Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (1 time siden):

Nei selvsagt kan jeg ikke bevise det, men at jeg ikke kan bevise det betyr ikke at det ikke kan ha skjedd. Alt slikt ville enten blitt bevist av en etterforskning, eller det ville bevist at jeg og mange med meg tok feil. Og da ville tilliten blitt gjenopprettet. Slik det ble nå uten etterforskning leder det bare til mer spekulasjoner. 

Hva er forresten greia med å slenge ut "kan du bevise det?" For det første er det hverken din eller min jobb å bevise noe som helst i saken rundt Erna og Sindre. For det andre blir det ikke mye til debatt om noenting om alt som folk undres på avfeies umiddelbart om det ikke lar seg bevise. Det viktigste både for tilliten til politikerne, systemet og i siste instans demokratiet ville vært at Erna saken fikk en real etterforskning av økokrim. Da ville vi hatt beviser for om det ble begått urett eller ei. 

Mener du dette?

Skal det iverksettes etterforskning skal det ha hjemmel strpl. §224.

Verken Økokrim eller det øvrige politiet utsetter enkeltindivider for den belastning det er å bli satt under etterforskning med mindre det er grunnlag for det. Økokrim har nå i flere uker vurdert om det skal innledes etterforskning mot Solberg og Finnes og har gitt en begrunnelse for hvorfor det ikke ble gjort;

Økokrim åpner ikke etterforskning mot Solberg eller Finnes - Økokrim (okokrim.no)

I tillegg til denne pressemeldingen, ble det også avholdt en pressekonferanse på over en time der begrunnelsen ble utdypet:

Økokrim om Solberg-beslutning: – En teoretisk mulighet er ikke tilstrekkelig – E24

Det er er flere åpenbare og store forskjeller mellom Borte Moe saken, og Solberg/Finnes saken.

Økokrim kan ikke innlede etterforskning mot noen som helst fordi folk ikke gidder å sette seg inn i sakene, og heller sluker feilinformasjon og konspirasjonsteorier denne strengen er full av.  

På den ene side hevdes det at politikere og den øvrige eliten slipper unna for lett, men det du ber om, er at Solberg og Finnes skal særbehandles i negativ retning og bare må akseptere å bli etterforsket - selv om straffeprosessloven ikke åpner for det - fordi de tilhører eliten.

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Klassekampen:

Joly er uroa for tilliten

Sitat

Korrupsjonsjegar Eva Joly meiner det ikkje hjelper på tilliten folk har til institusjonane når tidlegare politikarar leier Økokrim.

Sitat

Dei burde ha opna etterforskinga, og kanskje kom dei fram til om nokre månadar at det var okei, men det å ikkje opne etterforskinga er bisart, seier ho.

I Aftenposten:

Eva Joly sleiver i vei

Sitat

Den berømte korrupsjonsjegeren mener nordmenn lider av for høy tillit. Selv gjør hun sitt for å bryte den ned.

Sitat

 

Joly er i sin rett til å mene at Økokrim burde åpnet etterforskning. Hun peker på ett av forholdene som er undersøkt: Finnes’ aksjekjøp i gruveselskapet Nordic Mining i 2013.

 

Sitat

 

– Vi veit frå Økokrims eigen analyse av Nordic Mining-saka at dette truleg var innsidehandel. Difor veit vi at Finnes hadde intensjonen til å begå innsidehandel, sier Joly til Klassekampen.

Men dette er grovt misvisende. Økokrim skriver ikke noe om at aksjekjøpene «trolig» var innsidehandel.

 

Sitat

 

Kanskje kunne Økokrim ha landet annerledes i akkurat dette. I hvert fall hvis de skulle vært strengere med politikere og deres ektefeller enn andre.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hva er det dem er ute etter egentlig? Det er jo ikke ulovlig å ha pengene sine i aksjer, eller for den saks skyld en aksjeportefølje. Dette er jo noe som virker lovlig. Om det er derimot tegn på at det foregår manipulasjon av aksjeverdier er jo faktisk lovbrudd. Inntrykk av at dette bare føyer seg inn i rekken av personangrep, uten substans i det faktiske gjeldende nasjonale og internasjonale lovverket.

