Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 minutt siden):

Dette er nok bare toppen av isfjellet. Hvis folket hadde visst om hvor omfattende korrupsjon er i det politiske spillet ville de blitt sjokkert. Norge er kanskje ikke SÅ ille. Usa derimot, oh lord...

Pelosi er vell ett prakt eksempel, tjener noen få millioner pr år og er god for milliarder... verdens beste trader

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, kremt said:

Dette er nok bare toppen av isfjellet. Hvis folket hadde visst om hvor omfattende korrupsjon er i det politiske spillet ville de blitt sjokkert. Norge er kanskje ikke SÅ ille. Usa derimot, oh lord...

Usa har omdefinert det vi regner som korrupsjon til å være endel av den demokratiske stemmeretten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (23 timer siden):

 

Dessuten har de sortert hele makkverket på firmanavn, ikke dato.

Nå som noen har tatt seg bryet med å scanne og konvertere til Excel, kan du sortere, gruppere og filtrere så mye du orker på kryss og tvers! 😍

 

I bilde-PDF'n vet jeg ikke hvorfor det var gjort slik, men hvis man ønsket å sjekke konkret inhabilitet mot selskap X, var det jo forholdsvis enkelt.

 

Noen som kan forklare meg hva Erna/Sindre har å tjene på å droppe klokkeslett? Vi har jo fått antall transaksjoner m/pris, så akkurat hva er oppsiden deres med å skjule den? 🤔

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (20 minutter siden):

Nå som noen har tatt seg bryet med å scanne og konvertere til Excel, kan du sortere, gruppere og filtrere så mye du orker på kryss og tvers! 😍

 

I bilde-PDF'n vet jeg ikke hvorfor det var gjort slik, men hvis man ønsket å sjekke konkret inhabilitet mot selskap X, var det jo forholdsvis enkelt.

 

Noen som kan forklare meg hva Erna/Sindre har å tjene på å droppe klokkeslett? Vi har jo fått antall transaksjoner m/pris, så akkurat hva er oppsiden deres med å skjule den? 🤔

Jeg synes det er rart. Mulig det har vært et par dager hvor ingen visste noe på morgenen, mens alle visste noe på kvelden. Og Finnes sto tilfeldigvis tidlig opp den dagen... For å skjule dette, så fjerner man alle klokkeslett.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, qualbeen said:

Noen som kan forklare meg hva Erna/Sindre har å tjene på å droppe klokkeslett? Vi har jo fått antall transaksjoner m/pris, så akkurat hva er oppsiden deres med å skjule den?

Det er kun en ting de kan oppnå ved å sensurere tidspunkt for handlene. Og det er ikke økt personvern. Det jeg tror de gjør er å forsøke å skjule at det har vært innsidehandel. Om feks data viser at Sindre storhandler enkeltaksjer rett før viktige pressemeldinger blir kjent vil det jo naturligvis vise innsidehandel. Derfor fjernet de klokkeslettene. Hadde de ikke hatt noe å skjule ville de bare publisert en komplett liste umiddelbart. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (15 timer siden):

Dette er nok bare toppen av isfjellet. Hvis folket hadde visst om hvor omfattende korrupsjon er i det politiske spillet ville de blitt sjokkert. Norge er kanskje ikke SÅ ille. Usa derimot, oh lord...

Bare flinkere til å skjule korrupsjonen. Dette er, som du så riktig påpeker, kun toppen av et isfjell? Hvorfor skulle de ellers være så desperate etter å få på plass et lovverk som skal hindre offentlig innsyn i hva de foretar seg bak ryggen på velgerne og skattebetalerne. Men de prøver seg jo nå igjen, med en "utannet" versjon som "bare" skal hindre innsyn i konsesjoner om havvind. Slikt skal visst være statshemmeligheter heretter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tok kjempelån bak Ernas rygg

Sitat

Sindre Finnes tok opp millionlån for å kjøpe aksjer, uten at Erna Solberg kjente til det. Først da ekteparets samlede gjeld hadde vokst med én million kroner, ble den tidligere statsministeren kjent med situasjonen.

Sitat

Erna Solberg forteller Dagbladet at lånet er en aksjekreditt, med sikkerhet i andre aksjer. Høyre-lederen sier hun ikke visste om dette lånet mens hun styrte landet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja hva skal man si? Sindre Finnes er en temmelig dårlig trader utifra den artikkelen. Men det betyr jo ikke at Erna går fri selv om. For hun har likevel vært inhabil i saker der hun skulle erklært seg inhabil. Det gjelder jo både behandling av saker som omhandler selskaper der hun visste at Finnes hadde aksjer, men hun har heller ikke gjort det hun skal for å sikre at hun ikke var inhabil mtp likningstall, advarsler fra smk og en jevn strøm at journalister som ønsket å skrive om Sindres aksjehandel i alle disse årene. 

Lenke til kommentar
Quote

Nå faller hun

Erna Solberg er i ferd med å miste det borgerlige flertallet på målingene. Et nytt opprør kan bre seg mot den tidligere så populære stjerna, mener Dagbladet-kommentator Sondre Hansmark.

Det måtte jo komme før eller siden: Høyre har begynt å falle på meningsmålingene. Med det skrumper det borgerlige forspranget kraftig inn, og statsminister Jonas Gahr Støre har fått en etterlengtet pustepause.

