Gå til innhold

Hvilken politisk side kansellerer mest?


Anbefalte innlegg

Konformitet kultur i Norge?  Likhet har ingenting å gjøre med din kultur, ikke sannt?

Norge falt i gruppen med de aller strengest sosiale normer. Og selskapet vårt inneholder land vi kanskje ikke liker å sammenlikne oss med, blant annet Pakistan, India, Malaysia, Singapore og Sør-Korea

https://inyheter.no/24/12/2022/nordmenn-er-konforme-og-lider-av-det/

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (22 minutter siden):

Kanselleringskulturen er nærmest ikke-eksisterende i Norge. Folk må slutte å henge så mye på sosiale medier og tro at Norge er en stat i USA.  

Enn så lenge. Men vi har en tendens til å kopiere USA, så det kommer til å bli et problem i Norge også hvis vi ikke aktivt jobber i mot det.

Og for å svare TS, så tror jeg begge sider kansellerer like mye, men helt forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Enn så lenge. Men vi har en tendens til å kopiere USA, så det kommer til å bli et problem i Norge også hvis vi ikke aktivt jobber i mot det.

Og for å svare TS, så tror jeg begge sider kansellerer like mye, men helt forskjellige ting.

Den bittelille kanselleringsbølgen (Linné-benken, Churchill-statuen, et cetera) vi så for fire fem år siden har allerede passert og kansellererne tapte. Dette er et tilnærmet ikke-eksisterende fenomen i Norge. Selv i USA blåser vinden den samme retningen. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg tenker umiddelbart på slikt som dette:

"Ord som «tjukk» og «stygg» forsvinner. I Storbritannia skal Roald Dahls barnebøker renskes for krenkende språk."

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/O8WVJk/roald-dahls-barneboeker-renskes-for-krenkende-ord

Jeg vet jo ikke hva slags politikk disse "renskriverne" står for, men mistenker jo umiddelbart ytre venstre.

Også dette "kolonialistiske bildet" i Norge. - Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sier avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet til Aftenposten.

66786.jpg?width=640&height=425&x=0&y=0&c

For meg er dette en skadelig form for "kansellering". Mens en positiv form for kansellering er at f.eks hatpredikanter ikke får lov til å spre sitt hat i moskeer, kirker eller andre religiøse plasser i Norge.

Det er noe som får meg til å tro at netflix som forsøker å proffitere av Roal Dahl-oppkjøpet på fem milliarder, ikke tilhører ytre venstre, men nok om det.

Jeg vil benytte anledningen siden du trekker frem dette Leiv Eriksson bildet til å peke på en svært god artikkel av Mariann Enge, (samt en av Øystein Sjåstad for de som har morgenbladet) for hvorfor er det liksom så feil eller fælt å kalle bilde kolonialistisk? Hvorfor har du selv fks. plasser ordet kolonialistisk i anførselstegn?
Jeg synes det er feil å ta bildet vekk bare for å være kolonialistisk (selv om det står 13 andre Christian Krohg-bilder fremme) men det er vel ikke så galt å kalle bildet kolonialistisk?
(Jeg vet at tråden ikke er ment til å dreie rundt slike detaljer i andres innlegg, men det er greit å merke seg hvor bildet kommer fra, før man skal gjøre et indignert short-hand eksempel ut av det.)

[...]Bildet vant en konkurranse utlyst av en gruppe norskamerikanere som ønsket seg et heroisk bilde av Leiv Eiriksson til visning på Verdensutstillingen i Chicago i 1893, som var viet en markering av 400-årsjubileet for Christopher Colombus’ «oppdagelse» av det amerikanske kontinentet.
Man må huske at verket var del av Chicago-utstillingens ideologi, der europeerne ble stilt ut i The White City, mens ikke-hvites kulturer ble fremvist i en egen avdeling med landsbyer der urfolk ble stilt ut som dyr.
Dette inkluderte flere amerikanske urfolksstammer og samer.
Krohgs bilde oppsto dermed ikke i en nøytral kontekst, men i en kolonial og rasistisk kontekst.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kajac said:

Enn så lenge. Men vi har en tendens til å kopiere USA, så det kommer til å bli et problem i Norge også hvis vi ikke aktivt jobber i mot det.

