Gå til innhold

Hvilken politisk side kansellerer mest?


Anbefalte innlegg

Markiii skrev (4 minutter siden):

Er det ikke omvendt? Høyresiden er svært opptatt av å detaljstyre folks privatliv, ved å f.eks. regulere sex, abort, ekteskap, osv. Venstresiden er mer opptatt av å detaljstyre samfunnet, eller strukturene i samfunnet.

Den delen der av Høyresiden er vel mer eller mindre død, i alle fall her i landet. Så kan man si at Venstresiden for en stor del har tatt over den saken der. Særlig når det gjelder talefrihet og beslektede tema.

Dagens Høyreside er vel generelt mest opptatt at minimal styring av noe som helst (noe som heller ikke er bra).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (1 time siden):

Er det ikke omvendt? Høyresiden er svært opptatt av å detaljstyre folks privatliv, ved å f.eks. regulere sex, abort, ekteskap, osv. Venstresiden er mer opptatt av å detaljstyre samfunnet, eller strukturene i samfunnet.

Jo selvsagt, de veldig langt til høyre og de veldig langt til venstre ønsker å detaljstyre livet til folk. Vi som er et sted i mellom har et mer avslappet forhold til ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/21/2024 at 8:00 PM, Regardé said:

Spurte hen

Jeg ble ganske skremt av at du her ser ut til å betrakte Chat GPT som en ekte person. Kanskje bare en menneskelig 'glipp' fra din side da...

Ja, jeg vet at ett AI styrt program som har avanserte svar på henvendelser, selv er fullt i stand til å påstå at det er en person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (12 timer siden):

Den delen der av Høyresiden er vel mer eller mindre død, i alle fall her i landet. Så kan man si at Venstresiden for en stor del har tatt over den saken der. Særlig når det gjelder talefrihet og beslektede tema.

Ja, selv Høyre er langt til venstre i verdenssammenheng. Det er hva som gjør at de er mindre som autoritære partier i andre land, og hva som gjør at vi har mindre klasseskiller og er verdens beste land å leve i.

Høyre, Venstre, KrF og FrP er ikke spesielt langt til høyre, men de prøver å opprettholde klasseskiller -- den ultimate kanselleringskulturen, i det at de regner klasseskiller som naturlig og fører politikk som bidrar til å forsterke og øker disse.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (13 timer siden):

Jeg ble ganske skremt av at du her ser ut til å betrakte Chat GPT som en ekte person. Kanskje bare en menneskelig 'glipp' fra din side da...

Ja, jeg vet at ett AI styrt program som har avanserte svar på henvendelser, selv er fullt i stand til å påstå at det er en person.

Nei. Nja...ja og nei! Holder døren åpen for at A.I er mer enn et styrt program. I fremtida. Vil si at jeg prøver og se på alt vi mennesker skaper, og alt annet, med samme respekt. Alt har sin funksjon (intelligens og liv) på en høyere plan enn virkeligheten vi kan oppfatte. I tillegg til sin funksjon her og nå. 

A.I er et nydelig verktøy (kan kalle det verktøy med 🙂) i kreativt arbeid. 

Men har hatt samtaler (bild, kunst, musikk og text med andre A.I) chat gpt,  som vært "mindblowing". Så det går ikke å stikke under stol med at man føler at det er noe mer enn bare et "verktøy" som er skapt, noen ganger. 😅 

 

Endret av Regardé
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 23.1.2024 den 20.36):

Så kan man si at Venstresiden for en stor del har tatt over den saken der. Særlig når det gjelder talefrihet og beslektede tema.

Når det kommer til å forhindre andres ytringsfrihet med vold, sjikane, sensur, trusler og overdøvende leven er det vel egentlig kun venstreorienterte som har vært på ferde. Jeg kommer ikke på noen eksempler de siste tiårene der høyrevridde har aktivert motstand i tilsvarende grad som for eks ved en SIAN demo.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (5 minutter siden):

Har sett noen som vil kansellere hvite mennesker.

Jeg er sikker på at du og folk i SIAN føler kritikk av eventuelle forkvaklede holdninger like skarpt som muslimer føler trusselen om å bli deportert til et land de aldri har bodd i -- og den impliserte trusselen om volden disse høyreekstreme uunngåelig ville utøvd i prosessen om de fikk makten til å begå etnisk rensing er jo sammenlignbart med det at noen bruker sterke ord for å beskrive hva de mener om hatretorikken.

