Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Det ser ut til at Økokrim egentlig mener det kan ha vært innsidehandel i minst én handel, men denne ble foreldet for ca. en måned siden.

Økokrim utelukker ikke innsidehandel da Solberg ble statsminister
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/okokrim-utelukker-ikke-innsidehandel-da-solberg-ble-statsminister/16188066/

Sitat

Selv om Økokrim konkluderer med at det ikke har skjedd innsidehandel, trekker de likevel frem ett mulig unntak i sin redegjørelse:

Finnes' kjøp av aksjer for 12.500 kroner i Nordic Mining 30. september 2013.

Sitat

I denne handelen holder Økokrim det åpent om Finnes' kan ha begått innsidehandel. I beslutningen skriver de:

«Det kan ikke utelukkes at dette stiller seg annerledes for det første kjøpet. Det forholdet ble uansett foreldet 30. september, noe Økokrim var kjent med at ville inntreffe. Det ville uansett ikke ha vært aktuelt å iverksette etterforsking for en transaksjon i størrelsesorden 10 000 kroner som ligger 10 år tilbake i tid.» skriver Økokrim.

Flere handler er blitt foreldet denne høsten, som jeg skrev her tidligere i høst:

Snikpellik skrev (På 26.9.2023 den 10.39):

Noen av Finnes sine handler blir foreldet denne høsten.

For eksempel Nordic Mining-aksjene som han plutselig kjøpte bare fire dager før Erna Solberg kunngjorde i regjeringsplattformen at at de åpnet for sjødeponi for mineralnæringen.

Dette var 30. september 2013, som altså straks er 10 år siden. Da vil ikke Økokrim ha mulighet til å etterforske dette, med mindre de skulle ta ut en siktelse.

Snart foreldet: - Terskelen er høy
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/snart-foreldet-terskelen-er-hoy/80248133

Erna Solberg innrømmer: Visste mer
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/innrommer-visste-mer/80249234

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dagner skrev (På 23.9.2023 den 10:08 PM):

Erna har brukt latterlig lang tid på å komme ut med en oversikt som burde gå kjapt å hente ut, tilfeldigvis kom ikke denne før etter valget var over.

Oversikten er i tillegg manipulert og Erna har selv sagt at hun ikke vil rette opp i dette.

For å svare på spørsmålet ditt, ja, Erna har gjort noe galt.

Edit: Jeg spurte opprinnelig om du har mer informasjon om denne manipuleringen, men jeg ser nå at saken bare virker mer og mer råtten jo mer jeg leser om den. Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i den, så jeg regner med jeg vil finne denne informasjonen selv hvis jeg gidder å lese meg mer opp.

  

Aiven skrev (På 25.9.2023 den 1:51 AM):

At folk tviler på valgresultatet i USA forstår jeg godt, med tanke på all dritten som har kommet fram etter hvert eneste valg. Partiet som taper der borte har tvilt etter hvert eneste valg  så lenge jeg kan huske (og hatt gode grunner til det), selv om det i år liksom er blitt en døds-synd, bare fordi Trump gjorde det. Har kommentariatet gullfiskhukommelse?

Trump tvilte ikke bare på valget, men gjorde straffbare handlinger for å svindle velgere, med mer. Det finnes vel 91 tiltalepunkter som kan se på hvis du lurer på mer. For å påstå at Trump bare "tvilte på valgresultatet" og at det er det samme som alle andre har gjort, er ikke noe annet enn vås.

Når det gjelder om det er grunn til å betvile valgresultater i USA så er det stort sett ikke det. Jeg var også av den oppfatning at det bare var kaos der borte, men så begynte jeg å se litt nærmere på det.

Endret av Markiii
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig ikke, Økokrim satte seg sjakk-matt etter Huitfeldt saken:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WRKjGa/oekokrim-som-politisk-aktoer

Som en kontrast, jubler Stavrum over utfallet:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/iskald-okokrim-sjef-besto-proven-luften-ut-av-erna-solberg-saken/o/5-95-1431323

Dessverre blander Stavrum "rimelig grunn til å etterforske" og "skjellig grunn til mistanke". Det første handler bare om det skal etterforskes i det hele tatt. Det kreves ikke skjellig grunn til mistanke for å starte etterforskning.