Og for å svare TS, så tror jeg begge sider kansellerer like mye, men helt forskjellige ting.

Kansellering er et begrep som misbrukes sterkt for å innta en offerrolle og for å få en "martyr" status for meningene sine.

Ta for eksempel Hulsker saken. Det er ikke kanselering, selv om mange kaller det for det.

Hulsker, og mange andre kjendiser, bygger opp seg selv som et produkt. Dersom han gjør noe som massene (altså kundene av produktet "Hulsker") overhode ikke liker, så påvirker det verdien av produktet "Hulsker". Det er ikke kanselering at han ikke får de samme oppdragene, han får ikke oppdragene fordi han har torpedert sin egen markedsverdi.

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Atib Azzad skrev (24 minutter siden):

Det er noe som får meg til å tro at netflix som forsøker å proffitere av Roal Dahl-oppkjøpet på fem milliarder, ikke tilhører ytre venstre, men nok om det.

Jeg vil benytte anledningen siden du trekker frem dette Leiv Eriksson bildet til å peke på en svært god artikkel av Mariann Enge, (samt en av Øystein Sjåstad for de som har morgenbladet) for hvorfor er det liksom så feil eller fælt å kalle bilde kolonialistisk? Hvorfor har du selv fks. plasser ordet kolonialistisk i anførselstegn?
Jeg synes det er feil å ta bildet vekk bare for å være kolonialistisk (selv om det står 13 andre Christian Krohg-bilder fremme) men det er vel ikke så galt å kalle bildet kolonialistisk?
(Jeg vet at tråden ikke er ment til å dreie rundt slike detaljer i andres innlegg, men det er greit å merke seg hvor bildet kommer fra, før man skal gjøre et indignert short-hand eksempel ut av det.)

[...]Bildet vant en konkurranse utlyst av en gruppe norskamerikanere som ønsket seg et heroisk bilde av Leiv Eiriksson til visning på Verdensutstillingen i Chicago i 1893, som var viet en markering av 400-årsjubileet for Christopher Colombus’ «oppdagelse» av det amerikanske kontinentet.
Man må huske at verket var del av Chicago-utstillingens ideologi, der europeerne ble stilt ut i The White City, mens ikke-hvites kulturer ble fremvist i en egen avdeling med landsbyer der urfolk ble stilt ut som dyr.
Dette inkluderte flere amerikanske urfolksstammer og samer.
Krohgs bilde oppsto dermed ikke i en nøytral kontekst, men i en kolonial og rasistisk kontekst.

 

Jeg synes Mimir (R) og Eivor Evenrud (AP) fra den fornuftige delen av venstresiden sa det enkelt og best:

Også Mímir Kristjánsson (Rødt) har reagert. På sin Facebook-side skriver Kristjánsson:

«Dette er så dumt at det nesten ikke går an».

«Hvis ikke Nasjonalmuseet mener det er politisk korrekt å vise fram klassikere fra norsk malerkunst, får de heller gi bort maleriene til andre norske gallerier», skriver Kristjánsson.

 

Museets kunstneriske oppdatering, og især fjerningen av Krohg-maleriet, har også fått leder Eivor Evenrud (Ap) i Oslo bystyres kultur- og utdanningsutvalg til å reagere, skriver Vårt Oslo. Hun mener det er helt absurd at Krohg-maleriet settes i kjelleren.

Hva er greia med at alt fra fortiden skal leses inn i samtiden og få påklistret nye merkelapper, skriver Evenrud på sin Facebook-side.

– Hva er man redd for at publikum skal tenke? Tror man folk er så intellektuelt slappe at de selv ikke klarer å forstå at noe har endret seg på 130 år?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi kan jo ta en kjapp analyse;

Hvilke grupper er det som truest med hvilke form for kansellering, i hvor stort omfang, og i hvor stor grad er dette urett -- dobbeltmoralsk eller autoritært, eller en annen form for umoralsk?