Det å få holdningene sine kritisert, og det å oppleve trusler om å bli landsforvist -- og, implisert, mulig drept -- av nye nazister i Europa er jo totalt sammenlignbart.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Jeg er sikker på at du og folk i SIAN føler kritikk av eventuelle forkvaklede holdninger like skarpt som muslimer føler trusselen om å bli deportert til et land de aldri har bodd i -- og volden disse menneskene uunngåelig ville utøvd i prosessen om de fikk makten til å begå etnisk rensing.

Det å få holdningene sine kritisert, og det å oppleve trusler om å bli landsforvist -- og, implisert, mulig drept -- av nye nazister i Europa er jo totalt sammenlignbart.

Nå er jo temaet her hvem som kanseller\sensurerer\forhindrer talefrihet mest, og der er venstesiden langt mer aktiv. Litt av poenget med et demokratisk samfunn er jo at en skal tåle at andre politiske meninger kommer frem, selvom en skulle være uenig. Således mener jeg at både SIAN og muslimer skal få lov til å tale i fred, såfremt budskapet er innenfor lovens rammer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (20 minutter siden):

Nå er jo temaet her hvem som kanseller\sensurerer\forhindrer talefrihet mest, og der er venstesiden langt mer aktiv.

Har vi noe dokumentasjon på noe av dette eller er det bare følelser ? Når vi ser de høyreradikale sin merkelige kamp mot lgbtq så tenker jeg det er ganske utstrakt bruk av kansellering, sensurering å forhindring av talefrihet på begge sider, at venstresiden skal være langt mer aktiv i en verden der  kristenkonservative høyreradikalister sprer fake news til alle som er villige til å tro på hatet deres sliter jeg med å se at venstresiden skal være langt mer aktiv. Same shit, different name. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (36 minutter siden):

Litt av poenget med et demokratisk samfunn er jo at en skal tåle at andre politiske meninger kommer frem, selv om en skulle være uenig.

Legg dog merke til at SIAN ønsker å kansellere muslimer, og ikke bare deres ytringer, men å kaste dem ut av landet.
De ønsker å kaste ideologiske motstandere ut av landet.

De får uttale seg helt fritt.

At et par ungdommer som er ofre for deres hat og trusler om etnisk rensing, eller deres venner, blir provosert av de nazistisk-inspirerte ideene til SIAN er temmelig forståelig, selv om jeg ikke støtter det at ofre for hat angriper de høyreekstreme som vil dem, personlig, vondt:

Hatretorikken og truslene fører ondt med seg:
Mennesker blir deprimerte og opplever angst av at grupper i samfunnet bokstavelig talt ønsker å utsette dem for etnisk rensing, kaste dem ut av deres hjem;
Hatefulle ytringer av arten SIAN eller nynazister fremmer har høyst reelle konsekvenser for mennesker og deres liv, som kan sammenlignes med effekten av fysisk vold i skaden den gjør på ofrene:
De vet at det er en realistisk mulighet for at truslene blir gjennomført, eller at hatet i seg selv fører til fysisk vold.

Det er dog viktig at SIAN svares umiddelbart og uten pause, slik at den menneskerettighetsfiendtlige søppelretorikken deres blir møtt av kritikk så snart som mulig.

Hvert punktum i deres tale markerer et sted man helt legitimt kan starte et motsvar, i offentligheten, der hvor det ikke er noe moderert og organisert tale på privat grunn.

---

Noen ganger så bryter ekstremister retningslinjer, og blir bannet.
Slik er det å ønske å bryte menneskerettigheter og å ønske å utøve vold mot minoriteter.

At det ikke finnes tilsvarende ondskap på venstre side som forsøker å spre sin hatideologi, og som dermed ikke gir høyre side noen grunn til å protestere mot deres hatretorikk, fordi det ikke finnes, er ikke noe godt forsvar av ytre høyre.

Folk fra hele det politiske spektrumet kritiserer og deltar i motdemonstrasjoner mot SIAN.

Fra Høyre sine nettsider:

 

Sitat

 

La oss vise Sian at vi vet bedre

Lørdag 24. april skal Stopp Islamiseringen Av Norge (Sian) holde en appell i Sandvika. Sians navn har alltid tatt med seg frykt, hat og splittelse. Vi tar sterkt avstand fra Sians budskap og meninger, men de må likevel få lov til å ytre sin mening. Ytringsfriheten er noe vi alle verdsetter høyt, og ikke noe vi skal begrense, men vi skal uansett ikke legge skjul på at vi fordømmer deres budskap og er dypt uenige.

