Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (4 timer siden):

Og saken ruller videre:  https://borsen.dagbladet.no/nyheter/navnet-avslores-av-elektroniske-spor/80333353

Nå viser det seg at Finnes har drevet lyssky lobbyvirksomhet under pseudonym.

Nå er Erna ferdig……

Hvor står det noe om pseudonym?

Enten har jeg eller du misforstått. Min forståelse av saken, er at dette ikke handler om pseudonym. Alle navn er reelle, men Sindre har ikke signert på brevet. Selv om han var med på å opprette dokumentet.

Dersom han kom opprettet et delt dokument, og så lot noen andre skrive, sende ut og følge opp hele dritten, ser jeg egentlig ikke helt problemet. 

Ikke for det; jeg mener (fremdeles) at Erna burde ha trukket seg for lengst. Hun har enten ikke klart å holde seg orientert rundt ektemannens aksjespekulasjoner, eller så har hun valgt å se mellom fingrene, og uansett er det like ille!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir stadig enda mer alvorlig. Sindre Finnes og forsvarsministeren til Erna Solberg prøvde å presse Forsvaret til å gå bort fra et beredskapskrav i en kontrakt fordi det ville hjelpe en av Høyres største donorer.

Høyres forsvarsminister kontaktet forsvarsdirektør etter øl med Sindre Finnes
https://www.dn.no/politikk/forsvaret/frank-bakke-jensen/sindre-finnes/hoyres-forsvarsminister-kontaktet-forsvarsdirektor-etter-ol-med-sindre-finnes/2-1-1538921

Sitat

Forsvarssjefens internrevisjon ble varslet om at Sindre Finnes og daværende forsvarsminister Frank Bakke-Jensen skal ha forsøkt å påvirke en forsvarskontrakt.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Økokrim åpner ikke etterforskning mot Solberg eller Finnes
https://www.okokrim.no/oekokrim-aapner-ikke-etterforskning-mot-solberg-eller-finnes.6628543-549344.html

Sitat

Økokrim iverksetter ikke etterforskning mot tidligere statsminister Erna Solberg eller hennes ektemann Sindre Finnes. Det er ikke funnet rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold.

Jeg får det ikke helt til å gå opp at Borten Moe etterforskes, mens det ikke blir etterforskning i denne saken hvor mulighetene for innsidehandel har vært nesten ubegrensede for Sindre Finnes. Det er vanskelig å se for seg at han ikke har fått nyss i informasjon, og vanskelig å forstå hvorfor dette ikke skal undersøkes nærmere - mens for eksempel Borten Moes sak skal det.

Dette betyr også at hverken Finnes eller Solberg får mulighet til å renvaske seg fra mistankene om mulige kriminelle forhold.

Uansett er det viktigste i denne saken ikke jussen, men politikken og hva som skjer i kontrollkomiteen på Stortinget. Mulig innsidehandel har aldri vært kjernen i denne saken, det er habilitetsspørsmålene. Saken forblir dermed like alvorlig for Solberg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (Akkurat nå):

Hva kommer dette til å gjøre med det norske folk? Lært hjelpesløshet? Eliten og oss tankegodset kommer til å blomstre. 
Erna hadde jo så fint muligheten til å bare la seg etterforske, frifinne seg. Dette er jo reell ammunisjon for konspirasjoner i alle retninger. 

Får håpe Rødt kommer på banen.  De er stort sett de eneste med litt gjennomslagskraft i et ellers tanketomt, ansvarsløst politisk landskap.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke så veldig overraskende det her. 

Erna Solberg har i prinsippet taushetsplikt også overfor sin ektemann. Så skjønner jo alle at det ikke er umulig å overholde 100% hvis ikke pratet med middagsbordet kun skal være at kona svarer: "Ingen kommentar". Det er derfor vi også har regler om habilitet. Den informasjonen man utilsiktet får skal ikke kunne utnyttes til personlig vinning.

Jeg har i hvert fall vært helt overbevist om hele veien at Erna Solberg verken visste om eller gjorde noe ulovlig. Hun kan nok ha gitt mer info enn hun strengt tatt burde og Sindre Finnes kan ha handlet ut fra det. Men det er veldig vanskelig å bevise at dette har skjedd, det finnes tross alt ikke lydopptak av alle parets samtaler. Og om det har skjedd, så må det jo også ha vært en forsettelig handling. Dette blir jo en straffesak i så fall og da må det vel være 90% sannsynlighetsovervekt.

Her er det kanskje ikke det, kanskje bare 60%? Så det blir litt det samme som fetteren til Birgitte Tengs opplevde. Han ble ikke dømt i straffesaken pga krav om høy sannsynlighetsovervekt. Men ble dømt til erstatning fordi det kun krever 51% sannsynlighetsovervekt.

Men dette er jo ikke en forbedring av Ernas posisjon egentlig. At man ikke kan bevise at noe har skjedd innenfor de beviskrav som retten setter for å dømme noen er ikke det samme som at det ikke har skjedd. 

Uansett så er det Ernas habilitet som er spørsmålet. Det er hennes ansvar å vite om hun er inhabil eller ikke. 

Og personlig mener jeg også at ledelsen i partiet Høyre bevisst trenerte å gå ut med denne informasjonen, for på den måten å påvirke et valg. 

Jeg forventer at Erna trekker seg, men man kan vel si at hun her blir litt reddet av krigen i Midtøsten. Det mest intense presset mot henne forsvant når det dukket opp andre nyhetssaker. Men dette vil jo alltid hefte ved henne. Dette er såpass alvorlig at hun ikke egentlig er egnet til å bli statsminister igjen. Og hvis hun bare kjører på videre med total ansvarfraskrivelse så underbygger hun jo egentlig bare den påstanden om at hun ikke er egnet. Dette er såpass alvorlig at folk forventer at det får en konsekvens. 

 

Endret av KingKong5
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...