---

Konservative og kristne i engelskspråklige land påstår seg kansellert i sosiale medier, men påstandene samsvarer ikke med bevisene, som viser at de tvert i mot historisk har fått særbehandling i alle plattformer, men krever MER særbehandling enn de allerede demonstrerbart får for å ikke føle seg krenket.

https://www.theguardian.com/media/2021/feb/01/facebook-youtube-twitter-anti-conservative-claims-baseless-report-finds

https://www.techdirt.com/2022/04/18/fascinating-new-study-suggests-again-that-twitter-moderation-is-biased-against-misinformation-not-conservatives/

---

Så har vi et påstått problem innen vitenskap, hvor igjen religiøse og konservative påstår at vitenskapen ikke tar nok hensyn til følelsene deres innen alternativ historie, samfunnsvitenskap, forskning på klima, kjønn/seksualitet, og biologi.

Som igjen er svada;
Konservative ønsker å begrense og kansellere nyere forskning på...
...klima, hvor konservative generelt ikke tror på hva de selv formidler, de bare er moralsk korrupte populister -- villige til å endre filosofi og politisk standpunkt for penger -- blir betalt for å tjene agendaen til mennesker som behøver politikk og disinformasjon for å tjene penger.
https://www.newyorker.com/magazine/2022/08/22/how-did-fighting-climate-change-become-a-partisan-issue

...menneskets biologi som har konkludert med at transkjønn ikke er en mental lidelse -- og å begrense tilgangen på helsehjelp disse personene får, over hele den vestlige verden, med disinformasjon og misinformasjon som bensin på bålet de selv startet da ny diagnosemanual ble lansert.
Der er her blant annet Jordan Peterson kommer fra, i et herlig lysshow i det han falt som en komet ned i bakken, og har nådde stadig nye lavmål etter hvert som han har åpnet opp om følelsene sine om politikk.

Lenker til en video da alle som tror at Jordan Peterson er kompetent har forestillingen fra alternative medier eller youtube, en forestilling som virkelig trenger å bli lagt død av mannen sine egne utsagn, i det han benekter menneskeskapte klimaendringer med mer:

Spoiler




...

Å ikke bli tatt seriøst av fagfelt man viser mangelfull eller feilaktig og utdatert kunnskap om er jo ikke galt av fagfeltet.

Fagfelt innen forskning, medisin og vitenskap krever at folk forstår feltet de er en del av. 

---

Men ja.

Hva mer av konkrete og systematiske -- som i motsetning til anekdotiske -- problemer med kansellering finnes?
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg synes Mimir (R) og Eivor Evenrud (AP) fra den fornuftige delen av venstresiden sa det enkelt og best:

Også Mímir Kristjánsson (Rødt) har reagert. På sin Facebook-side skriver Kristjánsson:

«Dette er så dumt at det nesten ikke går an».

«Hvis ikke Nasjonalmuseet mener det er politisk korrekt å vise fram klassikere fra norsk malerkunst, får de heller gi bort maleriene til andre norske gallerier», skriver Kristjánsson.

Museets kunstneriske oppdatering, og især fjerningen av Krohg-maleriet, har også fått leder Eivor Evenrud (Ap) i Oslo bystyres kultur- og utdanningsutvalg til å reagere, skriver Vårt Oslo. Hun mener det er helt absurd at Krohg-maleriet settes i kjelleren.

– Hva er greia med at alt fra fortiden skal leses inn i samtiden og få påklistret nye merkelapper, skriver Evenrud på sin Facebook-side.

– Hva er man redd for at publikum skal tenke? Tror man folk er så intellektuelt slappe at de selv ikke klarer å forstå at noe har endret seg på 130 år?

Nå får jeg intrykk av at du svarer litt på autopilot.
Som sagt er jeg enig í
at man ikke skal putte bilder til lagring i kjelleren bare fordi de er sånn-eller-sånn, det var ikke innholdet av teksten jeg viste til.

