 i Danmark. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (41 minutter siden):

Hykleriet her er det nok alle de rike oljestatene som ikke tar imot en eneste syrisk flyktning. Det er ikke naturlig at Europa  skal være flyktningmottak for hele kloden. Det er heller ikke bærekraftig.

Tyrkia har visstnok tatt imot flest syrere (6,6 mill.) om vi tar denne oversikten i Wikipedia til inntekt: https://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_the_Syrian_civil_war

https://www.unrefugees.org/news/syria-refugee-crisis-explained/

Syrian refugees have sought asylum in more than 130 countries, but the vast majority live in neighboring countries within the region, such as Türkiye, Lebanon, Jordan, Iraq and Egypt. Türkiye alone hosts the largest population of Syrian refugees: 3.6 million.


Forskjellsbehandlingen er stor: https://www.mei.edu/publications/impossible-choices-and-routine-tragedies-syrian-refugee-crisis-13

Tror du bommer grovt med kommentaren din. Ikke faen om jeg betaler for at kjæledyrene til ukrainske flyktninger skal være her. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 timer siden):

 

 

Min første tanke var at vi brukte 50_000 på mat og husly til disse dyrene. Hvilket jeg ikke fikk til å gå opp. (Hvordan skal det være mulig??)

Antar det stort sett er snakk om hunder og katter, og ikke ponnier eller enhjørninger ...

Takk for link om rabies. Det fikk meg på bedre tanker. Dyrene må altså kontrolleres. Testes. Settes i karantene.

Dette koster penger. Hvorfor så mye? Tja ... Sikkert fordi at noen skal tjene uhorvelig godt på dette!!?

Sprøyter og medisiner koster såklart litt. Og folka som jobber med å påse at dyrene er friske, må selvfølgelig få anstendig lønn.

Allikevel: hvis det koster ca 50_000 pr innført dyr, betyr det at noen tjener greit med penger på ordningen. 

Støtter vi indirekte en slags form for krigsprofitører? 🤔

 

Nja. Er det så lett? Hvem skal drifte kennelen i Ukraina? Landet er i krig. De som ikke har flyktet fra krigen, har sannsynligvis bedre ting å ta seg til, enn å mate hunder og katter. (F.eks. kjempe noe russere!)

De klarer jo fint å utvikle dataspill. Et slikt spill er Ostriv som fikk en oppdatering for noen uker siden. https://store.steampowered.com/app/773790/Ostriv/

Daglig er det kommentarer på driverse Steam sider der de forlanger/krever at ukrainksk språk blir en del av spillet. Så jeg vet ikke...

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (12 minutter siden):

Jada, noen få muslimske land har tatt imot de fleste. Stort sett i teltleire som vesten betaler for, dog. Og Erdogan til og med brukte til å presse Europa for penger ved å true med å "flomme Europa over av flyktninger". Å ha folk i teltleirer som andre betaler for og vår integrering er 2 forskjellige verdener.

Poenget var at de fleste stiller ikke opp og det kan ikke være vesten sitt hovedansvar hver gang det er krig eller elendighet et sted i verden. 

Ukraina er i vårt nærområde og da stiller man selvsagt opp. Og man avliver ikke kjæledyra til flyktninger som kommer hit, det sier seg selv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Jada, noen få muslimske land har tatt imot de fleste. Stort sett i teltleire som vesten betaler for, dog. Og Erdogan til og med brukte til å presse Europa for penger ved å true med å "flomme Europa over av flyktninger". Å ha folk i teltleirer som andre betaler for og vår integrering er 2 forskjellige verdener.

Poenget var at de fleste stiller ikke opp og det kan ikke være vesten sitt hovedansvar hver gang det er krig eller elendighet et sted i verden. 

Ukraina er i vårt nærområde og da stiller man selvsagt opp. Og man avliver ikke kjæledyra til flyktninger som kommer hit, det sier seg selv.

Hehehehe :)Jeg må smile av din naivitet. Er ikke Vestens ansvar sier du. Historiebøkene sier visstnok noe annet.

Hvorfor kaster ikke Sylvi Listhaug seg i vannet som hun gjorde da syrerne var på flukt? https://www.dagbladet.no/video/her-far-listhaug-prove-a-bli-reddet-i-middelhavet/09kZ7QRW

https://www.nettavisen.no/meninger/georgegooding/sa-drukn-da-listhaug/s/12-95-3423446887

Ukrainerne får være fornøyde med at de får den hjelpen de får. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Hehehehe :)Jeg må smile av din naivitet. Er ikke Vestens ansvar sier du. Historiebøkene sier visstnok noe annet.

Hvorfor kaster ikke Sylvi Listhaug seg i vannet som hun gjorde da syrerne var på flukt? https://www.dagbladet.no/video/her-far-listhaug-prove-a-bli-reddet-i-middelhavet/09kZ7QRW

Ukrainerne får være fornøyde med at de får den hjelpen de får. 

