Gå til innhold

Endringer i bistand til flyktninger fra Ukraina


Anbefalte innlegg

Emilie Enger Mehl og Tonje Brenna holder pressekonferanse om innstramminger i ytelser for ukrainske flyktninger i Norge.

https://www.aftenposten.no/norge/i/2BrQaq/1330-pressekonferanse-om-ukraina-flyktninger

Forslaget innebærer blant annet:

  • Ukrainere vil ikke lenger få økonomisk støtte dersom de velger å bo privat i stedet for i asylmottak.
  • Staten vil ikke lenger dekke kostnader for kjæledyr for nyankomne i asylmottak.
  • Regjeringen innfører et botidskrav på 12 måneder for rett til engangsstønad.
  • Det innføres krav om lengre botid i Norge for å motta grunn- og hjelpestønad.
  • Det kuttes i introduksjonsstønaden for ektefeller og samboere uten barn med totalt om lag 6000 kroner i måneden.
Endret av frohmage
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (5 timer siden):

Emilie Enger Mehl og Tonje Brenna holder pressekonferanse om innstramminger i ytelser for ukrainske flyktninger i Norge.

https://www.aftenposten.no/norge/i/2BrQaq/1330-pressekonferanse-om-ukraina-flyktninger

Forslaget innebærer blant annet:

  • Ukrainere vil ikke lenger få økonomisk støtte dersom de velger å bo privat i stedet for i asylmottak.
  • Staten vil ikke lenger dekke kostnader for kjæledyr for nyankomne i asylmottak.
  • Regjeringen innfører et botidskrav på 12 måneder for rett til engangsstønad.
  • Det innføres krav om lengre botid i Norge for å motta grunn- og hjelpestønad.
  • Det kuttes i introduksjonsstønaden for ektefeller og samboere uten barn med totalt om lag 6000 kroner i måneden.

Eh, noe av dette er drøyt. Kan man ikke bare fordele flyktningene litt bedre i Europa heller?

Bare kostnaden med kjæledyr alene er 50.000 kr. Ikke så mange fra Ukraina har råd til det. Jeg vil helst ikke være med på å avlive kjæledyra til folk som har flyktet fra krig.. Nok et traume bare man gir.

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Eh, noe av dette er drøyt. Kan man ikke bare fordele flyktningene litt bedre i Europa heller?

Bare kostnaden med kjæledyr alene er 50.000 kr. Ikke så mange fra Ukraina har råd til det. Jeg vil helst ikke være med på å avlive kjæledyra til folk som har flyktet fra krig.. Nok et traume bare man gir.

Vel, for å være helt ærlig, vi har brukt nesten 65 millioner kroner (sist jeg så tall) på Ukrainske kjæledyr så langt. Og jeg er tilbøyelig til å være kynisk nok til å si at de pengene heller kunne vært brukt til å redde menneskeliv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

Eh, noe av dette er drøyt. Kan man ikke bare fordele flyktningene litt bedre i Europa heller?

Enig i at det er fryktelig trist om folk må kvitte seg med kjæledyr, men stønaden de får må jo stå i forhold til det andre vanskeligstilte grupper i landet får. På pressekonferansen bekreftet de mistanken som @Mannen med ljåen nevner, at Norge får en uforholdmessig stor andel av flyktningene på grunn av svært rause støtteordninger, så en justering av disse vil trolig hjelpe på fordelingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Vel, for å være helt ærlig, vi har brukt nesten 65 millioner kroner (sist jeg så tall) på Ukrainske kjæledyr så langt. Og jeg er tilbøyelig til å være kynisk nok til å si at de pengene heller kunne vært brukt til å redde menneskeliv.

Jeg liker det ikke. Heller få et system som fordeler ukrainske flyktninger bedre. Da nært alle europeiske land er enige om at de skal vi ta vare på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (10 minutter siden):

Du får kalle det det du vil. Jeg ønsker at de skal bli tatt vare på uansett hvor de kommer og at man ikke avliver kjæledyr. Det er ikke ukraineres feil at det skal koste en formue å ta med et kjæledyr fra utlandet inn hit.

Justisministeren uttalte på Dagsrevyen i dag at denne ordningen planlegges avviklet.

Det er heller ikke norske skattebetaleres feil at kjæledyr fra Ukraina har en del sykdommer vi ikke vil ha spredd i Norge.  

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen med kjæledyr og 63 millioner. Halvparten kommer sikkert tilbake i skatt. Disse dyrene har sikkert stor betydning for eierene sin syke.

Denne diskusjonen er bare gratis mat til russiske troll. Det trenger vi ikke.
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen med kjæledyr og 63 millioner. Halvparten kommer sikkert tilbake i skatt. Disse dyrene har sikkert stor betydning for eierene sin syke.

Denne diskusjonen er bare gratis mat til russiske troll. Det trenger vi ikke.
 

Nei, ikke kall dette trollmat. Som nevnt, justisministeren er allerede i ferd med å avvikle ordningen.

Spør heller hvor mange 155 mm granater disse 63 mill. kunne ha forsynt Ukraina med, det er det denne bistanden gjelder, ikke noen hunder og katter.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen med kjæledyr og 63 millioner. Halvparten kommer sikkert tilbake i skatt. Disse dyrene har sikkert stor betydning for eierene sin syke.