Jeg ville bare oppklare om at det er temmelig ukontroversielt (altså ukontroversielt på rent faglig grunnlag, beviselig ikke på et sosialt) å si at bildet inneholder kolonialistisk tematikk og er tiltenkt en kolonialistisk kontekst.
Det er ikke en ny merkelapp slik som Evenrud får seg til å si, man er kanskje mer kritiske til kolonialisme enn tidligere, men merkelappen er ikke ny.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Red Frostraven said:

Vi kan jo ta en kjapp analyse;

Hvilke grupper er det som truest med hvilke form for kansellering, i hvor stort omfang, og i hvor stor grad er dette urett -- dobbeltmoralsk eller autoritært, eller en annen form for umoralsk?

---

Konservative og kristne i engelskspråklige land påstår seg kansellert i sosiale medier, men påstandene samsvarer ikke med bevisene, som viser at de tvert i mot historisk har fått særbehandling i alle plattformer, men krever MER særbehandling enn de allerede demonstrerbart får for å ikke føle seg krenket.

https://www.theguardian.com/media/2021/feb/01/facebook-youtube-twitter-anti-conservative-claims-baseless-report-finds

https://www.techdirt.com/2022/04/18/fascinating-new-study-suggests-again-that-twitter-moderation-is-biased-against-misinformation-not-conservatives/

---

Så har vi et påstått problem innen vitenskap, hvor igjen religiøse og konservative påstår at vitenskapen ikke tar nok hensyn til følelsene deres innen alternativ historie, samfunnsvitenskap, forskning på klima, kjønn/seksualitet, og biologi.

Som igjen er svada;
Konservative ønsker å begrense og kansellere nyere forskning på...
...klima, hvor konservative generelt ikke tror på hva de selv formidler, de bare er moralsk korrupte populister -- villige til å endre filosofi og politisk standpunkt for penger -- blir betalt for å tjene agendaen til mennesker som behøver politikk og disinformasjon for å tjene penger.
https://www.newyorker.com/magazine/2022/08/22/how-did-fighting-climate-change-become-a-partisan-issue

...menneskets biologi som har konkludert med at transkjønn ikke er en mental lidelse -- og å begrense tilgangen på helsehjelp disse personene får, over hele den vestlige verden, med disinformasjon og misinformasjon som bensin på bålet de selv startet da ny diagnosemanual ble lansert.
Der er her blant annet Jordan Peterson kommer fra, i et herlig lysshow i det han falt som en komet ned i bakken, og har nådde stadig nye lavmål etter hvert som han har åpnet opp om følelsene sine om politikk.

Lenker til en video da alle som tror at Jordan Peterson er kompetent har forestillingen fra alternative medier eller youtube, en forestilling som virkelig trenger å bli lagt død av mannen sine egne utsagn, i det han benekter menneskeskapte klimaendringer med mer:

  Reveal hidden contents

 

 

 


...

Å ikke bli tatt seriøst av fagfelt man viser mangelfull eller feilaktig og utdatert kunnskap om er jo ikke galt av fagfeltet.

Fagfelt innen forskning, medisin og vitenskap krever at folk forstår feltet de er en del av. 

---

Men ja.

Hva mer av konkrete og systematiske -- som i motsetning til anekdotiske -- problemer med kansellering finnes?
 

Tänker väl inte så väldigt mycket på kansellering men jag trodde konseptet blev vanligt under metoo når man kansellerade män som anklagases för diverse ting. Hörde for eksempel en sveriges radio dokumentär av Marilyn Manson där man sa att han blev kanserallerad.

Vad man lägger i begreppet verkar bero rätt mycket på vilken side man er på. 

Endret av fredrik2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, jjkoggan said:

Konformitet kultur i Norge?  Likhet har ingenting å gjøre med din kultur, ikke sannt?

Norge falt i gruppen med de aller strengest sosiale normer. Og selskapet vårt inneholder land vi kanskje ikke liker å sammenlikne oss med, blant annet Pakistan, India, Malaysia, Singapore og Sør-Korea

https://inyheter.no/24/12/2022/nordmenn-er-konforme-og-lider-av-det/

Tycker det där verkade väldigt rart. Förstod inte heller vad som var så strikt i Norge efter att ha läst inyheter och forskning.no artikeln. Själva artikeln fick jag inte läsa.