Lenke til kommentar

Virker som dagens politikere er på en evig jakt etter syndebukker og personanklager blant dagens medier og politikere, fremfor politikere som er løsningsorienterte og ansvarlige til å ivareta norsk økonomi og demokrati for dagens og fremtidige generasjoner. I stedet er det stadige bortforklaringer og kortsiktige løsninger som blir løsningen, mens dem etter beste evne jobber for å redde seg selv. Om vi sammenligner med polikere historiskt sett tror jeg ikke dagens poliyikere er på samme nivå og i stand til å håndtere en vanskelig sitasjon. 

Har desverre ikke den helt store tilliten til Erna Solberg, Jonas Gahr Støre, Torbjørn Røe Isaksen, Nikolai Astrup, Donald Trump og Joe Biden. I møte med krisestiuasjoner i forbindelse med Ukraina/Russland, finanskriser osv. Om de tar til sammenligning Richard Nixon under Vietnam-krigen eller Franklin D. Roosevelt under finanskrise på 1920-1930-tallet. Kommende amerikanske presidenter eller europeiske ledere virker heller ikke i stand til å være dyktige i forhold til å ivareta vestlige interesser.

Lenke til kommentar
Quote

– Eg synest Økokrim har abdisert si rolle, at dei ikkje oppfyller mandatet dei har fått frå Stortinget, som er å etterforske all økonomisk kriminalitet, også frå politikarar og ektefellene deira. Det verkar som at dei skyr politikken, seier korrupsjonsjegeren Eva Joly.

Etter at Økokrim fredag kunngjorde at dei ikkje startar etterforsking av aksjehandlane Sindre Finnes gjorde medan kona Erna Solberg var statsminister for å finne ut om det kan ha vore innsidehandel, reagerer Joly sterkt.

– Når du opnar etterforsking, skal du berre ha skjellig grunn til mistanke. Den mistanken er grunna i Nordic Mining. Det seier dei sjølv. Dei har oppført seg som om dei var dommarar, seier Joly.

Vel Joly er utdannet jurist, og kjemper mot korrupsjon så hun har lang erfaring. Det er jo bra at jeg ikke er den eneste som har et slikt syn på saken. Jeg har fått ganske mye pepper i tråden for mine kommentarer om økokrims håndtering av saken, inkludert at økokrim med overlegg lot en sak som sannsynligvis var et tilfelle av innsidehandel bli foreldet, blant annet fra @Windfarmer og @Jarmo Kanskje de er villig til å tenke gjennom saken en gang til når de har lest saken fra klassekampen?

Jeg tenker det er viktig at vi fortsetter å ha fokus på politikere som tøyer grenser, forsøker å berike seg på posisjoner og bruker sitt verv til å berike seg på bekostning av fellesskapet eller skaper usikkerhet og mistro til markedet og hvorvidt avgjørelser er tatt av inhabile politikere eller ikke. Dette er handlinger som både er forbryterske og egnet til å skade demokratiet. 

Hvor langt må det gå før eliten blir holdt ansvarlig for sine handlinger? Hvor grove forbrytelser utført av eliten er samfunnet villig til å la passere uten at vi reagerer, etterforsker eller drar dem til retten? Vi har allerede eksempler på at forbrytelser med strafferamme på 2 års fengsel ikke er nok til reaksjoner. Samfunnet beveger seg i en retning der eliten skaper avstand til folket i et så raskt tempo og på så fordelaktig vis at den politiske eliten allerede har startet prosessen med å å fjerne noen av bærebjelkene i demokratiet. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bitcoin og andre kryptovalutaer, er tulle verdier og har ingen særlig funksjon. Det er Paysafecard og Payex, og synes det er ganske lite tillitsfullt at dette aksepteres. Personlig ser jeg mye heller Nordea konkurs, fremfor å tillate dette. En eventuell finanskrise er bare sunt for økonomien, og burde antagelig få gå lenger enn hva de siste finanskrisene har gjort. Det er jo ingenting som er snodig med Gamestop aksjen i 2021. Vet ikke om Finnes er innvolvert i dette, men når Økokrim først bringes på banen blir jeg litt skuffet når de i stedet brukes til å finne en eller annen innsidehandel gjort av ektemannen til en statsministerkandidat - for å sette en statsministerkandidat i dårlig lys.

