Gå til innhold

Over 200K nordmenn må belage seg på og etterisolere husene når de nye EU-direktiver blir gyldige.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GP950mAh skrev (7 minutter siden):

Veksten i utslippene er redusert og har flatet ut de siste årene. De neste årene vil flere land gå hardere til verks for å nå målene i Paris-avtalen, da vil utslippene falle.

Det eneste som har gjort markant utslag, var korona-epidemien. 

Flytrafikk stupte, og kloden frydet seg!

Konklusjon: visshet om klodens undergang, påvirker ikke våre valg. Vi forutsetter å forurense.

Frykt for sykdom og virus får oss derimot til å endre hverdagsrutiner!

 

--

Så da trenger vi kanskje flere epidemier, da? 😑

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (14 minutter siden):

Det eneste som har gjort markant utslag, var korona-epidemien. 

Flytrafikk stupte, og kloden frydet seg!

Konklusjon: visshet om klodens undergang, påvirker ikke våre valg. Vi forutsetter å forurense.

Frykt for sykdom og virus får oss derimot til å endre hverdagsrutiner!

 

--

Så da trenger vi kanskje flere epidemier, da? 😑

Utslippskuttene har gjort utslag, veksten i utslipp er redusert og har flatet ut de siste ti årene. Kina bygger ut ren, grønn, fornybar energi som skal erstatte skitten, gammeldags fossilenergi og det er forventet at utslippene vil falle til neste år.

Den globale dugnaden for å redde planeten vår er godt igang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (42 minutter siden):

Utslippskuttene har gjort utslag, veksten i utslipp er redusert og har flatet ut de siste ti årene. Kina bygger ut ren, grønn, fornybar energi som skal erstatte skitten, gammeldags fossilenergi og det er forventet at utslippene vil falle til neste år.

Den globale dugnaden for å redde planeten vår er godt igang.

Bare tull og tøys du kommer med ? vet du hvor mye utslipp all denne renoveringen vil komme med ? økt strømforbruk osv ? skrur jeg av varmepumpa bruker jeg 350 kwt i måneden bruker jeg varmepumpa bruker jeg ca 1 392 kwt pr mnd nå er varmepumpa avskrudd i sympati med denne strømsløsinga varme har jeg i min dieselpurke samt gravemaskin :D 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (33 minutter siden):

Bare tull og tøys du kommer med ? vet du hvor mye utslipp all denne renoveringen vil komme med ? økt strømforbruk osv ? skrur jeg av varmepumpa bruker jeg 350 kwt i måneden bruker jeg varmepumpa bruker jeg ca 1 392 kwt pr mnd nå er varmepumpa avskrudd i sympati med denne strømsløsinga varme har jeg i min dieselpurke samt gravemaskin :D 

Varmepumpe er fortsatt langt mer energieffektivt enn å bruke panelovn og gir fort tusenvis av kwt spart i året, på 2.5 millioner husholdninger er det store besparelser på landsbasis om hver enkelt klarer å spare energi gjennom å heve energieffektiviteten som igjen vil redusere klimautslippene.

Tøvet er det klimanekterne som kommer med, som åpenbart sliter litt med å forstå hvordan dette henger sammen. Dugnaden vil nå fortsette uansett, for flertallet av nordmenn støtter å kutte utslippene og da må energiforbruket ned.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Varmepumpe er fortsatt langt mer energieffektivt enn å bruke panelovn og gir fort tusenvis av kwt spart i året, på 2.5 millioner husholdninger er det store besparelser på landsbasis om hver enkelt klarer å spare energi gjennom å heve energieffektiviteten som igjen vil redusere klimautslippene.

I den grad all strømmen i Norge er fornybar, har det så veldig mye å bety for utslipp? 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Tøvet er det klimanekterne som kommer med, som åpenbart sliter litt med å forstå hvordan dette henger sammen. Dugnaden vil nå fortsette uansett, for flertallet av nordmenn støtter å kutte utslippene og da må energiforbruket ned.

Det tror jeg ikke du har grunnlag for å si. Vanlige folk kommer til å butte i mot reduksjon av livskvalitet og levestandard. Er hardt nok rammet av svak valuta allerede. Det er en liten gruppe høylytte ekstremister som er veldig for. Jeg tror derimot du finner at nesten alle er for kutt i utslipp for å bedre lokalmiljø. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, GP950mAh said:

Utslippskuttene har gjort utslag, veksten i utslipp er redusert og har flatet ut de siste ti årene. Kina bygger ut ren, grønn, fornybar energi som skal erstatte skitten, gammeldags fossilenergi og det er forventet at utslippene vil falle til neste år.

Den globale dugnaden for å redde planeten vår er godt igang.

De bygger ut noe ren energi, men mest skitten

China approved equivalent of two new coal plants a week in 2022

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 12.9.2023 den 4:24 PM):

Det blir vedtatt et bygningenergidirektiv som vil tvinge alle borgere innen eu "og efta-land" og etterisolere husene sine for og klare de nye kravene.