Finnes det mer detaljert informasjon om hvorfor Økokrim mener det ikke var rimelig grunn til å starte etterforskning? Jeg synes VG-kronikken har gode poenger, men kanskje det er noen som har gode motargumenter.

Jeg for min del liker Erna, men det virker som de har prøvd å holde ting skjult og det smaker vondt. Derfor skulle jeg gjerne sett at man fikk en endelig avklaring. Og da ville man måtte starte etterforskning.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Jeg blir helt nummen og matt av hvordan økokrim har håndtert denne saken. De lot med vilje flere saker bli foreldet før de tok avgjørelsen. Dersom de hadde startet etterforskning før foreldelsen så hadde de hatt sitt på det tørre og evt. innsidehandel ville ikke blitt foreldet og det ville blitt opp til retten og avsi skyld og straff. 

Dette er så alvorlig at en kan bli helt desillusjonert over samfunnets retning. Dette er et endelig bevis på at det virkelig er oss og dem. Eliten kan gjøre akkurat hva de vil, det får ingen konsekvenser. 

Hvor er landet vårt på vei? Nær halvparten på stortinget er kriminelle forbrytere. Og de kan fortsette sine kriminelle gjerninger, for det skjer jo ingenting. Og imens ruller millionlønnen inn på konto. Og de bor gratis sentralt i byen uten å se en eneste strømregning. Mens de bruker tiden sin til å pønske ut neste kupp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (24 minutter siden):

Jeg blir helt nummen og matt av hvordan økokrim har håndtert denne saken. De lot med vilje flere saker bli foreldet før de tok avgjørelsen. Dersom de hadde startet etterforskning før foreldelsen så hadde de hatt sitt på det tørre og evt. innsidehandel ville ikke blitt foreldet og det ville blitt opp til retten og avsi skyld og straff. 

Dette er så alvorlig at en kan bli helt desillusjonert over samfunnets retning. Dette er et endelig bevis på at det virkelig er oss og dem. Eliten kan gjøre akkurat hva de vil, det får ingen konsekvenser. 

Hvor er landet vårt på vei? Nær halvparten på stortinget er kriminelle forbrytere. Og de kan fortsette sine kriminelle gjerninger, for det skjer jo ingenting. Og imens ruller millionlønnen inn på konto. Og de bor gratis sentralt i byen uten å se en eneste strømregning. Mens de bruker tiden sin til å pønske ut neste kupp. 

Godt sagt. Korrupsjonen blant politiker-«eliten», snart 100% broilere som Erna, bare øker. Det må gjøres noe med hele systemet snart.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fan av Erna, så det er sagt, jeg stemmer som regel til venstre med få unntak. Feks ga jeg en gang stemme til min søsters parti.

Det var ikke Erna som handlet aksjer, om det var det så hadde det vært hade bra som med Borten.

Det var mannen hennes som vi fra før viste var interessert i aksje-handel. Om han vil jeg si, han er utrolig dum. Men det er mannen og ikke Erna. Det har kommet meg for øre at han ville tjent mer på et vanlig fond, som ville ha vært lovlig.

Til Erna og mannens forsvar, vil jeg si det er altfor dårlig regelverk og for lite kontroll. NHO og lobbyisme og mailer som tjener suspekte firmaer med henda langt inni statskasse og oljefond er for meg mye mer alvorlig enn litt gambling med aksjer på si. (Mannen var før leder i nho og har lobbyert for Erna mens hun var statsminister)

Selvom jeg synes dette er dårlig etikk og muligens ulovlig så liker jeg å vite hvem vi har i et av Norges største parti. Jeg liker ikke Trumper og nykommere som vi ikke kjenner.

Vi kjenner Erna, hun er ikke perfekt og mannen hennes er dum. Men hun er en god politiker og en ansvarlig leder, om vi ser bort fra ektemannen hennes.

Vi vet hvem de er, sørg heller for å ha klare regler og god kontroll.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å tillegge Sindre sin aksje-handel noe moralsk vekt. Greia er vel at Erna slumset med regelverket slik som flere andre, og man har avdekket svakheter i systemet rundt henne. Det bør bli mer bevissthet rundt slike ting og systemet må strammes opp. Jeg ser dog lite dramatikk rundt dette. Ikke noe regulær korrupsjon eller spesiell inside-handel er avdekket. 