Når alt kommer til alt, ender dem opp med å straffe lånetagere og betalere av renter til banken. Som er inntekten til banken. 

 

Market manipulation takes a variety of forms, including:

  • Churning – when a trader places both buy and sell orders at the same price. The intent is to churn up the trade volume, making the stock look more interesting to other investors, and thereby increase the price.
  • Painting the Tape – when a group of traders creates activity or rumors to drive up the price of a stock (also referred to as “Runs” or “Ramping”).
  • Wash trading – selling and re-purchasing the same security or substantially the same security to generate activity and increase the price.
  • Bear raiding – attempting to push down the price of a stock by heavy selling or short selling.
  • Cornering (the market) – purchasing enough of a particular stock, commodity, or other asset to gain control of the supply and be able to set the price for it.
  • Insider Trading – when insiders with important confidential information about a company take advantage of that knowledge to make a profit or avoid losses by buying or selling their own shares of the stock.

kilde: https://www.classlawgroup.com/securities-fraud/stock/market-manipulation/examples

Edit:
Innsidehandel og den kriminaliteten som interpol er ute etter, er så care. Bryr meg ikke om noen i tyskland scammer et visa kort eller bruker ett falskt kort for betaling på en restaurant i Sveits. Dette er bare småkriminalitet til sammenligning.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

 

Hvor langt må det gå før eliten blir holdt ansvarlig for sine handlinger? Hvor grove forbrytelser utført av eliten er samfunnet villig til å la passere uten at vi reagerer, etterforsker eller drar dem til retten? Vi har allerede eksempler på at forbrytelser med strafferamme på 2 års fengsel ikke er nok til reaksjoner. Samfunnet beveger seg i en retning der eliten skaper avstand til folket i et så raskt tempo og på så fordelaktig vis at den politiske eliten allerede har startet prosessen med å å fjerne noen av bærebjelkene i demokratiet. 

Du får fortsette å spre dine konspirasjonsteorier.

Og den største faren for demokratiet er bloggerne og kunnskapsløse typer som spyr om seg med mistanker og ubegrunnede påstander.

Vi har i dag hatt en høring på Stortinget som savner sidestykke i norsk historie. Men kjenner jeg deg rett, vil du hevde at alt dette var grundig planlagt og koordinert for å mislede det norske folk.

Du vil aldri bli tilfredsstilt, uansett hva som iverksettes av kontroller og høringer, vil det alltid komme skrik og hyl av typen:

"Vi har allerede eksempler på at forbrytelser med strafferamme på 2 års fengsel ikke er nok til reaksjoner."

Det du forstår av straff og rett, får god plass på baksiden av et frimerke.

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, bjorning9 said:

men når Økokrim først bringes på banen blir jeg litt skuffet når de i stedet brukes til å finne en eller annen innsidehandel gjort av ektemannen til en statsministerkandidat - for å sette en statsministerkandidat i dårlig lys.

Har du fulgt saken eller tråden? Økokrim har jo bevist snudd ryggen til alt det Finnes har eller ikke har gjort. Ingen etterforsking. 

Og hvordan kan du i det hele tatt mene at en evt. etterforskning setter Erna i dårlig lys? Enten finner en etterforskning ingenting, og både Erna og Sindre kan gå med rak rygg og blir helt renvasket. Eller så finner økokrim feks innsidehandel og inhabilitet. Da går saken til retten og dersom de blir kjent skyldig får de sin straff. 