Det er snakk om over en milliard i året frem til 2030 som nordmenn må bruke for å "avkarbonisere" privathusene her på berget.

https://e24.no/energi-og-klima/i/rEyybl/mener-over-200000-hus-maa-renoveres-innen-2030-huseierne-krever-statlig-milliardstoette

EU vet tydeligvis ikke at det finnes lover mot  «tilbakevirkende kraft»

Hvis EU mener at lover kun er til for å brytes, vil jeg legge det på minnet neste gang jeg befinner meg i en gråsone……

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (6 timer siden):

flertallet av nordmenn støtter å kutte utslippene og da må energiforbruket ned.

Ja, utslipp ønsker jeg å kutte.

Nei, hvorfor må bruk av ren energi ned?

 

Den mest effektive måten å redusere utslipp, er ved å erstatte energibehovet med strøm fra rene kilder. 

Jeg har byttet ut forurensende bil, med elektrisk bil. Vi varmer huset via varmepumpe, i stedet for olje. Osv...

Det er da ikke noe galt i å bruke energi, så lenge den er ren! Vi må kutte det som forurenser. Ikke alt annet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 minutter siden):

Det er da ikke noe galt i å bruke energi, så lenge den er ren! Vi må kutte det som forurenser. Ikke alt annet!

Logikken til en del av klimakrigerene er at til mindre vi bruker her, til mer kan vi eksportere for å erstatte skitten kraft i andre land. 1mwh spart i Norge som blir eksportert til UK sparer teoretisk 1mwh med kullkraft der. Med den logikken så blir all energibruk problematisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, GP950mAh said:

Utslippskuttene har gjort utslag, veksten i utslipp er redusert og har flatet ut de siste ti årene. Kina bygger ut ren, grønn, fornybar energi som skal erstatte skitten, gammeldags fossilenergi og det er forventet at utslippene vil falle til neste år.

Den globale dugnaden for å redde planeten vår er godt igang.

Kinas bygger ut noe fornybar for syns skyld. Mest kull. Dessuten hjelper det lite å legge alle verdens solceller er sted sola aldri skinner (altså store deler av Kina). 

India ser forøvrig ut til å legge seg på samme strategi som Kina og har en enorm vekst i vente. Er vi seriøse å hjelper vi de å bygge ut forutsigbar lavutslippsproduksjon i stedet for å kaste bort enorme penger å symbolske og lite effektive tiltak her hjemme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 hours ago, GP950mAh said:

Tøvet er det klimanekterne som kommer med, som åpenbart sliter litt med å forstå hvordan dette henger sammen. Dugnaden vil nå fortsette uansett, for flertallet av nordmenn støtter å kutte utslippene og da må energiforbruket ned.

Ikke så sikker på om støtten holder når konsekvensene av dagens feilslåtte energipolitikk virkelig begynner å bli synlig. Man har blitt fortalt en løgn om hvor lite konsekvenser omleggingen skal få, og når resultatene ikke blir som lovd er det en gavepakke til ymse ekstreme tulling-parti. Bare se på AfDs vekst i Tyskland.

Skal man greie dette med folkets støtte må man legge om kursen drastisk, og begynne å gjøre ting som faktisk funker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (12 timer siden):

Men da kommer spørsmålet om hvilket dokumentasjonskrav som vil følge med. Her det akseptabelt at dette er noe man ha gjort selv eller vil det bli krav om at det skal være gjort av"fagfolk"? Stooor innvirkning på hva det vil ende opp med å koste 

Du må nok fremlegge en energirapport, og den kan du fylle ut selv i dag. Det kan være det bli krav om å få utarbeidet rapporten av en energirådgiver, men å kreve at alt blir utført  av fagfolk er det ikke mulighet for i dagens lovverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (16 minutter siden):

Ikke så sikker på om støtten holder når konsekvensene av dagens feilslåtte energipolitikk virkelig begynner å bli synlig. Man har blitt fortalt en løgn om hvor lite konsekvenser omleggingen skal få, og når resultatene ikke blir som lovd er det en gavepakke til ymse ekstreme tulling-parti. Bare se på AfDs vekst i Tyskland.

Skal man greie dette med folkets støtte må man legge om kursen drastisk, og begynne å gjøre ting som faktisk funker.

Enig; opposisjonen i Tyskland er i voksende harnisk og har i det sist nærmest skreket etter at alle tre atomkraftverkene skal gjenstartes mens de grønne er i ferd med å bli dypt upopulært i den tyske folkedybden. Som med oss nordmennene og strømkablene til utlandet hadde tyskerne blitt forledet til å tro på løfter som egentlig vist seg urealistiske, og løgner som bunnet i manglende kompetanse fra "fagfolk". Da de grønne ville bytte ut gass og olje med varmepumper i leiligheter og boliger, fulgt dette til en eksplosiv motreaksjon som har ikke lagt til hvile tross bundestagvedtak. 