En "dålig" sak i Norge verkar dock vara att folk följer lover och regler mer än i andra länder vad det nu har med konformitet i kulturen att göra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (56 minutter siden):

Nå får jeg intrykk av at du svarer litt på autopilot.
Som sagt er jeg enig í
at man ikke skal putte bilder til lagring i kjelleren bare fordi de er sånn-eller-sånn, det var ikke innholdet av teksten jeg viste til.

Jeg ville bare oppklare om at det er temmelig ukontroversielt (altså ukontroversielt på rent faglig grunnlag, beviselig ikke på et sosialt) å si at bildet inneholder kolonialistisk tematikk og er tiltenkt en kolonialistisk kontekst.
Det er ikke en ny merkelapp slik som Evenrud får seg til å si, man er kanskje mer kritiske til kolonialisme enn tidligere, men merkelappen er ikke ny.

Beklager autopiloten.

Jeg er enig i det du sier, desto mer håpløs begrunnelse for å ta ned bildet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kansellering er et gammelt fenomen, men i en ny drakt. Tanken er at mennesker som ikke sier eller oppfører seg innenfor rammen av en bestemt tro eller ideologi vil miste sine muligheter for levebrød og sin sosiale status. Hensikten er å skremme folk, til alle later som om de er enige.

Nylig leste jeg et sammendrag av boken ''The cancelling of the American mind'' og det ser ut til at fenomenet har akselerert i USA. Det som på midten av 2010-tallet så ut til å være et universitetsproblem, har spredt seg til resten av samfunnet. Forfatterne av boken tar for seg ''cancel culture'' innen journalistikk, naturvitenskap, forlagsbransjen og i skolen. I praksis er det ikke annet enn æreskultur for institusjoner og bedrifter. Hvis det oppstår et driv, er både universiteter og bedrifter villige til å ofre en person, skyldig eller ikke, for å redde deres ære.

At det i det hele tatt oppstår er fordi du velger å slutte å debattere med (eller ignorere) folk hvis meninger du misliker. Man velger å ikke møte en påstand med objektive argumenter, i stedet må den enkelte mobbes ut av offentligheten. Jeg synes det er vanskelig å forestille seg at mobbing noen gang kan føre til noe godt.

Det er synd at selve ordet kansellering har fått en så sterk politisk helning. Jeg har selv lest i morgenavisen min at både sosialister, liberale og borgerlige bruker det begrepet i ulike sammenhenger. Sannsynligvis fordi folk blir sett mindre på som individer og mer som en del av en gruppe. Da blir det lett å projisere mange andre egenskaper på folk som ikke nødvendigvis stemmer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

Vi kan jo ta en kjapp analyse;

Hvilke grupper er det som truest med hvilke form for kansellering, i hvor stort omfang, og i hvor stor grad er dette urett -- dobbeltmoralsk eller autoritært, eller en annen form for umoralsk?

---

Konservative og kristne i engelskspråklige land påstår seg kansellert i sosiale medier, men påstandene samsvarer ikke med bevisene, som viser at de tvert i mot historisk har fått særbehandling i alle plattformer, men krever MER særbehandling enn de allerede demonstrerbart får for å ikke føle seg krenket.

https://www.theguardian.com/media/2021/feb/01/facebook-youtube-twitter-anti-conservative-claims-baseless-report-finds

https://www.techdirt.com/2022/04/18/fascinating-new-study-suggests-again-that-twitter-moderation-is-biased-against-misinformation-not-conservatives/

---

Så har vi et påstått problem innen vitenskap, hvor igjen religiøse og konservative påstår at vitenskapen ikke tar nok hensyn til følelsene deres innen alternativ historie, samfunnsvitenskap, forskning på klima, kjønn/seksualitet, og biologi.

Som igjen er svada;
Konservative ønsker å begrense og kansellere nyere forskning på...
...klima, hvor konservative generelt ikke tror på hva de selv formidler, de bare er moralsk korrupte populister -- villige til å endre filosofi og politisk standpunkt for penger -- blir betalt for å tjene agendaen til mennesker som behøver politikk og disinformasjon for å tjene penger.
https://www.newyorker.com/magazine/2022/08/22/how-did-fighting-climate-change-become-a-partisan-issue

...menneskets biologi som har konkludert med at transkjønn ikke er en mental lidelse -- og å begrense tilgangen på helsehjelp disse personene får, over hele den vestlige verden, med disinformasjon og misinformasjon som bensin på bålet de selv startet da ny diagnosemanual ble lansert.
Der er her blant annet Jordan Peterson kommer fra, i et herlig lysshow i det han falt som en komet ned i bakken, og har nådde stadig nye lavmål etter hvert som han har åpnet opp om følelsene sine om politikk.