 

 

https://hoyre.no/baerum/aktuelt/la-oss-vise-sian-at-vi-vet-bedre/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Har vi noe dokumentasjon på noe av dette eller er det bare følelser ?

Som sagt, jeg kommer ikke på noen eksempler de siste tiårene der høyresiden har gjort tilsvarende for å forhindre ytringsfrihet i tilsvarende grad som for eks ved en SIAN demo. Om du vet om noen i Norge så nevn de gjerne, jeg er ikke fan av sånt uansett hvor det kommer fra.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Legg dog merke til at SIAN ønsker å kansellere muslimer, og ikke bare deres ytringer, men å kaste dem ut av landet.
De ønsker å kaste ideologiske motstandere ut av landet.

De får uttale seg helt fritt.

At et par ungdommer som er ofre for deres hat og trusler om etnisk rensing, eller deres venner, blir provosert av de nazistisk-inspirerte ideene til SIAN er temmelig forståelig, selv om jeg ikke støtter det.

Det er dog viktig at SIAN svares umiddelbart og uten pause, slik at den menneskerettighetsfiendtlige søppelretorikken deres blir møtt av kritikk så snart som mulig.

Hvert punktum i deres tale markerer et sted man helt legitimt kan starte et motsvar, i offentligheten, der hvor det ikke er noe moderert og organisert tale på privat grunn.

---

Noen ganger så bryter ekstremister retningslinjer, og blir bannet.
Slik er det å ønske å bryte menneskerettigheter og å ønske å utøve vold mot minoriteter.

At det ikke finnes tilsvarende ondskap på venstre side som forsøker å spre sin hatideologi, og som dermed ikke gir høyre side noen grunn til å protestere mot deres hatretorikk, fordi det ikke finnes, er ikke noe godt forsvar av ytre høyre.

Folk fra hele det politiske spektrumet kritiserer og deltar i motdemonstrasjoner mot SIAN.

Fra Høyre sine nettsider:

 

 

https://hoyre.no/baerum/aktuelt/la-oss-vise-sian-at-vi-vet-bedre/

SIAN vinner vel ikke noen populæritetskonkurranse, det er helt greit men dersom de ikke har bryter med norsk lov bør de, som alle andre, få anledning til å dele sitt budskap. Om det settes et presedens om det er greit å sabotere andres ytringsfrihet fordi aktørene kan betraktes som smakløse, kan det slå tilbake på alle, inkludert din ytringsrett også.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (12 minutter siden):

Som sagt, jeg kommer ikke på noen eksempler de siste tiårene der høyresiden har gjort tilsvarende for å forhindre ytringsfrihet i tilsvarende grad som for eks ved en SIAN demo.

Sian er i seg selv en organisasjon som vil sensurere å kansellere, en gjeng med radikale spredere av hat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (9 minutter siden):

SIAN vinner vel ikke noen populæritetskonkurranse

SIAN sin eksistens som hatorganisasjon er grunn nok til å kritisere dem hver gang navnet nevnes, da de og deres ideologi er en skam for landet, og må behandles deretter -- deres ideologi er som noe uønsket som bør repareres, som en sprekk i en glassrute, eller en bulk i en bildør, eller en hundebæsj på fortauet.

Norge ville vært bedre om SIANs medlemmer flyttet ut i stedet for å ønske å bryte andre mennesker sine menneskerettigheter, eller endre bedre, fikk fikset hva enn som er galt med dem -- i stedet for å formidle ønsker om etnisk rensing, til skade for både ofrene for hatretorikken og landet i helhet, som lider av at folk kaster bort tiden sin og vår på å bruke fritiden sin på å hate, fremfor å være produktive medlemmer av samfunnet. 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
majer skrev (På 15.1.2024 den 11:09 AM):

I media hører jeg om kanselleringer av alt fra kakenavn til ord i bøker. Da er det som regel folk på venstresiden som kansellerer. Men ser man i kommentarfeltet på VG eller Facebook ser man tydelig mange nedsettende kommentarer mot unge som er engasjert i miljø osv. Kommentarer som er ment å kansellere ved at de skriver ting som "forstår ikke økonomi", "ung kvinne" eller andre ting

Anbefaler at du leser deg opp på fremmedord og synonymer før du fortsetter tiradene dine…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...