Begge utkom er jo langt å foretrekke fremfor det vi fikk - at økokrim vegret seg for å ta i saken og flere transaksjoner nå er foreldet. 

En etterforskning ville jo ikke funnet sted for å ødelegge for Erna og Sindre, men for å renvaske evt. for å avdekke misbruk av makt og posisjon som er et direkte angrep på demokratiet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (41 minutter siden):

Har du fulgt saken eller tråden? Økokrim har jo bevist snudd ryggen til alt det Finnes har eller ikke har gjort. Ingen etterforsking. 

Og hvordan kan du i det hele tatt mene at en evt. etterforskning setter Erna i dårlig lys? Enten finner en etterforskning ingenting, og både Erna og Sindre kan gå med rak rygg og blir helt renvasket. Eller så finner økokrim feks innsidehandel og inhabilitet. Da går saken til retten og dersom de blir kjent skyldig får de sin straff. 

Begge utkom er jo langt å foretrekke fremfor det vi fikk - at økokrim vegret seg for å ta i saken og flere transaksjoner nå er foreldet. 

En etterforskning ville jo ikke funnet sted for å ødelegge for Erna og Sindre, men for å renvaske evt. for å avdekke misbruk av makt og posisjon som er et direkte angrep på demokratiet. 

Dersom Økokrim gjør noe som helst, er det som regel ganske søkt. Som razzia mot John Carew og Funcom. Virker som de har en annen agenda. I praksis benyttet som et våpen fremfor å opprettholde loven. Funcom saken tapte de, vet ikke hva de skulle med pc-ene deres. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Vel Joly er utdannet jurist, og kjemper mot korrupsjon så hun har lang erfaring. Det er jo bra at jeg ikke er den eneste som har et slikt syn på saken. Jeg har fått ganske mye pepper i tråden for mine kommentarer om økokrims håndtering av saken, inkludert at økokrim med overlegg lot en sak som sannsynligvis var et tilfelle av innsidehandel bli foreldet, blant annet fra @Windfarmer og @Jarmo Kanskje de er villig til å tenke gjennom saken en gang til når de har lest saken fra klassekampen?

 

 

 

Så du påberoper deg Evy Joly som sannhetsvitne, og påberoper deg i samme slengen Økokrim?

Eva Joly ble for ca. 10 - 15 år siden engasjert av Økokrim som betalt konsulent. Men hun fikk sparken etter et par måneder.

Eva Joly greidde ikke å forstå hvorfor hun ikke kunne sende reiseregning fra første klasse på fly, og middag på to stjerners Michelin restauranter der en flaske rødvin kostet 2000 kroner.

Stakkars Eva Joly.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 timer siden):

Så du påberoper deg Evy Joly som sannhetsvitne, og påberoper deg i samme slengen Økokrim?

Eva Joly ble for ca. 10 - 15 år siden engasjert av Økokrim som betalt konsulent. Men hun fikk sparken etter et par måneder.

Eva Joly greidde ikke å forstå hvorfor hun ikke kunne sende reiseregning fra første klasse på fly, og middag på to stjerners Michelin restauranter der en flaske rødvin kostet 2000 kroner.

Stakkars Eva Joly.

Kilde?

Lenke til kommentar

Hun brukte 10 216 kroner på én middag, og ga ~2000 kroner i tips, i 2005.

https://www.dn.no/samfunn/joly-far-refs-for-raus-tips/1-1-619762

For referanse så tilsvarer det en middag til 15 000 kroner med tips på 3000 kroner, i dag.

...ideen om korrupsjonsjegere med millionlønn som spiser middager til 15 000 kroner...

Eh...
Jeg hadde foretrukket en korrupsjonsjeger som smører matpakke selv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

Hun brukte 10 216 kroner på én middag, og ga ~2000 kroner i tips, i 2005.

https://www.dn.no/samfunn/joly-far-refs-for-raus-tips/1-1-619762

For referanse så tilsvarer det en middag til 15 000 kroner med tips på 3000 kroner, i dag.