Vi skal selvsagt alltid bidra, men vi kan ikke sitte med hovedansvaret hver gang. Det er ikke bærekraftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 timer siden):

Litt interessant hvordan de samme folka som med alle mulige hersketeknikker vil stilne enhver kritikk av masseinnvandring fra muslimske land,  helst ikke vil slippe inn en eneste ukrainer og hvis man først skal slippe dem inn skal man i hvert fall avlive kjæledyra deres!

Hvem er det du sikter til? Burde ikke alle asylsøkere få samme behandling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • aklla endret tittelen til Endringer i bistand til flyktninger fra Ukraina
Rune_says skrev (17 timer siden):

Tror du vi får like gode ordninger i andre land hvis det skulle bli krig og vi må flykte.  Det kan jeg nesten garantere deg vi ikke får.

Interessant spørsmål.

Under andre verdenskrig rømte vi til Sverige. De var nøytrale, og lot stort sett nordmenn få komme til. Litt klabb og babb var det riktignok. På ingen måte ideelt. Men en del jøder, og kanskje også andre nordmenn(?), hadde stor suksess med å gjemme seg i Sverige.

Skulle vi trenge å flykte i fremtiden, håper jeg noen tar oss i mot. Og jeg håper jeg kan få lov til å jobbe litt for føden. Gjøre noe. Ha et tiltak. Å bare sitte i en flyktningsbolig hele dagen, virker meningsløst...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Interessant spørsmål.

Under andre verdenskrig rømte vi til Sverige. De var nøytrale, og lot stort sett nordmenn få komme til. Litt klabb og babb var det riktignok. På ingen måte ideelt. Men en del jøder, og kanskje også andre nordmenn(?), hadde stor suksess med å gjemme seg i Sverige.

Skulle vi trenge å flykte i fremtiden, håper jeg noen tar oss i mot. Og jeg håper jeg kan få lov til å jobbe litt for føden. Gjøre noe. Ha et tiltak. Å bare sitte i en flyktningsbolig hele dagen, virker meningsløst...

Det var eit innslag i Vestlandsrevyen om flyktningar i Florø som har venta i 2 år på asylintervju, som skal avklare statusen deira. I mellomtida lever dei i uvisse på mottak og kan heller ikkje jobbe. 2 år av liva deira er vekkasta, og mange utviklar også psykiske problem. Årsaka var visstnok stor tilstrøyming av flyktningar til Norge. Ukrainske flyktningar er ikkje inkludert, sidan desse har kollektiv beskyttelse og slepp asylintervju.

Hadde eg vore diktator i Norge skulle eg ha tilsett nokre fleire byråkratar til å få unna desse sakene og sytt for at desse sakene fekk ei rask behandling. Slik ville ein få ut dei som ikkje skal vere her. For dei andre ville eg ha sett fullt trykk på integrering og norskkurs, samt sett dei til å gjere noko fornuftig så raskt som mogeleg. Om dei fekk jobbe side om side med nordmenn ville dei lære seg norsk raskare. Resultatet ville ha vore at ein hadde spart store summar skattepengar som kunne ha vore brukt på noko anna. F.eks. å gjere integreringa enno betre.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det var eit innslag i Vestlandsrevyen om flyktningar i Florø som har venta i 2 år på asylintervju, som skal avklare statusen deira. I mellomtida lever dei i uvisse på mottak og kan heller ikkje jobbe. 2 år av liva deira er vekkasta, og mange utviklar også psykiske problem. Årsaka var visstnok stor tilstrøyming av flyktningar til Norge. Ukrainske flyktningar er ikkje inkludert, sidan desse har kollektiv beskyttelse og slepp asylintervju.

Hadde eg vore diktator i Norge skulle eg ha tilsett nokre fleire byråkratar til å få unna desse sakene og sytt for at desse sakene fekk ei rask behandling. Slik ville ein få ut dei som ikkje skal vere her. For dei andre ville eg ha sett fullt trykk på integrering og norskkurs, samt sett dei til å gjere noko fornuftig så raskt som mogeleg. Om dei fekk jobbe side om side med nordmenn ville dei lære seg norsk raskare. Resultatet ville ha vore at ein hadde spart store summar skattepengar som kunne ha vore brukt på noko anna. F.eks. å gjere integreringa enno betre.

Jeg klarer ikke å forstå frykten mot å tilby mennesker et arbeid, selv om papirarbeidet ikke er ferdig. 

Det er noe alvorlig galt med regelverket! Jeg skulle ønske det var arbeidsplikt for de som var friske nok. Men det skal vel utredes, det også ... Så om ikke annet, må vi gi et frivillig tilbud, slik at de som ønsker det, kan gjøre et stykke arbeid mens de venter på svar.

Samme gjelder unge friske folk på NAV. Prøv først med frivillig jobbtilbud, og etter lengre utredning, så kan de som fortsatt er arbeidsføre (men ikke gidder å jobbe), få litt mer arbeids-tvang tredd nedover skuldrene!

Følelsen av å gjøre et godt samfunnsnyttig stykke arbeid, kan være fantastisk. Men jeg tror ikke alle har kjent på den i dette samfunnet. 