Dersom vi sammenlikner et gjennomsnitt av målingene hittil i oktober med det i august, har Høyre mistet hele 10 mandater.

k6Ha8m3.jpg

https://www.dagbladet.no/meninger/na-faller-hun/80320798

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja det kan en saktens lure på. Dessverre virker det som om der vi reagerer med vantro og avsky reagerer politikerne med klapp på skuldra og gratulerer hverandre med "godt jobba" kommentarer når de klarer å narre landets befolkning. Jeg har hørt til og med lokalpolitikere som er Høyres motpoler snakke med beundring i stemmen når de har kommentert Høyres håndtering av Erna og Sindre saken. De snakker om å kontrollere narrativ, gode rutiner for krisehåndtering og at felles front skaper troverdighet. I praksis selv politikere på laveste plan som burde være motpolen er imponert over hvordan Høyre narret det norske folk. 

Det verste av alt er jeg ikke tror de hverken ser at de deres handlinger river ned demokratiet fra innsiden, eller at de bryr seg om det. Vi har rett og slett fått politikere som i seg selv ikke er bærekraftige fordi de ikke greier å utføre sitt tillitsverv med den aktsomhet resten av befolkningen forventer. 

Hvordan skal man endre på noe sånt? Og kan det i det hele tatt endres? For de som får stortingsplasser etter neste valg, de har jo alt gått i lære i det samme systemet som har fostret dagens juksemakere, svindlere, skattesviker, boligbedragere og innsidehandlere. Jeg tipper også neste gjeng som blir stemt inn ankommer stortinget og tenker "nå er det faen vår tur å sope til oss". Også er det hele igang igjen. Eliten skaper mer avstand mellom seg og folket ved at de tillater seg å berike seg selv og sine fra fellesskapet og de benytter alle midler for å høste mer enn de har krav på og betale mindre i skatt enn de er pliktige til. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Frp-topp har brutt Stortingets aksjeregler i flere år

Roy Steffensen (Frp) handlet aksjer og verdipapirer 291 ganger for 7 millioner kroner i sitt eget investeringsselskap siden 2016 uten å opplyse om aktiviteten.

Steffensen har kun oppgitt at han per 2. november 2017 eide 100 prosent av aksjene i Bataroyes Invest AS, melder Stavanger Aftenblad.

– Jeg har ikke gjort dette bevisst. Jeg har trodd at reglene fra 2016 fortsatt var de samme og tolket reglene som kom i 2017, feil. Jeg burde helt klart ha forsikret meg om at min forståelse var riktig, sier han til avisen.

Frp-politikeren påpeker at det i 2016 var tilstrekkelig å oppgi navnet på selskapet, men vedgår at dette ikke var nok da reglene ble skjerpet høsten 2017. Det betyr at Steffensen siden da har brutt Stortingets regler om registreringsplikt ved å rapportere feil, ufullstendig eller misvisende, skriver Aftenbladet.

Han sier at det er ingen kjekk situasjon å stå i med tanke på habilitetssakene som pågår, men betegner sin egen sak som svært liten.

– Feilen er ikke straffbar og handler verken om brudd på habilitetsregler eller innsidehandel, sier Steffensen, som har vært stortingsrepresentant for Rogaland siden 2013.

Enda en politiker gangster som ser på seg selv som hevet over lover og regler. Og reaksjonen når de blir tatt følger det samme vi har sett i flere år nå. "Reglene er for kompliserte". 

Nei reglene er ikke for kompliserte. De er veldig veldig enkle. Jeg tror ikke Steffensen er skikket til å uttale seg om hvorvidt han har brutt habilitetsregler eller loven om innsidehandel. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/frp-topp-har-brutt-stortingets-aksjeregler-i-flere-aar.pbWJYPfJB?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row21_pos1&utm_medium=dre-652593130e16f5d5995eed0e

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes drev lobbyvirksomhet både opp mot Stortinget og SMK, og Erna Solberg visste om det.

Sindre Finnes drev lobbyvirksomhet mot Stortinget
https://e24.no/privatoekonomi/i/5BgmeK/sindre-finnes-drev-lobbyvirksomhet-mot-stortinget

Sitat

Daværende statsminister Erna Solbergs ektemann drev lobbyvirksomhet mot både hennes kontor og Stortinget for statlige investeringer i en fabrikk. Solberg fikk beskjed, forteller hun E24.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er det som feiler den politiske eliten? Fravær at moral og grunnleggende folkeskikk naturligvis. Men de har jo ingen hemninger i det hele tatt. Det er rolleblandinger, skattesvik, boligsvindel, innsidehandel og inhabilitet for å nevne noe av griseriet som halve stortinget har vært involvert i. Disse menneskene må jo ha noe grunnleggende feil med personligheten? De fremstår fromme og fornuftige på TV og i virkeligheten er de grådige, griske svin som ikke skyr noenting for å berike seg selv og gjerne på bekostning av fellesskapet. Er det psykopater vi har stemt inn, eller er det kanskje andre psykiatriske diagnoser som passer bedre? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, bojangles said:

Hva er det som feiler den politiske eliten? Fravær at moral og grunnleggende folkeskikk naturligvis. Men de har jo ingen hemninger i det hele tatt. Det er rolleblandinger, skattesvik, boligsvindel, innsidehandel og inhabilitet for å nevne noe av griseriet som halve stortinget har vært involvert i. Disse menneskene må jo ha noe grunnleggende feil med personligheten?

De anser vel at de er i stand til å skille mellom private og offentlige affærer og at disse problemstillingene ikke er relevante for dem, men kanskje for andre.

Kort sagt, de overvurderer sine egne evner - noe de forøvrig har til felles med store deler av deltagerne i kommentarfeltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...