Allerede i 2001 hadde dyktige apolitiske fagfolk advart på det sterkest mot å legge ned atomkraft og satse på fornybare energi basert på sol og vind fordi det vil gjøre energitilgangen ekstremt ustabilt, og nå ser alle at disses advarslene hadde slått til så det sang; det grønne skiftet er i ferd med å bli uhyrlige upopulært. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Energirapporten på en av mine tidligere boliger fra 1940-tallet sto til stryk. Uansett om det var montert varmepumpe, etterisolert og byttet vinduer, rentbrennende vedovn og svært lavt energiforbruk. Det viste seg at byggeår var utslagsgivende, ikke noe annet, uansett hva jeg gjorde ville ikke karakteren opp. Den boligen ble solgt for ti år siden men ser at tilsvarende rapporter ligger vedlagt salgsoppgaver også i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Logikken til en del av klimakrigerene er at til mindre vi bruker her, til mer kan vi eksportere for å erstatte skitten kraft i andre land. 1mwh spart i Norge som blir eksportert til UK sparer teoretisk 1mwh med kullkraft der. Med den logikken så blir all energibruk problematisk. 

Det er selvsagt de totale utslippene som teller. Men da forstår jeg ikke hvorfor vi skal elektrifisere sokkelen, som ikke vil gi noe som helst totale utslipp spart. Skjønt jeg skjønner det kanskje, fordi EUs bøter går på norske utslipp eksklusivt, så vi vil betale mindre bøter til EU om vi gjør det.

Klimabanden mener totale utslipp teller i noen saker og kun lokale utslipp i Norge i andre, kanskje fordi EUs incentiver gjelder kun lokalt i Norge, uansett hvor bak mål resultatet blir. Ønsker vi bedre klima bør vi melde oss ut av EØS, slik at vi i alle fall kan utføre tiltak hvor det er totale utslipp i verden som gjelder, ikke kun Norge isolert sett.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 timer siden):

I den grad all strømmen i Norge er fornybar, har det så veldig mye å bety for utslipp? 

Vannkraft slipper ut co2 den også.

kremt skrev (7 timer siden):

De bygger ut noe ren energi, men mest skitten

China approved equivalent of two new coal plants a week in 2022

Det meste de bygger ut er ren energi, med noen nye kullkraftverk for å forhindre strømmangel mens de bygger ut ren energi.

qualbeen skrev (5 timer siden):

Ja, utslipp ønsker jeg å kutte.

Nei, hvorfor må bruk av ren energi ned?

All energiproduksjon slipper ut co2, også vannkraft. Norge vil få mangel på strøm og bli nettoimportør over de neste tiårene om økningen i strømforbruk fortsetter, derfor bør man sette igang energieffektiviserende tiltak for å stanse veksten slik at vi slipper å bygge ut massive demninger som vil være dyrt og øke utslippene.

Smule8o skrev (4 timer siden):

Kinas bygger ut noe fornybar for syns skyld. Mest kull. Dessuten hjelper det lite å legge alle verdens solceller er sted sola aldri skinner (altså store deler av Kina). 

India ser forøvrig ut til å legge seg på samme strategi som Kina og har en enorm vekst i vente. Er vi seriøse å hjelper vi de å bygge ut forutsigbar lavutslippsproduksjon i stedet for å kaste bort enorme penger å symbolske og lite effektive tiltak her hjemme.

Tiltakene er ikke bortkastet, alle land i verden må få ned utslippene sine om man skal nå klimamålet, det holder ikke med bare de store landene alene.

Kina er forpliktet til å kutte sine utslipp og gjør det de må for å få ned utslippene. Målet deres er å bli klimanøytrale, de blir de ikke med tiltak for syns skyld.

Endret av GP950mAh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, GP950mAh said:

 

Det meste de bygger ut er ren energi, med noen nye kullkraftverk for å forhindre strømmangel mens de bygger ut ren energi.

Har du noen pålitelige tall på faktisk produksjon fra all denne uken installerte effekten?

2 hours ago, GP950mAh said:

Tiltakene er ikke bortkastet, alle land i verden må få ned utslippene sine om man skal nå klimamålet, det holder ikke med bare de store landene alene.

Enig, men her er det de store landene som må være i førersetet. Det er ikke sånn at Kina, India og USA ser til Norge for lederskap.

2 hours ago, GP950mAh said:

Kina er forpliktet til å kutte sine utslipp og gjør det de må for å få ned utslippene. Målet deres er å bli klimanøytrale, de blir de ikke med tiltak for syns skyld.

Russland var og forpliktet til å forsvare Ukrainas territorielle integritet. Der ser man hvor mye lovnader fra sånne regimer er verdt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...