Det er altså bare ett av flere forslag for å dempe asylstrømmen fra Ukraina. Du kan jo tenke deg hvor populært det ville være i befolkningen å tilby alle asylsøkere de samme godene som vi gir til ukrainerne.

Når det er sagt er jeg selvfølgelig helt enig i at vi skal ta godt vare på de som kommer hit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som jeg foreslo tidligere: Kennel i vest-Ukraina. Dette skal ikke være permanent. Vi kan subsidiere dette.

Ukrainerne i Norge har vel tenkt seg hjem igjen når Putin blir "forbedret"? Vi diskuterer som om de flyttet hit permanent, og aldri får se katten igjen?

En katt har antakelig lengre igjen å leve enn Putin og det russiske skrekkregimet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (45 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen med kjæledyr og 63 millioner. Halvparten kommer sikkert tilbake i skatt. Disse dyrene har sikkert stor betydning for eierene sin syke.

Denne diskusjonen er bare gratis mat til russiske troll. Det trenger vi ikke.

Vel, jeg følte jeg måtte si min mening likevel. Kan aldri se for meg å ta vekk hunden eller katten til en unge som har flyktet fra krig i Ukraina liksom. Da får man betale det det koster.

Enig meg deg ellers.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

@Brother Ursus Norge er foreløpig fritt for Rabies.  Rabies forekommer over hele Ukraina. Vi trenger ikke være dumsnille.

https://www.nrk.no/norge/frykter-rabies-_-alle-kjaeledyr-fra-ukraina-i-norge-ma-kontrolleres-1.15891770 )

Tror ikke du trenger stresse deg opp på akkurat det. Det er ganske strenge regler når kjæledyr skal taes inn til Norge. Vaksiner osv. Også står de på karantenesenter lenge nok til evt. smitte av slikt har brutt ut og de testes hos veterinær før de slipper ut av karantenen. Lurer på om det er opptil 6 måneder i karantene. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 timer siden):

Nei, ikke kall dette trollmat. Som nevnt, justisministeren er allerede i ferd med å avvikle ordningen.

Spør heller hvor mange 155 mm granater disse 63 mill. kunne ha forsynt Ukraina med, det er det denne bistanden gjelder, ikke noen hunder og katter.

Vil desse 63 millionane bli brukt på 155 mm granatar til Ukraina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 timer siden):

Som jeg foreslo tidligere: Kennel i vest-Ukraina. Dette skal ikke være permanent. Vi kan subsidiere dette.

Ukrainerne i Norge har vel tenkt seg hjem igjen når Putin blir "forbedret"? Vi diskuterer som om de flyttet hit permanent, og aldri får se katten igjen?

En katt har antakelig lengre igjen å leve enn Putin og det russiske skrekkregimet.

Sidan 1993 er det mange bosniarar som er blitt norske borgarar, har stifta familie og fått born som i dag er vaksne. Desse er ein naturleg del av samfunnet vårt.

Slik vil det også bli med mange ukrainarar. Om ting går slik dei fleste her håpar på vil ukrainarar i tillegg om nokre få år reise fritt ut og inn av Norge som borgarar av EU, busetje seg her og søkje arbeid på lik linje med nordmenn.

Spørsmålet er ikkje om vi skal ha innvandring eller ikkje. Det debatten bør dreie seg om er byrdefordeling i forhold til andre land når det gjeld mottak av ukrainske flyktningar, samt korleis desse kan integrerast raskast mogeleg utan at dei kostar skattebetalarane for mykje eller i for stor grad utfordrar kapasiteten til det kommunale velferdstilbodet. Samt om nokre av desse heller burde bli verande i Ukraina og kjempe for landet dei kom frå.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Tror ikke du trenger stresse deg opp på akkurat det. Det er ganske strenge regler når kjæledyr skal taes inn til Norge. Vaksiner osv. Også står de på karantenesenter lenge nok til evt. smitte av slikt har brutt ut og de testes hos veterinær før de slipper ut av karantenen. Lurer på om det er opptil 6 måneder i karantene. 

Det er vel dette flyktningane no vil måtte betale av eiga lomme.

Eg tippar at kjæledyra heretter vil bli att i Ukraina eller evt. avliva etter ankomst til Norge.

Er alle desse kjæledyra verdt 63 millionar skattebetalte kroner? Mi meining er nei. Om det er andre land som har rausare ordningar når det gjeld ukrainske kjæledyr får ein heller flykte dit.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, bojangles said:

Tror ikke du trenger stresse deg opp på akkurat det. Det er ganske strenge regler når kjæledyr skal taes inn til Norge. Vaksiner osv. Også står de på karantenesenter lenge nok til evt. smitte av slikt har brutt ut og de testes hos veterinær før de slipper ut av karantenen. Lurer på om det er opptil 6 måneder i karantene. 


Rabies er også svært lett å oppdage og diagnosere, selv om det kan være vanskelig å behandle. Bedre å ta sjansen på å måtte avlive en hund eller katt enn mer eller mindre å avlive mange preventativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...