...ideen om korrupsjonsjegere med millionlønn som spiser middager til 15 000 kroner...

Eh...
Jeg hadde foretrukket en korrupsjonsjeger som smører matpakke selv.

Det vil jo være avgjørende hvor mange som egentlig var til stede, noe som ikke står, men det står at Odd Einar Dørum også var der. Så Joly har ikke spist for 15000 alene. For all del, Frognerseteren er smådyrt, men det er ikke Michelin-priser der.

Slik jeg tolker det fikk hun kritikk for å tipse 15% på gruppens fellesregning, som er standard i endel land, men som oppleves som sløsing av nordmenn, når det går over den norske skatteseddelen. Det er godt å gjort å avskrive noen for å ha vært litt ubetenksom for 18 år siden – jeg bør nok ikke utdype mer om hva jeg synes om dette.

Etter å ha lest boka hennes "Er det en slik verden vi vil ha?"  framstår Joly som ekstremt kompetent. En av få norske politikere jeg har stor respekt for.

Endret av Aiven
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 timer siden):

Står ikke noe om at hun fikk sparken, og fordi hun sløste med penger?
Hun er kanskje skyldig å være en snobb som ikke respekterer felleskapets penger, men hvilken relevans har det i forhold til hennes kritiske uttalelser i denne saken?
 

Uderzo. I mitt opprinnelige innlegg skrev jeg at Eva Joly "for ca. 10 - 15 år siden (ble) engasjert av Økokrim som betalt konsulent."

Det var ikke helt presist. Hun var engasjert som spesialkonsulent. Hun fikk en høflig beskjed om å finne seg noe annet å gjøre etter i ca. 2005, og det er snart 20 år siden. Der hun bl.a. - stikk i strid med norsk forvaltnings reiseregler hadde tatt 1. klasse, eller for å sitere Se og Hør;

"Bakgrunnen er at Se og Hør har gjennomgått Jolys reiseregninger. De etterlater liten tvil om at spesialrådgiveren lever høyt på skattebetalernes penger. Når hun flyr, går det på første klasse. I alt 32 flyreiser har kostet totalt 558.000 kroner, viser bladets gjennomgang."

Og dette var i 2005.

Det er omtrent ca. like lenge siden - 15 - 20 år - siden jeg selv har flydd med skattebetalernes penger. Første klasse var utelukket. I Europa på flyreiser på noen få timer skulle det tas billigste reisemåte. Var det interkontinentalt der det var behov for litt søvn, kunne en til nød reise på business. Men den flamboyante Eva Joly skulle reise på First Class. Kiss me twice.

Du har etterlyst hvorfor og om Evy Joly fikk sparken, still deg heller spørsmålet om hvorfor hun var spesialkonsulent i Økokrim bare et par - tre måneder, før hun ikke lenger var det.

Og hun forsøkte seg på Island også, ingen suksess der heller

- Eva Joly dro med lommene fulle av penger (nettavisen.no)

Hva er det Evy Joly har bidratt med?

Kritikk?

Hvem kan ikke kritisere? Eva Joly's kritikk i Erna Solberg saken er ment for Se og Hør og gir meg ingen mening, annet enn at Eve Joly skal selge flere bøker eller å innhente flere honorarer for intervjuer eller andre meningsløse og dyre oppdrag i Norge eller på Island.

 

 

 

 

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er helt normalt å engasjere en konsulent for noen måneder, vi gjør det hele tiden på jobben, de trenger ikke engang være konsulenter, midlertidig engasjement er normalt.

Så det blir bare spekulasjoner om hun ble sparket eller om kontrakten bare var over, hvis en kontrakt ikke blir forlenget(hvis det er en opsjon) betyr ikke avskjedigelse.
Joly fremstår ikke som en engel når det gjelder bruk av penger, etter min mening en ganske usympatisk kvinne, men gå etter ballen i stedet for mennesket.
 

Endret av Uderzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...