Lenker til en video da alle som tror at Jordan Peterson er kompetent har forestillingen fra alternative medier eller youtube, en forestilling som virkelig trenger å bli lagt død av mannen sine egne utsagn, i det han benekter menneskeskapte klimaendringer med mer:

  Vis skjult innhold

 

 

 


...

Å ikke bli tatt seriøst av fagfelt man viser mangelfull eller feilaktig og utdatert kunnskap om er jo ikke galt av fagfeltet.

Fagfelt innen forskning, medisin og vitenskap krever at folk forstår feltet de er en del av. 

---

Men ja.

Hva mer av konkrete og systematiske -- som i motsetning til anekdotiske -- problemer med kansellering finnes?
 

Ifølge denne studien er progressive mindre tolerante mot sine meningsmotstandere.

However, 44 percent of extreme liberals talk politics at least a few times a week, compared to just 13 percent of moderates and 32 percent of extreme conservatives. A quarter of Americans who are solidly but not extremely liberal or conservative discuss politics with friends on at least a weekly basis. While there is an ample number of conservatives who talk politics frequently, conservatives are far less likely than liberals to lose or end friendships over disagreement; instead, it appears that it is primarily liberals who cut off ties with those they disagree with.

https://www.newsweek.com/my-new-study-proves-it-cancel-culture-much-worse-left-opinion-1598727

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

For det første så kommer du med en rekke eksempler som ikke er kanselleringer (kritikk av Rollness, redigering av bøker)

For det andre, flere av eksemplene dine er forsøk på kanselleringer, men hvor personen/tingen som ble forsøkt kansellert, ikke ble det (Linné-benken, Churchill-statuen)

Noen av eksemplene dine er kanselleringer (stein saks papir-saken), men er ikke nok til å si at vi har en kanselleringskultur i landet. Det er ingen vits i å blåse dette ikke-fenomenet ut av proporsjoner. 

Du skrev ikke kanselleringer. Du skrev kanselleringskultur. Det er et begrep brukt for å beskrive strategier brukt av aktivister for å utestenge noen. Merk at det har med hensikt å gjøre, og ikke nødvendigvis om strategien ble en suksess eller ikke. Det må altså ikke innebære at noen faktisk ble kansellert, oppsagt, havnet i fengsel e.l., men strategier som gjerne har slikt til hensikt. Det er altså innenfor begrepet kanselleringskultur om noen bare blir utstøtt eller utfryst fra sosiale eller profesjonelle kretser, på grunn av det kritikerne anser som kontroversielle holdninger eller oppførsel.

Så alle eksemplene er innenfor.

Men jeg er klar over at strategisk ekvivokering er et fenomen som gjerne benyttes i slike debatter. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (24 minutter siden):

For det første så kommer du med en rekke eksempler som ikke er kanselleringer (kritikk av Rollness, redigering av bøker)

For det andre, flere av eksemplene dine er forsøk på kanselleringer, men hvor personen/tingen som ble forsøkt kansellert, ikke ble det (Linné-benken, Churchill-statuen)

Noen av eksemplene dine er kanselleringer (stein saks papir-saken), men er ikke nok til å si at vi har en kanselleringskultur i landet. Det er ingen vits i å blåse dette ikke-fenomenet ut av proporsjoner. 

Det blir mindre kansellering hvis samfunnet allerede krever strenge sosiale normer og få ligger utenfor normene

Nordmenn stiller svært strenge krav til oppførsel og straffer uønsket atferd. Det viser en kartlegging av sosiale normer er i ulike land.

https://www.forskning.no/partner-sosiale-relasjoner-norges-handelshoyskole/strenge-nordmenn/770787

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...