 

Oppgaver: plukke søppel, klippe gress, trimme busker og trær i parker, rydde, feie og måke gangstier, fortau, etc. Vaske bort tagging o.l. rundt om. Jobbe noen timer i ungdomsklubb, være utendørskontakt i friminuttene på skoler (svært gunstig for barn som snakker samme fremmedspråk f.eks.), ta på seg noen timer på det lokale forsamlingshuset og snakke med andre likestilte. Arrangere en quiz, ta på seg matlaging, etc. Eller være besøkstilbud på eldresentre, sykehus, etc.? Det er jo bare fantasien som setter grenser. Jeg har litt begrenset fantasi, så listen burde vært dobbelt så lang. Burde være mulig å finne noe for de fleste. Er man gal etter å game? Hva om man da kunne jobbe på det lokale ungdomshuset med å lære andre barn om gaming, da? Eller arrangere et godt gammeldags LAN-party i regi av bibliotek/skole/whatever hvor ungene kan være?!

PS: Jeg synes ikke det skal oppleves som en straff å få slike jobb-oppdrag kastet i fanget. Det skal oppleves nyttig, og givende.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Hadde Norge klart å få 100 - 200 ukrainere i arbeid, så ville det betalt hele regningen for kjæledyrene. Fokuset bør derfor være å integrere ukrainerene inn i samfunnet, ikke avlive kjæledyrene deres.

Tviler egentlig på at det handler om penger, formålet med tiltakene er trolig å få ukrainerne til å flykte til andre land.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe jeg lurer på er at det var snakk om at Ukrainere ikke skulle få lov til å besøke Ukraina. (siden de er krigsflyktninger) Men det ble stille om dette, hvorfor? Kan det ha noe med den standarden det ville gitt for flyktninger generelt, som kanskje ville gitt alt for mye opprør blandt andre flyktninger? Jeg er klar for å bli opplyst rundt hvorfor dette ikke ble ett tiltak.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (4 timer siden):

Noe jeg lurer på er at det var snakk om at Ukrainere ikke skulle få lov til å besøke Ukraina. (siden de er krigsflyktninger) Men det ble stille om dette, hvorfor? Kan det ha noe med den standarden det ville gitt for flyktninger generelt, som kanskje ville gitt alt for mye opprør blandt andre flyktninger? Jeg er klar for å bli opplyst rundt hvorfor dette ikke ble ett tiltak.

Går histroier rundt om i mottakene, bl.a i Ringsaker der syrere må gi opp rommene sine for ukrainere. Syrerne blir gjerne stuet sammen mens ukrainere får de større rommene.

Hero mottakssenter har visstnok bare en psykiatrisk sykepleier fordelt på alle flyktningene og asylsøkerne. 

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (9 timer siden):

Hadde Norge klart å få 100 - 200 ukrainere i arbeid, så ville det betalt hele regningen for kjæledyrene. Fokuset bør derfor være å integrere ukrainerene inn i samfunnet, ikke avlive kjæledyrene deres.

Tviler egentlig på at det handler om penger, formålet med tiltakene er trolig å få ukrainerne til å flykte til andre land.

Norske Stat har jo mer enn nok penger til å huse så mange. Problemet er jo at det også går veldig hardt utover leiemarkedet som allerede er hardt presset. De fleste som leier i Norge har jo ikke akkurat superlønninger, og når da Norge AS indirekte er med på å drive opp leieprisene sånn som de gjør så er det vel noen smartinger inne i staten som kanskje skjønner at det her vil ende med at de som leier i dag og jobber ikke har råd til å leie til slutt. Hva skjer da? Må staten gå inn og regulere leiemarkedet, neppe. Vil de da gi ut ekstraordinære stønader til leietagere som trenger det sårt? Neppe. Da prøver de heller å bremse ned andelen ukrainere som kommer til Norge. 

Endret av ParadiseCity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 30.1.2024 den 5:13 AM):

Sidan 1993 er det mange bosniarar som er blitt norske borgarar, har stifta familie og fått born som i dag er vaksne. Desse er ein naturleg del av samfunnet vårt.

Slik vil det også bli med mange ukrainarar. Om ting går slik dei fleste her håpar på vil ukrainarar i tillegg om nokre få år reise fritt ut og inn av Norge som borgarar av EU, busetje seg her og søkje arbeid på lik linje med nordmenn.

Spørsmålet er ikkje om vi skal ha innvandring eller ikkje. Det debatten bør dreie seg om er byrdefordeling i forhold til andre land når det gjeld mottak av ukrainske flyktningar, samt korleis desse kan integrerast raskast mogeleg utan at dei kostar skattebetalarane for mykje eller i for stor grad utfordrar kapasiteten til det kommunale velferdstilbodet. Samt om nokre av desse heller burde bli verande i Ukraina og kjempe for landet dei kom frå.

Det har aldri vært 72.000 bosniere i Norge, så sammenlignen blir ikke helt rett.

For sju år siden hadde vi den forrige migrasjonskrisen (halvparten av mengden vi har nå). Tall fra SSB viser at 50% av alle syrere er sysselsatt (jobber en time eller mer i uka). 

Det er også diskriminerende at de nye reglene skal bare gjelde ukrainere, dette burde gjelde alle flyktninggrupper. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...