En annen sak er at korrupsjon på lokal-nivå bør sjekkes mer opp. Her er det *mye* å ta tak i, men media viser lite interesse for slike ting. Morsommere å "felle" Erna?

 

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mjauritz skrev (21 timer siden):

Nok et bevis for et todelt rettssystem; ett for oss vanlige folk og ett for eliten.

Med NAV-skandalen som bakteppe, må man dessverre konkludere med at eliten er flinke til å renvaske seg selv.
Vanlige folk blir fengslet pga småpenger/misforståelser, mens eliten frikjennes i langt større saker.

Når dette skjer får vi «drain the swamp» holdninger i norsk politikk også. En forkastelig utvikling som norske politikere har klart å skape på egen hånd.

Erna er bare den nyeste i rekka av usympatiske og lite tillitvekkende maktpolitikere som ødelegger et system hvor disse verdiene betyr alfa og omega.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gouldfan said:

Den skjønte jeg ikke?

Du skriver
"Men hun er en god politiker og en ansvarlig leder, om vi ser bort fra ektemannen hennes."
Du er ikke flink vis du klarer i 8 år + tiden i hjemkommunen og hjemfyllket å drive med åpenlys korrupsjon bare fordi det er noe det Norske rettsvesnet har berørsingsfrykt for. Og du prøver å ansvarsfraskrive deg med å si at det er SMK som skal gi det et papir som gir deg fritak i stede for å bli domfelt for å fasilitere innsidehandel. 

Fortsetter det på denne måten lurer jeg genuint på hvor lenge det er før Norske politikere risikerer hærverk før det eskalerer til at de lever i "gated communities" for å skyve ansvaret bort fra seg.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Med NAV-skandalen som bakteppe, må man dessverre konkludere med at eliten er flinke til å renvaske seg selv.
Vanlige folk blir fengslet pga småpenger/misforståelser, mens eliten frikjennes i langt større saker.

Når dette skjer får vi «drain the swamp» holdninger i norsk politikk også. En forkastelig utvikling som norske politikere har klart å skape på egen hånd.

Erna er bare den nyeste i rekka av usympatiske og lite tillitvekkende maktpolitikere som ødelegger et system hvor disse verdiene betyr alfa og omega.

Nå blander du sammen straffbare forhold og spørsmål om habilitet. 

Det var uansett ikke Erna, men hennes mann, som eventuelt hadde gjort seg skyldig i straffbar innsidehandel der Økokrim konkluderte med at:

1.   Saken var foreldet

2.   Økokrim hadde uansett ikke ha satt i gang etterforskning knyttet til et aksjekjøp på ca. 10.000            kroner som fant sted for ti år siden.

Jeg er ikke enige i denne påstanden om at "eliten" blir behandlet annerledes enn resten av befolkningen. I de tilfeller politikere blir tatt med buksa nede, eksempelvis knyttet til fusk med reiseregninger, blir de tiltalt og dømt. Ole Borten Moe er nå under etterforskning for mistanke om innsidehandel. Bjørnar Moxnes fikk bot og måtte etter hvert si fra seg ledervervet i Rødt for å ha knabbet et par solbriller. For vel ti år siden hadde vi pensjonsrotet der det ble reist straffesaker mot to tidligere stortingspolitikere, den ene ble frifunnet og den andre ble dømt til seks måneders fengsel.

Flere statsråder har i løpet av de siste månedene fått sparken som følge av inhabilitet. Habilitetsbrudd er ikke grunnlag for straffesaker, men får konsekvenser for om vedkommende er skikket til å inneha vervet. Og Stortingets kontrollkommite skal nå granske en rekke saker, herunder Erna.

Jeg er enig i at de siste måneders hendelser er sterkt skadelig for demokratiet og tilliten til det, spørsmålet er om "systemet" er i stand til å rydde opp.

Men det siste en skal gjøre er å svartmale situasjonen og hevde at tillitsbrudd ikke får konsekvenser når det motsatte faktisk er tilfellet. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...